„Táguló világ” a Bátonyterenyei kistérségben.  A kistérség gyerekes családjainak 40 %-a él relatív szegénységben, ami az országos arány több mint kétszerese.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Advertisements

A Szily TISZK közösségfejlesztési szolgáltatása /2009/ Bemutatkozás a tagiskoláknak Fejlesztő pedagógusi szakszolgáltatás Iskolapszichológusi szakszolgáltatás.
A Hallgatói Mentorprogram működése
Az előminősített referenciaintézményi szerepből adódó gyakorlati feladatok december.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások koordinátora
integrációs szaktanácsadó
Közoktatási projektelemek Készítette: Deli Mária Közoktatási koordinátor.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanácsadói tevékenység koordinálása Páll Viktória Ec-Pec Alapítvány.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
A gyakorlatvezető mentor
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
"Legyen az esély egyenlő ..."
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadó segítő szerepe
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A tanárképzés szerkezete
Biztos Kezdet Gyerekházak
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Pedagógus értékelési rendszer
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Létérdek TÁMOP /2 „Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért”
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda SZMI április 21.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„Táguló világ” a Bátonyterenyei kistérségben pályázat bemutatása – Sulyok Éva projektmenedzser TÁMOP / „Táguló világ” a Bátonyterenyei.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Összeállította: Szabó Ilona
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Nagy-Majdon József - Társulási Tanács elnök ”Lehetőségek a Gyerekesély Program révén a Bátonyterenyei kistérségben” - Mit várnak el a kistérség települései.
Gyermekszegénység elleni program a hevesi kistérségben TÁMOP /
Kistérségi gyerekesély programok támogatása MTA Gyerekprogram.
Gyerekszegénység Elleni Nemzeti program Szécsényi Gyerekesély programja Az alternatív vitarendezés lehetőségei és multiplikációja a programban.
Szécsényi Gyerekesély Program gyerekeket érintő szolgáltatásai
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
főosztályvezető-helyettes
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Család – és Gyermekjóléti Központ
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

„Táguló világ” a Bátonyterenyei kistérségben

 A kistérség gyerekes családjainak 40 %-a él relatív szegénységben, ami az országos arány több mint kétszerese. A családok 24,6 százaléka abszolút szegény.  Minden 5. gyerekes családnak közüzemi tartozása van.  A gyerekes családok közel 40%-ában nincs foglalkoztatott felnőtt. 51,5 % a foglalkoztatott nélküli háztartások száma.  A családok 17,2 %-a zsúfolt, szűk lakásban él.  A családok 18,3%-ban 3 vagy több 15 éven aluli gyermeket nevelnek.  Óvodás gyerekek 50-80%-a hátrányos helyzetű gyerek, 20-35% halmozottan hátrányos helyzetű gyerek.  Általános iskolás gyerekek 50 %-a hh, és 26 %-a hhh.  A 15 évesnél idősebbek 5%-a ált. isk. végzettséggel nem rendelkezik.  Veszélyeztetettként van nyilvántartva a 0-17 évesek 19%-a, ami az országos aránynak közel kétszeresét jelenti.  Védelembe véve a korosztály csaknem 3 %-a van, ez háromszorosa az országos adatnak.

 Gazdaságfejlesztés, foglalkoztatottság növelése: meglévő és új külső befektetők számára kedvező ipartelepítési lehetőségek teremtése.  Roma integráció: esélyegyenlőség javítása szociális és oktatási területen.  Oktatásfejlesztés: kistérségi oktatási rendszer, piacképes minőségi szakmunkásképzés kialakítása.  Szociális fejlesztés: egészségmegőrzés, egészségi állapot javítása, színvonalas, lakóhelyhez közeli egészségügyi ellátás biztosítása, szociális ellátások feltételeinek javítása.  Infrastruktúra fejlesztése: hiányzó közművek pótlása, kistérségen belüli közlekedés javítása útfelújítások révén.

1. Kistérségi Gyerekesély Bizottság 2. Kistérségi Gyerekesély Iroda 3. Szükségletfelmérések 4. Kötelező képzések 5. Szakmaközi Hálózat 6. Adósságkezelés 7. Közösségi Ház Jánosakna 8. Nagykeresztúr fiataljainak felzárkóztató és szabadidős szolgáltatása 9. Egészségfejlesztő programok

