Zalai Borút: NŐ a tudás – NŐ a piac Zalabér, 2007.06.27.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MARKETING.
Az üzleti terv.
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A piac Szakiskola.
Árpolitika a turizmusban
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Műszaki ellenőrképzés
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Családi vállalkozás.
Kérdések a ZH-hoz.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az átalakulási formák felé mutató döntések célszerűsége a gazdálkodás, befektetés, működtetés, vagyoni érték szempontjából.
Az átláthatóság, mint elengedhetetlen feltétel Mádi-Szabó Zoltán A kis- és középvállalkozási részleg vezetője április 18.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Reklámozás, Public Relations
A marketing kialakulása, fogalma, fejlődése
A marketing alapjai.
Vállalkozások. A vállalat: olyan szervezeti egység, amely a piac más szerepl ő it ő l elkülönülten gazdálkodik, ezekhez piaci kapcsolatok f ű zik, megteremti.
A marketing piac tartalma
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Kérdések a második zh-hoz
Termelésmenedzsment Production Management
Foglakoztatás pályázati projektekben Általános áttekintés Tóth István, tanár.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Az EEM helye a menedzsmentben
Stratégia célrendszer
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Amit a diákmunkáról tudni kell
Vállalati Gazdaságtan. Vállalati gazdaságtan Kötelező és ajánlott irodalom Kötelező irodalom: 1.Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan, Aula,
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
Sági Sándor (Kontroll Pont ‘91 Kft). Üzleti terv Üzleti koncepció„Pénzügyi” terv Befektető tájékoztatása, pótlólagos pénzügyi forrás szerzése Folyamatos.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
 A munka, az egyik alapvető szükségletünk.  Munkájuk alapján becsülik meg az embereket. A munka biztosítja a megélhetést.  A családi munkamegosztásban.
Munkajogi ismeretek.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Munkavégzés. A kereskedelmi egység szabályszerű működtetése A munkavégzés szabályai A munkaszerződés alapján a munkavállaló köteles 1)meghatározott helyen.
Vállalkozásmenedzsment
Üzleti terv bemutatása
Kérdések a második zh-hoz
A vásárlási döntés folyamata
A piac és a piacgazdaság
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez?
Üzleti terv bemutatása
A marketinginformációs rendszer
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Cégnév Üzleti terv.
Előadás másolata:

Zalai Borút: NŐ a tudás – NŐ a piac Zalabér,

Vállalkozási formák, alapítás, megszűnés, környezet  Gazdaság: anyagi létszféra  Vállalat: a vállalkozás szervezeti kerete  Üzleti vállalkozás: profitorientált, ületi tevékenységet folytat,fogyasztási igényeket elégít ki, önálló, piaci helyzetben van, kockázatot vállal,jogi-anyagi-erkölcsi felelősséget vállal

A gazdaság szereplői:  Háztartás  Vállalat  Nonprofit intézmények  Állam

A vállalkozások környezete  Természeti környezet  Társadalmi,politikai környezet  Állam: törvények, adók, szabályozás  Gazdasági, piaci környezet

Vállalkozási formák  Egyéni vállalkozás: belföldi,természetes személy, vállalkozási igazolvánnyal, (okmányiroda ), több telephely, több alkalmazott, bedolgozó, segítő családtag, személyes közreműködés, megszűnés ( visszaadás, visszavonás,)  Egyéni cég – átalalkulhat

Vállalkozási formák  Törvényi háttér  Jogi személyiséggel rendelkező: KFT, Rt, Közös Vállalat  Jogi személyiség nélküli gazdasági társaság: KKt, Bt  Alapítás: külföldi és belföldi természetes és jogi személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok

Folyt.  Legalább két tag ( kft és rt kivétel)  Megszűnés: meghatározott idő eltelt, saját elhatározás, törlik a nyilvántartásból,  Felelősség: Korlátolt vagy korlátlan  Átalakulás: más társasággá, összeolvadhat, szétválhat

Folyt.  Kkt  Bt: társasági szerződés, beltag ( felelőssége korlátlan), kültag: ( korlátozott felelősség )  Kft: törzstőke( ma 3 millió),apport, társasági szerződés, taggyűlés, stb.  Rt:20 millió, zártkörű-nyilvános, közgyűlés, stb

Stratégiai tervezés, beruházások üzleti tervezés  A tervezés 10 pontja: - Az ideális állapot ( hova szeretnénk elérni ) - A létrehozandó értékes végtermékek - A fő célok((szándékok )) - Az indokok - Fortélyok, irányelvek, vezérfonalak, működési szabályok - Érintett területek, felelősség, érdekeltség, feltételek ( itt kell leírni a motiválást!!!)

