Hálózatok és tudás Előadás a „Mi a nemzeti digitális közmű” konferencián MTA, 2009. január 26 Pléh Csaba BME Kognitív Tudomnyi Tanszéke.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Pedagógusok korszerű internetes kompetenciáinak fejlesztése Bedő Ferenc - közoktatási szakértő
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Műveltségkép és pszichológia
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Szemiot i ka.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Az ICT hatása az oktatási folyamatra Paradigmaváltás az oktatásban.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A képernyő-interfész feltételezett hatásrendszere.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A munka világával kapcsolatos tudás
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A mérés, mértékegységek és átváltásuk problémái
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Van-e helye az értékelésnek a társadalomtudományban? Pléh Csaba BME-MTA Előadás az értékelés konferencián, GKM-MTA, 2007 április 25.
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Gyermekeink védelme a Digitális Világban Kutas István, Vállalalti kommunikációs igazgató, Telenor.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Hallássérültek Rehabilitációjáért Küzdők Egyesülete – 2008, az első öt év
Copyright © 2012, SAS Institute Inc. All rights reserved. STATISZTIKA ÉS VIZUALIZÁCIÓ - ÚJ LEHETŐSÉGEK A STATISZTIKAI ADATOK MEGJELENÍTÉSÉRE ÉS FELTÁRÁSÁRA.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
E-KULTÚRA A MUNKAADÓI ÉRDEKKÉPVISELETBEN Tanulmány + power-point internetes konferencia vázlat OFA - STRATOSZ PROJEKT 2004 internetes konferencia.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Az információ és kommunikáció szerepe a vidéki területek fejlesztésében Katonáné dr. Kovács Judit A Magyar Agrárközgazdaságtudományi.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Utazás a digitális állampolgár koponyája körül Rab Árpád BME-ITTK.
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A kapcsolati hálók szerepe a tudásháló építésében Kis Márta Heller Farkas Főiskola A konnektivizmus a tudásszervezés új paradigmája MAFIOK XXXIII. országos.
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
ADAT – Információ – Tudás
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Előadás másolata:

Hálózatok és tudás Előadás a „Mi a nemzeti digitális közmű” konferencián MTA, január 26 Pléh Csaba BME Kognitív Tudomnyi Tanszéke

Keretek –A tudomány művelésének három hálózata –Reprezentációs forradalmak és információs technológiák –A tér, az idő és az emberek új szervezése – Nagyobb együttműködő csapatok? Hol az emberi korlát? – A kommunikációs költség marginalizálódása –A személyes és a készségalapú mint kivétel – Szolgái vagy urai vagyunk a saját technikánknak?

A tudomány hármas hálózata Emberek kapcsolata Intézmények kapcsolata Gondolatok hálózata FŐ AL I LEGALJA AL IIALIII

Az architektúrák nagy változásai Merlin Donald Kultúra típusaKorszakTudás közlésÁtadási mód Epizodikusfőemlősök, 5 meseményekNincsen Mimetikuserectus, 1.5 mtesttelLejátszás Mitikussapiens, 50 enyelviTörténet Teoretikusmodern, 10 ekülső memóriaÍrás-olvasás Gutenbergnyomtatástömeges mémAutoritás Hálózati10 évmegosztottElektronika

Új mintázatok a mai kommunikációs tudáshordozókban •Hagyományos • évtizedes tanulás •lassú hozzáférési utak, körülményesség •tudás tulajdonlás •bizonyosság kiharcolt erény •Hálózati •kevesebb iskola kell •gyorsabban el lehet jutni •tudás megosztott •bizonyosság kérdéses, éppen keressük

A hely és az idő dinamikája a behálózott világban Klasszikus tudás • ember stabil helyen •Tudások más stabil helyen • el kell jutni a könyvhöz •Behálózott világ az ember mobil helyen van, ehhez képest az elérhetőség stabil • Az ember mozog, az információ követi. •én maradok, a könyv odajön.

