A pályaorientáció új megközelítései a szakképzésben Gál Ferenc Veszprém 2009. november 12.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hasznos tippek pályamódosításhoz
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Az iskolai szociálismunka
A Dalton-terv létjogosultsága és megvalósításának gyakorlata a nyugat-dunántúli régióban
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
”PRO-TEAM” REHABILITÁCIÓS NONPROFIT KFT. Versenyszféra Fórum „Munkaerő-piaci szolgáltatások a „Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP /
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A munka világával kapcsolatos tudás
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Az egyéni fejlesztési terv
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Jól látható, hogy a vendéglátás-idegenforgalom, és a mezőgazdasági szakmacsoportok a legelérhetőbbek, illetve legkeresettebbek. Ezeket a gépészet és a.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Új utak? Új eszközök? Új kihívások?. A világ valamennyi országa – oktatáspolitika, oktatásfejlesztés Minőségi oktatás minden fiatalnak: kihívások, trendek.
A kistérségi szereplők funkciója a pályaorientációban
Egész életen át tartó tanulás
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
„ÚT A JÖVŐBE” Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
A pályaorientációs konzultáció. A pályaorientáció fogalma: A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely az igénybevevő egyéni igényeinek figyelembevételével.
A szakiskola jelene és jövője
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Nemzeti Pályaorientációs Tanács célok, feladatok
Tény alapú pályaorientációs szakpolitika
Szakiskolai fejlesztési program Mérés-értékelés projekt
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

A pályaorientáció új megközelítései a szakképzésben Gál Ferenc Veszprém november 12.

Pályaorientáció Mire kellene felkészülnünk, mert egész életünkön át ható dolog a döntés?  PÁLYAVÁLASZTÁS  MUNKAVÁLASZTÁS  PÁRVÁLASZTÁS

Pályaorientáció Egy sajátos nevelési igényű tanuló fényes társadalmi és gazdasági karriert futott be..

Pályaorientáció  Ne szólj szám, nem fáj fejem!  Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna!  Ne üsd az orrodat más dolgába!  Az öndicséret „büdös”.  Járt utat a járatlanért el ne hagyj!  Szép lehetsz, de okos nem!  Az optimista nem más, mint egy tájékozatlan pesszimista. Mire is tanította pedig az iskola? SIKERES LETT!

Pályaorientáció TANULÁS  Kudarcok  Nehézségek  Sikertelenség  Megalázás  Büntetés MUNKA  Gyötrelem  Fáradtság  Nehézség  Kevés pénz  Lebecsülés

Pályaorientáció TANULÁSKudarcokNehézségekSikertelenségMegalázásBüntetésMUNKAGyötrelemFáradtságNehézség Kevés pénz Lebecsülés Siker Elismerés Értékek „jó dolog” Öröm Alkotás Szolgálat Méltó elismerés Önmegvalósítás Előrejutás sikerélmény

Pályaorientáció  Mit vár egy munkáltató, munkaadó? Hogy a munkavállaló:  Néhány napos alkalmazkodás után bekapcsolódik a szervezetbe  Rendelkezik az adott szakmai ismeretekkel  Tudja alkalmazni a tudását, készségeit, képességeit  Rutinszerűen egy csapat tagjaként értéket hoz létre

Pályaorientáció  Mit vár egy munkáltató, munkaadó a munkavállaló általános tulajdonságai tekintetében?  Lojalitás a Céghez  Kitartás  Rendszeresség  Megbízhatóság  Pontosság  Általában pedig: beilleszkedésre törekvés:öltözködés, viselkedés, együttműködés

„Szeretne- e Ön saját iskolájába járni diákként?” Pályaorientáció

Pályaorientáció Mit gondolnak a magyar munkavállalókról: „a magyar szakemberek szaktudása magas színvonalú, de a beállítódásaik megváltoztatása túl sokáig tart”

Pályaorientáció  A belső motiváltság,  a csapatmunkában szükséges empátia,  a változások elfogadása és kezdeményezése,  az együttműködés képessége, stb, melyek sokkal inkább érzelmi alapokon nyugszanak, semmint az intellektuson… melyek sokkal inkább érzelmi alapokon nyugszanak, semmint az intellektuson… Mi teszi alkalmassá az embereket a korszerű szervezetekben való működésre?

