Sáfrány Zsuzsanna, zsuzsanna.safrany@dft-hungaria.hu 2007.09.17. Minőségmenedzsment 2. óra Utólagos ellenőrzésre és előzetes biztosításra épülő minőségmenedzsment.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Etikai Kódex.
Az utólagos ellenőrzésre és az előzetes biztosításra épülő rendszerek összehasonlítása dr. Csikesz Tamás.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Humán rendszerek, közszféra
VEZETÉSELMÉLET klasszikus irányzat
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A tervezés mint menedzsment funkció
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
1. előadás.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A vállalat szervezete.
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
Minőségmenedzsment 4. előadás
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
11. hét: A Teljes körű Minőségmenedzsment (TQM)
Minőségmenedzsment 6. előadás
A fordista termelési rendszer
Minőségirányítás a felsőoktatásban
MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
A kontrolling és a minőségmenedzsment kapcsolata
Ellenőrzés, visszacsatolás
A LOGISZTIKAI RENDSZEREK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA
A szervezeti felépítés definíciója
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
2. hét: a minőségmenedzsment rendszerek
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Minőségbiztosítási ismeretek
A MUNKAKÖRI LEÍRÁS.
Készítette: Májer Dávid
Minőségirányítás 2. Dr. Dénes Levente
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
Operatív menedzsment és versenyképesség
2. hét: a minőségmenedzsment rendszerek
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Sáfrány Zsuzsanna, zsuzsanna.safrany@dft-hungaria.hu 2007.09.17. Minőségmenedzsment 2. óra Utólagos ellenőrzésre és előzetes biztosításra épülő minőségmenedzsment rendszerek Sáfrány Zsuzsanna, zsuzsanna.safrany@dft-hungaria.hu 2007.09.17.

Mit jelent a minőségmenedzsment? Vásárlói oldalról: „igazolhatóan alkalmas, megbízható és tartós termék, vagy szolgáltatás, amely megfelel az elvárásaimnak” Eladói oldalról: a vevői elégedettséget hosszú távon garantálni képes rendszer

Történeti áttekintés Egyidős az emberiséggel: - Első írásos emlék: Hammurapi babiloni király törvényei Kr. e. 1792 – 1750 vagy Kr. e. 1728 – 1686 között uralkodott, a törvényoszlop is ekkor keletkezett Jelenleg a Louvre-ban található

Történeti áttekintés Róma: folyamatszervezés Építkezések (utak, templomok, aquaeductus-ok, stb.) Közigazgatás Középkor: céhek Piacvédelem Állandó minőség biztosítása Tanulás kultúrája (legények tanulmányútjai)

Történeti áttekintés Középkor 2: államilag kirendelt alkuszok ellenőrzik elsősorban a textíliák minőségét Franciaország: a megfelelő anyagokra ólomplomba kerül - XIX-XX. sz. századfordulója: minőségmenedzsment, mint tudományág

Történeti áttekintés Minőségellenőrzés Minőségszabályozás Minőségügyi (minőségbiztosítási) rendszerek TQM

Történeti áttekintés Minőség-ellenőrzés Termék-orientációs korszak: középpontban a termékek gyorsabb, hatékonyabb gyártása Eredményes = Hatékony „tudományos vezetés” - Taylor - Fayol - Ford

Történeti áttekintés Frederick Winslow TAYLOR (1856-1915) amerikai gépészmérnök A tudományos vezetés-szervezés „atyja” A munkavégzés tudományos megszervezése, mintegy „melléktermékként” vezetési alapelvek megfogalmazása. Folyamatelemzés, mozdulatelemzés, az elemek javítása, az új folyamat jobban működik (stopperóra, kis villanyégő, filmezés). Megalapozta a TQM szemléletét, azzal, hogy a feladatokat folyamattá fogalmazta: a folyamatokat részelemekre bontotta: a folyamat elemeinek külön-külön történő javítása, majd újbóli összerakása  a folyamat hatékonyságának növelése Funkcionális vezetés elve, mert egy vezető nem érthet mindenhez, ezért erőskezû irányító főnök + szakértők (műszaki ellenőr, karbantartó,...) A fizikai és a szellemi munka szétválasztása. A pályaalkalmassági vizsga bevezetése Ösztönzési elve: magas bér, alacsony költség. Egységesített, szabványosított

Történeti áttekintés Henri FAYOL (1841-1925) francia bányamérnök Kijelenti: rendszeres vezetőképzés szükséges minden cégnél Lineáris vezetés elve (mert a legnagyobb baj, ha az információk eltűnnek): minden beosztottnak csak egy főnöke lehet, de az ügyek bonyolítása érdekében az egyenrangú felek kommunikálhatnak (sőt kötelező!) egymással. Fayol-i híd megalkotása (a híd: az információk rövidre zárása) A hierarchia: a vezetők láncolata, de: veszélyes az „átnyúlás”, Fontos a szolgálati út betartása. Bevezeti a törzskar szerepét: azok a szakértők tartoznak bele, akik segítik a vezetőt. Törzskar nem csak a csúcsvezetõ mellé kell, hanem a középvezetők mellé .

