AZ UTÁNPÓTLÁSEDZŐ PEDAGÓGIAI MODELLJE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A TRIATLON PEDAGÓGIÁJA
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Humánkineziológia szak
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A munka világával kapcsolatos tudás
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Nevelési módszerek.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
szakmérnök hallgatók számára
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Szervezeti viselkedés Bevezetés
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Autonómia és felelősségvállalás
Lovasterápia és Hippológia Tanszék
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Út a sikeres tanuláshoz
A sportpedagógia a személyiségfejlesztés szolgálatában Dr. Poór Zoltán a neveléstudomány kandidátusa Triatlon-edzők szakmai továbbképzése Balatonboglár,
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Az üzletek operatív működtetése
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Előadó: Dorka Péter SZTE JGYPK TSTI
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

AZ UTÁNPÓTLÁSEDZŐ PEDAGÓGIAI MODELLJE MOB Triatlon Sport XXI. Edző továbbképzés Tata, 2013.12.01. AZ UTÁNPÓTLÁSEDZŐ PEDAGÓGIAI MODELLJE Készítette: dr. Szatmári Zoltánt

Tartalom A teljesítmény. Alapfogalmak. A sport, mint pedagógiai színtér. Módszerek, területek. Nevelői magatartásmód. Ajánlások, javaslatok, tanácsok. Modell.

TELJESÍTMÉNYSZERKEZET KÉPZÉSI TÉNYEZŐK NEVELÉSI TÉNYEZŐK EGYÉB TÉNYEZŐK TELJESÍTŐ KÉPESSÉG Képesség-ismeret-tudás TELJESÍTŐ KÉSZSÉG Mobilizáló erők BEFOLYÁSOLÓ KÖRÜJMÉNYEK Gátlló és serkentő tényezők SZEMÉLYISÉG TELJESÍTMÉNY

A TELJESÍTMÉNY ÖSSZETEVŐI I. (teljesítményszerkezet) I. Teljesítő KÉPESSÉG (képzési tényezők: képesség, ismeret, tudás) Motoros képesség (koordináció, kondíció) Technika, taktika Organikus feltételek Erőnlét Ismeretszerzés Módszertan, oktatás, szervezés

A TELJESÍTMÉNY ÖSSZETEVŐI II. (teljesítményszerkezet) II. Teljesítő KÉSZSÉG (nevelési tényezők), mobilizációs erők Szükségletek Elvárt erkölcsi tulajdonságok kialakítása Igénykeltés, érdeklődés Motiválás a testmozgásra Személyi tulajdonságok kialakítása (akarat, önuralom, kitartás, becsvágy, önállóság, szerénység, sportszerűség, bátorság stb.) Oktató – sportoló kapcsolat

A TELJESÍTMÉNY ÖSSZETEVŐI III. (teljesítményszerkezet) III. Befolyásoló KÖRÜLMÉNYEK (egyéb szubjektív) gátló és serkentő tényezők Egészségi állapot Szociális viszonyok életmód, miliő Időjárás, klíma Diszpozíciók, tehetség, temperamentum Kapcsolatteremtő készség Szerek, eszközök

A pedagógia alapfogalmak I. Pedagógia (neveléstudomány): Vizsgálja a személyiség fejlődését befolyásoló nevelés célját, feladatát, módszerét, eszközét, valamint szervezeti keretét. Nevelés: A személyiség valamilyen tulajdonságának vagy valamire való alkalmasságának spontán vagy tervszerű kialakítása. Területei: testi, értelmi, érzelmi, esztétikai, erkölcsi. Személyiség: A személyiség egy olyan egyén, aki a társadalom által felhalmozott kultúrértékek hordozója, melynek birtokában képes környezetének aktív átalakítására.

A pedagógia alapfogalmak II. Oktatás: A tanítás-tanulás szervezett formája; közös tevékenység alapján rendszeres, folyamatos és módszeres ismeretfeldolgozás. Didaktika (oktatáselmélet): A pedagógiának a tanítás-tanulás tartalmi, szervezeti és módszertani kérdéseivel foglalkozó ága. Képzés: Speciális oktatási folyamat, a képzésben résztvevők szakmai képesítést nyernek (teljesítményképes tudás).

