STEEP Környezetelemzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fogyasztói magatartás
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
A kereskedelmi vállalkozás környezete
A szabadidő fogalma.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MARKETING.
Az üzleti terv.
A turizmus rendszer környezete
Üzleti terv.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
B2B-marketing - Bevezetés
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Árpolitika a turizmusban
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A fogyasztói magatartás
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Üzleti piacok, üzleti vásárlók (ipari marketing)
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A külső környezet elemzése
(1) A marketingkörnyezet
Településmarketing Értékaudit.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
A marketing mix, a marketingkörnyezet és a piac
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
7. Előadás Termék stratégia
szakmérnök hallgatók számára
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Sponsorare necesse est
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
A marketingkörnyezet elemzése
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Termék & Márka Kopcsay László.
SZERVEZETTAN (7. hét) A szervezetek környezete. STEEP és
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Marketing alapok Kopcsay László.
Szegmentáció & pozicionálás.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE
Vállalkozásmenedzsment I.
A PIAC.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Fogyasztói magatartás
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Célpiaci marketing.
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
Üzleti terv.
Üzleti terv.
Előadás másolata:

STEEP Környezetelemzés Dr. Piskóti István Marketing Intézet STEEP Környezetelemzés Marketing alapjai 4. -marketing

A STEEP-elemzés területei, aspektusai TÁRSADALMI (Social) lakosság demográfiai struktúrája, fejlődési tendenciái, kulturális sajátosságok fogyasztói aktivitás társadalmi elemei TECHNOLÓGIAI (Technological) technológia-technika fejlődésének felhasználása, k+f GAZDASÁGI (Economic) gazdasági növekedés ciklusai, infláció és kamatok, munkanélküliség, nemzetközi gazdasági együttműködés, integrációk, Európai Unió, globalizáció, TERMÉSZETI (Ecological) Környezetszennyezés a termelésben, környezetbarát termékelemek, újrahasznosíthatóság, Mikro-környezet POLITIKAI-JOGI (Political) versenyelv érvényesülésének hatásai, fogyasztóvédelem, árszabályozás, kereskedelem-politika ügyleti jog szabályai, (lobby, monopóliumok, reklámszabályozás, etikai kódexek,

A STEEP-elemzés logikai folyamata A külső környezet hatásainak kijelölése Környezeti trendek feltárása A vállalkozás szempontjából lényeges trendek feltárása Trendek elemzése Hatások előrejelzése Jövőbeni trendek előrejelzése Új lehetőségek kijelölése Stratégiai válasz

kereslet magatartási változásai, tendenciái, A kereslet szegmens és célpiaci oldalról fokozódó mértékben differenciálódik, melyre sajátos termékek kialakításával válaszol a kínálati oldal. „A termék-csomag”, komplex szolgáltatások iránti kereslet erősödik. Keresleti mobilitás növekszik, a legtávolabbi desztinációk is elérhetővé válnak. Változékony (divathatások is reagáló) kereslet erősödik. Demokratizálódott és ugyanakkor polarizálódott kereslet a minőségi és az árorientált „tömeg-turizmus” szétválását erősíti. Egészség- és környezettudatosság nő a turisztikai keresletben. Nem anyagi szempontok fokozottabb figyelembe vétele, minőség- és ártudatosság erősödését eredményezi. Az ismeretek és társadalmi kapcsolatok bővítése iránti igény növekszik. Független, önálló életstílus, önmegvalósítás, élmény és élvezetorientáció, változatosság iránti igény általános fogyasztói trendek megjelenése, erősödése a turizmusban. (kalandturizmus, tematikus parkok, különleges attrakciók iránti igény növekedése.) Szabadidő tartalmas eltöltése, a programokon való aktív részvétel tendenciája növekszik. Biztonság iránti igény nő. Rövidül a döntési idő, gyors, gyakran spontán döntések súlyának emelkedése a „last minute” utak népszerűségét növeli. Szélesebb, hosszabb időintervallum az utazásban, évente többszöri utazások súlya nő. A kiránduló, városlátogató turizmus erősödik. Az egyéni, személygépkocsival utazók száma nő, a nemzetközi turizmusban a légi közlekedés erősödik. Egyre nagyobb szerepet kap a köz- és magánszféra együttműködése. Észak-Magyarország Régió Készítette: ME Marketing Intézet

Piac méretjellemzői Piacpotenciál: a kereslet felső határa. Piaci volumen (Q): a tényleges piaci kereslet. Piacrészesedés: vállalat értékesítési részaránya a tényleges iparági keresleten belül. Előrejelzett forgalom: kiválasztott marketingterv és feltételezett marketingkörnyezet alapján becsült vállalati értékesítési szint.

