A közérdekű munka büntetés végrehajtása és

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A családi döntéshozó csoportkonferencia alkalmazása a börtönpártfogás, illetve az utógondozás során Velez Edit április 28.
Advertisements

A pártfogó felügyelet lényege A pártfogó felügyelet a bűncselekményt elkövetők ellenőrzését, irányítását, a társadalomba beilleszkedésük.
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Dr. Hatvani Erzsébet, az Igazságügyi Hivatal főigazgatója
Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Szolgáltató Nonprofit Kft.
„Útközben” – nyitókonferencia Budapest – szeptember 24. Új módszerek alkalmazási tapasztalatai esetismertetésen keresztül TÁMOP /
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium június A közérdekű munka büntetés végrehajtásának tapasztalatai Békés megyében Békés Megyei Kormányhivatal.
Az új Btk. egyes általános részi rendelkezései: a büntetési rendszer, kiemelten az új büntetések és intézkedések; a fiatalkorúakra vonatkozó szabályok.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
az áldozatokért és a tettesekért
Utógondozás szabadulás előtt és után Utógondozás területi koordinátor
CEP1 „ Jóvá Tett Hely” Képzési, Támogató és Szabadidős Központ „ Jóvá Tett Hely” Képzési, Támogató és Szabadidős Központ Bűnmegelőzési projekt.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
Szabad-e a szabadult? A TÁMOP kiemelt projekt szerepe a reintegrációs folyamatban Botka Bianka szolgáltatás módszertani vezető, Belügyminisztérium.
Dr. Ádám Adrienn igazgató
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
(Igazságügyi Hivatal, főigazgató)
A fiatalkori bűnelkövetés kezelésének speciális színtere – a közösségi foglalkoztató fejlesztése alprojekt TÁMOP Siófok, december
Reintegrációs tanácsadó munkakör
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
ORSZÁGOS PARANCSNOKSÁGA
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató Intenzív utógondozás: lehetőségek és kockázatok.
Várakozások az eredmények tükrében,
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
A PÁRTFOGÓ FELÜGYELŐI SZOLGÁLAT
Miben ugyanaz, miért más?
Büntetés-végrehajtási
A pártfogó felügyelet speciális magatartási szabályai
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
A közösségi foglalkoztató szerepének modellezése és megerősítése a közösségi bűnmegelőzés rendszerében január 15.
Dr. Gombik Gergely pártfogó felügyelői szakreferens
Állam munkavédelmi feladatai
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
Jogi személyek és büntetőjog
Készítette: Tóth Adrienn Barbara DE-GYFK III. Évfolyam
PEST MEGYEI KORMÁNYHIVATAL IGAZSÁGÜGYI SZOLGÁLAT
Változások a szabálysértési jogban
A magyar börtönügy kodifikációs historikája
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
MindenGyerek Budapest
Igazságügyi Hivatal TÁMOP Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató július 15.
A közvetítői eljárás pártfogó felügyelői tapasztalatai
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása TÁMOP A projekt.
A családi döntéshozó csoportkonferencia alkalmazása a börtönpártfogás, illetve az utógondozás során Velez Edit április 28.
A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal TÁMOP kiemelt projekt.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
Prezentáció címsor A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
Mentesítés lényege Az elítélt mentesül azon hátrányos jogkövetkezmények alól, amelyeket a törvény az elitéléshez fűz (büntetőjogon kívüli.
Intézkedések V. 1..
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
A közösségi foglalkoztató szerepének modellezése és megerősítése a közösségi bűnmegelőzés rendszerében.
Mediátorképzés Büntető mediáció.
Dr. Torma Albert bv. o. ezds., bv. főtanácsos
Dr. Pallo József PhD. bv. ezredes
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
Ahogy a bv. bírók és ügyészek látják, javaslatok és ötletek pártfogóknak Dr. Végh Edit büntetés-végrehajtási bíró.
A mediáció szerepe a büntető igazságszolgáltatásban
A modellkörlet gyakorlati tapasztalatai a Szegedi Fegyház és Börtönben
A TÁMOP szerepe a büntetés-végrehajtási szervezet életében
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
Előadás másolata:

A közérdekű munka büntetés végrehajtása és korszerű módszerei Kóta Tünde (igazgató, Igazságügyi Hivatal Pártfogó Felügyelői Szolgálata) TÁMOP 5.6.2. kiemelt projekt nyitókonferencia Siófok, 2010. december 16. 1

2009-ben folyamatban volt ügyek (82 2009-ben folyamatban volt ügyek (82.564 db) ügycsoportok szerinti bontásban, zárójelben a 2008. évi százalékos arány, 387 fő pártfogó felügyelő (fk.: 192 fő, fn.: 195 fő) 2

A munka büntetések történeti előzményei 1. ■ XX. század előtt – Kényszermunka (szabadságkorlátozással kombinálva) ■ Nemzetközi Munkaügyi Konferencia 1930. évi 29. sz és 1957. évi 105. sz. Egyezménye, Magyarországon kihirdetve: 2000-ben ■ Eltérések: pl. Szenegál, Észak-Korea, Kína ■ Tisztán munka büntetés - a szovjet büntetőjogban (munkára nevelés) ■ 1950. Magyarország, javító-nevelő munka (1 hónap – 2 év, 5-25% munkadíjcsökkentés, az elkövetők 4-12%-nál alkalmazták) ■ kijelölhető munkahelyek hiánya → 1971-től munkatelepeken is (csak lehetőség, nem lépett hatályba a jogszabály) ■ 1984-től szigorított javító-nevelő munka (szabadságkorlátozás: kijelölt munkahely, település, szállás, elítéltek 0,5-1,5%-nál alkalmazták) 1993-ig 3