A tanulás színterei hagyományosan és a szükséglet…  Iskolában: ismeretek, tudás  Munkahelyen: munkáról  Életben: életről  kéne hogy tanuljon….  De, nincs életpálya építés – élethosszig tartó tanulás  És nincs: alapvető munkavállalói képességek, készségek kialakítása, fejlesztése  Ezek hiánya akadályozza gyakran a munkavállalást, illetve tartós foglalkoztathatóságot Pályaorientáció

Életpálya jellemzői a XXI. század elején  Nincs biztos választás; az út nem egyenes, hanem kusza, hurkokkal tarkított  Az egyéni életutat legalább annyira befolyásolják a „véletlenek”, mint a tervezés  Az egyén hite abban, hogy valamit képes/nem képes megcsinálni, korlátozhatja, de előre is viheti  Az egyén életútját erősen befolyásolja társadalmi helyzete, neme, etnikai hovatartozása stb. (Colley, 2004.) Pályaorientáció

Mire számítsunk egy szakiskolás esetében?  A fiatalok –általában - éretlenek a saját életüket érintő döntések meghozatalára;  fontos cél, hogy „csináljanak valamit”, így fejlődjenek  A legnagyobb hiányosságok az önbizalom és a szociális készségek területén vannak  Sok iskolai, tanulással kapcsolatos kudarc van a hátuk mögött, gyakran bizalmatlanok Pályaorientáció

Mit kellene adunk?  A fiatalok számára érdekes tartalmú, szakmacsoportokhoz kapcsolódó kompetencia fejlesztő modulok – könnyen kezelhetők; részletes leírásokkal, egyszerű instrukciókkal;  Munkavállalással kapcsolatos információs füzetek pedagógusok és diákok számára  Munkaadókkal való kapcsolatépítés, kapcsolattartás támogatására  Kapcsolati kézikönyv (benne: pl. intézménymarketing, tárgyalástechnika, kapcsolat-felvételi technikák)  … Pályaorientáció

Pályaorientáció Mi lenne az iskola dolga? TANÁCSADÁS: Információs tanácsadás Orientációs tanácsadás Döntés-előkészítő tanácsadás Segítő, realizáló tanácsadás Tanulónként legalább perc

Pályaorientáció A FELADAT LÉPÉSEI: 1.Lépés: Munkát, munkahelyet kell szerezni! •„árnyékmunkás” •„Egy nap egy munkahely” •Közvetlen munkatapasztalat-szerzés Meg kell mutatni: melyik szakma mit ígér? 50 öt-tíz perces videofilm a szakmákról (DVD) Meg kell tudni: hogy milyen szakma érdekelheti? Munkakör elemzések Meg kell mondani: milyen lehetőségek, esélyek vannak? Járjunk nyitott szemmel…

Pályaorientáció 2. lépés: Be kell mutatni mit tud a leendő dolgozó!  Végzettség (papír)  Eddig végzett tevékenységek listája…PORTFÓLIÓ Minden olyan tevékenység ami a leendő munkához szükséges készségeit, képességeit és főleg gyakorlatait tartalmazza felsorolva (dátum, minőség, referencia személy megjelölésével) Akár a családi munkamegosztás, akár a szabadidős programok során

Pályaorientáció 3. lépés: Legyen egy „pályaorientációs klub” Céljai lehetnek:  Növekedjen a fiatalok önbizalma, pozitív énkép alakuljon ki bennük  Munkavállalói, illetve foglalkoztathatósággal kapcsolatos kompetenciáik fejlődjenek  A fiatalok számára tapasztalat- és információ szerzésre alkalmas helyzetek teremtése  Életpálya építési- és életvezetési kompetenciáik fejlődjenek

Pályaorientáció Mit csinálhat egy Pályaorientáció Klub?  Élet-munka tervezés  Felkészülés a többszöri váltásra  Az igények, vágyak felmérése csatornázása  Önállóbb állampolgárrá tenni  Élet és munkaszerepekre felkészíteni…  Információ-lelőhely  „Utógondozás”

HOGYAN?  A diák maga az információforrás!!!  Fontos, hogy folyamatos interakcióban legyen  Az elfogadott, célravezető viselkedése megerősítést kap  A diákok folyamatos támogatásban részesüljenek (a bizalom/támogatás/elvárás háromszög elv alapján)  Hit abban, hogy mindenki „képes”, vannak erősségei, el tud végezni feladatokat Pályaorientáció

Mit kellene adunk?  A fiatalok számára érdekes tartalmú, szakmacsoportokhoz kapcsolódó kompetencia fejlesztő modulok – könnyen kezelhetők; részletes leírásokkal, egyszerű instrukciókkal;  Munkavállalással kapcsolatos információs füzetek pedagógusok és diákok számára  Munkaadókkal való kapcsolatépítés, kapcsolattartás támogatására  Kapcsolati kézikönyv (benne: pl. intézménymarketing, tárgyalástechnika, kapcsolat-felvételi technikák)  … Pályaorientáció

Pályaorientáció Nem az a feladatunk, hogy vonzó programokat kezdeményezzünk, hanem az, hogy olyan vonzó és jövőt ígérő képző, szakképző és foglalkoztatási rendszer jöjjön létre Magyarországon, amely mindenki számára vonzó, és esélyeket kínál!

Mi tudjuk, hogy nekik ez az utolsó lehetőség…

Köszönöm a figyelmet!