Nováky Erzsébet, DSc. BCE Jövőkutatás Tanszék „A VÁLSÁG – LEHETŐSÉG” 2009. június 6. A jelenlegi válság perspektivikus megítélése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Kerékpáros Magyarország Program Bringázz a Munkába Kerékpárosbarát Település szeptember 16.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Stratégiák jövőkutatási megalapozása
Vajon mi is az a TVN? Gondolatok a 2009-es „észpénz.net” kampány kapcsán június 4. Turny Ákos igazgató.
KÖZKÉZEN Felelősen a közösségért! Felelősen Fehérvárért! Farkas Tamás tanácsadó.
A stratégiai tervezés módszertana
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
RTM kínálatának alakítása
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
Péczeli Katalin előadása
Családi vállalkozás.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Társadalmi szerepvállalás
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Alakulóban az ekoiskolák (?) hálózata MNB Tanárszeminárium, április 17.
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A MARKETING KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Túl a szakzsargonon Szemléletformálás - kinek az inge? Klímacsúcs II. Budapest, február 19. Czippán Katalin.
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
IWiW – második hullám Simó György T-Online Magyarország Zrt, vezérigazgató.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Az innováció forrásai.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
Az ifjúsági részvétel modelljei „Együtt az ifjúságért” Borsod-Abaúj-Zemplén megye, tavasz Kósa András László Diákközéletért Alapítvány.
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
PRESSLEY RIDGE Program
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A világ jövője Szekszárdi Júlia Forrás: Nováky Erzsébet, Hankiss Elemér.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
Iskolakert.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Szövetkezetekről. Miről lesz szó? Definíció Fejlődés, szerepük, csoportosítás Elvek.
Az értékesítés két arca. SZTORI Szendrő Szabolcs (70) hegymászó és fotós igaz története A hegymászás, mint kihívás Tisztelni a hegyeket és szeretni Kitartás.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
Biyovis a mi üzletünk.
Hiteles Élet – Élménydús Élet
Dr. Kovács Géza a hazai jövőkutatás mestere 90. születésnapjára
A diszfunkcionálisan működő család
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Előadás másolata:

Nováky Erzsébet, DSc. BCE Jövőkutatás Tanszék „A VÁLSÁG – LEHETŐSÉG” június 6. A jelenlegi válság perspektivikus megítélése

Perspektivikus megítélés Kb. 60 éves időtávot átfogó perspektíva • 1960-as évekig visszatekintve • Hogyan vélekedtünk? • 2025-re előretekintve • Mit remélünk?

Gazdasági és pénzügyi válság? NEM! Hanem: az ipari társadalmi rend válsága Kezdete: az 1960-as évek Római Klub és hazai jövőkutatási munkák megmutatták: a fejlődés hajtóerői kifulladóban, a k orábbi gondolkodásmód NEM lehet sikeres, mert nem biztosítja az emberiség, az emberi civilizáció és planétánk fennmaradását

Jelzések a hazai jövőkutatási munkákban Komplex hazai jövőképek • : Magyarország az ezredfordulón • 1980-as évek: Szükségletek kielégítése • 2000 körül: Magyarország holnap után • : Magyarország 2025

„Magyarország az ezredfordulón” Top → down megközelítés: a mikro-folyamatok lebonthatók a makro-folyamatokból A gazdaság fejlettsége meghatározza a társadalmi, ökológiai, technológiai folyamatokat Felhívtuk a figyelmet a gazdasági nehézségekre, jelentős változást javasoltunk: • az eszközigényesség javítása • a hatékonyság javítása • a gazdasági struktúra átalakítása • az oktatás-nevelés és kutatás szerepének növelése

„Szükségletek kielégítése” Bottom → up megközelítés: alulról felfelé Középpontban: az egyén alapszükségletei (táplálkozás, lakás, egészség, oktatás és környezet) állnak A gazdaságnak ki kell elégítenie minden lakos alapszükségletét és társadalmilag elismert differenciált szükségletét Ez csak a tudomány-intenzív termelés- és szolgáltatásfejlesztés megvalósulásakor lehetséges