Történeti áttekintés Fayol-i princípiumok (14 nagyon fontos vezetési alapelv): 1#14 A szervezeten belül szükséges a munkamegosztás (a specializáció növeli a hatékonyságot) 2#14 Fontos a fegyelem kérdése, engedelmesség (tiszteletben kell tartani a szervezet szabályait), szorgalom, de nem vasfegyelem. 3#14 A rendelkezés egysége, egyszemélyi vezetés: mindenki csak egy embertõl kaphat utasítást (lineáris struktúra, de a híd mûködhet). 4#14 A vezetés egységes iránya: egy célja lehet az adott pillanatban a cégnek, minden vezetőt és egységet ennek kell alárendelni. 5#14 A részérdekeket az általános cél alá kell rendelni (kongruens) célok. 6#14 A megfelelő anyagi elismerés és ellenszolgáltatás kérdése: minden dolgozó olyan ellenszolgáltatásra tarthat igényt, amilyen mértékű munkát végzett a cég érdekében.

Történeti áttekintés 7#14 Centralizálás elve: legyen munkamegosztás, specializácó, de bizonyos dolgokat centralizálni kell pl. stratégiaalkotás 8#14 A hierarchia elvének tudatosítása. Eltérés csak a hatékonyság növelése miatt lehetséges. 9#14 A rend kérdése. Rend nélkül nincs szervezet. Minden dolognak helye legyen! A valóságos rend nem azonos a látszatrenddel. A problémaákat meg kell oldani, nem pedig a szőnyeg alá söpörni! 10#14 A méltányosság kérdése: minden személy tiszteletben kell tartani, jó indulattal kell kezelni. 11#14 A személyzet állandósága. Drága a fluktuáció 12#14 A kezdeményezés elve: a vezetők bátorítsanak, a kreativitás legyen a középpontban. 13#14 A csoportszellem, a személyzet egysége: fontos a csapatmunka és a folyamatos kommunikáció, nem pedig az oszd meg és uralkodj! 14#14 A hatáskör és a felelősség. Összhangban kell lennie! Aki nem vállal felelősséget (alibi fõnök), le kell váltani.

Történeti áttekintés Henry FORD (1863-1947) amerikai mérnök, nagytőkés 1909 T-modell, 1921-ig 5 millió db. autó, szalagmunka. Olyan bérezést adott, hogy a munkások is meg tudták vásárolni az autót. Vezetéselméleti gondolatai: A gondolkodás elsősorban a vezető feladata. A vállalat nem gép, hanem emberek közössége. A bürokráciát ki kell irtani. Ne levelezzenek, dolgozzanak.

Történeti áttekintés Rend legyen a munkahelyeken, a balesetek elkerülése végett. Az iparnak nincs szüksége áldozatokra. Munkavédelem. Minden személy felelős a munkájáért. Minőségszemléleti alapok, folyamatjavítás. Munkádhoz add a neved! Szervezni kell, de vigyázzunk a céget nem ismerő szervezőktől! Nem az érdekes, hogy valaki honnan jött, hanem az, hogy hová tart! Azt a vezetőt, aki visszaél a hatalmával, el kell távolítani. Motiváció fontossága, mindenkit kell motiválni a vezetőtől a segédmunkásig egyaránt. A magatartás fontossága: mindenki megfelelő magatartást tanúsítson bárhol, bármikor. Akit a cég fizet, az ne rontsa a cég hírnevét! Tömegtermelés, futószalag, specializáció.

