A Magyar óceánrepülés Endresz György- Magyar Sándor

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
New York - „Neue Galerie” A képtár, mely Manhattan szigetén egy 1914-ben épült neoklasszicista városi villában található, a XX. századi német és osztrák.
Advertisements

Egyesületünk Karniai Alpok túráját követően a Doberdói dombság tetején lévő St. Michele falu felett elterülő I. világháborús emlékhelyre utazott.
SZELLEMEK Közöttünk vannak... Nem hiszed??? Várnak Rád !!!
A világ legértékesebb márkájaként az Apple 185 milliárd dollárt ér, míg legközelebbi versenytársa, a Samsung a globális lista 30. helyét foglalja el, 21.
Kattintással tovább léphetsz!
Alsónémedi A falu bemutatása
Helios: augusztus 14-én Athén mellett lezuhant, és 115 utasával valamint hatfőnyi személyzetével együtt elpusztult a ciprusi Helios légitársaság.
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
A pillangó tanítása Egy nap egy kis pillangó látszott egy félig nyitott selyemgubóban. Egy férfi ült mellette, és nézte a pillangót néhány óráig, ahogy.
KIRÁNDULÁS ÓFALUBAN II. rész május 8.
Tudtad-e? Kattints. Tudtad-e, hogy a “The quick brown fox jumps over the lazy dog” mondatban az angol ABC minden betűje használva van? Tudtad-e, hogy.
Tartalom Himnusz Megalakulása Road trip Szimbólumai Alapinformációk
Pearl Harbor a korabeli magyar sajtóban
Szeretteim! Nemsokára elérkezik a születésnapom. Nagyon sok ember vásárol ilyenkor és készülnek már külön erre az alkalomra szóló rádió- és TV-műsorok,
Pannon Logisztikai Klaszter. Nyugat-Dunántúli Régió.
Befejezéséhez közeledik a világ legmagasabb épülete
a titokban tartott fekete sebész. Dr. HAMILTON NAKI.
A II. VILÁGHÁBORÚ Története Készítette: Orbán Balázs 9/A.
Munkácsy: Krisztus-trilógia. Munkácsy Mihály életművében kétségkívül a Krisztus-trilógia jelenti az egyik csúcspontot, még akkor is, ha a három mű együttes.
AZ OVERLORD-HADITERV.
Készítette: Nagy Zsanett
Budavári Palota funkciójának, struktúrájának fejlesztése
Óbarok Forrás: Saját képek.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
Európai Autómentes Nap és Mobilitási Hét Tatabányán Oláh András
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
ANGOL-AMERIKAI HETEK május II. Rákóczi Ferenc Általános és Művészeti Iskola, Óvoda, Könyvtár Készítette a 7. osztály kiscsoportja.
\ A modern és fenséges Airbus 380, az Atlanti óceán fölött repült, New-York felé.
A sport egészséges Ahogy Winston Churchill mondta:
Első afrikai útja Először 1903-ban Damaszkin Arzénnal járt Afrikában. Anyagi körülményei miatt utazásra reménye sem lehetett, Madarász Gyula ornitológus.
David Livingstone.
A Titanic első útjára indult a látóhatár fel és senki sem tudta előte, hogy sosem látják viszont.
Március 13.- ai budapesti kirándulás
Számítástechnika I MFK Készítette: Rajnai Gábor PBDGM3
Jókai és Komárom 27/B. 1. Író és városa sokrétű kapcsolata Jókai itt született, itt járta első iskoláit Apja ügyvéd volt, a dunai gabonakereskedelem sok.
ÁTKELÉS A VÖRÖS TENGEREN
Olvasd lassan és csendben!.
Oxford Czinege Julianna Trinity Term Mi volt nehéz? Minden héten volt tutorialom, ami azt jelentette, hogy minden hétre kellett írnom egy dolgozatot.
Andrássy út Hősök tere Vajdahunyad vára
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
 A világ 20 legnagyobb légikikötője közül 14 itt található (Chicago,New York, Dallas, Los Angeles, Atlanta, STB....).
BUDAPEST Készítette: Bugyinszki Fruzsi. A közel egy hónapig tartó vásár évente több mint fél millió látogatót vonz Magyarország és Európa minden tájáról.
Forgalomkorlátozások Budapesten. A Vasfüggöny átvágásának 20. évfordulója alkalmából megrendezésre kerülő központi állami megemlékezés miatt az alábbi.
Gondolkodjunk el ! Zene A változások már léteznek!
A következőkben néhány képet láthatnak, amelyek bepillantást engednek a záró találkozó egyes eseményeibe, hangulatába, melyen 9 országból vettek részt.
A történet egy gimnazista lányról szól, akinek nem olyan átlagosak a napjai, mint a korabeli lányoké. Daiana nem a Földön született, hanem egy másik világban.
Petőfi Sándor Emlékmúzeum
Kistelek községben 1927-re készült el az első világháborúban elesett hősök tiszteletére épült emlékmű. A településről 1933 férfi vonult ki a frontra az.
Olvasd lassan és csendben!
Tianmen-hegység: Kínában található, észak Hunan tartományban, a közeli város Dayong. (Sokan elbizonytalanodnak a neve miatt, Tianmen, mely nagyon hasonlít.
Vörösmarty-emlékhelyek Magyarországon
Szeged I. világháborús emlékhelyei
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
Mártély az I. világháborúb an. Főként a galíciai és az olasz fronton harcoltak és haltak hősi halált a mártélyiak, akik között voltak gazdák, bérlők,
Szeged az első világháborúban
Thököly Imre.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Ikarosz és a repülés.
Világjárványok az emberiség életében
LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Csáki Fanni (Piarista Általános.
A Kheopsz piramis.
A Pun-Római háborúk.
CSODÁLATOS DRÓN FOTÓK Kattints. CSODÁLATOS DRÓN FOTÓK Kattints.
Tartalom Himnusz Megalakulása Road trip Szimbólumai Alapinformációk
ELEKTROMOS HAJTÁSÚ REPÜLŐGÉPEK
A repülés története.
A M E R I K A Amerika az öt kontinens egyike, területe 42 millió négyzetkilométer, ezzel a második legnagyobb földrész. Amerika lakossága 850 millió fő.
Nagykároly-i kastély, és Nagyvárad.
copyright Ian Coristine/1000IslandsPhotoArt.com
Előadás másolata:

