Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben Dr. Tóth Péter Budapesti Műszaki Főiskola Mérnökpedagógiai Intézet 2005. november 15-16.
A tudásról alkotott paradigma megváltozása Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok A tudásról alkotott paradigma megváltozása A felnőttkorban elsajátítandó tudás szakmai specifikáció, szakértelem szakmai kompetenciák gyorsan változó mennyiségi és minőségi szaktudás Az iskolában elsajátítandó tudás az oktatás értékmegőrző és értékteremtő funkciójának egysége személyiségformálás, nevelés viszonylag statikus mennyiségi és minőségi általános tudás ismeret és készség jellegű tudás képességfejlesztés TANULÁSI KÉPESSÉG Generációk által átörökített tudás család nevelés, személyiségformálás spontán tudás
Az elektronikus oktatási környezet feladata Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Az elektronikus oktatási környezet feladata 1. Az elsajátítandó tananyag megjelenítése 2. A figyelem folyamatos fenntartása 3. A motiváció folyamatos biztosítása 4. A tananyag rögzítése érdekében gyakori önellenőrzés, visszacsatolás 5. Az elsajátított tudás felidézésének elősegítése Az aktív tanulás feltételeinek biztosítása
Kognitív stílus - tanulási stílusok - tanulási stratégiák* Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Kognitív stílus - tanulási stílusok - tanulási stratégiák* Kognitív stílus a megismeréssel kapcsolatos tevékenységekkel (emlékezés, gondolkodás, problémamegoldás, tanulás) összefüggő adottságok Tanulási stílus az egyén tanulási tevékenységét meghatározó adottságok Tanulási stratégiák az információfeldolgozás megtanulható módszerei Tanítási módszerek a tanulók ismeretszerzését elősegítő tevékenységek erősség gyengeség didaktikai feladatok * Reber
Vizuális típus Auditív típus Kinesztetikus típus Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok A preferált érzékelési típuson alapuló tanulási stílusok Modality Preference Inventory Vizuális típus Auditív típus Gondolkodási közeg: kép, ábra Gondolkodási közeg: verbális, szöveg Kinesztetikus típus Gondolkodási közeg: mozgásos, videó, animáció
Az információfeldolgozás (tanulás) Kolb féle modellje Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Az információfeldolgozás (tanulás) Kolb féle modellje Learning Style Inventory (Tanulási stílust vizsgáló önteszt) Konkrét tapasztalatok szerzése Érzékelés Alkalmazkodó tanulási stílus Divergens tanulási stílus Tapasztalatgyűjtés A fogalmak aktív alkalmazása új szituációban A tapasztalatok visszatükröződése Konvergens tanulási stílus Asszimiláló tanulási stílus Megfigyelés Elvont fogalmak alkotása (általánosítása) Gondolkodás
Az információfeldolgozás (tanulás) Jung féle modellje Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Az információfeldolgozás (tanulás) Jung féle modellje Ítéletalkotás Észlelés Extrovertált attitűd Introvertált attitűd Érzelem Gondolkodás Intuíció Érzékelés Myers Briggs Type Indicator (Myers és Briggs féle teszt)
A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata Preferált észlelési mód közvetlen érzékelés intuíció (az érzékelt dolgok mögötti összefüggések felismerése) A tananyag tartalma konkrét absztrakt Preferált érzékelési mód vizuális auditív A tananyag megjelenítése vizuális verbális
A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata A gondolkodás iránya induktív deduktív A tananyag feldolgozás módja induktív deduktív A tananyag feldolgozásának jellege aktivitást igénylő elmélkedést, figyelmet igénylő A tanulásban való részvétel módja aktivitás passzivitás
A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata A megértésig való eljutás módja szekvenciális apró lépések sorozatával az összefüggések átlátásával nagy ugrásokkal haladva A tananyag strukturálásának módja apró tananyagegységekre bontva lényegi összefüggéseit feltárva, globálisan
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben Dr. Tóth Péter Budapesti Műszaki Főiskola Mérnökpedagógiai Intézet 2005. november 15-16.