„Magyarország holnap után” Top → down és bottom → up megközelítés kombinációja Újfajta megközelítés. Oka: •az instabilitás (kaotikus viselkedés lehetősége) •az egyén jövőhöz való viszonya (várakozás, részvétel) •az új társadalmi és egyéni értékek formálódása Gazdasági és politikai lehetőségek és a társadalom és tagjai által kívánatosnak, elfogadhatónak vélt jövőváltozatok egybevetése Elfogadható jövők keresése társadalmi szűrőn keresztül

Lehetőségek és várakozások Jövő- lehető- ségek Módosító és húzóerők Jövő- várako- zások

Lehetőségek és várakozások: változás Várakozások Lehetőségek A változatlanság preferálása A változás preferálása Stabil folyamatok, stabil helyzet I. Jövőalternatíva „Pató Pálos” II. Jövőalternatíva „Forrad. ifjúság” Instabil folyamatok, instabil helyzet III. Jövőalternatíva „Elmegy a hajó” IV. Jövőalternatíva „Minden/semmi”

„Új társadalmi és egyéni értékek” Új társadalmi értékek: •hosszú távú elkötelezettség •a környezet tisztelete és szeretete •társadalmi felelősség Új egyéni értékek: •célértékek: béke és családi biztonság, haza és boldogság, anyagi jólét vs. elvégzett munka öröme •eszközértékek: szavahihető, felelősségteljes, bátor-gerinces, értelmes, segítőkész, fegyelmezett

„Magyarország 2025”

Szakértők és nem-szakértők Szakértői félelmek, remények Módosító és húzóerők Nem- szakértői félelmek, remények

Nem-szakértői vélemények Emp i rikus vizsgálatok Nem- szakértői félelmek, remények 1000 fő középiskolás 500 fő egyetemista/főiskolás Jövőattitűdjeik (gondolkodásuk és tevékenységük a jövőért) Félelmeik, reményeik

Alternatív f orgatókönyvek

Egyén a közösség hálójában (40-46%) Individualisták társadalma (23-25%) •Egyén és közösség harmóniában •Hálózatban gondolkodás •Öntevékeny, civil szféra •Kreativitás •Munka és tanulás becsülete • Saját jövőjük alakítói • Felelősség saját életük megszervezéséhez kötődik • Ad hoc közösségek • Egyéni kreativitás • Egyéni karrier Alternatív forgatókönyvek: 1. és 2.

Magunkra hagytak (15-35%) Együtt sodródunk és dagonyázunk (16%) •Kallódók, rettegők •Felelősséget nem éreznek, nem vállalnak (félnek) •Megoldást közösségben nem keresnek •Nem kreatívak •Céltalanok •Felelőtlen közösségi játékokba menekülnek •Közösségekben kötődés nélkül •Szabadidő értéke Alternatív forgatókönyvek: 3. és 4.

Hogyan juthatunk túl a válságon? Mindenkinek másként kell gondolkodnia (egyénien, de a közösségi értékek mentén) A munka szeretetének és becsületének visszaállítása Nyitottság a jövő felé (tenni a jövőért) Jövőért való felelős gondolkodás Önálló, kreatív, jövőorientált emberek nevelése és képzése Családi, nemzeti összefogáson és tekintélyek tiszteletén alapuló erkölcs mellett a modern kor kihívásainak megfelelő erkölcs fejlesztése

Hogyan juthatunk túl a válságon? A VÁLSÁGON TÚLJUTNI CSAK A KÖZÖSSÉGI ÉRTÉKEK ÉS SZEMPONTOK ELŐTÉRBE HELYEZÉSÉVEL ÉS JÖVŐTUDATOS ALKALMAZÁSÁVAL LEHETSÉGES.

ÜZENET: VAN REMÉNY VANNAK ÍGY GONDOLKODÓ FIATALJAINK! RAJTUNK MÚLIK!!