Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
dr. Arapovics Mária október
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertana
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
TUDÁS és TANULÁS a szervezetben
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
FORRÁSKÖZPONTÚ TÖRTÉNELEM – TEVÉKENYSÉG KÖZPONTÚ TANÍTÁS (ELVEK ÉS MÓDSZEREK) Dr. Dárdai Ágnes, PhD
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Szakmai kompetenciamérés a Humán TISZK-ben
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Felsőoktatási portálok lehetőségei a hatékony tudásépítésben
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Módszertani alapismeretek
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben Dr. Tóth Péter Budapesti Műszaki Főiskola Mérnökpedagógiai Intézet 2005. november 15-16.

A tudásról alkotott paradigma megváltozása Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok A tudásról alkotott paradigma megváltozása A felnőttkorban elsajátítandó tudás szakmai specifikáció, szakértelem szakmai kompetenciák gyorsan változó mennyiségi és minőségi szaktudás Az iskolában elsajátítandó tudás az oktatás értékmegőrző és értékteremtő funkciójának egysége személyiségformálás, nevelés viszonylag statikus mennyiségi és minőségi általános tudás ismeret és készség jellegű tudás képességfejlesztés TANULÁSI KÉPESSÉG Generációk által átörökített tudás család nevelés, személyiségformálás spontán tudás

Az elektronikus oktatási környezet feladata Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Az elektronikus oktatási környezet feladata 1. Az elsajátítandó tananyag megjelenítése 2. A figyelem folyamatos fenntartása 3. A motiváció folyamatos biztosítása 4. A tananyag rögzítése érdekében gyakori önellenőrzés, visszacsatolás 5. Az elsajátított tudás felidézésének elősegítése Az aktív tanulás feltételeinek biztosítása

Kognitív stílus - tanulási stílusok - tanulási stratégiák* Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Kognitív stílus - tanulási stílusok - tanulási stratégiák* Kognitív stílus a megismeréssel kapcsolatos tevékenységekkel (emlékezés, gondolkodás, problémamegoldás, tanulás) összefüggő adottságok Tanulási stílus az egyén tanulási tevékenységét meghatározó adottságok Tanulási stratégiák az információfeldolgozás megtanulható módszerei Tanítási módszerek a tanulók ismeretszerzését elősegítő tevékenységek erősség gyengeség didaktikai feladatok * Reber

Vizuális típus Auditív típus Kinesztetikus típus Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok A preferált érzékelési típuson alapuló tanulási stílusok Modality Preference Inventory Vizuális típus Auditív típus Gondolkodási közeg: kép, ábra Gondolkodási közeg: verbális, szöveg Kinesztetikus típus Gondolkodási közeg: mozgásos, videó, animáció

Az információfeldolgozás (tanulás) Kolb féle modellje Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Az információfeldolgozás (tanulás) Kolb féle modellje Learning Style Inventory (Tanulási stílust vizsgáló önteszt) Konkrét tapasztalatok szerzése Érzékelés Alkalmazkodó tanulási stílus Divergens tanulási stílus Tapasztalatgyűjtés A fogalmak aktív alkalmazása új szituációban A tapasztalatok visszatükröződése Konvergens tanulási stílus Asszimiláló tanulási stílus Megfigyelés Elvont fogalmak alkotása (általánosítása) Gondolkodás

Az információfeldolgozás (tanulás) Jung féle modellje Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Az információfeldolgozás (tanulás) Jung féle modellje Ítéletalkotás Észlelés Extrovertált attitűd Introvertált attitűd Érzelem Gondolkodás Intuíció Érzékelés Myers Briggs Type Indicator (Myers és Briggs féle teszt)

A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata Preferált észlelési mód közvetlen érzékelés intuíció (az érzékelt dolgok mögötti összefüggések felismerése) A tananyag tartalma konkrét absztrakt Preferált érzékelési mód vizuális auditív A tananyag megjelenítése vizuális verbális

A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata A gondolkodás iránya induktív deduktív A tananyag feldolgozás módja induktív deduktív A tananyag feldolgozásának jellege aktivitást igénylő elmélkedést, figyelmet igénylő A tanulásban való részvétel módja aktivitás passzivitás

A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata A megértésig való eljutás módja szekvenciális apró lépések sorozatával az összefüggések átlátásával nagy ugrásokkal haladva A tananyag strukturálásának módja apró tananyagegységekre bontva lényegi összefüggéseit feltárva, globálisan

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben Dr. Tóth Péter Budapesti Műszaki Főiskola Mérnökpedagógiai Intézet 2005. november 15-16.