Fiatalok értékvilága és változásai makro- és mikrotrendek sodrásában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Békéscsabai középiskolások világa 2010.
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Kultúra és internet Csepeli György Budapest, november 7. Neumann János Számítógép-tudományi Társaság konferenciája
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Kétharmad, háromnegyed, négyötöd: mindenki olvas újságot
Turisztikai szuksegletek
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Dr. Csermely Tibor GÉPJÁRMŰBIZTOSÍTÁSI HELYZETKÉP
Család – munka Dr. Ternovszky Ferenc.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
A turizmus rendszer környezete
Tanárjelöltek értékszerkezete
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Negyedik előadás Március 11
A vállalkozások környezete
Magyar Pénzügyi Közvetítő Zártkörű Részvénytársaság
Fesztiválozó egyetemisták Készítette: Buzinkay Nóra „Campus-lét” a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Helyi örökség iránti felelősség a globális turizmus korában (Responsabilităţi în era turismului global)
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Zöld kommunikáció - esetek November 21.. Mit tudunk?
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
A vidéki tér sikertényezői
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Magyarország legutóbbi húsz éve a statisztikai adatok tükrében (2010) JANCSÁK CSABA Európai Ifjúsági Kutató-, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ.
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Hol tart ma a gyógyszeripari marketing? – Az orvosok megmondják
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
VERSENY MINDEN HATÁRON TÚL: NAGYVÁROSOK KREATÍV FEJLESZTÉSE LUKOVICH TAMÁS, PhD.
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
A pécsi EKF a magyar politikai diszkurzív térben Dr. Tarrósy István, egyetemi adjunktus, PTE BTK Politikai Tanulmányok Tanszék MTA PAB, december.
Az információ és kommunikáció szerepe a vidéki területek fejlesztésében Katonáné dr. Kovács Judit A Magyar Agrárközgazdaságtudományi.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Civil Európa – civilek Európában
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Regionális gazdaságtan 7.
 Az elmúlt években ki kristályosodtak azok az alapelvek, amelyek meghatározóak a CIB Bank működése során, és továbbra is változatlanok:  Fenntartható.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Hiteles Élet – Élménydús Élet
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A globalizáció - a globális világgazdaság
Előadás másolata:

Fiatalok értékvilága és változásai makro- és mikrotrendek sodrásában Eszményektől a kompetenciák felé IV. Ifjúság, ifjúságügy – új kihívások Magyarországon és Európában című konferencia Szeged, 2010.10.04. Szeretettel köszöntök mindenkit! Jancsák Csaba, adjunktus SZTE JGYPK AHI Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék jancsak.csaba@ifjusagkutatas.hu

Az értékválság/értékváltás modellje Nincs probléma Drámai esemény Nincs változás Konfliktus zavartságok – zsákutca – frusztrációk Az értékrend megkérdőjeleződik Képes elfogadni a kihívást Nem megfelelő kulturális felkészültség Megoldja a problémát Krízis Igazolttá válik Összeomlás Szétesés Újrarendezés Rezsőházy modell

Válság, recesszió, bizonytalanság 2009 elejétől a pénzügyi-gazdasági válság begyűrűződését, valamint ennek recesszió formájában történő megjelenését tartjuk a fogyasztói színtér legszámottevőbb tényezőjének. Erőteljesen kihangsúlyozódik a társadalom (világ)KOCKÁZATI jellege, a fiatalok többrétű, különböző differenciációs határvonalak mentén történő SEBEZHETŐSÉGE, a BIZONYTALANSÁG. A veszélyt jelentő kockázati tényezők immár konkrét következményekké válnak és kihatnak a fogyasztókra: a bőség társadalma a szűkösség társadalmává alakul át. Formálódik a munka szép új világa. 3

Mainstream vs. személyre szabott A kilencvenes évek első felében a piac erőteljes térhódítása az alternatív stílust egyre inkább háttérbe szorította. Az alternatív kulturális minták piaccal és a szponzorok világával történő összekapcsolódása a McDonald’s-világ győzelmének látszott, azonban időközben egyre erőteljesebb differenciálódás vette kezdetét: - a piac és az alternatív találkozása, - az extremitás térhódítása, - a zenei irányzatok kiszélesedése, - és új mintaadó tendenciák megjelenése. A GLOBÁLIS ÁTSZŰRŐDIK A LOKALITÁS SZŰRŐJÉN Ezzel egyidőben az ifjúsági kulturális stílusok képviselői (punkok, alterosok stb.) a piac célzott szereplőivé és részeseivé váltak. Fotók: Bartis Katalin Sziget Fesztivál, Félsziget Fesztivál 4

