Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt
Mit? Miért? Hogyan?
Laikus pedagógiai nézetek •Közvetlen vagy közvetett tapasztalatokra épül •Az egyénre jellemző •Érzelmekkel átszőtt hitek, vélemények, ismeretek alkotják •Nem alkot koherens rendszert •Szóbeli, köznyelvi, metaforikus •Általánosító, egyokúságot feltételező •Hagyományozódó, nehezen változó •Társadalmilag, kulturálisan meghatározott kollektív tudattartalmakhoz kapcsolódik
A tudomány •A valóság egy meghatározott részével foglalkozik •Ezt meghatározott módszerekkel vizsgálja •Az így szerzett ismereteket rendszerbe foglalja
Pedagógia •Gyakorlati nevelési folyamat •A nevelés tudományos megközelítése: –Reflexiók –Összefüggések –Törvényszerűségek –Elméletek NEVELÉSTUDOMÁNY
A neveléstudomány •Tárgya a valóság meghatározott része: a nevelés (és oktatás) valósága –Nevelt és nevelő –Nevelési tartalmak (mit?) –Nevelési célok (miért?) –A nevelés feltételei, körülményei (hogyan?)
A neveléstudomány Módszerei •Empíria: megfigyelés, kutatás (pozitivista- naturalista) •Hermeneutika: szövegek értelmezése •Fenomenológia: jelenségek struktúráját vizsgálja •Dialektika: különböző elvek összekapcsolása, Legfőbb irányzatai •Normatív: célok és értelem deduktív meghatározása •Empirikus: a nevelés jelenségeinek összességére irányuló elmélet
A neveléstudomány Tudományágai •Általános pedagógia •Pedagógiatörténet •Iskola- •Szakképzés- •Szabadidő- •Szociál- •Gyógy- •Zenepedagógia •…•… Társtudományai •Filozófia •Teológia •Pszichológia •Szociológia •Antropológia •Biológia •Orvostudomány •Politika •Etnológia