Fogyasztói, vásárlói magatartás elemzése 1. Dr. Piskóti István Marketing Intézet -marketing

SZERVEZET - VEZETÉS - ELLENŐr. ELEMZÉS JOG - TECHNOLÓGIA - GAZDASÁG - TÁRSADALOM PROGNÓZIS VEVŐK KONK. SAJÁT CÉLKÉPZÉS FILOZÓFIA - VEZÉRELV - CÉLRENDSZER STRATÉGIA PROGRAM - ESZKÖZKOMBINÁCIÓ TAKTIKA MARKETING - MIX REALIZÁLÁS ELLENŐRZÉS SZERVEZET - VEZETÉS - ELLENŐr. -marketing A MARKETINGTERVEZÉS FOLYAMATA

A fogyasztói, vásárlói magatartás elemzése vásárlói döntések alaptípusai háztartás szervezet egyén egyéni fogy. reprezentáns család kollektív Buying Center -marketing

A fogyasztói-vásárlói magatartás kutatása a marketingbeli döntési problémák megoldásáért megérteni – előre jelezni - beavatkozni probléma (döntéshozó, fizető, felhasználó) 5 esete, egy személyben mindhárom funkció, döntés/fizető de nem felhasználó döntéshozó/felhasználó de nem fizető fizető/felhasználó de nem döntő mindhárom funkció külön személyben További szerepek: befolyásoló, kezdeményező, információ-feldolgozó, -marketing

Vásárlási döntés modellje Külső ingerek Vevő Vásárlói döntés vevőjellemzők (kult.,társ.,személyes,pszich.) + döntési folyamat környezet (gd.-i,techn.pol.) döntési elemek marketing (ter.,ár,diszt.,kom.) S O R -marketing

A fogyasztói viselkedés magyarázata hármas eredetű: genetikai örökség, társadalomban tanult mintákra épül, önálló akarat, célelérésre törekvés. -marketing

Vevőjellemzők -marketing kultúrális jellemzők értékek (teljesítmény, siker, jólét, szabadság, egyéniség,) szubkultúra, (nemzetiség, vallás, faj, földrajz,) társadalmi osztályok ( elit, felső, közép, munkás, alsó ...) társadalmi jellemzők család, (orientációs, saját, szerepek ...) referenciacsoportok, (tagsági, aspirációs ) szerep, státusz személyes jellemzők kor,családi ciklus,foglalkozás, gazdasági helyzet, életmód, személyiségjegyek, énkép, pszichológiai jellemzők motiváció, észlelés, tanulás, gondolkodás,attitűd -marketing

A vásárlási folyamat szakaszai A probléma felmerülése 1. Információgyűjtés 2. vásárlás v. elutasítás 3. Alternatívák értékelése termékcsoportdöntés márkaválasztás 4. Választás, döntés mennyit vásárol mikor vásárol Vásárlás utáni cselekvés 5. hogyan vásárol -marketing üzletválasztás

Fogyasztói magatartás modellek 1. NICOSIA üzenet a cég fogyasztó attitűd 2. tapasztalat 4. keres - értékel fogyasztás motiváció 3. döntés -marketing

Vásárlói döntési típusok 1. racionális 2. megszokáson alapuló 3. impulzus 4. társadalmilag függő -marketing

Impulzusvásárlás -marketing tisztán impulzív vásárlás emlékezés hatására szuggesztív impulzusvásárlás tervezett impulzusvásárlás impulzusok: zene, megvilágítás, árleszállítás, elhelyezés, nagy tömeg, élményszerűség növelése, területei: nem rendszeresen vásárolt termék, árkategória, fiatalok, üzlettipus, -marketing

BBE Köln – a fogyasztói magatartás kulcstrendje A jövő célcsoportja: a középkorú (40-60) Egyre több az idősebb fogyasztó (szám nő, erő nem- ár központi kérdés marad, nem termékkialakítás hanem szolgáltatás és értékesítés feladat, Médiagyerekek, piactinédzserek: a legkisebbek is fogyasztóbarátok, márkatudattal, magas termékkompetenciával, de csökkenő célcsoport, Szupernő: a kiskereskedelem legfontosabb célcsoportja, értékek és életcélok változnak Rugalmas társadalom: gyors fogyasztás nagy keresletnek örvend, Biztonság iránti vágy: felélem a munkahely, nyugdíj, becsapás, hibás/helytelen döntéstől,