Történeti áttekintés II. Minőségszabályozás A sorozatgyártás beindulása tette lehetővé Matematikai statisztika, mint módszertan Pl.: halogén égők minőségellenőrzésének problémája  gyártott mennyiségből kivett minta kiszámítható módon reprezentálja a sokaság jellemző tulajdonságait Jellemzően a termelő és műszaki területek felelnek a minőségért (megjelenik a folyamatszemlélet)

Történeti áttekintés III. Minőségügyi (minőségbiztosítási) rendszerek A minőségbiztosítás a vállalaton belül alrendszerré fejlődik Már nem csak a termelés/műszaki területeket érinti a min. bizt., hanem a vállalat egészét Megjelennek a szabványok: pl. ISO 9000 Cél: minőség ingadozásának kiküszöbölése, egységesítés, iparágak feletti irányelvek megfogalmazása

Minőségi rendszer nélkül Világ-színvonalú minőségi rendszer ISO TS 16949 ISO 9000: 2000 ISO 9000 Szabv. QS 9000 kritériumok Előírások Comenius 2000 AS 9000 Iparági min.r. HACCP (ISO 22000) CAF Minőségi rendszer nélkül Világ-színvonalú minőségi rendszer TL9000 GMP ISO 14000 Minőségi Díj értékelési kritériumok VDA 6. Military Standards ISO/IEC 17025 KES ISO 9000 kiegészítések Six sigma ISO 17799

Történeti áttekintés IV. TOTAL QUALITY MANAGEMENT Vezetési filozófiává lép elő a minőségi működés, ahol a cél az emberi és anyagi erőforrások, szervezeti célok elérése érdekében a leghatékonyabban kerüljenek felhasználásra Felülről, vezetői szintről építkezik és az egész szervezetet átfogja Középpontban: az ügyfél és a folyamatos fejlődés

Hogyan ragadható meg a Folyamatminőség-menedzsment lényege? A folyamat-minőségmenedzsment a TQM alapjain építkező menedzsment filozófia, amely a folyamatok minőségi javítására helyezi a hangsúlyt, ezáltal biztosítja az eredmény minőségét, és az ügyfél elégedettségét.

Miért kell a folyamatokkal foglalkozni? Mit akar az ügyfél? Egyezőséget az elvárásaival = minőség. Az ügyfélnél keletkező output minőségét nem elég a folyamat végén biztosítani. Teljes folyamat biztosítása  minőségi folyamat  minőségi output  elégedett ügyfél

Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 1. Mi a minőség rendszere? 2. Mi a minőség fogalma? Miben definiálja a minőséget? 3. Mi a minőség teljesítményszintje? 4. Hogyan méri a minőséget? 5. Ki uralja a minőség folyamatát? 6. Mi által uralható a minőség folyamata?

Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 1. Mi a minőség rendszere? Ellenőrzés Megelőzés 2. Mi a minőség fogalma? Miben definiálja a minőséget? 3. Mi a minőség teljesítményszintje? 4. Hogyan méri a minőséget? 5. Ki uralja a minőség folyamatát? 6. Mi által uralható a minőség folyamata?

Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 1. Mi a minőség rendszere? Ellenőrzés Megelőzés 2. Mi a minőség fogalma? Miben definiálja a minőséget? Eredményben, amit az ügyfél minőségnek tart Folyamatban, a folyamat minőségében 3. Mi a minőség teljesítményszintje? 4. Hogyan méri a minőséget? 5. Ki uralja a minőség folyamatát? 6. Mi által uralható a minőség folyamata?

Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 1. Mi a minőség rendszere? Ellenőrzés Megelőzés 2. Mi a minőség fogalma? Miben definiálja a minőséget? Eredményben, amit az ügyfél minőségnek tart Folyamatban, a folyamat minőségében 3. Mi a minőség teljesítményszintje? Ne legyen hiba a végeredményben Ne legyen hiba az eredményhez vezető folyamatban 4. Hogyan méri a minőséget? 5. Ki uralja a minőség folyamatát? 6. Mi által uralható a minőség folyamata?

Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 1. Mi a minőség rendszere? Ellenőrzés Megelőzés 2. Mi a minőség fogalma? Miben definiálja a minőséget? Eredményben, amit az ügyfél minőségnek tart Folyamatban, a folyamat minőségében 3. Mi a minőség teljesítményszintje? Ne legyen hiba a végeredményben Ne legyen hiba az eredményhez vezető folyamatban 4. Hogyan méri a minőséget? Az eltérés, majd az egyezőség mérése Az egyezőség, majd az eltérés mérése 5. Ki uralja a minőség folyamatát? 6. Mi által uralható a minőség folyamata?

Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 1. Mi a minőség rendszere? Ellenőrzés Megelőzés 2. Mi a minőség fogalma? Miben definiálja a minőséget? Eredményben, amit az ügyfél minőségnek tart Folyamatban, a folyamat minőségében 3. Mi a minőség teljesítményszintje? Ne legyen hiba a végeredményben Ne legyen hiba az eredményhez vezető folyamatban 4. Hogyan méri a minőséget? Az eltérés, majd az egyezőség mérése Az egyezőség, majd az eltérés mérése 5. Ki uralja a minőség folyamatát? Az ügyfél, vagy az ellenőrző személy. A jobb ügyfél megteremtése. A folyamatgazda, vagy a szállító. A jobb szállító megteremtése. 6. Mi által uralható a minőség folyamata?

Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 1. Mi a minőség rendszere? Ellenőrzés Megelőzés 2. Mi a minőség fogalma? Miben definiálja a minőséget? Eredményben, amit az ügyfél minőségnek tart Folyamatban, a folyamat minőségében 3. Mi a minőség teljesítményszintje? Ne legyen hiba a végeredményben Ne legyen hiba az eredményhez vezető folyamatban 4. Hogyan méri a minőséget? Az eltérés, majd az egyezőség mérése Az egyezőség, majd az eltérés mérése 5. Ki uralja a minőség folyamatát? Az ügyfél, vagy az ellenőrző személy. A jobb ügyfél megteremtése. A folyamatgazda, vagy a szállító. A jobb szállító megteremtése. 6. Mi által uralható a minőség folyamata? Ellenőrzéssel Előzetes gondolkodás által

Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 7. Mi a rendszer fogalma? 8. Tipikus szervezeti felépítés 9. A menedzser fogalma 10. A legfontosabb vezetői technika 11. A gondolkodás tipikus eszköze 12. Alkalmazott döntési rendszer

Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 7. Mi a rendszer fogalma? A szervezet egésze A gondolkodási technikák és a rögzült cselekvési technikák = folyamatgazda 8. Tipikus szervezeti felépítés 9. A menedzser fogalma 10. A legfontosabb vezetői technika 11. A gondolkodás tipikus eszköze 12. Alkalmazott döntési rendszer

Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 7. Mi a rendszer fogalma? A szervezet egésze A gondolkodási technikák és a rögzült cselekvési technikák = folyamatgazda 8. Tipikus szervezeti felépítés Piramis modell Szervezeti folyamattérkép 9. A menedzser fogalma 10. A legfontosabb vezetői technika 11. A gondolkodás tipikus eszköze 12. Alkalmazott döntési rendszer

Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 7. Mi a rendszer fogalma? A szervezet egésze A gondolkodási technikák és a rögzült cselekvési technikák = folyamatgazda 8. Tipikus szervezeti felépítés Piramis modell Szervezeti folyamattérkép 9. A menedzser fogalma A vezető: hatalom és hatáskör központú A folyamatgazda: aki uralja a folyamatait (gondolkodik és cselekszik). Kompetencia alapú 10. A legfontosabb vezetői technika 11. A gondolkodás tipikus eszköze 12. Alkalmazott döntési rendszer

Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 7. Mi a rendszer fogalma? A szervezet egésze A gondolkodási technikák és a rögzült cselekvési technikák = folyamatgazda 8. Tipikus szervezeti felépítés Piramis modell Szervezeti folyamattérkép 9. A menedzser fogalma A vezető: hatalom és hatáskör központú A folyamatgazda: aki uralja a folyamatait (gondolkodik és cselekszik). Kompetencia alapú 10. A legfontosabb vezetői technika Utasítás Sztenderdizálás 11. A gondolkodás tipikus eszköze 12. Alkalmazott döntési rendszer

Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 7. Mi a rendszer fogalma? A szervezet egésze A gondolkodási technikák és a rögzült cselekvési technikák = folyamatgazda 8. Tipikus szervezeti felépítés Piramis modell Szervezeti folyamattérkép 9. A menedzser fogalma A vezető: hatalom és hatáskör központú A folyamatgazda: aki uralja a folyamatait (gondolkodik és cselekszik). Kompetencia alapú 10. A legfontosabb vezetői technika Utasítás Sztenderdizálás 11. A gondolkodás tipikus eszköze Ellenőrzési pontok Kontrollpontok 12. Alkalmazott döntési rendszer

Utólagos ellenőrzés – előzetes biztosítás Összehasonlítás szempontjai Utólagos ellenőrzés Előzetes biztosítás 7. Mi a rendszer fogalma? A szervezet egésze A gondolkodási technikák és a rögzült cselekvési technikák = folyamatgazda 8. Tipikus szervezeti felépítés Piramis modell Szervezeti folyamattérkép 9. A menedzser fogalma A vezető: hatalom és hatáskör központú A folyamatgazda: aki uralja a folyamatait (gondolkodik és cselekszik). Kompetencia alapú 10. A legfontosabb vezetői technika Utasítás Sztenderdizálás 11. A gondolkodás tipikus eszköze Ellenőrzési pontok Kontrollpontok 12. Alkalmazott döntési rendszer Felfelé központosított Delegáló

Köszönöm a figyelmet! zsuzsanna.safrany@dft-hungaria.hu