10. Gyermekétkeztetés 18. Közösségfejlesztés 11. Kistérségi Pedagógiai Műhely 19. Partnerségben a családdal 12. Felzárkóztatás 20. Fejlesztő pedagógia 13. Iskolai pedagógiai munkát segítő 21. Óvodai játék- és könyvkölcsönzés asszisztens 14. Iskolai szociális munka 22. Nyári és sporttábor 15. IT hozzáférési pontok kialakítása 23. Gyermekmédia műhely és honlap 16. BITI – Bátonyterenye Kistérségi Információ 24. Esélynap és Tanácsadó Iroda 25. Sport: labdarúgás 17. Szociális gazdaság 26. Fejlesztő tábor

Gyermekétkeztetés fő rászoruló gyermek meleg étkeztetésének biztosítása nyári szünidő alatt. Iskolai szociális munka - olyan tevékenység, amely az iskoláskorú gyerekek fejlődését segíti szociális kapcsolataik, társadalmi integrációjuk javításával, 3 fő szociális munkás alkalmazása révén - a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése, családi nevelő háttér formálása

 Kistérségi Pedagógiai Műhely - óvoda-iskola átmenetet támogató mintatantermek berendezése 8 általános iskolában - szakmai műhelymunka, továbbképzések korszerű tanulásszervezéshez - kooperatív, tevékenységközpontú, differenciáló tanulás-tanítás bevezetése - óvoda-iskola átmenet könnyítése  Felzárkóztatás – a szükségletfelmérés alapján, az általános iskolás korosztály, felzárkóztatása tantárgyi képességek és szociális kompetenciák terén, tanulószoba, illetve napközi jelleggel, szabadidős programok, életvezetés

 Iskolai pedagógiai munkát segítő asszisztens - a családok és az iskola közötti bizalmi kapcsolatok kialakítása - a tanítók pedagógai munkájának tanórai és tanórán kívüli segítése - iskolai hiányzások csökkentése, tanulási eredményesség növelése - 7 fő asszisztens alkalmazása 6 iskolában  A kompetencia alapú oktatást bemutató tanítási óra szervezése a szülőknek és pedagógusoknak a Bartók Béla Általános Iskolai Tagintézményben

 Esetmenedzsment  Szülőkkel, családokkal végzett szociális munka  Szociális csoportmunka  Közösségi szociális munka

 Érdekvédelem, ennek keretében fegyelmi tárgyaláson való részvétel  Esetmegbeszélés kezdeményezése, azokon történő részvétel, a jelzőrendszer tagjaival történő együttműködés  Delegálás, más a gyermek szükségleteinek megfelelő szolgáltatás, ellátás igénybevételének segítése

 •Tanácsadás, konzultáció családoknak a gyermek iskolai életét érintő kérdésekben, illetve egyéb problémák kapcsán, közvetítés a szülő gyerek kapcsolatban  •Részvétel a szülő-tanár megbeszéléseken  •Szülői értekezleten való részvétel

 Közösségfejlesztő csoportmunka, a tematikus és szabadidős kortársközösségek támogatására  Pályaorientációs célú csoportmunka, a pályaválasztással és tehetséggondozással kapcsolatos döntések támogatására  Prevenciós, edukációs csoportmunka, a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzésére, a hátrányos helyzetű, valamint a tanulmányiban elmaradt tanulók felzárkóztatására  •Diákszemináriumok szervezése különböző témákban

 •Különböző kommunikációs lehetőségek bevezetése, szervezése diákok számára (diákteázó, filmklub)  •Programok tervezése és szervezése a szabadidő eltöltésére, illetve egymás támogatására  •Diákönkormányzattal való együttműködés  •Együttműködés a szülői munkaközösségekkel  •Együttműködés az adott városrész ifjúságsegítő csoportjával  •Információs rendezvények megvalósítása tanároknak  Az iskolai szociális munka szolgáltatás, olyan személyes segítő szolgáltatás, amely közvetlenül találkozik a közoktatási intézményben tanuló gyermekek problémáival, így része kell, hogy legyen a gyermekvédelmi jelzőrendszernek.

Átveszi, átadja a tanulót a szülőtől, gondozótól A pedagógussal egyeztetve tájékoztatja a szülőt a tanulót érintő napi eseményekrőlRészt vesz a szülői értekezleteken, esetenként családlátogatásonRészt vesz a team/munkaközösségi megbeszéléseken, intézményi értekezletekenKözreműködik az intézmény rendezvényeinek szervezésében, lebonyolításábanFelügyeli a rábízott tanulókatVigyáz a tanulók testi épségéreFelismeri az alapvető elsősegélynyújtást igénylő helyzeteket

Felismeri az orvosi segítséget igénylő helyzeteketJelzi az intézkedés szükségességét A pedagógussal együtt ügyeletet lát el a tanítási órák előtt, az óraközi szünetekben a napközis foglalkozások befejeztével, szünidőben Intézményen belül (foglalkoztató termek, WC, ebédlő, tornaterem stb.) szükség szerint kíséri a tanulót Intézményen kívül foglalkozások, programok helyszíneire, kirándulásokra, tanulmányi sétákra, erdei iskolában stb. kíséri a tanuló(ka)t Gondoskodik a foglalkozásokon való megjelenésről