Új hálózatok szervezése •Könnyebb a kapcsolatlétesítés fogalmak között •Könnyebb a kapcsolat az emberek között •Intézmények, pl. szakterületek között is egyszerűbb •Ezáltal a háromféle hálózat között nagyobb az áthallás

Egy fogalom (kognitív tudomány) hálózottsága és sorsa a szakmák között

Nagyobb együttműködő csapatok? Hol az emberi korlát? •Vajon az új világban minden korlátunkat felrúgjuk-e? •Vagy vannak meglévő korlátaink? •Három felfogás: technopesszimisták biokonzervatívok adaptív biológusok Robin Dunbar

A korlátok példája: társas sávok •Dunbar szám: •Dunbar's number, which is 150, represents a theoretical maximum number of individuals with whom a set of people can maintain a social relationship •a szórakozó tinédzserek mellett egyre többen hisznek abban, hogy a közösségi hálózatok segítségével átléphetik a bűvös Dunbar- számot (kb. 150 ember, akikkel képesek stabil kapcsolatot fenntartani),

A Lotka törvény és a személyes kapcsolatok

A kommunikációs költség marginalizálódása •A kommunikációs hozzáférés és hozzáférhetőség megváltozásának lehetséges következményei •Az állandó közlési hozzáférés új konvenciókat és idői protokollokat igényel •Hosszú évezredek eljárásaira ép í tünk ma, amelyek távolságon és időn át í velve megb í zhatóak. Pl. a potyázás kivédésére •Ezeket kell újakkal kipótolnunk

Funkciók és architektúrák •Az új közlési rendszerek a hely-idő mentális megjelenítését átalakítják •Ezt új konvenciók használata fogja követni •Mindez felhasználja, de nem függeszti fel meglévő architektúráinkat •Ez érvényes mind megismerési, mind érzelmi gazdálkodási értelemben

Klasszikus felfogásAlternatívák tudni, mittudni hogyan deklaratívprocedurális kategorikus, éleséletlen, minta alapú kijelentés szerveződésűképi és készségalapú egy központúpárhuzamos rögzítettváltozó, dinamikus A tudás leképezése a fejben

Klasszikus műveltség: múlt orientált Pragmatikus hasznos tudás: jelen orientált tiszta ismeret, reprezentációtudás célja felhasználás visszaadás, kultiváció, memória megcsinálás, működés, kreativitás ünnep, élvezet, szabadidőcselekvés, változtatás, munka iskolai alapú, rögzítettköznapi alapú, változó, újraszerveződő Műveltség és hasznos tudás szembeállításai

Babits Halálfiai: A mechanikus és a gyermekelvű felfogás ebben az iskolában az oktatás is fegyelmezéshez hasonlított, mint a nevelés: bemagolt szabályok, s gépies alkalmazás, a legjobb esetben. Aequor, mormor és a cor Semlegesek mindenkor... matematikában a képletek, s a történelemben az évszámok szigorú diszciplinát adtak; •Manap önállóságra nevelünk s a gyermek maga eszeli ki játékait. Tanulmány, táplálék a természet dolga; a gyermek okosabb, mint a felnőttek; a fejlődés tudja, mi kell neki

Az implicit tudás koncepciók •nem a reprezentációra, hanem az eljárásokra összpontosít, vagyis nem az ismeretre, hanem a csinálásra; •lényege nem a visszaadás és felismerés (tudni, mit), hanem az elvégzés; •szerveződése függvényszerű, készségalapú s nem elementarisztikus ; •a tudatosság legfeljebb csak élősködik rajta, az érdekes kognitív rendszerek nem tudatosak.

Az implicit tudás koncepciók •nem a reprezentációra, hanem az eljárásokra összpontosít, vagyis nem az ismeretre, hanem a csinálásra; •lényege nem a visszaadás és felismerés (tudni, mit), hanem az elvégzés; •szerveződése függvényszerű, készségalapú s nem elementarisztikus ; •a tudatosság legfeljebb csak élősködik rajta, az érdekes kognitív rendszerek nem tudatosak.

A személyes és a készségalapú mint kivétel a személytelen hálózatosodás alól •Személyes •A hitelt adja a hálózati kapcsolatokhoz •A saját és a másik konzisztenciáját •Bizonyosság •Kockázat •Készség alapú •Mintaadást igényel az átvételben •Eljárások, amelyek végtelen helyzetre jók •Gyakorlás •Átalakítások

Szolgái vagy urai vagyunk a saját technikánknak? •Éppen a készségszerű és a személyes biztosítja, hogy ne szolgák legyünk •A technológia átalakít, de csak meglévő architektúráinkkal tud élni •Nem leszünk mind a hálózat Don Quijotéi