A magyar egészségügy reformja 2006 - 2007 2007. június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kórházfejlesztés Az 5. reformtörvény.
Advertisements

A Kompetencia és Tanácsadó Központ bemutatása Tóth Zsófia Kata Szociális Szolgáltatásokért Egyesület Pécs, október 28.
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Kornai János: VITAINDÍTÓ ELŐADÁS Egészségbiztosítási reform konferencia január
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Mi mennyi, pontosabban: Mi micsoda? Fogalmi rendzavarás társadalom- biztosítás ügyben Dr. Kincses Gyula Zell am See 2007.
Egészségügyi finanszírozás
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS RENDSZERE MAGYARORSZÁGON
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Egészségpolitika.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az informatika az egészségügyben ma és holnap
Az egészségügy ma és a távlatok
Informatikai Vállalkozások Szövetsége E-egészség munkacsoport Lukács Lajos Egészségügyi Infrastruktúra Bevezető gondolatok „
Az egészségügy reformja Dr. Rapi Katalin egészségpolitikai szakállamtitkár II. Konszenzus az Egészségügyért szeptember 7. - Göd.
Az egészségügy átalakításának programja
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
Dr. Kincses Gyula Reform Dr. Kincses Gyula ESKI.
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
1 Milyen a magyar egészségadatok minősége VI. Egészséginformációs Fórum május Király Gyula / 8.
Kormányszóvivői tájékoztató Újabb elfogadott reformtörvények 4/5.
. 1/12 Az egészségügy átalakításának új szakaszáról Budapest, Január 22. Dr. Kökény Mihály.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Az OEP regionalizációja
Közösségi ellátók mint facilitátorok
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Mi mennyi, pontosabban: Mi micsoda?
A kiinduló pont – a jövő egészségpolitikájának reális megközelítése Az egészségügy fenntartható fejődésének alap- feltétele, hogy összhangba kell hozni.
A hippokratészi eskü értelmezése
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Alkalmazott egészségügyi informatika
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Problémák és megoldási lehetőségek a magyar egészségügy reformjában Dr. Gaál Péter Hitek és tévhitek az egészségbiztosítási biztosítói modellekről Népszabadság.
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
Hajléktalanügy 2015 Hajléktalanellátás Országos Konferenciája
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Szakmapolitikai fórum
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Kórházfejlesztés Az 5. reformtörvény.
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató

2/14 Közös problémák Európában •Egész Európa a szerzett jogok csapdájában vergődik. Meghatározó kérdése, hogy hogyan lehet összeegyeztetni a verseny-képességet a globalizált piacon az örökölt jóléti rendszerek fenn- tarthatóságával. •Kihívások: –demográfiai torzulás, –technológiai robbanás, –humán-erőforrás kérdések kezelése (bővülő kereslet - munkaidő normatívák) –politikai stabilitás – a szerzett jogok garantálhatósága. •Ez minden országban a jóléti rendszerek felülvizsgálatát, átalakítását fogja eredményezni.

3/14 Az egészségügyi reform szükségessége - célok •A magyar egészségügy átfogó átalakítása elkerülhetetlen, mert –csak így alakulhat ki egy hatékony, a megváltozott szükséglethez és technológiai környezethez igazodó egészségügyi rendszer, –így biztosítható a társadalmi igazságosság: •igazságosság a teherviselésben, •igazságosság a szolgáltatásokhoz való hozzáférésben. –Így várható el reálisan az ellátás minőségének és az ügyfél-központúságnak a javulása, –így biztosítható a konvergencia program tartása, azaz a versenyképesség és a fenntartható fejlődés.

