Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u. 67. 0036 82 512 960 www.rafeisk.hu @ info@rafeisk.hu
Miről lesz szó a jó gyakorlat bemutatása során? A jó gyakorlat megalapozása A tárgyi és személyi feltételek Az IKT eszközök használatának célja Tanulóközpontú oktatás Egy-egy mozzanat az IKT eszközök használatáról Digitális tananyagok alkalmazása Eredményeink – Pozitív változás
A jó gyakorlat megalapozása A „21. század gyermekeiért” c. HEFOP 3.1.3-as pályázat keretében a 2006/2007-es tanévtől kompetencia alapú oktatás folyik az 1-8. évfolyamon. A pedagógus és a gyerekek munkáját korszerű, multimédiás eszközök segítik. Kompetencia területek: szövegértés matematika idegen nyelv IKT
IKT eszközök beszerzése HEFOP 3.1.3. nyertes pályázat: 17 694 760 Ft támogatás – 5.3 millió Ft IKT eszközökre IKT eszközök beszerzése 5 db projektor, 3 db interaktív tábla, 2 db mobil interaktív tábla, 3 db multimédiás számítógép, 8 db laptop,internet elérés Pedagógus továbbképzés 8 pedagógus összesen 390 órányi SDT-IKT képzést végzett el (3.1.3) 18 fő 540 óra IKT alapú képzés a 3.1.4 -es projektben (konzorciumi partnerként Dokumentumok átdolgozása (helyi tanterv, PP,MIP) Jelenlegi állapot: 12 db projektor, 3 db interaktív tábla, 3 db mobil interaktív tábla, 5 db multimédiás számítógép, 15db laptop, nyomtatók,digitális fényképező, fotónyomtató,scanner A tantestület minden tagja legalább 30 órás IKT tanfolyamot végzett
IKT eszközök használatának célja: A tanulók esélyegyenlőségének megteremtése: SNI, HH, HHH, tehetséges tanulók beilleszkedési esélyeinek biztosítása: az IKT eszközök segítségével könnyebben fejleszthetők, motiválhatók a pedagógus által összeállított egyéni feladatok megoldása interaktív táblán, írás részképesség zavarral küzdő számítógépen írhat 3. fejlesztő és gyakorló szoftverek alkalmazása,
önálló ismeretszerzés, világhálón való eligazodás (tanóra, szakkör, gyűjtő munka, kiselőadás) növekedett a tanulók együttműködése, közösen készítenek bemutatókat, kiselőadást egyéni haladási ütem (órai munka során differenciálás) képességeknek megfelelő tanulási stratégiák (vázlatok, táblázatok, grafikonok használata, készítése)
Kreativitás, sokirányú tevékenység Digitális tábla használata Közvetlenül meg nem tapasztalható jelenségek megértése, szemléltetés Többféle perspektívából szerzett tudáselemek integrációja Pedagógus attitűd változása a pedagógus elfogadja, hogy nem ő az egyedüli ismeretközlő A szülők aktív tagjai a tanítás-tanulási folyamatnak
Tananyagközpontú Tanulóközpontú eljárás csoportmunka, projekt jellegű tevékenységen alapuló feladatok előtérbe kerül a kreatív gondolkodás fejlesztése kudarcmentes tanulás, a számítógép használata során a hibázás megengedett, több sikerélmény tehetséges tanulóknak az internet használatával kitárul a világ tanórán kívül is jól alkalmazható
Az IKT alapú módszerek és eszközök használata a tanórán és tanórán kívül Páros és egyéni munka Interaktív tábla használata Témahét Kooperatív munkaforma Tanóra előkészítése
IKT eszközök, digitális tananyagok alkalmazása A modul B modul Szövegértés, szövegalkotás Matematika Idegen nyelv Minden tantárgy (természetismeret, történelem, biológia, kémia, fizika, stb. Tevékenységek anyaggyűjtés megtalált információk rendszerezése feldolgozás csoportmunkában a megoldás bemutatása képek, animációk, zenék hozzárendelése a tananyaghoz interaktív tábla funkciói internet tanulást segítő lehetőségei
Eredményeink A GYEREKEK A PEDAGÓGUSOK AZ ISKOLA POZITÍVAN VÁLTOZOTT !! tapasztalata, élményvilága, motiváltsága, egymás közti kapcsolata, önértékelése és önbecsülése A PEDAGÓGUSOK Szemlélete, külső és belső motiváltsága, rugalmassága, módszertani kultúrája AZ ISKOLA Hangulata, légköre,tanulási környezete, kapcsolata a szülőkkel és a partnerekkel, valamint a munkánkat segítő szakemberekkel POZITÍVAN VÁLTOZOTT !!
„A számítógép segítségével egy lebilincselő, szórakoztató tanulási világ jelenjen meg, amellyel a gyerekek tanulási tapasztalata is gazdagodik„ (Seymour Papert) Köszönöm a figyelmet!