Rez. 1. évf.Budapest, 2009. október 17.1 Gyógyszerpolitika Hankó Zoltán.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Egészségügyi finanszírozás
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
1. évf.rez.Budapest, október 22.1 Gyógyszerpolitika - rezidenseknek Hankó Zoltán.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A piac Szakiskola.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Modellkorrekció a gyógyszerellátásban
A mindenkori kormányzati intézkedés kritikája mindig szimpatikusabb mint saját hibáinkkal, gondjainkkal történő szembenézés. Dr. Illés BélaGöd 2007 nov.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Üzleti piacok, üzleti vásárlók (ipari marketing)
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Egészségpolitika.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
9. szekció: Társadalmi válaszok, civil szektor Kalincsák István, Városfejlesztési és Fenntartási osztályvezető.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Nemzeti Egészségügyi Számlák
Egészségpolitika és társadalompolitika
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
szakmérnök hallgatók számára
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A háború és a modern fegyveres erő
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
A hippokratészi eskü értelmezése
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
www.reformazdravotnictva.sk Az Szlovák egészségügyi reform első lépései Peter Pažitný.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Államháztartási alapismeretek
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Hibák és tévedések a forrásteremtésben A szűkösség anatómiája A Magyar Kórházszövetség XVII. Kongresszusa Debrecen Dr. Szepesi András.
Vállalkozásmenedzsment I.
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
Családtámogató ellátások
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
prezentációja A bemutató és annak tartalma a HT ZRT szellemi terméke!
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

Rez. 1. évf.Budapest, október 17.1 Gyógyszerpolitika Hankó Zoltán

Rez. 1. évf.Budapest, október 17.2 Vázlat •Politika –Pártpolitika, közpolitika és szakpolitika •Egészségpolitikáról – gyógyszerészi nézőpontból: alapdilemmák –Milyen „rendszert” építünk? –Magyarország helye a globális világrendben –Piac és verseny az egészségügyben –Prioritások és értékválasztás •Gyógyszerpolitika –A gyógyszerügyi rendszer fő összetevői –Piacszabályozás –A gyógyszerügyi rendszer környezete –A kormány gyógyszerügyi programja –Gyógyszerügyi prioritások

Rez. 1. évf.Budapest, október 17.3 Politika - szakpolitika •Politika: –politika (politics): pártok közötti versengés, vita –politika (policy): államvezetés, államigazgatás –a hatalom megszerzése és megtartása –az intézményalakítás és a hatalmi szervezetrendszer működtetése –a kormányzati cselekvés területe –a köztevékenységek igazgatásának, eljárásainak (pl. gazdasági, jogszabályalkotó, rendvédelmi, biztonsági, financiális), aktivitásainak sokasága –szakpolitika •(pl. önkormányzati, ifjúság, monetáris, drog, egészség, gyógyszer…) •health policy vagy health politics –(szakmapolitika)

Rez. 1. évf.Budapest, október 17.4 Az egészségpolitikáról gyógyszerészi nézőpontból

Rez. 1. évf.Budapest, október 17.5 Az egészségügyi rendszer fő összetevői •Egészségpolitika –tervezés, –irányítás, –szabályozás, –értékelés, –információ-szolgáltatás; •Finanszírozás –Miből – forrásteremtés –Ki –Mire – források allokációja: a finanszírozási módszerek •Szolgáltatások –szakmai jellemzők (milyen szolgáltatások, milyen minőségben) –intézményi struktúra –tulajdonosi struktúra •Erőforrások előállítása ( oktatás, kutatás-fejlesztés, beruházás)

Rez. 1. évf.Budapest, október 17.6 Alapdilemmák – gyógyszerészi nézőpontból •Milyen „rendszert” építünk? •Magyarország helye a globális világrendben •Piac és verseny az egészségügyben •Prioritások és értékválasztás

Rez. 1. évf.Budapest, október 17.7 Milyen rendszert építünk? •Rendszerváltó célkitűzések (1989) –államadósság –demokrácia –szuverenitás –jólét –szociális piacgazdaság •Rejtőzködő rendszerváltás ( ) –Konvergencia-program –Közszolgáltatások leépítése •oktatás, kultúra •szociális ellátórendszerek, család •egyéb közszolgáltatások (pl. vasút, posta) •egészségügy –Liberalizáció, dereguláció, privatizáció –Új piaci szereplők Szociális piacgazdaság helyett (neo)liberális (globális) piacgazdaság?

