7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
90%-ban tégy jót és 10%-ban beszélj róla!
A PR fogalma A PR tömegkapcsolatot, közönségkapcsolatot jelent. Elsősorban a vállalat, vállalkozás és környezete, valamint intézményein belüli emberi kapcsolatok ápolására, alakítására szolgál, bizalomépítés, pozitív imázs kialakítása és fenntartása céljából. A PR kétoldalú információs kapcsolat: egyrészt információ-kibocsátás, másrészt visszacsatolás a vállalat felé. A PR a vezetésnek az a tevékenysége, melynek célja, hogy üzleti partnerei szemében a lehető legjobb kép (imázs), vélemény alakuljon ki a szervezetről.
PR szerepe a vállalkozások életében A nyilvánosság pozitív hozzáállása nagyban hozzájárulhat egy vállalkozás üzleti sikereihez. A kapcsolatszervezés célja a kölcsönös megértés elérése, a bizalom megnyerése, amely során a vállalat tájékoztat és tájékozódik is. A legfontosabb célok: kölcsönös megértés bizalom megnyerése az ismertségi fok növelése a versenyképesség javítása jó munkahelyi légkör kialakítása a forgalom, nyereség fokozása. A PR-nak csak akkor van értelme, ha folyamatos tevékenység. A PR végső célja mégiscsak a vállalat profitjának növelése.
A külső PR eszközei A külső PR a vállalat és a gazdasági-politikai-társadalmi környezete közti kapcsolatrendszer gondozását jelenti. Vásárló, fogyasztó vásárlókkal, fogyasztókkal való bánásmód közvetlen levél tájékoztatás a vállalkozás életéről a tömegtájékoztatás eszközein keresztül kiállításokon, vásárokon való megjelenés a fogyasztói panaszok kezelése, stb.
A külső PR eszközei Értékesítési hálózat Tömegtájékoztatási eszközök A sajtókapcsolat képezi a PR munka alapját. A média által eljuttatott közleményeket, adatokat az olvasó tényként fogadja el. Ennek eszközei: folyamatos kapcsolattartás az újságírókkal, szerkesztőkkel sajtótalálkozók, sajtótájékoztatók tartása hírértékű események kihasználása, állandó és rendszeres, pontos híranyag szolgáltatása újságírók vendégül látása a sajtó figyelése, értékelése, dokumentálása is fontos, stb. Helyi lakosság, helyi szervezetek – szponzorálás, támogatás – a lakossági panaszok hatékony intézése – programok szervezése, stb.
A külső PR eszközei Hatóságok, állami, társadalmi szervezetek, politikai pártok személyes kapcsolat tájékoztató anyagok küldése szponzorálás, támogatás, stb. Szakmai személyiségek, szakmai szervezetek informálás, kooperáció látogatások szervezése, rendezvények lebonyolítása részvétel a szervezetek munkájában, stb
A külső PR eszközei Oktatási intézmények Üzleti partnerek üzemlátogatások szervezése részvétel az iskola oktató munkájában támogatás, stb. Üzleti partnerek tisztességes üzletvitel tájékoztatók tartása, stb. Versenytársak tisztességes piaci verseny segítőkészség, stb.
A belső PR eszközei A belső PR a vezetés és dolgozók, valamint a szervezet egységei közötti kommunikációs kapcsolatok szervezését foglalja magába. Ez hozzásegít a vállalat céljainak jó megismeréséhez, az azzal való azonosuláshoz. A munkatársak fontos PR hordozók, nagyban befolyásolják a vállalkozás hírnevét. A személyzet hatékony PR munkájának előfeltétele, hogy hatékonyan működjön a belső információs rendszer, jó munkahelyi légkör alakuljon ki fontos a dolgozók elégedettségének kivívása fontos a bizalom légkörének megteremtése.
A belső PR eszközei, módszerei a vezetés és a beosztottak jó viszonya belépéskor tájékoztató anyagot kapnak a cégről vállalati újság (információ a vállalat életéről) hirdetőtáblák a vállalkozás telephelyein belül (érdekes tudnivalók) személyes jellegű levél (az igazgató által aláírt névnapi üdvözlet) dolgozói kedvezmények a dolgozók alkalmankénti meghívása a házastársakkal együtt (közös kirándulások, rendezvények) Open Door politika: a személyzet előtt a felettes ajtaja mindig nyitva áll ötletláda kihelyezése jogi tanácsadó szolgálat, stb.