A munka büntetések történeti előzményei 2. 1960-as évektől, civil polgári jogi kezdeményezések, büntetőjogi reformok Célok: ■ Költséghatékonyság ■ Erősödjön a közösség biztonsága ■ Csökkenjen a bűnözéstől való félelem ■ Jelenjenek meg a sértett igényei ■ Növekedjen a közösség szerepvállalása ■ Térüljenek meg a károk Eredmények: ■ Kettős nyomtávú büntetőpolitika ■ Diverzió ■ Alternatív-közösségi szankciók ■ Csoportos technikák ■ Börtönpártfogás, utógondozás ■ Resztoratív elemek ■ Munka büntetések

A munka büntetések történeti előzményei 3. ■ 1966 (Kalifornia) Közlekedési bűncselekményt elkövetett női elkövetők ■ 1987-től Magyarországon is ■ 1993-tól egyedüli munka büntetés (más korlátozás nincs, nem elvárás a munkával munkára nevelés) ■ Nem feltétele az elítélt hozzájárulása 5

A közérdekű munka büntetés főbb szabályai 1993-tól lényegében nem korszerűsödött, kisebb változás 2009-ben (Btk. 49-50. §) ■ Büntetés (középen álló) ■ 3 évi szabadságvesztésnél nem súlyosabban büntethető bűncselekmények elkövetői esetében ■ Kombináltan alkalmazható (pénzbüntetés, foglalkozástól/járművezetéstől eltiltás) ■ Munka jellegének meghatározása az ítéletben ■ Legalább heti 1 nap (pihenőnap, szabadidő), díjazás nélkül, személyesen ■ Órákban, 42-300 óra ■ Helyébe fogház fokozatú szabadságvesztés lép, 6 óra =1 nap ■ Öt év elteltével elévül a végrehajthatósága ■ 16 év felett alkalmazható ■ Tárgyalás mellőzésével is kiszabható 6

A közérdekű munka büntetés végrehajtásának főbb szabályai 1993-tól lényegében nem korszerűsödött ■ A pártfogó felügyelő szervezi és ellenőrzi ■ Az elítélt lakóhelyén (tartózkodási helyén) intézmény, vagy gazdálkodó szervezet ■ Pártfogó felügyelői vélemény ■ Büntetés-végrehajtási bíró jelöli ki (egészségi állapot, szakképzettség, munkatapasztalat, munkára való alkalmasság, bűncselekmény jellege) ■ Nem létesül munkaviszony, de bizonyos munkajogi szabályok érvényesülnek ■ Napi munkaidő 4-8 óra ■ Kettős kontroll funkció, támogatás ■ Halasztás, félbeszakítás (GYES/Gyed: 1 év) ■ Átváltoztatás 7

A közérdekű munka súlya a szankciórendszerben ■ Nőtt a büntetés alkalmazhatóságába, eredményességébe vetett bizalom ■ 1999-2009 között több mint kétszeresére nőtt az ilyen ítéletek száma (2.463-ról 5.740-re 117%-os emelkedés) ■ 45,7%-os emelkedés a folyamatban lévő ügyek számában 2004: 12.756 ügy, 2009: 18587 ügy ■ Speciális elkövetői kör (munkatapasztalattal nem rendelkezők, hajléktalanok, külföldiek, pszichiátriai gondozásra szorulók, fiatalkorúak) 8

■ Középsúlyos büntetés Előnyök: ■ Középsúlyos büntetés ■ Nem szakít ki a környezetből (család, munka, tanulás, nincs börtönártalom) ■ Reintegrációs érdekek (munkára nevelés, javulhat a munkaerő piaci megjelenés, munkatapasztalat, pártfogó felügyelő szerepe) ■ Gazdasági érdekek (ingyen végzett, kárt megtérítő, hasznos, másképp esetleg meg nem valósuló munka a köz érdekében) ■ Előítéletek csökkenése (Nyilvánosság előtt történik) Problémák: ■ Alanyi oldal (képzettség, munkatapasztalat, munkakultúra hiánya, speciális élethelyzetek, egészségi állapot, életvitel, 2009. augusztus 9-től tárgyalás mellőzésével, bírósági titkár is alkalmazhatja, életkor-2010. május 1-jétől 16 év fölött alkalmazható) ■ Munkahelyek (nincs kötelezés, munkafelügyelet, adminisztráció, gazdasági válság, kistelepülések, közel 1.200 mh., 70%-a önkormányzati) ■ Egyénileg történő végrehajtás (pf. létszám, asszisztens, „Kalocsai modell”, pályázatok) ■ Korszerűtlen szabályozás (munkahely kijelölése, foglalkozás egészségügyi vizsgálat, 5 éves elévülés)

Problémák hatása a végrehajtásra ■ Az eredményes végrehajtás száma csökken (fn.:2005: 55,9%, 2009: 54,8% fk.: 2005: 84,3%, 2009: 46,4%) ■ Nő a szabadságvesztésre való átváltoztatás (fn.:2005: 16,0%, 2009: 20,1% fk.: 2005: 18,4%, 2009: 29,3%) ■ Nő az elévüléssel végződő ügyek száma különösen a fiatalkorúak esetében (fn.:2005: 8,3%, 2009: 8,0% fk.: 2005: 2,9%, 2009: 12,6%)

Átfogó korszerűsítés szükségessége ■ Végrehajtási szabályok egyszerűsítése ■ Végrehajtásra kötelezett munkahelyi kör meghatározása ■ Munkabiztonság feltételeinek általánosságban történő körülírása A kiemelt projekt keretei között megvalósulhat: ■ Csoportos végrehajtás feltételeinek, módszertanának megteremtése ■ Új munkahelyek felkutatása ■ Munkaerőpiaci reintegráció elősegítése

Köszönöm a figyelmüket. Kóta Tünde kotat@pjsz.gov.hu