Ártudatos fogyasztók: szalonképessé válik az árkedvezményekre vadászás, az árnyomást az Internet is erősíti, Luxus és aszkétizmus között, Kényelem: a kényelemorientált értékesítési formák megduplázzák volumenüket a következő 10 évben, Min.kultúra és honvány: pl. Németországban élő külföldiek egyre vonzóbb célcsoportot képeznek, Elektronikus kereskedelem növekedése Nemzeti márkák megőrzése iránti trend Information-overkill: megváltozó médiafogyasztás meghatározó hatással van a fogyasztók megszólítására Prosumer és mass customization: a tömegtermék technikán keresztül kedvező áru individualizációja szükséglethiányba ütközik, a passzív fogyasztó prosumerré válik, aki maga alakítja és határozza meg fogyasztását.

Egyéni pszichológiai tényezők szerepe kulturális társadalmi gazdasági pszichológiai tényezők Észlelés, érzékelés, tanulás, motiváció, attitűd, személyiség Vásárlási probléma -marketing

Attitűd „... bizonyos szabályszerűségek, amelyek egy egyénnek környezete valamely aspektusával szembeni érzelmeiben, gondolataiban és cselekvései prediszpozícióiban figyelhetőek meg.” „ az egyén tárggyal vagy gondolattal kapcsolatos általános, kedvező vagy kedvezőtlen kognitív értékelését, érzéseit vagy cselekvési tendenciáit írja le érzelmi=affektív, megismerési= kognitív, cselekvési= konatív Tárgya, iránya, foka, intenzitása,struktúrája, -marketing

Szervezetek beszerzési magatartása Dr. Piskóti István Marketing Intézet -marketing

Business (to business) marketing definíció A komparatív versenyelőnyök keresése és realizálása olyan javak előállítása esetében, melyeket szervezetek vásárolnak, elsősorban annak érdekében, hogy általa további teljesítményeket nyújtsanak. -marketing

-marketing = business (to business) marketing, = beruházási javak marketingje, = szervezetek marketingje, = ipari-, termelőeszköz- marketing, = industrial marketing, = commercial marketing, = institutional marketing, = organizational marketing , = Investitions-/Industrie-gütermarketing, -marketing

B2B javak -marketing Föld, épületek, cégek, nyersanyagok, alapanyagok, energia, alkatrészek, komponensek, MRO-termékek, (maintenance, repair, oparating supplies) felszerelések, szerszámok, alapvető gépek, berendezések, gyárak, rendszerek, szolgáltatások, (üzleti-, technikai-… -marketing

Az ipari marketing piaca korlátozott számú piaci szereplő, koncentráció, monopolisztikus elemek előfordulása, kereslet időbeni merevsége, nehéz technikai helyettesíthetőség, kompatibilitás, származtatott kereslet, személyes kapcsolatok jelentősége, erős nemzetközi jelleg, közbeszerzés -marketing

Webster-Wind modell -marketing Környezet II.A szervezet, a vállalat (fizikai, technológiai, gazdasági, jogi, kulturális stb.) II.A szervezet, a vállalat (klíma, fizikai, technológiai, szervezeti, kulturális felt.) III. Beszerzési központ (csoportfolyamatok) IV.Egyéni résztvevők (motiváció, személyiség, szerep,) Döntés a vásárlásról Beszerzési döntéshozatali folyamat 1. Személyek 2. Csoport, mint döntéshozó -marketing

Buying Center: -marketing Befolyásoló Felhasználó Döntéshozó Jóváhagyó Kezdeményező Ajtónálló Információ szelektáló Beszerző -marketing

Az ipari marketing kihívásai a technika felértékelődő szerepe, CIM csendes forradalma, verseny növekvő globalizálódása, új gyártási technológiák, nagy k+f igények, rövidülő termék-életciklusok, a piacon gyors áresés növekvő általános invesztíciós nagyságok, stratégiai szövetségek megjelenése, vevő nem mindig tudja definiálni igényét a beszerzési folyamat felértékelődik, a vásárlást követő nagy utólagos beruházások igénye, -marketing

Versenyelemzés -Konkurenciaelemzés MARKETING ALAPJAI 8. Versenyelemzés -Konkurenciaelemzés -marketing

A konkurenciaelemzés -marketing Kik a konkurensek ? Mit tud a konkurencia ? Mi a célja, mi a stratégiája ? Mire készül a konkurencia ? Mi a várható reakciója ? -marketing