A Magyar óceánrepülés Endresz György- Magyar Sándor Készítette: Csonka Dávid

A "Justice for Hungary" (Igazságot Magyarországnak) amerikai magyarok áldozatkészségéből épült repülőgép volt, amellyel Endresz György pilóta, és Magyar Sándor navigátor 1931. július 15-16-án az Atlanti-óceánt rekordidő alatt repülték át. Az esemény mind a mai napig nem él igazán a köztudatban, bár nagysága, jelentősége óriási. A nagy magyar repülős álom, az óceánrepülés kezdeményezője Magyar (Wilczek) Sándor volt. Célja a figyelemfelketés volt, Trianon revíziójának reményében.

Szalay Emil 1930. februárjában Harold Sidney Harmswort Rothermere viscount (1868-1940), az angol Daily Mail újságkonszern elnöke, 10 000 dollárt ajánlott fel annak a magyar pilótának, aki első ízben repül át New Yorkból Budapestre. Az ő javaslatára kapta a repülőgép a "Justice for Hungary" nevet. 1930 júniusáig az Egyesült Államokban és Kanadában mintegy 5000 dollár, Magyarországon viszont csak 45 dollár gyűlt össze, ami még a repülőgép megrendeléséhez sem volt elég. Ekkor jelentkezett egy, az Egyesült Államokban korábban letelepedett magyar iparos, Szalay Emil, aki majdnem teljes mozgatható vagyonát, több mint 25 ezer dollárt áldozott az ügy érdekében. Így végre minden adott volt a nagy vállalkozás elindításához.

Az eredeti-, illetve Endreszék Lockheed Siriusa A kiválasztott Lockheed Sirius, kétüléses, egyfedelű alsószárnyas repülőgép korának egyik legsikeresebb, hosszú távra is alkalmas repülőgépe volt, nevéhez több rekord is kapcsolódik. A különleges feladat azonban különleges képességeket kívánt meg, ezért jelentős átalakításokat végeztek a gépen. Az átalakítási munkákat a Magyarországról kiutazó Bánhidi Antal tervezte és irányította. A gumiabroncsok nagyobbra, erősebbre cserélése miatt - az áramvonalas kerékidomokat el kellett hagyni, a stabilitás javítása érdekében pedig megnövelték a függőleges vezérsík méretét.