A pedagógia alapfogalmak III. Ismeret: Megfelelő számú és minőségű tényanyag általánosítása. Jártasság: Az ismeretek gyakorlati alkalmazásának egy begyakorlottsági szintje. Készség: A begyakorlott ismeretek változó feltételek közötti alkalmazása. Képesség: A személyiség teljesítményben mérhető pszichoszomatikus tulajdonsága.

A pedagógia alapfogalmak IV. Szokás: A magatartás szükségletként funkcionáló automatizált begyakorlottsága. Jellem: A személyiség erkölcsi-akarati tulajdonságainak megszilárdult egysége, a környezethez és önmagunkhoz való viszonya (magatartás). A teljesítményképes tudás: A személyiség differenciált tulajdonságainak integrált megnyilvánulása.

Az utánpótlásedző személyiségfejlesztése, mint pedagógiai cél a) A sport és személyiségjegyek - Motiváltság, az érdeklődés határozott irányultsága. - Teljesítményigény, magas igénynívó. - Sikeréhség, élménykeresés. - Akaraterő, fegyelmezettség, bátorság. - Fegyelem, akarati uralás. b) A személyiségfejlesztés és a teljesítménymotiváltság - Erkölcsi értékek létrehozása. - Teljesítményszükségletre nevelés. - Helyesen adagolt sikerélmény. - A teljesítmény állandó ellenőrzése, értékelése, javítása.

A pedagógia főbb színterei és ezek kapcsolata az utánpótlásedzői munkában. Család. Munkahely. A tanítvány iskolája. Tárgyi sportkörnyezet. Személyi sportkörnyezet. Egyéb nevelési hatások: Sportvezetés Szurkoló Tömegkommunikáció

A transzfer, mint az utánpótlásedző egyik pedagógiai fegyvere Áthelyeződés, ami az idegi impulzusok irradiációjában nyilvánul meg. Transzfer elvek: Feladatok gyakorlásának feltételei hasonlóak; Különböző ingerek ugyanazt a reakciót követelik meg (pozitív transzfer); Ugyanarra az ingerre más reakció kifejtés (negatív transzfer); A tanulandó részek szoros kapcsolatban vannak; Feladatok kifáradásig történő gyakorlása; Az első feladat begyakorlottsága erős; Két feladat közötti erős kognitív kapcsolat esetén; Gyakorlatok közös működési elve nyilvánvaló; A sportban szerzett személyiségtulajdonságként nyert magatartás áttevődik az élet más területére is.

Konfliktushelyzet, stresszhatás Az edzői szerepkör mint konfliktushordozó. A konfliktusok forrási a sportban; az igénynívó és a teljesítmény ellentmondásai (felfokozottság). Siker és kudarc elviselése, a sikerélmény transzferálása. Személyek közötti kapcsolatokból fakadó konfliktushelyzetek leküzdése az edzői munkában. Konfliktusmegoldások (nevelési stílusok). Leküzdés ill. megelőzés szempontjai: reális önismeret, követelmény, célkitűzés, előrejelzés, elemzés; sikerigény átvitele; konfliktusok gyors rendezése, tisztázása; közösségi érzés fejlesztése.

Igénynívó, önértékelés, értéktudat Az igényszínvonalat az önismeret, tudásunkba vetett hit, az önbizalom mellett az edző tartós irányulása, kötődése, érdeklődése is meghatározza. Az elvárás, a célkitűzés és az igényszint közösen határozzák meg a teljesítményt. Aktuális igényszint: a teljesítményt előzetesen befolyásoló állapot. Az igénynívó fejlesztése: tevékenység, teljesítmény, reális önismeret, közösségi igény, határozott és intenzív érdeklődés, élmények (siker, kudarc) kezelése. A versenyek jelentősége.

PEDAGÓGIAI KÉPESSÉGEIVEL SZEMBEN ELVÁRÁSOK AZ UTÁNPÓTLÁSEDZŐ PEDAGÓGIAI KÉPESSÉGEIVEL SZEMBEN

Jellemtulajdonságok A személyiség erkölcsi-akarati tulajdonságainak megszilárdult egysége, a környezethez és önmagunkhoz való viszonya (magatartás). Elvárások: Önállóság, aktivitás (cselekvés, vállalkozás, kezdeményezőkészség) Kitartás (monotónia tűrés, tartós érdeklődés és figyelem, biztos motivációs bázis) Önfegyelem (temperamentum): - Önuralom. - Helyes önértékelés. - Szabályok, követelmények példa értékű betartása közvetítése. - Kollektíva vezetése, irányítása. Küzdeni tudás (önmagunk túlhaladása, képességhatárok kitágítása) Módszerek: Önmagunk értékelése erőfeszítést igénylő helyzetekben.

