A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató
2/14 Közös problémák Európában •Egész Európa a szerzett jogok csapdájában vergődik. Meghatározó kérdése, hogy hogyan lehet összeegyeztetni a verseny-képességet a globalizált piacon az örökölt jóléti rendszerek fenn- tarthatóságával. •Kihívások: –demográfiai torzulás, –technológiai robbanás, –humán-erőforrás kérdések kezelése (bővülő kereslet - munkaidő normatívák) –politikai stabilitás – a szerzett jogok garantálhatósága. •Ez minden országban a jóléti rendszerek felülvizsgálatát, átalakítását fogja eredményezni.
3/14 Az egészségügyi reform szükségessége - célok •A magyar egészségügy átfogó átalakítása elkerülhetetlen, mert –csak így alakulhat ki egy hatékony, a megváltozott szükséglethez és technológiai környezethez igazodó egészségügyi rendszer, –így biztosítható a társadalmi igazságosság: •igazságosság a teherviselésben, •igazságosság a szolgáltatásokhoz való hozzáférésben. –Így várható el reálisan az ellátás minőségének és az ügyfél-központúságnak a javulása, –így biztosítható a konvergencia program tartása, azaz a versenyképesség és a fenntartható fejlődés.
4/14 A megoldás: Komplex reform •Reform az ellátórendszer szerkezetében •Reform az ellátórendszer működésben •A köz- és magánfelelősség újraértelmezése •A gyógyszerpiac újraszabályozása •Biztosítási reform
5/14 Reform a szerkezetben •Törvény a kórházi rendszer átalakításáról: –Kevesebb, de igazságosabb eloszolású aktív kórházi ágy •49 súlyponti kórház kijelölése (160-ból) •szakmák közötti átrendezés –Krónikus és rehabilitációs ágyak növeléses •Járóbeteg-ellátás fejlesztése –a kórházi kelezést kiváltó ellátások fejlesztése, –a kistérségi szinteken a járóbeteg-centrumok EU-s forrásból fejlesztése, –a háziorvosi rendszer megerősítése
Kórházi ágyak Magyarországon aktív ágy krónikus ágy aktív ágy krónikus ágy
7/14 Reform a működésben •Hierarchizált ellátórendszer: súlyponti kórházak és centrumok. •A Felügyelet létrehozása •Korlátozott verseny a szolgáltatók között: az ellátási kötelezettség rögzített, de szabad az intézményválasztás (beutalóhoz kötötten) •A keresleti oldal korlátozása: vizitdíj és kórházi napidíj bevezetése.
8/14 Szívinfarktust követő 30 napos halálozási ráta Több eset nagyobb tapasztalat biztonságosabb gyógyulás Azokban a kórházakban, ahol például nagy számban gyógyítanak szívinfarktusos beteget, akár közel kétszer akkora a túlélési esély, mint ott, ahol ilyen ellátást csak ritkán végeznek.
9/14 A köz- és magánfelelősség újraértelmezése •A három „csomag” meghatározása –Biztosítástól független alapcsomag –Biztosítási csomag –Kiegészítő csomag •A biztosítási csomag pontosítása (kockázatok, technológiák, eljárásrend) •A járulékfizetési kötelezettség és az igénybevétel összekötése •Egyes önként vállalt kockázatok (extrém sportok) kizárása az ellátási csomagból.
10/14 A gyógyszerpiac újraszabályozása •Gyógyszer-gazdaságossági törvény: –együtt sír és együtt nevet a teljes lánc a gyártótól a betegig – erős gyártói befizetési kötelezettség, –fixesítés és nyilvános negatív licit. •A gyógyszertár-alapítás liberalizálása a hátrányos területek támogatása mellett. •Egyes gyógyszerek patikán kívüli forgalmazásának felszabadítása.
11/14 Reform a biztosításban Ami megtörtént •A biztosítási elemek erősítése: –jogviszony-nyilvántartás és jogviszony- ellenőrzés kialakítása, –a biztosítási csomag pontosítása, –az „önrész” szimbolikus bevezetése. •Ami folyamatban: –élénk vita a biztosítási modellről, –informatikai megalapozás (kártya, adatbázisok, stb.)
12/14 Amiben egyetértés van •Szolidaritás elvű társadalombiztosítás a nemzeti kockázat-közösség fenntartása mellett (kötelező részvétel, fejkvóta alapú leosztás) •Az egyintézményes, közintézmény jellegű, monolit egészségbiztosítás nem reformálható, így változtatása szükséges. •A magánszférának (valamilyen) szerepet kell kapnia a biztosítási rendszer átalakításában.
13/14 Amiben még folyik az egyeztetés •Az egészségbiztosítás decentralizálásának típusa: –Szakmai ágazatonként feldarabolás (kötelező egészségbiztosítás, baleset-biztosítás, ápolás- biztosítás erős kiegészítő biztosítási rendszerrel) –A kötelező egészségbiztosítás területi decentralizálása (ellátás-szervezési modell) –Versengő biztosítók •A magántőke szerepe –Korlátozott részvétel az alap-biztosításban –Versenysemlegesség a kiegészítő biztosításban.
14/14 Összegzés •A térség országainak a közös előzmények miatt hasonlóak a problémái. •Ezért a válaszok is hasonlóak, a magyar reform sok eleme hasonló a szlovák reformhoz. •A hatékonyságjavulás és finanszírozhatóság közös feltétel, de politikai értékválasztás kérdése is, hogy a közös diagnózisra a lehetséges gyógyszerek közül ki melyiket alkalmazza.
15/14 Köszönöm a figyelmet