A kulcskompetenciák.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Drajkó László Microsoft Magyarország
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A munka világával kapcsolatos tudás
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A vállalkozás indításának előnyei és veszélyei korosztályonként.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
A pedagógus-továbbképzések helyzete és lehetőségei
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Kompetenciák.
Hogyan hat a dráma a kulcskompetenciákra? Egy most induló nemzetközi kutatás ismertetése Cziboly Ádám Káva Kulturális Műhely DramaF R ING E nov.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Harmadik matematikakönyvem
Kompetencia -eredményesség
1 Egy HEFOP projekt tapasztalatai Farkas András február 26. Digitális tanulási környezet alkalmazása az informatikai kompetenciák.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

A kulcskompetenciák

A munka világával kapcsolatos tulajdonságok Kulcskompetenciák (az EU referencia-kerete) Pályaorientációs kompetenciák Munkavállalói kompetenciák anyanyelven folytatott k. idegen nyelveken folyt.k. matematikai, természet- és műszaki tudományi digitális kompetencia szociális és állampolgári kezdeményezőkészség és vállalkozói komp. kulturális tudatosság és kifejezőkészség a tanulás elsajátítása álláskeresés állás-elnyerés munkahely- megtartás kompetenciái pályaorientáció pályaválasztás pályakorrekció kompetenciái

„A képzésben részt vett személy A kompetencia fogalma „A képzésben részt vett személy ismereteinek, készségeinek, képességeinek, magatartási, viselkedési jegyeinek összessége, amely által a személy képes lesz egy meghatározott feladat eredményes teljesítésére” (Felnőttképzési tv.)

KK fogalmának meghatározása A kulcskompetenciák (KK) szerkezete KK fogalmának meghatározása KK ismerettartalma KK készségtartalma KK attitűdtartalma

Az anyanyelven folytatott kommunikáció fogalma I. Konkrét képesség, amelynek révén az egyén ki tud fejezni érzéseket gondolatokat tényeket véleményeket szóban és írásban Pl: hallott / olvasott szöveg értése, írás- / beszéd-készség

Az anyanyelven folytatott kommunikáció fogalma II. Komplex képesség, amelynek révén az egyén nyelvileg helyes és kreatív módon kapcsolódik be a társadalmi a kulturális az oktatási a képzési a munka a családi élet a szabadidős tevékenységekbe

Az anyanyelven folytatott kommunikáció ismeretei alapismeretek verbális kapcsolattartás alapjai nyelvi és irodalmi stílusok nyelvi stílusok irodalmi stílusok nem irodalmi stílusok kommunikációs helyzet és stílus köszönés bemutatkozás szándék közlése kérdezés válaszadás szókincs nyelvi funkciók funkcionális nyelvtan

Az anyanyelven folytatott kommunikáció készségei Alapvető készségek Speciális készségek szóbeli és írásbeli kommunikáció különböző helyzetekben követelmények esetén (pl.: érvelés, meggyőzés) különböző szövegek megkülönböztetése felhasználása információk keresése összegyűjtése feldolgozása segédeszközök alkalmazása

Az anyanyelven folytatott kommunikáció attitűdjei párbeszédre való hajlam (kritikus / építő) esztétikai minőség tisztelete (törekvés) kapcsolat másokkal a nyelv másokra gyakorolt hatásának tudatosításával és a nyelv pozitív és társadalmilag felelős módon való használatával !

Idegen nyelveken folytatott kommunikáció A tudás-elemek fő tartalma azonos az anyanyelvi kommunikáció jellemzőivel KIVÉVE a nyelvi speciális a társadalmi a kulturális eltérésekből adódó különbségeket

A matematikai kompetencia fogalma A matematikai gondolkodás fejlesztésének és alkalmazásának képessége, a mindennapi problémák megoldásában biztos számolás gondolkodás alkalmazása (logikus / térbeli ) absztrakciók (képletek / modellek / szerkezetek / / táblázatok / grafikonok)

A matematikai kompetencia ismeretei, készségei, attitűdjei ismeretek készségek attitűdök elvek, folyamatok alkalmazása bizonyítások matematikai nyelvi kommunikáció segédeszközök igazság tisztelete!! dolgok okának és érvényességének keresése számok, mértékek alapműveletek, formák fogalmak, koncepciók