Világnézet A világra (természet, társadalom, gondolkodás) vonatkozó tudományos ismeretek, meggyőződések átfogó rendszere. Elvárások: Átfogó tudományos szemlélet ápolása. Pozitív meggyőző erejű tapasztalatok gyűjtése. Pozitív érzelmi kötődések valósághű gyakorlása. Elvekkel, tapasztalatokkal megegyező magatartás. Módszerek: beszélgetések, viták, önképzés, példák, tapasztalati anyag elemzése és értékelése; saját személyes állásfoglalás.

Közösség I. Azonos érdekekért, értékekért és célokért létrejött társadalmi egység Elvárások: Közös célkitűzés. Együttes tevékenység. Jó teljesítmény. Kollektív magatartás. Összetartozás (szociális élmények). Közös élmény. Hagyományok kialakítása, egyesületi „ereklyék”. Eszménykép.

Közösség II. Módszerek: A közösség szervezeti életének kialakítása, ápolása; Egyénekhez mért követelmények; Sikerélmény biztosítása; Perspektíva nyújtása, célok kijelölésével; Közösségi hagyományok kialakítása, ápolása; A közösségen belül az egyénekkel való foglalkozás.

Erkölcsi tulajdonságok Azon elvek összessége, amelyek a helyes és helytelen, a társadalmi jó és rossz megkülönböztetését segítik a cselekvés szintjén. Elvárások: (az edző, mint mintaadó!). Testi-lelki egyensúly. Sportolás közben az erkölcsi normák közvetítése. Egységben működő erkölcsi meggyőződés, érzelem és tevékenység. Munkamorál : pl. pontosság, rendszeretet, munkafegyelem, kollektivitás, felelősségtudat. Transzferálás. Területek, módszerek: Megismerés: ismeretek, tájékozódás, értékrend. Akarás: érzelmek, lelkiismeret, döntés. Alkotás: gyakorlás, tevékenység, viselkedés.

Humanizmus - Emberközpontúságot jelentő alapvető erkölcsi kategória. Elvárások: Alá, fölé- és mellérendeltség kezelése. Emberséges hangnem, bánásmód. Tiszteletadás. A viselkedés követelményeinek betartása, betartatása. Különneműek egymással való érintkezése. Módszerek: Az edző-sportoló kapcsolat folyamatos gondozása. Példamutató magatartás. -

Kreativitás Az alkotóképesség pszichikai alapja a divergens gondolkodás (originalitás, érzékenység, redefinició, adaptív és spontán hajlékonyság, könnyedség, folyékonyság, kidolgozottság). Elvárások: Folyamatos fejlesztés Szociális kreativitás Expresszív (kifejező) Produktív (létrehozó) Felfedező Operatív (végrehajtói) Felfedező újító Konformizmus: gátolja a kreativitás kifejlődését (túlzott módon ragaszkodunk azonos megoldásokhoz) Módszerek: problémamegoldást igénylő (szokatlan, újszerű) helyzetek megoldása.

Kognitivitás Megismerő, a megismerésre vonatkozó; a gondolkodáson alapuló tevékenységforma. Elvárások: A sporttevékenység felhasználása a megismerő tevékenység (észlelés, megfigyelés, gondolkodás stb.) fejlesztésére. Önmegfigyelés. Mozgásmegfigyelés és elemzés. Az emlékezet, felidézés. Alkotó gondolkodás. Módszerek: Döntések, új megoldások keresése az edzések, versenyek rendszerében.

Egészség Az egészség a teljes testi, lelki és szociális jólét dinamikus állapota, és nem csupán a betegség vagy fogyatékosság hiánya”. Elvárások: Higiénia: személy, táplálkozás, öltözködés, környezet, nemek (az ellenkező nem tisztelete, titoktartás). Napirend, életrend (munka, edzés, szabadidő). Baleset-, betegségmegelőzés, elhárítás. Testtartás. Módszerek: Tanácsadás, felvilágosítás. Példaadás.