A verseny szintjei -marketing Márkaverseny Iparági, vagy termékcsoport verseny Szükségleti kategória szintű verseny (hasonló termékcsoport) Általános fogyasztói keresletért, pénzéért folyó verseny -marketing

Iparági verseny – azonos vagy könnyen helyettesíthető termékek Termelők száma, differenciáltsága, Piacbelépési korlátok,(tőkeigény, gazdaságosság, szabadalom, ismertség, telek, ) Piackilépési korlátok,(jogi-törvényi, tőkekivonás, alternatív lehetőség hiánya, érzelem, vertikális korlát …) Költségszerkezet, Vertikális integráció mértéke, Globalizáció mértéke. -marketing

Versenyintenzitás, a piaci vonzerő meghatározói (Porter) Potenciális versenytársak Tényleges versenytársak Szállítók alkuereje Vevők alkuereje Helyettesítő termékek veszélye -marketing

Potenciális versenytársak közvetítő és vevő jelenlegi beszállító vállalatok új technológiával külföldi versenytársak hasonló technológiát alkalmazók azonos vevőket kiszolgálók azonos terméket eddig másnak eladók -marketing

Vevő alkuereje Piaci súly, versenyt befolyásoló képesség, Vásárlandó mennyiség Keresletnövekedés – kapacitásnöv. Szállító kapacitáskihasználtsága Vásárolt termék specializációja, Áttérés költségének szintje, Vevő profiljából eredő kényszerek, Költség és árstruktúra, Vevő lehetőségei a vertikális integrációra,

Szállító alkuereje Piaci súly, versenyt befolyásoló képesség, Piac mérete kontra szállítói kapacitás Piacbővülés kontra kapacitásbővülés Szállítók kapacitáskihasználtsága, Szállított termék egyedisége és a használt technológia stabilitása Az áttérési költségek szintje, A szállító költség és árstruktúrája Szállító lehetősége vertikális integrációra

Stratégiai csoport -marketing A cég legközelebbi versenytársai, akik azonos célpiacokat, azonos vagy hasonló stratégiával akarnak kiszolgálni. -marketing

Versenytársak reakcióinak előrejelzése Kényelmes Szelektív Tigris Kiszámíthatatlan

A konkurenciaelemzés célja növekedési készség, reakcióképesség gyorsasága, alkalmazkodóképesség, fennmaradóképesség, azaz a versenyterep befolyásolása -marketing

A VÁLLALKOZÁS HELYZETÉNEK ELEMZÉSE MARKETING ALAPJAI 9. A VÁLLALKOZÁS HELYZETÉNEK ELEMZÉSE Dr. Piskóti István

A saját helyzet elemzésének paraméterei Piac Teljesítményprogram Ár Eladásösztönzés gyakorlata Szervezet -marketing

Teljesítményprogram -marketing áruválaszték alakulása, teljesítményprogram „ABC” elemzése, fedezet „ABC” elemzése, rendelések fejlődése, új gyártmányok, áruk, reklamációk értékelése, szolgáltatások, -marketing

A piac elemzése -marketing forgalom területenként, ügyfélcsoportonként piaci (ügyfelenkénti) részesedés ügyfelek számának alakulása, ügyfelek ABC elemzése fedezet ügyfelenként, területenként, gazdaságtalan ügyfelek rendelések nagyságának fejlődése ügyfelek-versenytársak magatartása piaci pozíció piaci tendenciák -marketing

Az ár -marketing Árulisták alakulása nyereségcsökkentő ártényezők rabattok elemzése fizetési-szállítási feltételek árképzés ár-alátámasztó érvek -marketing

Kommunikáció - értékesítés-ösztönzés Reklám és sales promotion költségvetés reklámintézkedések elemzése SP akciók elemzése az image piaci ismertségi fok -marketing

Értékesítési szervezet szervezet felépítése ügyféllátogatások gyakorisága ajánlat-siker hányad forgalom munkatársakként, munkatársak értékelése, minősítése jutalék, prémiumok, értékesítési költségek, -marketing

SWOT elemzés - GYELV mátrix - erősségek és gyengeségek - lehetőségek és veszélyek

Portfolió-technika piacnövekedés „problémás gyerekek” „sztárok” 5-10% „kivert kutyák” „fejős tehenek” 0,1x 1x relatív piacrészesedés

GE - piacattraktivitás-relatív versenypozíció mátrix 100% növelni, invesztálni 66% s z e l e k t á l n i 33% visszafejleszteni 33% 66% 100%