Tevékenyen részt vesz a tanuló személyi higiénés szokásainak kialakításában Tevékenyen részt vesz a tanuló környezeti higiénés szokásainak kialakításában (személyes élettér, közös élettér tisztasága, rendje stb.) Tevékenyen részt vesz a tanuló öltözködési szokásainak kialakításában Tevékenyen részt vesz a tanuló étkezési szokásainak kialakításában (terítés, evőeszközök használata stb.) Gyakoroltatja a tanulóval a mindennapi élethelyzetekben szükséges tevékenységeit Ellenőrzi a tanuló higiénés és önkiszolgálási tevékenységét Szükség szerint korrigálja a tanuló higiénés és önkiszolgálási tevékenységét

Szervezi, felügyeli a csoportos étkezéseketEllenőrzi a tanulók által használt helyiségek rendjét, tisztaságátOrvosi előírásoknak megfelelően gyógyszert ad beOrvosi ellátást nem igénylő sérüléseket lát el,lázat mérFelügyeli a beteget, sérültet Segíti a tanulót az általánosan használt gyógyászati segédeszközök használatában Részt vesz a tanulók intézményen belüli, illetve kívüli szabadidős programjainak

Részt vesz a tanulók intézményen belüli, illetve kívüli szabadidős programjainak (terem berendezése, eszközök, anyagok előkészítése stb.) Felügyeli, segíti a tanulót a szabadidős tevékenységben Egyezteti a pedagógussal a tanórai foglalkozásokhoz szükséges teendőket Előkészíti a tanórai foglalkozások során szükséges eszközöketBerendezi a termet a tanórai foglalkozások igényeinek megfelelően Együttműködik a pedagógussal a tanórákon az általános jellegű oktató, nevelő munkában Segíti, bátorítja a tanulót általános jellegű egyéni és csoportos feladatai megoldásában

A pedagógus irányításával közreműködik a tanulót fejlesztő, korrekciós tevékenységben Egyénileg segít a tanulónak a tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokonA (gyógy)pedagógus útmutatásai alapján egyénileg segít a tanulónak íráskészségetA (gyógy)pedagógus útmutatásai alapján egyénileg segít a tanulónak olvasásikészséget fejlesztő feladatok megoldásában A (gyógy)pedagógus útmutatásai alapján egyénileg segít a tanulónak számolási készséget fejlesztő feladatok megoldásában A (gyógy)pedagógus útmutatásai alapján egyénileg segít a lelassult mentális fejlődésű tanulónak a fejlesztő feladatok megoldásában A (gyógy)pedagógus útmutatásai alapján egyénileg segít a magatartási nehézséggel küzdő tanulónak a fejlesztő feladatok megoldásában és a magatartás rendezésében

A (gyógy)pedagógus útmutatásai alapján egyénileg segít a beilleszkedési nehézséggel küzdő tanulónak a fejlesztő feladatok megoldásában és abeilleszkedési problémák rendezésében A (gyógy)pedagógus útmutatásai alapján egyénileg segít a hiperaktív tanulónak afejlesztő feladatok megoldásában és a hiperaktivitás rendezésében A (gyógy)pedagógus útmutatásai alapján egyénileg segít a figyelemzavarral küzdő tanulónak a fejlesztő feladatok megoldásában és a figyelemzavar terápiájában A (gyógy)pedagógus útmutatásai alapján egyénileg segít az autisztikus viselkedésű tanulónak a fejlesztő feladatok megoldásában és a speciális problémák rendezésében A (gyógy)pedagógus útmutatásai alapján egyénileg segít a tehetséges tanulónak tehetsége kibontakoztatásában

Közreműködik a tanórák és a napközis foglalkozások rendjének biztosításában Közreműködik a tanórai foglalkozásokon az általános jellegű oktatási és technikai eszközök kezelésében Esetenként (pl. ügyeleti időben, szünidőben) foglalkozást szervez, tart (sport, játék,kézműves foglalkozás) Beszámol a pedagógusnak a tanulók tevékenységéről Vezeti a tanulókra vonatkozó általános jellegű nyilvántartásokat (pl. hiányzás) Közreműködik adminisztrációs teendők ellátásábanKözreműködik iskolai dokumentumok elkészítésében

Kéri Zoltán MTA GYEP Regionális Közoktatási Szakértő Vajda Zsolt MTA GYEP Regionális Szociális Szakértő