Jobbról: Magyar Sándor, Szalay Emil, Endresz György, Bánhidi Antal

A "Justice for Hungary" 1931. július 15-én startolt az új-foundlandi Harbour Grace (a Kegyelem Kikötője) repülőteréről, Endresz György pilótával és Magyar Sándor navigátorral a fedélzetén. A tökéletesen működő motor és a profi páros már a táv első felén rekordot döntött: 13 óra 50 perc alatt érték el az ír partokat, annak ellenére, hogy korszerű, földindukciós iránytűjük már indulás után kevéssel felmondta a szolgálatot, és az óceán fölött sűrű köd akadályozta a tájékozódást. Az út további szakaszában a navigálás - a rossz időjárás miatt - még nehezebbnek bizonyult. A kényszerű manőverezés és a viharzónák kerülgetése miatt meghiúsult a mátyásföldre tervezett landolás, pedig ott már ezrek várták türelmetlenül a Lockheed Sirius feltűnését. Már magyar területen, Győr közelében az óceánrepülők észlelték, hogy az üzemanyag-ellátás akadozik, további hetven kilométer megtétele után benzinhiány miatt leállt a motor. Siklórepülésben közelítették meg a talajt, és 1931. július 16-án délután, Bicskétől nem messze, Felcsút határában, egy kukoricatáblában kényszerleszállást hajtottak végre. A Harbour Grace-től Felcsútig megtett 5770 km-es utat a két magyar óceánrepülő pontosan 25 óra 20 perc alatt teljesítette, gyorsabban, mint addig bárki, óránként csaknem 230 kilométeres átlagsebességgel. Továbbá a korábbi óceánrepülők közül senki sem hatolt ilyen mélységig az európai kontinens belsejébe, így három világrekord is megdőlt ezen a napon.

A kényszerlesállás következtében a repülőgép légcsavarja és egyéb részei sérüléseket szenvedtek, vezetői szerencsére nem.

Magyar Sándor a "romos" motor és légcsavar mellett 

A kényszerleszállás után készült csoportkép, a szereplői ismeretlenek

Ünneplés a hősök tiszteletére A rekordereket nemzeti hősként fogadták 1931. július 20-án Budapesten, a Millenniumi Emlékműnél, ahová százezrek ünneplése közepette érkeztek. Az eufórikus hangulat, a korabeli leírások szerint három hétig tartott. Endresz György az események után továbbra is pilótaként dolgozott, Magyar Sándor azonban még 1931-ben visszautazott Amerikába, hírnevének köszönhetően elhelyezkedett a repülőiparban. Egy évvel később Endresz a világ óceánrepülőinek találkozójára repült a géppel, Bitai István rádiótávírász navigátorral.

Indulás Rómába Mátyásföldről 1932. május 22-én Rómában tartották az óceánrepülők világkongresszusát, melyre meghívták mindazokat, akik átrepülték az Atlanti-óceánt. A magyarok május 21-én 15 órakor értek Róma Littorio repülőterére, ahol leszállás közben a gép átpördült, lezuhant, és mindkét férfi meghalt. Olaszországban ünnepélyes külsőségek között elbúcsúztatták őket, a temetés itthon történt, hatalmas tömeg együttérző részvételével.

Emlékkő a leszállás helyétől nem messze Endresz Györgyről a háború előtt Budapest belterületén teret, az akkor még önálló négy városrészben utcát neveztek el, de 1945 után a "hálás utókor" ezek nevét megváltoztatta. Síremléke sem lenne a Kerepesi temetőben, ha 1979-ben a repülés néhány lelkes barátja - részben saját költségen - a korhadt fakereszttel megjelölt, addigra rendkívül elhanyagolt állapotba került sírhelyére fekete márványoszlopot nem állíttat. A Közlekedési Múzeum és a Magyar Repülő Szövetség Felcsút és Szár határában, a magyar óceánrepülés fél évszázados évfordulója alkalmából süttői vörös kőből faragott, fehér márványtáblával díszített emlékoszlopot állított. A jeles eseménynek hazánkban a közelmúltig ez volt az egyetlen emlékhelye.

2006.július 15-én az említett emlékkő közelében új, méltó emlékmű felavatására került sor. Részt vettek rajta mindazok, akik a magyar repülés ügyét szívükön viselik, kezdve a légierő pilótáitól a nyugállományú polgári repülőkön és a környékbeli települések vezetőin keresztül a közel- és távol lakó érdeklődőkig.