4/14 A megoldás: Komplex reform •Reform az ellátórendszer szerkezetében •Reform az ellátórendszer működésben •A köz- és magánfelelősség újraértelmezése •A gyógyszerpiac újraszabályozása •Biztosítási reform

5/14 Reform a szerkezetben •Törvény a kórházi rendszer átalakításáról: –Kevesebb, de igazságosabb eloszolású aktív kórházi ágy •49 súlyponti kórház kijelölése (160-ból) •szakmák közötti átrendezés –Krónikus és rehabilitációs ágyak növeléses •Járóbeteg-ellátás fejlesztése –a kórházi kelezést kiváltó ellátások fejlesztése, –a kistérségi szinteken a járóbeteg-centrumok EU-s forrásból fejlesztése, –a háziorvosi rendszer megerősítése

Kórházi ágyak Magyarországon aktív ágy krónikus ágy aktív ágy krónikus ágy

7/14 Reform a működésben •Hierarchizált ellátórendszer: súlyponti kórházak és centrumok. •A Felügyelet létrehozása •Korlátozott verseny a szolgáltatók között: az ellátási kötelezettség rögzített, de szabad az intézményválasztás (beutalóhoz kötötten) •A keresleti oldal korlátozása: vizitdíj és kórházi napidíj bevezetése.

8/14 Szívinfarktust követő 30 napos halálozási ráta Több eset nagyobb tapasztalat biztonságosabb gyógyulás Azokban a kórházakban, ahol például nagy számban gyógyítanak szívinfarktusos beteget, akár közel kétszer akkora a túlélési esély, mint ott, ahol ilyen ellátást csak ritkán végeznek.

9/14 A köz- és magánfelelősség újraértelmezése •A három „csomag” meghatározása –Biztosítástól független alapcsomag –Biztosítási csomag –Kiegészítő csomag •A biztosítási csomag pontosítása (kockázatok, technológiák, eljárásrend) •A járulékfizetési kötelezettség és az igénybevétel összekötése •Egyes önként vállalt kockázatok (extrém sportok) kizárása az ellátási csomagból.

10/14 A gyógyszerpiac újraszabályozása •Gyógyszer-gazdaságossági törvény: –együtt sír és együtt nevet a teljes lánc a gyártótól a betegig – erős gyártói befizetési kötelezettség, –fixesítés és nyilvános negatív licit. •A gyógyszertár-alapítás liberalizálása a hátrányos területek támogatása mellett. •Egyes gyógyszerek patikán kívüli forgalmazásának felszabadítása.

11/14 Reform a biztosításban Ami megtörtént •A biztosítási elemek erősítése: –jogviszony-nyilvántartás és jogviszony- ellenőrzés kialakítása, –a biztosítási csomag pontosítása, –az „önrész” szimbolikus bevezetése. •Ami folyamatban: –élénk vita a biztosítási modellről, –informatikai megalapozás (kártya, adatbázisok, stb.)

12/14 Amiben egyetértés van •Szolidaritás elvű társadalombiztosítás a nemzeti kockázat-közösség fenntartása mellett (kötelező részvétel, fejkvóta alapú leosztás) •Az egyintézményes, közintézmény jellegű, monolit egészségbiztosítás nem reformálható, így változtatása szükséges. •A magánszférának (valamilyen) szerepet kell kapnia a biztosítási rendszer átalakításában.

13/14 Amiben még folyik az egyeztetés •Az egészségbiztosítás decentralizálásának típusa: –Szakmai ágazatonként feldarabolás (kötelező egészségbiztosítás, baleset-biztosítás, ápolás- biztosítás erős kiegészítő biztosítási rendszerrel) –A kötelező egészségbiztosítás területi decentralizálása (ellátás-szervezési modell) –Versengő biztosítók •A magántőke szerepe –Korlátozott részvétel az alap-biztosításban –Versenysemlegesség a kiegészítő biztosításban.

14/14 Összegzés •A térség országainak a közös előzmények miatt hasonlóak a problémái. •Ezért a válaszok is hasonlóak, a magyar reform sok eleme hasonló a szlovák reformhoz. •A hatékonyságjavulás és finanszírozhatóság közös feltétel, de politikai értékválasztás kérdése is, hogy a közös diagnózisra a lehetséges gyógyszerek közül ki melyiket alkalmazza.

15/14 Köszönöm a figyelmet