Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A tanári munka értékelése
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A fejlesztés hatása a szervezetre
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
Az élethelyzethez igazított tanulás. A tanulás célja kompetencia-többlet megszerzése; ahol a kompetencia: gyakorlatban hasznosítható tudás a működtetéséhez.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A moduláris szerkezet szervezési problémái az iskolai rendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzések esetén Tóth Lászlóné Vitaindító.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Kompetensek lettünk? június 27..
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
Készítette: Szalayné Tahy Zsuzsa – Szalay Sándor 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Számítógéppel segített módszerek a természettudományok.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Az országos mérések megújult rendszere
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Tantervelmélet Kaposi József.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Szociális kompetencia
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
Kompetencia alapú szakoktatás
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai Tanulás iránti attitűd vizsgálat Készítette: Morauszkiné Lippa Krisztina Pedagógia szakvizsga I. félév

LIFE LONG LEARNING az élethosszig tartó tanulás : a felnőttkori tanulás szinonimája , közvetítendő érték, kompetencia rendszer , élet és munka iránti attitűd , EGYÉNI ÉLETÚT ALAKÍTÁSÁNAK KULCSA Tanulás utáni érdeklődés : OECD országokban:50-60% (24-59 évesek) Magyarországon 15% Tanulás iránti attitűdök : Magyarországon: 20% Nyugat EU: 60%

„akinek van, annak adatik, akinek nincs, attól elvétetik” Máté effektus Minél magasabb valakinek az iskolai végzettsége, annál fontosabb számára a tanulás. Tanuló társadalom megteremtődésének a két feltétele: Tanuló ösztönző munkakörnyezete Tanuláshoz szükséges kompetenciák elsajátítása (tanulni tudás megtanítása)

ATTITŰD VIZSGÁLAT Tanulási kedvet számos tényező befolyásolja - a tanulási motiváció fejlődik Tanuló önmagát motiválja = önszabályozott tanulás Tanulás és motiváció összefüggésében az attitűd pozitív vagy negatív beállítódás Tanárnak ismernie kell a tanulási attitűdök : - felépítését - szerepét - megváltoztathatóságuk lehetőségeit Mérőeszköz: 31 itemes attitűdkérdőív hat motivumcsoportja 5 fokozatú Likert típusú skálán jelezhették egyetértésük v. egyet nem értésük erősségét 5.osztály -23 fő (12 lány -11 fiú)

ATTITŰDKÉRDŐÍV HAT MOTÍVUMCSOPORTJA

KÉTDIMENZIÓS MOTÍVUMCSOPORT MODELL -KÜLSŐ ÉS BELSŐ MOTÍVÁCIÓ- FIÚK JÓ JEGY AZ ISKOLÁBAN - TOVÁBBTANULÁS, MAGASABB ISKOLA ÉRDEKLŐDÉS, KUTATÁS OSZTÁLYBAN BETÖLTÖTT POZÍCIÓ ELMÉLYÜLÉS, KITARTÓ MUNKA JUTALOM A CSALÁDBAN LÁNYOK TOVÁBBTANULÁS, MAGASABB ISKOLA JÓ JEGY AZ ISKOLÁBAN OSZTÁLYBAN BETÖLTÖTT POZÍCIÓ ÉRDEKLŐDÉS, KUTATÁS / JUTALOM A CSALÁDBAN ELMÉLYÜLÉS, KITARTÓ MUNKA

Motívumcsoport %-os eloszlása a. Továbbtanulás, magasabb iskola-21% b. Érdeklődés, kutatás -15% c. Kitartó munka, elmélyülés-14% d. Jó érdemjegyek – 18 % e. Pozíció az osztályban – 16 % f. Jutalom a családban -15%

Összegzés Vizsgálat eredménye: Belső motiváció : lányok > fiúk (fontosabb a jól teljesítés, több a fiúknál az alul teljesítő) Külső motiváció : lányok = fiúk Nemek közötti képesség elenyésző, a nemeken belüli jelentősebb. Félévi eredmények nem fejezik ki: a gondolkodás minőségét képességek fejlettségét elsajátított tudás alkalmazható képességét Motivációs problémákat :- célok átrendezésével, új értékelési és tanítási módszerekkel enyhíteni lehet

Minden tanulót el kell vezetni az önszabályozáshoz! a motívumokat időben fel kell tárni, azokat alakítani, működtetni, formálni kell! Tanárnak ismernie kell a tanulási attitűdök: felépítését, szerepét, megváltoztathatóságuk lehetőségeit. Minden tanulót el kell vezetni az önszabályozáshoz!