Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai Tanulás iránti attitűd vizsgálat Készítette: Morauszkiné Lippa Krisztina Pedagógia szakvizsga I. félév
LIFE LONG LEARNING az élethosszig tartó tanulás : a felnőttkori tanulás szinonimája , közvetítendő érték, kompetencia rendszer , élet és munka iránti attitűd , EGYÉNI ÉLETÚT ALAKÍTÁSÁNAK KULCSA Tanulás utáni érdeklődés : OECD országokban:50-60% (24-59 évesek) Magyarországon 15% Tanulás iránti attitűdök : Magyarországon: 20% Nyugat EU: 60%
„akinek van, annak adatik, akinek nincs, attól elvétetik” Máté effektus Minél magasabb valakinek az iskolai végzettsége, annál fontosabb számára a tanulás. Tanuló társadalom megteremtődésének a két feltétele: Tanuló ösztönző munkakörnyezete Tanuláshoz szükséges kompetenciák elsajátítása (tanulni tudás megtanítása)
ATTITŰD VIZSGÁLAT Tanulási kedvet számos tényező befolyásolja - a tanulási motiváció fejlődik Tanuló önmagát motiválja = önszabályozott tanulás Tanulás és motiváció összefüggésében az attitűd pozitív vagy negatív beállítódás Tanárnak ismernie kell a tanulási attitűdök : - felépítését - szerepét - megváltoztathatóságuk lehetőségeit Mérőeszköz: 31 itemes attitűdkérdőív hat motivumcsoportja 5 fokozatú Likert típusú skálán jelezhették egyetértésük v. egyet nem értésük erősségét 5.osztály -23 fő (12 lány -11 fiú)
ATTITŰDKÉRDŐÍV HAT MOTÍVUMCSOPORTJA
KÉTDIMENZIÓS MOTÍVUMCSOPORT MODELL -KÜLSŐ ÉS BELSŐ MOTÍVÁCIÓ- FIÚK JÓ JEGY AZ ISKOLÁBAN - TOVÁBBTANULÁS, MAGASABB ISKOLA ÉRDEKLŐDÉS, KUTATÁS OSZTÁLYBAN BETÖLTÖTT POZÍCIÓ ELMÉLYÜLÉS, KITARTÓ MUNKA JUTALOM A CSALÁDBAN LÁNYOK TOVÁBBTANULÁS, MAGASABB ISKOLA JÓ JEGY AZ ISKOLÁBAN OSZTÁLYBAN BETÖLTÖTT POZÍCIÓ ÉRDEKLŐDÉS, KUTATÁS / JUTALOM A CSALÁDBAN ELMÉLYÜLÉS, KITARTÓ MUNKA
Motívumcsoport %-os eloszlása a. Továbbtanulás, magasabb iskola-21% b. Érdeklődés, kutatás -15% c. Kitartó munka, elmélyülés-14% d. Jó érdemjegyek – 18 % e. Pozíció az osztályban – 16 % f. Jutalom a családban -15%
Összegzés Vizsgálat eredménye: Belső motiváció : lányok > fiúk (fontosabb a jól teljesítés, több a fiúknál az alul teljesítő) Külső motiváció : lányok = fiúk Nemek közötti képesség elenyésző, a nemeken belüli jelentősebb. Félévi eredmények nem fejezik ki: a gondolkodás minőségét képességek fejlettségét elsajátított tudás alkalmazható képességét Motivációs problémákat :- célok átrendezésével, új értékelési és tanítási módszerekkel enyhíteni lehet
Minden tanulót el kell vezetni az önszabályozáshoz! a motívumokat időben fel kell tárni, azokat alakítani, működtetni, formálni kell! Tanárnak ismernie kell a tanulási attitűdök: felépítését, szerepét, megváltoztathatóságuk lehetőségeit. Minden tanulót el kell vezetni az önszabályozáshoz!