A természettudományi kompetencia fogalma alkalmazott tudás és módszertan a természeti világ magyarázatához (probléma-felismerések / következtetések) A műszaki tudományi kompetencia fogalma tudás és módszertan az emberi akarat és szükséglet kielégítésére (tevékenységek / technológiák)

A természet- és műszaki tudományi kompetencia ismeretei, készségei, attitűdjei ismeretek készségek attitűdök természeti világ alapelvei alapvető tudományos elvek, koncepciók, és módszerek technológiai termékek és folyamatok tudomány és technológia természetre gyakorolt hatása technológiai eszk. gépek alkalmazása tud.adatok alkalm. tud. kutatás alapvető jellemzői ismerete és alkalm. kíváncsiság kritikus értékelés biztonság fenntarthatóság tisztelete

A digitális kompetencia fogalma az információs társadalmi technológiák (IST) alkalmazásának képessége a munka a szabadidő a kommunikáció területén

A digitális kompetencia ismeretei, készségei, attitűdjei ismeretek készségek attitűdök szövegszerkesztés táblázatkezelés Internet-használat információ- - keresés - gyűjtés - feldolgozás jogi / etikai szabályok információ tárolás információ kezelés ismeretei / szabályai kritikus gondolkodás kreativitás innováció

Szociális és állampolgári kompetencia fogalma személyi / interperszonális / interkulturális kompetenciák, és viselkedési formák, amelyek képessé teszik az egyént a hatékony és demokratikus részvételre a társadalmi a szakmai életben a közügyekben a konfliktusmegoldásban

A szociális kompetencia ismeretei, készségei, attitűdjei ismeretek készségek attitűdök tolerancia együttérzés tűrőképesség egészséges életvitel magatartási szabályok esélyegyenlőség együttműködés integritás sokféleség tisztelete

Az állampolgári kompetencia ismeretei, készségei, attitűdjei ismeretek készségek attitűdök együttműködés kritikai elemzés választási „tudás” fogalmak fogalom-rendszerek történelmi / társadalmi ismeretek emberi jogok tisztelete felelősségérzet közös értékek

Kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia fogalma az egyén azon képességei, amelynek segítségével elképzeléseit meg tudja valósítani, így tervszerűség kreativitás innováció kockázatvállalás vezetési készség etikai tudatosság

ismeretei, készségei, attitűdjei Kezdeményezőkészség/vállalkozói kompetencia ismeretei, készségei, attitűdjei ismeretek készségek attitűdök „menedzselés” önismeret együttműködés gazdaság működése vállalkozások szabályai „lehetőségek” kezdeményező- készség motivácíó akarat innováció

A kulturális tudatosság és kifejezőkészség kompetenciáinak fogalma elképzelések, érzések, élmények kreatív kifejezésének elismerése különböző művészeti kifejezési formákban, mint zene előadóművészet irodalom képzőművészet

A kulturális tudatosság és kifejezőkészség kompetenciáinak ismeretei, készségei, attitűdjei ismeretek készségek attitűdök művek / előadások tisztelete és élvezete önkifejezés sokfélesége kulturális cselekvés nemzeti / európai kulturális örökség kortárs kultúra hely / tárgy / művek nyitottság / tisztelet esztétikai befogadókészség

A tanulás tanulása kompetenciájának Az egyén azon képességei, mellyel fogalma Az egyén azon képességei, mellyel a tanulásra törekszik a tanulást megszervezi az esetleges akadályokat megszünteti a tudást megszerzi és alkalmazza

A tanulás tanulása kompetenciájának ismeretei, készségei, attitűdjei ismeretek készségek attitűdök alapvető készségek (írás, olvasás, számolás) info-kommunikációs technika szervezés önértékelés önfegyelem tanulási stratégiák, módszerek, technikák szakmai önismeret oktatási, képzési lehetőségek kíváncsiság motíváltság problémamegoldás

Valamennyi KK egyformán fontos! „Összefoglalás” Valamennyi KK egyformán fontos! KK-k részben egymásba fonódnak Valamennyi KK alkotóeleme Alapkészségek a tanulás alapjai! (nyelv, írás, olvasás, számolás) A tanulási készségek támogatják a többi KK elsajátítását! kritikus gondolkodás kreativitás kezdeményezés problémamegoldás kockázatértékelés döntéshozatal érzelmek konstruktív kezelése

Köszönöm a figyelmüket!