Rez. 1. évf.Budapest, október 17.8 Magyarország helye a globális világrendben •Képes-e Magyarország beilleszkedni a globális piacgazdaságba? –A globális piacokon versenyképes termékünk nincs –Marad a humán erőforrás, aminek •a reprodukciójára, •fejlesztésére, •versenyképessé tételére áldozni kell! –Ehhez jó •szociális ellátórendszer, családsegítő politika, •oktatás, kultúra, •fejlett közszolgáltatások (pl. vasút, posta), •jó egészségügy kell. Ezeket „elő kell állítani” és meg kell tudni „vásárolni” Ki állítsa elő? Hogyan lehet megvásárolni (hogyan biztosítható a fizetőképes kereslet)?

Rez. 1. évf.Budapest, október 17.9 Magyarország helye a globális világrendben Ma Magyarországon nincs magas reálbér és az állam is kivonul a közszolgáltatások nyújtásából és finanszírozásából Szolgáltatások előállítójaSzolgáltatások vásárlója igénybevevőállam, közszolgáltatásként magas reálbér kellnagy adóbevétel kell államnonprofitforprofit

Rez. 1. évf.Budapest, október Piac és verseny az egészségügyben A tökéletes piac alapfeltételei: •A kereslet biztonsággal kalkulálható •Szabad be- és kilépés a piacra •Versenyhelyzet, sok és kisméretű termelő, egyikük sem tudja egyedül befolyásolni a piac feltételeit (az ár külső adottság) •Tökéletesen informált vásárlók •A kereslet és a kínálat független •Az ár a legdöntőbb tényező a piaci alku során •Externáliák nincsenek jelen (két szereplő alkuja nem befolyásolja egy harmadik, az alkuban nem szereplő fél helyzetét) Verseny az egészségügyben? •Nem kalkulálható előre, hogy ki és mikor lesz beteg. •Az orvos/gyógyszerészképzés hosszú idő, és a legtöbb országban korlátozott •A helyi kórházak természetes monopóliuma •Információ aszimmetria az orvos / gyógyszerész / beteg és a biztosító és biztosított között •A kínálati oldal (orvos / gyógyszerész) tanácsaival befolyásolja a keresleti oldal (beteg) döntését •A biztosított beteg (keresleti oldal) számára nem az ár a döntő tényező, hanem a szolgáltatás •Meglévő externáliák (pl. fertőző betegségek, védőoltás)

Rez. 1. évf.Budapest, október Piac és verseny az egészségügyben A tökéletes piac alapfeltételei: •A kereslet biztonsággal kalkulálható •Szabad be- és kilépés a piacra •Versenyhelyzet, sok és kisméretű termelő, egyikük sem tudja egyedül befolyásolni a piac feltételeit (az ár külső adottság) •Tökéletesen informált vásárlók •A kereslet és a kínálat független •Az ár a legdöntőbb tényező a piaci alku során •Externáliák nincsenek jelen (két szereplő alkuja nem befolyásolja egy harmadik, az alkuban nem szereplő fél helyzetét) Verseny az egészségügyben? •Nem kalkulálható előre, hogy ki és mikor lesz beteg. •Az orvos/gyógyszerészképzés hosszú idő, és a legtöbb országban korlátozott •A helyi kórházak természetes monopóliuma •Információ aszimmetria az orvos / gyógyszerész / beteg és a biztosító és biztosított között •A kínálati oldal (orvos / gyógyszerész) tanácsaival befolyásolja a keresleti oldal (beteg) döntését •A biztosított beteg (keresleti oldal) számára nem az ár a döntő tényező, hanem a szolgáltatás •Meglévő externáliák (pl. fertőző betegségek, védőoltás) Az egészségügyben a versenypiaci mechanizmusok csak korlátozottan alkalmazhatók

Rez. 1. évf.Budapest, október Prioritások és értékválasztás •Jellemző paraméterek –Élettartam növekedése → populáció elöregedése → krónikus, degeneratív betegségek → költségnövekedés –Technológiai fejl ő dés → költségnövekedés –Iskolázottság, tájékozottság növekedése →több és koraibb igénybevétel → költségnövekedés –Orvosetikai szempont: minden betegért küzdeni kell → költségnövekedés –Defenzív orvosi szemlélet → költségnövekedés –Ingyenes ellátás → igénybevétel fokozódása → kiadások növekedése –Szemléletváltozás → egyre több társadalmi probléma medikalizálódik → költségnövekedés –Túlságosan kuratív szemlélet → többletköltség –Az egészségi állapotot a társadalom műveltsége, életmódja, életkörülményei befolyásolják Az egészségügyi költségnövekedés üteme nagyobb, mint a GDP növekedési üteme!