Esztétikum A tudat minőségi érzéki-szemléletes megjelenése. Elvárások: Szemléltető, esztétikailag kifogástalan példaadás. Érzék a szép megoldásokra. A formai megoldások esztétikumának közlése. A járulékos sportkörnyezet (tárgy, eszköz, felszerelés stb.). Ötletgazdagság. Módszerek: Állandó értékelő összehasonlítás. Szép megoldások keresése iránti igény.

Módszerek, területek I. A nevelés folyamata: (EMPATIKUS képesség) a) szokásformálás, b) modellek közvetítése, c) meggyőződés-formálás. Módszerek: Szóbeli kifejtés. Beszélgetés. Szemléltetés. Gyakoroltatás Hibajavítás. Segítségnyújtás. Önálló munkák.

Módszerek, területek II. Nevelési célzatú beszélgetés. Társak, edzők, élsportolók személyes példája. Követelés. Gyakoroltatás – szokások kiépítése. Ellenőrzés – értékelés. Buzdítás/büntetés.

Módszerek, területek III. A nevelés sporttevékenységben a sporttevékenység által valósuljon meg. A személyiségfejlesztés leghatékonyabb közege. A nevelőmunka és a teljesítménynövelés között elválaszthatatlan összefüggés van. Az oktatás és nevelés összehangolása. Nevelési lehetőségek kihasználása. Megfelelő kölcsönhatás edző, tanítvány és szülő között.

Nevelői magatartásmód I. Személyes kapcsolattartás a gyerekekkel. Nyílt vezetési elv. Rendszeres kommunikáció a támogató csoportokkal (edzők, szakemberek, szülők). Legyünk őszinték, adjuk önmagunkat (bizalom). Legyünk segítőkészek és törekedjünk a gyerekek önértékelést és önbizalmát növelni.

Nevelői magatartásmód II. Szükséges az ösztönző jellegű kritika, a megfelelő helyen és időben, amely készségre és speciális teljesítményekre vonatkozik. Ösztönözzünk a sporton kívül bármilyen érdeklődést és kiegyensúlyozott felkészülést az életre. A személyes kapcsolattartás során nem lehet minden sportolót egyformán kezelni (más-más lelki szükséglet). Következetesség minden áron, mert a hitelesség a tét (ne legyen eltérő bánásmód ugyanolyan helyzetre).

Nevelői magatartásmód III. Ügyeljünk arra, hogyan viszonyulnak a tanítványok egymáshoz. Fojtsuk el e kegyetlen egymást nem támogató viselkedést. Törekedjünk arra, hogy találkozzunk a gyerekek szüleivel vagy más családtagjaikkal. Az edző a gyerekek felnőtt vezetője. Szabályokat állítunk fel, meghatározzuk a gyerekek viselkedését, de nem kell mindenfajta cselekedetet és magatartást megítélni.

Tanácsok a kommunikáció fejlesztésére I. Némely gyerek egy-egy bátorító szónak örül; esetleg egy kulcsszónak, mások viszont az szeretetik, ha magukra hagyják őket. Minden egyes személynek, akivel kapcsolatba kerülünk, más élményei voltak, mint nekünk. Fel kell ismernünk az egyének közötti különbséget a válaszadási minták alapján. Az információk értelmezése emberenként változik. Hatékony kommunikációs tulajdonságok: őszinteség, egyértelműség, következesség és egyenesség.

Tanácsok a kommunikáció fejlesztésére II. Tanuljuk meg hogyan lehetünk együtt érzőbbek: együttérzés, együttműködés, őszinte törődés, aktív figyelem érzésekre, panaszokra. Igyekezzünk minél jobban fejleszteni a nonverbális képességeinket. Legyünk követendő példaképek, példákkal hassunk tanítványainkra. Ne feledjünk, tetteink hangosabban szólnak szavainknál. Tartsunk igényt egymás jó-rossz véleményére (tapasztalatok rendszeres megbeszélése). Harmónia kiépítése.