Folyt. - Mérőszámok- még a vevőelégedettség is!! - Projektek ( cselekedetsorok) - Programpontok ( részműveletek ) felelős, átfutási idő, határidő, költség, stb - Utasítások

A stratégiai tervezés elvei Stratégia: Ez maga a hadjárat!!!! Elvek: - Ami jó, azt kell támogatni!(Innováció) - tökéletes szervezet legyen - tökéletes szervezet legyen - Jó kapcsolatok vevővel – szállítóval – befektetőkkel – munkatársakkal, kompromisszumokkal - Jó kapcsolatok vevővel – szállítóval – befektetőkkel – munkatársakkal, kompromisszumokkal - „”romboló „”ember ne legyen a cégben! - „”romboló „”ember ne legyen a cégben! - Erős ellenfelet „”elsöpörni””, vagy mást csinálni - Erős ellenfelet „”elsöpörni””, vagy mást csinálni

Beruházás, tervezés ? Lehet –e a Jövőbe látni?? Befektetés és/vagy beruházás? Mi a beruházás: a közeljövőben pénzt adunk ki valamilyen üzleti elképzelés megvalósítására, majd a távolabbi jövőben pénzbevételt remélünk! Figyelni: Kiadások - bevételek tervezése! Időtengely!Tervváltozatok!

Folyt. Sajátosságok: - kockázatok! - állóeszközök mobilitása korlátozott ( ültetvény?) - üzemeltetés, fenntartás, rekonstrukciós költségek, - mezőgazdaság sajátosságai: állattenyésztés - növénytermesztés

Üzleti tervezés Annak leírása, hogy hogyan képzeljük el a vállalkozásunkat a jövőben! Kik használják: - Mi magunk - Bankok, hitelkérelemnél, - Pályázatoknál - Befektetők - Lobby célra

Üzleti terv részei 1. A vállalkozás koncepciója: vállalkozás szerkezete, iparág, termék leírás, hogyan akarjuk sikeressé tenni a vállalkozást, 2. A piacról szóló rész, vásárlóelemzés, konkurencia elemzés, 3. Pénzügyi rész: pénzforgalmi megállapítások, mérlegek, mutatók (( Formásan bekötve!!!! ))

Üzleti terv ? Milyen hosszú legyen az üzleti terv ? változó, de optimálisan oldal ? Kinek van szüksége üzleti tervre ? csak annak nincs szüksége rá, aki nem vállalkozik, kezdőnek a kezdethez - megállapodott cég – ha segítséget keres,

Folyt. ? Mikor van szükség az üzleti terv frissitésére? - Mikor új pénzügyi periódus kezdődik ( negyedév-év) - Hitelkérelem-befektetők - Jelentős piaci változás esetén - Új termék esetén - Vezetésváltozásnál - Egy küszöbérték átlépésnél ( új iroda, árbevétel küszöb, X-dik dolgozó, ) - Régi az előző

Informatika szerepe a vállalatirányitásban Meg van a lehetőség és az igény is! Vezetők informálása: aktuálisan – pontosan – teljességgel – tömören! Piaci információk Integrált rendszerek

Kereskedelmi ismeretek Fogalmak: - Az áru hasznossága: elégedettség érzés - Az ár: arányos legyen a hasznossággal - Kereslet: fizetőképes szükséglet - Jövedelem: eből tudja kielégíteni az előbbit - Fogyasztás: a termékek és szolgáltatások felhasználása szükségletkielégítés céljából - Kereskedelem: adás-vételek összessége ill. az a szervezet, amely ezt lebonyolítja,

Folyt. - Áru: az a hasznos dolog, ami az adásvétel tárgya, - Készlet: a forgalom lebonyolítísához szükséges árumennyiség - Minőség: az áru használat szempontjából fontos tulajdonságainak összessége - Ár: egy termék vagy szolgáltatás tulajdonjogának megszerzéséért kért pénzmennyiség,

Folyt. - Árleszállítás: forgalomnövelő, felesleges árukészlet felszámolása, likviditás segítése ((árháború)) - Árdifferenciálás: különböző vevőknek különböző áron adjuk: felár, árengedmény, szállítási feltételek, stb… - Lélektani ár: 1000 helyett 999 Ft

Marketing Folyamat, amelyben a válalat kielégíti a vevők igényeit, úgy hogy a nyereség az ő igényeit is kielégíti. Olyan piacközpontú termelési és értékesítési koncepció, amelynek célja a pici alkalmazkodás Fejlődése: - Termelésorientáció: még nagyobb a kerséet, mint a kínálat,

Folyt. - Termékorientáció: még nem éles a verseny, új termék a fontos - Értékesítési orientáció: kínálati túlsúly, fogyasztók befolyásolása, hatékony eladás, - Marketing orientáció: fogyasztói szempontok: azt kell termelni, amit a vevő igényel.

