A szociális munka módszerei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szociális munka a börtönben
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Az iskolai szociálismunka
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
FÉSZEKRAKÓ és GÓLYAVÁRÓ CSOPORT
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
„INTER-CIVIC: Vývoj dvojjazyčného portálu a digitálnych obsahov pre NGO”
Kommunikáció- nyilvánosság- részvétel
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató 3 szervezet metszéspontjában A szociális munka.
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
Szociális kompetencia
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Ápolásetika.
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A HR respektusa Energin Kft. Energin Kft. Megismerés Hasznosság Felhatalmazás Szakértelem Hitelesség Egyensúly.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Családi csoport konferencia. a kliens egy ösztönző és őt bevonó hozzáállásból profitál a legtöbbet minden ember felelős a cselekedeteiért, és tiszteletben.
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat szerepe a szociális város- és település-rehabilitációs folyamatokban.
Szociálpedagógus képzés II. évfolyam I. félév A szociális munka egyénekkel és családokkal című kötet.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Érzelmi intelligencia
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A támogatott lakhatás kihívásai
HOZZÁTARTOZÓ ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK ELFOGADÁS/EGYÜTTMŰKÖDÉS.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
A kulturális és társadalmi tőke erősítése a fiatalok közösségeiben Kistokaj április 15.
RÁCZ ANDREA DEBRECENI EGYETEM, SZOCIOLÓGIA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK Hatékonyságmérések a gyermekvédelmi szakellátásban.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Lelkivezetés elmélete
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A szociális munka módszerei Kiss Györgyi ORSZI

A szakember iránti elvárások (Etikai kódex) Alapérték a humánum, az emberi méltóság tisztelete Hinnie kell minden ember veleszületett egyediségében, méltóságában még akkor is, ha az egyén valami miatt rosszul funkcionál a társadalomban A szakember segíti az egyént abban, hogy az a szükségletei szerint, megkülönböztetés és előítélet mentesen jusson hozzá a forrásokhoz

A szakember iránti elvárások (Etikai kódex ) Mindenkinek joga van az önmegvalósításhoz Az emberi jogok tisztelete A személy iránti tisztelet, feltétel nélküli elfogadás Esélyegyenlőség Diszkrimináció mentes gyakorlat Partnerség Empowerment, felhasználói kontroll

A szociális munkás eszközrendszere 1. Értékek: befolyásolják viselkedésünket, évek során alakul ki, kultúra és szocializáció befolyásolják. A szociális munkás értékei a társadalmi értékekből fakadnak, de nem teljesen azonosak azzal. Társadalmi értékek: szabadság, egyenlőség, szolidaritás, tolerancia, igazságosság, felelősségvállalás. Szakmai értékek: emberi méltóság, emberi jogok, autonómia, individualitás, döntés joga, humánum, tolerancia 2. Ismeretek: általános ismeretek, egy adott terület ismerete, adott kliensrendszer (család, párok, közösség) ismerete, egy bizonyos interakció (interjú, elbeszélgetés) ismerete 3. Készségek: kommunikáció, kapcsolati rendszer használata, képesség, hogy adott helyzetben eredményt érjen el.

A szakmai személyiség, mint eszköz Érett szakmai személyiség jellemzői Önismeret, önbizalom, önvédelem képessége Empátia -Túlzott érzelmi bevonódás -Reflexió ( a bevonódás mértékének szabályozása ) Határok tiszteletben tartása Személyes határok Kompetenciák Személyes megelőzési stratégiák Kiégés megelőzése

Tudás A szakma elméleti háttere Holisztikus szemlélet (az embert és környezetét összefüggéseiben vizsgálja) Rendszerszemlélet A széttagolt rendszerek integrált megközelítése Helyismeret Források ismerete, melyeket igénybe vehetünk a gyakorlat során

Hálózatfejlesztés - networking Források Kapcsolatok A kapcsolatrendszer bővítése, karbantartása A megye, régió szolgáltatásainak ismerete Mit tudunk klienseinknek ajánlani? Szociális ellátások Jogvédelem, érdekvédelem Civil kezdeményezések, szolgáltatások

Egyéni szintű változtatások A változás gyötrelmes folyamat, a régi biztos elvesztése, az új pedig ismeretlen Félelem az ismeretlentől, ellenállás Egyéni képesség a környezeti változásokkal szemben a védőburok kiépítése, a személyiség ellenáll Régi sémák szerint gondolkodunk, a változtatást gyakran idéz elő krízist Fontos, hogy a szociális munkás jól határozza meg a helyzethez képest a kitűzendő célokat