Javaslatok konfliktusok kommunikációs megoldására I. Győződjünk meg, hogy mindenki egy irányba tart-e? Tárgyaljuk meg a különféle stratégiákat, melyek elősegíthetik a gyerekek közötti harmóniát (fontosság, elfogadottság, megbecsültség). Képzeljük magunkat mások helyébe, próbáljuk megérteni mások álláspontját. Tanuljuk meg hogyan adhatunk és fogadhatunk építő kritikákat. Tanuljuk meg hogyan tolerálhatjuk egymást jobban. Fogadjuk el az egyéniségeket.

Javaslatok konfliktusok kommunikációs megoldására II. Akadályozzuk meg a pletykák terjedését. Kezeljünk minden összeütközést elszigetelten. Azonosítsuk és tisztázzuk az adott problémát. Fontoljuk meg az adott személyhez fűződő kapcsolatunkat. Gondolkodjunk , mielőtt felszólalnánk vagy cselekednénk. Beszéljük meg a kérdést, de ne támadjunk az érintettekre. Másoknak is vannak jogai és érzéseik. Adjunk lehetőséget, hogy ők is elmondhassák véleményüket.

A magabiztos válaszadás négy fő összetevője Képesség, hogy nemet tudjunk mondani. Képesség, mely által szívességet merünk kérni. Képesség, pozitív és negatív érzelmek kifejezésére. Képesség, mely által beszélgetéseket kezdeményezünk, folytatunk vagy lezárunk.

Körültekintő figyelem … úgy viszonyul a szóbeli kommunikációhoz, mint ahogy a videós visszatekintések viszonyulnak a motoros készségek oktatásához. Technikái: kérdezés, bátorítás, körültekintés, magyarázat, összegzés.

A csoportmotiváció erősítésének módszerei I. Beleszólási lehetőség a tanítványoknak (kölcsönös bizalom és tisztelet). Együttes identitás kialakítása valódi egyéni és közös célok kitűzésével (kihívást jelentő, de elérhető célok teljesítése). Közös elvárás a helyén való viselkedésre. Fel kell ismerni a kiválóságokat, és meg kell jutalmazni a különös egyéni teljesítményt.

A csoportmotiváció erősítésének módszerei II. Az egész csoport bevonása a célkitűző tevékenységbe (elkötelezettség). Rendszeres időközönként csoportos összejövetelekre van szükség. Kontaktusban kell maradni a tanítványok formális és nem formális vezetőivel. A sikerre kell koncentrálni, mielőtt a bukásokat megtárgyaljuk (pozitív klíma).

Modell I. Sajátítsa el, és tudja alkalmazni a legfrissebb fiziológiai pedagógiai-pszichológiai és biomechanikai ismereteket. Fejlessze interperszonális képességeit, beleértve szóbeli és írásbeli információs készségeit, a megfigyelést, a védekező mechanizmusok megértését, az ösztönzést és odafigyelést. Kerülje a sexualításra, az életkorra, a képességekre vonatkozó, a rasszista és megalázó megjegyzéseket. Kerülje a vesztesek lealacsonyítását és a vesztesek felmagasztalását.

Modell II. 5. Irányítsa a tanítványt afelé, hogy a célokat, feladatokat kihívásnak vegye. 6. Legyen képes megérteni a társasági megerősítéseknek az egyéni teljesítményekre gyakorolt hatását. 7. Legyen képes kontrolálni izgalmi szintjét. 8. Segítse a gyerekeket saját céljaik elérésében. 9. Éljen a jelenben. 10. A tanárnak egy személyben tanárnak, vezetőnek és adminisztrátornak kell lennie. 11. Legyen racionális és humánus.

Az edző, mint pedagógus, az edző pedagógiai modellje a) Önmagával szembeni tulajdonságok: - Cselekedetei összhangban vannak elveivel. - A követelmények teljesítésében élen jár. - Tudását állandóan bővíti. - Edzői munkáját egész emberként végzi. - Mer kezdeményezni, kockáztatni, újat kipróbálni. b) Másokhoz való viszonya: - Szakmai, emberi tudás, tekintély. - Ismeretek, tapasztalatok átadási képessége. - Törődés, gondoskodás, segítőkészség, bizalom, igényesség, őszinteség - Humánus magatartás, modoros magatartás. - Külső megjelenés. - Szülőkkel, tanárokkal, kollegákkal, vezetőkkel, médiával való kapcsolat.

Modell IV.

Köszönöm a figyelmet!