Folyt. Marketingkutatás Adatgyűjtés, információgyűjtés, elemzés, közlés a vezetői döntésekhez Fogyasztókutatás: család – háztartás Piackutatás: Helyi piac – piaci részesedés Márkakutatás: márkaválasztás, márka-piac Vállalat-kutatásIparágkutatás

Folyt. Marketingstratégia: - Piacszegmentálás: célpiacok meghatározása - Piackutatás, piacelemzés - Célpiac kiválasztása - Versenystratégia megválasztása ( vezető – kihívó - követő – meghúzódó szerep)

Folyt. Marketing – Mix ProductTermék PriceÁr PromotionReklám, kommunikáció PlaceElosztás ( hely ) PublicsCélcsoport

Folyt. Termékmarketing: minőség, termékjellemzők, választék, márkanév, csomagolás, méret, szolgáltatások, garanciák, visszavétel Termékéletciklus: bevezetés – növekedés – érettség – hanyatlás Árpolitika: katalógusár, engedmények, részletfizetés, hitelfeltételek, törlesztési idő Célok: túlélés, profitmaximalizálás, árbevételmaximalizálás, forgalomnövelés, piaci részesedés, lefölözés.

Folyt. Kommunikációs politika: Céljai: - A vállalat, a termék megismertetése a vásárlókkal, - Termékeladás - Új vevők szerzése, - Értékesítés költségeinek a csökkentése, - Vállalat hírnevének öregbítése

Folyt. Kommunikációs politika részei: - Reklámozás - Vásárlás ösztönzése - Személyes eladás - Közönségkapcsolatok – PR Elosztás, értékesítési csatornák:nagy-és kisker Célcsoport

Kommunikációs ismeretek Olyan interakció az emberek között,amelynek tartalma az informácó cseréje kommunikációs eszközök segítségével, jelek formájában. Verbális: a nyelv(szóban és írásban) Nem verbális:mimika, tekintet, vokális, gesztusok, érintés, testtartás, térközszabályozás, stb. Üzleti kommunikáció: emberek között, ember és számítógép között, számítógépek között

Folyt. Kapcsolati viszonyok: vállalaton belül: emberek között-csoporton belüli-kivülállókkal való kapcsolatok Vállalaton kívül: tulajdonossal, szállítókkal,vevőkkel, adóhatósággal, társadalmi kapcsolatok(pl. mecenatúra) Tárgyalási helyzet: - üzleti tárgyalás, konfliktusok,

Folyt. Vokális kommunikáció – beszéd Alapkövetemények: légzés, hangerő hangszín, érthetőség, hangsúly, hanglejtés, spontán beszéd, Konfliktuskezelés: Hogyan reagálunk azokra a helyzetekre, amikor valami nem úgy történik, ahogy mi szeretnénk: kilépünk, kioktatunk, megsértődünk, elégtételt veszünk,tisztázzuk

Folyt. Kreatív konfliktuskezelés: - Keressünk válaszokat, - Tisztázzuk a probléma lényegét - Mit tanulhatunk az eseményekből - Lehetőségek Erőszakmentes konfliktuskezelés - Meg kell tanulni legyőzni az erőszakot - Aktívan kell fellépni ellene - Stb…

Folyt. Konfliktuskezeő stratégiák - versengő: győztes-vesztes - Alkalmazkodó: segíti az ellenfelét - Elkerülő: kilép - Kompromisszumkereső: megegyezés - Problémamegoldó: együttműködés Önismeret

Munkaügyi-munkajogi ismeretek Munka Törvénykönyve Munkaviszony: munkáltató-munkavállaló Munkaszerződés határozatlan időre, írásban: alapbér, munkakör, munkavégzés helye És: munkarend, bérfizetés napja, munkába lép, szabadság, felmondási idő, stb Próbaidő nap Munkaidő: napi – heti - havi

Folyt. PihenőidőPihenőnapKészenlét Munkavégzés szabályai: egészséges, biztonságos munkavégzés Szabadság Szocális juttatások Munkviszony megszüntetése FelmondásVégkielégítés