Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
Advertisements

„Ezt egy életen át kell játszani”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Tanterv és vizsga Kaposi József.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Dr. habil. Horváth H. Attila
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
E-learning és a multimédia
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Pedagógiai Értékelési Konferencia
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A testnevelési tanterv.
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
A nevelési-oktatási program előzményei
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A tantervek, követelmények, feladattípusok
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NEVELÉSTÖRTÉNET.
Nat(ok), pedagógiai program(ok), helyi tanterv(ek)
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Tantervek összehasonlítása gyakorlati megközelítésből
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Inklúzív nevelés Magyarországon
Felnőttoktatás, felnőttképzés Dr. Tóth András. FelnőttoktatásFelnőttképzés IskolarendszerűIskolarendszeren kívül Tanulói, hallgatói jogviszonyTanuló szerződés.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Készítette: Szalayné Tahy Zsuzsa – Szalay Sándor 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Számítógéppel segített módszerek a természettudományok.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Neveléslélektan Szocializációs hatások, iskolai tanulás.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Kaposi József. Pedagógiai dokumentum, az iskolai tanulásszervezés általános pedagógiai és didaktikai tantárgy- pedagógiai szempontjai tartalmazza. Kijelöli:
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Tantervelmélet Kaposi József.
Tanterv-, és curriculumelmélet műfaji fejlődése
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
A programozás tanulási-tanítási folyamata
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése Dr. Horváth H. Attila 2012. 02. 21.

Tantervi műfajok sillabusz tantervi rendszer curriculum alaptanterv

A sillabusz (gör – lat. ‘jegyzék, vázlat’) A célokat és a tananyagot röviden leíró ttv. A központi ttv. kezdeti időszakára jellemző Nem tartalmazza (hiány=√): a követelményt, az oktatás és követelményeinek részletes struktúráját ↓ A tankönyvekben kapnak helyet

A tantervi rendszer Az oktatási célok és a tananyag kiválasztásának, elrendezésének, feldolgozásának összefüggései állnak az előtérben.

A curriculum Az oktatás folyamatát a céloktól – az eredményekig átfogja.

Az alaptanterv /”core-curriculum”/ Az oktatás központilag meghatározott, a személyiség- és képességfejlesztést szolgáló, mindenütt érvényesítendő központi tartalmának lényegét adja meg. Alapja a taneszközök, az ellenőrzések, értékelések; a helyi, iskolai tantervek kialakításának.

A tanterv és az osztálytermi munka összekapcsolása Forrás: Ballér Endre: Tantervelméletek Magyarországon a XIX-XX. Században. OKI, 1996. 15.o.

A fogalmak meghatározása Forrás: Ballér Endre: Tantervelméletek Magyarországon a XIX-XX. században. OKI, 1996. 15.o

A fogalmak meghatározása 2.

Tyler curriculum-elmélete Tyler-racionálé A tananyag kiválasztás forrásai (sources) A tananyag kiválasztás szűrői (screens) 1. A tanuló tanulási szükségletei, érdeklődései, aspirációi, stb. I. A társadalomról, a nevelésről szóló általános filozófiai nézetek 2. A kortárs társadalom igényei az iskola, a műveltség tekintetében II. A tanuláspszichológia által feltárt fejlesztési lehetőségek 3. A szaktudományok által relevánsnak tartott tudások köre. Forrás: Tyler R. W.: Basic Principles of Curriculum and Instruction. 1949. Chicago. In. Báthory Z.: Tanulók, iskolák, különbségek. 2000. Bp., 131. o.

B. Bloom curriculum-elmélete Követelménytaxonómiák rsz-e (1956, 1964) Tantervi értékelés kézikönyve (1971) Differenciált, individualizált tanítási-tanulási folyamat (1976) ↑ Kritika Taxonómiák értéksemlegessége Mérésre összpontosító célok leegyszerűsítései Összetettebb, rugalmasabb, az előre nem látható, tervezhető folyamatokra több figyelmet fordító tartalmi szabályozást kívántak

Újabb tendenciák Kétpólusú modellben Tantervek szerepváltozása (megalapozzák a fő tényezők közötti együttműködést; a tartalmi szabályozási rendszer középpontjában: az alaptanterv) Az „egyénre szabhatóság” szempontja A tanulási tartalom szélesebb folyamatba illeszkedése (formális, nem formális, informális tanulás) Tudástartalmak, ismeretanyagok integrációja