Trendek EIKKA 2008, 2009, 2010

Élmény-kultúra és élményfogyasztás Globális piaci válság Innováció & kreativitás Az innováció és kreativitás válság idején a a szokottnál is fontosabb szerepet tölt be, hiszen ötletgazdagság és alkotókészség révén elejét lehet venni a szűkösségből fakadó takarékosságnak. Problémaérzékenységgel, eredetiséggel, újrafogalmazó képességgel és találékonysággal a fogyasztó sikeresen megküzdhet a recesszió kihívásaival. Világkockázati társadalom A rizikótársadalom kialakulása a globalizációs folyamatokkal párhuzamosan zajlik. A kockázatok között egyre nagyobb arányban vannak olyanok, amelyek időben és térben nem határolhatók le (pl. környezeti károk), illetve amelyek a fejlődés potenciális veszélyeit jelentik (pl. géntechnológia). A kockázatokkal való szembesülés kihat a mindennapokra, s a társadalom egészében, köztük a fiatalok körében a sebezhetőséggel jár együtt. Globalizáció A 20. század végére világunk globálissá vált, ami alapvetően meghatározza a piacot és a fogyasztót. A globalizáció mellett továbbá lényeges a lokális színek jelenléte, valamint az általuk játszott szerep. Magyarországon a globális kultúra egyre inkább a lokális kultúrán szűrődik át hazai sajátossággá, glokálissá téve azt. Az ország félperiférikus/ centrumközeli elhelyezke-dése és státusa miatt a globalitás egyenlőre számos egyenlőtlenségi tényezőt is jelent a fiatalok számára. A globális gazdasági válsággal Magyarországon is egyértelmű vált a társadalom világkockázati jellege. Noha a recessziós folyamatok következményei még nem ismerhetők, hatásuk már most érzik a fogyasztók. A magyar fogyasztó csoportokon belül a válság kiemelten érinti az új fiatal középosztályt, mivel éppen ez a fogyasztói szegmens az, amely a hitelekre, hitelfelvételre épülő fogyasztás képviselője. Tudás alapú társadalom A kilencvenes évektől Magyarországon is megfigyelhető a felsőoktatási expanzió: a hallgatók létszáma napjainkra négyszeresére nőtt. Egyre többféle tudás válik szükségessé és céllá. A tudásalapú társadalomban intenzívebbé és kiterjedtebbé válik a szabadidő tevékenység. Az egyetemisták csoportja válik az egyik legnagyobb és legfontosabb mintaadó fogyasztóvá. Radikális jobboldali trend A kozmopolitizmusnak, a liberálisoknak, a zsidóknak, a cigányoknak, a melegeknek és a polgári életvilágnak ellenségeként megjelenő (értelmiségellenes) trend növekvő intenzitást és új arcot mutat. Egyre komolyabb marketinggel felépített (szub)kultuszok jellemzik. Fontos közvetítőjük az internet és a média. Digitális bennszülöttek Élmény-kultúra és élményfogyasztás A fiatalok mai világában az élmény, illetve maga az élmény-szerzés (és megosztás) felértékelődése figyelhető meg. Szinte minden területen tapasztalható a különleges és az élményszerű megélése iránti vágy és nyitottság. Ehhez kapcsolódóan említhető továbbá a sztorizás, az élmények elmesélése, megosztása barátokkal, ismerősökkel. Kétségtelen, hogy az információs technológiák legerőteljesebben a fiatalokat érintik. Magyarországon is tapasztalható tény, hogy a legfiatalabb korosztály kommunikációs státusza a legmagasabb, körükben elterjedt leginkább a legújabb technikai eszközök használata. Ez azt is jelenti, hogy a kommunikációs technikák és eszközök átvételét a legfiatalabb korosztály diktálja.