A változtatás szakaszai A helyzet feltárása, megismerése A változtatási cél megfogalmazása A változtatás tervének elfogadtatása az érintettekkel A változtatás kivitelezése A változtatás figyelemmel kísérése, módosítások

A változtatások létrejöttéhez szükséges Alapvető szükségletek felmérése Védelem és biztonságérzet Csatlakozás olyan csoportokhoz, amelyek az elfogadást, közös normaalakítást segítik Felelősségvállalás képességének erősítése, az ellenállás okainak feltárása A változás felelős véghezvitele, figyelemmel kísérése

A szociális munkás a változtatás elősegítésében Az ügyfelet a fejlődés folyamatában lévő személyiségként kezeli Bizalomépítés, önbizalom erősítés Az ügyfél bizakodóvá tétele, hogy képes problémáját megoldani értő meghallgatás képessége Megerősíti, támogatja az ügyfelet Kezeli a negatív érzelmeket Humorérzék

Megismerési módszerek Humán eko-rendszer Középpontjában az egyén áll Az egyén létezési tere, annak szintjei Az egyént körülvevő humán eko rendszert, mint természetes támaszt és mint problémaforrást vizsgáljuk A humán eko rendszer az egyén és környezete harmóniájáról, illetve megbomlott egyensúlyáról árulkodik. Ennek mentén értelmezhető: - egyén és környezetének kapcsolatrendszere - kölcsönhatásaik, interakciók - a segítő kompetenciái, annak határai

Humán eko rendszer

Maslow szükséglet elmélete Az egyént személyisége és szükségletei alapján is meg kell ismernünk. A segítő munka sikere érdekében meg kell ismernünk kliensünk tényleges szükségleteit, igényeit. A kliens és a segítő megítélése e kérdésben nem feltétlenül esik egybe. Szükségletfelmérés minél több információt nyújtson az alapszükségletektől az intellektuális szükségletekig.

Maslow szükséglet hierarchiája

Munkamódszerek, eszközök Életútinterjú / mélyinterjú Genogram – családi fejlődésrajz, visszamenőleg generációk vizsgálata a probléma létezése szempontjából, van-e hasznosítható erőforrás a családban? Ecomap – környezeti, grafikus térkép, szociális háló Egyéb, digitális technikák

Kommunikációs készségek a gyakorlatban Egyértelmű kommunikáció Legfontosabb eszköz a beszéd (egyértelmű helyzet megteremtése: beszélgetés itt és most) Egyértelmű, nyílt Kliens felé forduló Nonverbális közlés Verbális 30%, nonverbális 70% (mimika, gesztus) Kongruencia jellemezze Helyzettel legyen összhangban

Kommunikáció A kommunikációs korlátok kezelése (ki a kliensünk?) Kommunikációs csatornák, értő figyelem, a kliens fontossága A probléma meghallgatása Zavaró körülmények kiszűrése Testtartás, ránézéssel jelezzük teljes odafordulásunkat Tisztázás (Amikor ezt mondta, úgy gondolta, hogy?...) Visszacsatolás, visszajelzés (Erre még visszatérünk.)

Interjú a szociális munkában Célzott beszélgetés, az interjú az együttműködés, a megismerés eszköze A probléma feltárása, a szükséges adatok, információk megszerzése, a kliens bizalmának és együttműködésének megnyerése A szociális munkás az interjúalany értelmi és érzelmi szintjén dolgozik A kliens nem eszköze, hanem célja a munkának, aktív részese a folyamatnak Megszólításra figyelni kell Kérdések: lehetnek eldöntendők vagy kiegészítendők Beszélgetés közben fontos a tapintat A beszélgetés szabályozása a szociális munkásé, aki lehetőséget ad a spontán beszélgetésre: „Mi történt Önnel?...”

Kérdések, időkeret Kérdésfajták: nyitott (szabadon válaszolhat, ez első kérdésként gyakran zavarólag hat) Szuggesztív „Mi a baj?” „Mi fáj?” Célzott (Kikkel lakik egy lakásban?) Eldöntendő (Nehezen beszélő kliensnél alkalmazzuk.) Lehetőleg ne alkalmazzunk egyenes rákérdezést! (Ugye nem érez fájdalmat?) Ellenállást kaphatunk, sugallunk Irányított beszélgetést időkeretben kell tartani

Még egy kis figyelmet kérünk!