Testreszabottság Prémium kategóriák Átláthatóság Egzotikum A fogyasztói igények kielégítése során mind több szolgáltató törekszik arra, hogy vásárlóinak/ügyfeleinek testreszabott szolgáltatást illetve terméket tudjon nyújtani. A vásárlók igényei és anyagi lehetőségei nagyon széles skálán mozognak, és a globalizálódó gazdasági világban egyre erősödik a verseny, újabb és újabb versenytársak jelennek meg a piacon. Mivel a testreszabottság egyfajta prémium-kategóriaként is felfogható, terjedése az elkövetkező esztendőben szintén a stagnálással jellemezhető, illetve egyéni kreativitással egészül ki. Átláthatóság Az árérzékenység a magyar fogyasztó egyik fontos tulajdonsága, s a recessziós időszakban ez hatványozottan érvényes. A válság idején továbbá felértékelődnek az átláthatóságot ajánló (kutatói és tanácsadói) területek. A megvásárolni kívánt termékek és szolgáltatások könnyű és gyors összehasonlíthatósága az eddigieknél fontosabbá válik. . Egzotikum Egyre univerziálisabbá váló társadalmunkban az egzotikum, a különlegesség keresése továbbra is minden területen jelen lesz a fogyasztók körében (a divattól a design-on keresztül a gasztronómiáig és az utazásokig), bár kétségtelen, hogy bizonyos fogyasztói szegmensek számára nehezebben elérhetővé válik. Prémium kategóriák A bőség társadalmában a fogyasztók egy része már tudatosabban, minőségre orientáltan és kevésbé árérzékenyen viselkedik. A kevesek által megfizethető (fényűzést és luxust) jelentő prémium-kategóriák fogyasztóinak jelenleg még szűk köre ha nem is esik vissza számottevően, a jelek szerint feltehetőleg stagnálni fog. A presztízsfogyasztás kulturális trendjének lendülete megtörik. Spiritualitás Az elveszett biztonság nyomában természetes a belső világok felé fordulás. Az ezoteria beszűrődik a mindennapokba. Szinte nincs olyan magazin, amelyik ne közölne horoszkópot, vagy asztrológiai írást. Napjaink egyik legnépszerűbb térrendezési és építészeti divatja a feng-shui. A spiritualitás nagyfokú térnyerése összefüggésben van számos más trenddel (pl. egzotikus kultúrák, természetközelség, testi-lelki egészség, stresszoldás stb.). Természet-közeliség Az urbanizáció magas szintje, a városok nagyfokú zsúfoltsága és szennyezettsége következtében egyre többekben ébred fel a természetközelség igénye. Mindez kihatással lehet a lakóhely megválasztására, az építészetre, a szabadidő eltöltés különböző módjaira, az utazási szokások átalakulására (pl. tengeri vitorlások, falusi turizmus). A természetközelség részleges vagy teljes életmódváltást is jelenthet, például az ökológiai szempontok figyelembe vételét vagy az organikus gazdálkodás nagyobb kiterjedését. Egészség-kultusz Annak ellenére, vagy talán éppen azért, mert Magyarország listavezető számos betegség terén, egyre növekvő népszerű-ségre tesznek szert azok a tartalmak, amelyek az egészséges életmódra, az egészség fontosságára, megőrzésére hívják fel a figyelmet. Ezek egyaránt felölelik az étkezés, a testedzés és a lelki egészség témaköreit. Egyes esetekben az egészséges életmód „kultusza”, egyfajta túlhajszolása is megfigyelhető (pl. különféle fogyókúrák, diéták, táplálék kiegészítők alkalmazása). Fiatalság, mint érték A posztmodern társadalmakban az „ideális” külső komoly értéket képvisel mind a férfiak, mind pedig a nők esetében. A férfi és a női ideálok közelebb kerültek egymáshoz, amely elsősorban a nők esetében jelentett igazi változást. A mai modern társadalom központi értéke a rugalmasság, az újra való nyitottság, amelyet szimbolikusan a fiatalság képvisel. Ezt erősítik a média és a reklámok is. Ezt értékeli a munkaerőpiac is. Tovább erősödik a fiatalság-kultusz.

Mit látunk …az értékvizsgálatokból?

A középiskolások világa Tradícionális és posztmateriális értékek (5 fokú skálán, átlagértékek) igaz barátság 4,64 szerelem/boldogság 4,54 család 4,46 szabadság 4,4 érdekes élet 4,21 belső harmónia 4,19 változatos élet 4,16 udvariasság 4,05 kreativitás 4 békés világ 3,95 vezetésre/döntésre jog 3,92 szépség világa 3,6 gazdagság 3,53 egység a természettel 3,36 társadalmi rend 3,34 tradíciók tisztelete nemzet, hazaszeretet 3,09 hatalom 2,89 vallásos hit 2,21 Materiális, fogyasztói értékek (5 fokú skálán, átlagértékek) internet otthon 4,49 saját lakás 4,13 pénz 4,11 mobiltelefon 3,99 könyv 3,9 fényképezőgép 3,79 asztali számítógép 3,76 divatos ruhák 3,67 laptop 3,66 saját autó 3,65 MP3 lejátszó 3,47 sporteszközök 3,39 DVD lejátszó 3,29 CD lejátszó, hifitorony 3,05 ékszerek 3,03 videókamera 2,85 házimozi rendszer 2,66 plazmatévé 2,64 hangszer 2,63 nyaraló 2,6 „okostelefon” 2,56 magánorvos 2,55 2,54 mobil internet 2,51 Playstation 1,92 X Box 1,83 család: béke, melegség, otthon, szeret, összetartás, hangzavar barátság: jókedv, vidámság, nevetés, padtárs szabadság: szerelem, vagyon, karrier pénz: siker, póker, lottó, munka diploma: karrier, tanulás boldogság: pénz, béke, egészség (Középiskolások világa 2009, EIKKA-MÜTF-SHORTCUT, N=466)

30

Értékválság / értékváltás MATERIÁLIS ÉRTÉKEK autó, ház, konyhai eszközök, nyugdíj indusztriális társadalom posztindusztriális társadalom (szolgáltató társadalom, információs társadalom, hálózati társadalom, jóléti társadalom, a „bőség” társadalma) második modernitás társadalma a „szűkösség” társadalma (világ)kockázati társadalom átmeneti ifjúsági korszak normalizált életrajz iskolai ifjúsági korszak választásos életrajz POSZTMATERIÁLIS ÉRTÉKEK szabadság, döntésekbe való bevonás, kreativitás, szépség, egység a természettel ÉRTÉK KOEGZISZTENCIA új materiális értékek: IKT, „hálózat” (?) végletesen felfokozott posztmaterializmus: ezotéria, ontológiai kiútkeresés posztmodern értékek: kísérletezés, viszonylagosság, spontaneitás, engedékenység, tolerancia