Rez. 1. évf.Budapest, október Prioritások és értékválasztás •Jellemző paraméterek –Élettartam növekedése → populáció elöregedése → krónikus, degeneratív betegségek → költségnövekedés –Technológiai fejl ő dés → költségnövekedés –Iskolázottság, tájékozottság növekedése →több és koraibb igénybevétel → költségnövekedés –Orvosetikai szempont: minden betegért küzdeni kell → költségnövekedés –Defenzív orvosi szemlélet → költségnövekedés –Ingyenes ellátás → igénybevétel fokozódása → kiadások növekedése –Szemléletváltozás → egyre több társadalmi probléma medikalizálódik → költségnövekedés –Túlságosan kuratív szemlélet → többletköltség –Az egészségi állapotot a társadalom műveltsége, életmódja, életkörülményei befolyásolják Az egészségügyi költségnövekedés üteme nagyobb, mint a GDP növekedési üteme! Következmény: a pénzügyi források sz ű kösek, nem jut mindenre és mindenkire elég pénz

Rez. 1. évf.Budapest, október Prioritások és értékválasztás Orvosilag lehetséges Gazdaságilag megengedhető Orvosetikailag vállalható Priorizálni kell!

Rez. 1. évf.Budapest, október Prioritások és értékválasztás •A priorizálás szintjei –Makroszintű priorizálás → a központi költségvetésb ő l mennyi jut az egészségügyre –Mezoszint ű priorizálás → az E. Alap egyes fejezetei között milyenek az arányok –Mikroszint ű priorizálás → milyen az adott technológia (gyógyszer) finanszírozása, a finanszírozás mértéke –Egyéni szint ű priorizálás → milyen betegek juthatnak az adott egészségügyi szolgáltatáshoz /gyógyszerhez

Rez. 1. évf.Budapest, október Prioritások és értékválasztás A priorizálás alapelvei (Eü.tv) •Hozzáférhetőség: –állapotnak megfelelő ellátás elérhetősége térben és időben, –az egészségügyi ellátás keretében biztosított, szakmai és jogi értelemben vett elérhetőség –szegényebb országokban preferált, –szociális elosztást preferáló rendszerekben fontos • Esélyegyenlőség: –mindenki számára egyenlő színvonalú és minőségű ellátáshoz való jutás, –szolgáltató, finanszírozó, fogyasztó szándékain, lehetőségein, gazdasági, politikai, kulturális tényezőkön múlik, több ágazat együttes erőfeszítése kell hozzá, –demokratikus elveket preferáló rendszerekben fontos •Minőség: –az ellátás teljes spektrumára értett –a megelőzésben, gyógyításban alkalmazott technológia fejlettsége –költségnövelő: •a klasszikus beavatkozásoknál többszörös költségek •az igények minőségi kielégítése megnöveli az újabb igényeket –piacorientált rendszerekben A három együtt ritkán valósítható meg!

Rez. 1. évf.Budapest, október Az egészségügyi ellátórendszer céljai egészségi állapotpénzügyi védelemmegelégedettség végső célok Köztes teljesítményjellemzők, pl: minőség, hatékonyság, méltányosság forrásteremtésszervezeti felépítéshozzáállás (magatartás) finanszírozási technika szabályozás beavatkozási pontok

Rez. 1. évf.Budapest, október Az egészségpolitika megvalósítása •A kormány egészségügyi programja •Jogalkotás, pl.: –Alkotmány –1997. évi CLIV. tv. az egészségügyről –1997. évi LXXXIII. tv. a kötelező egészségbiztosítási ellátásokról –Önkormányzati tv. –Költségvetés, E. alap •Finanszírozás –Állampolgári jogon vagy biztosítotti jogviszony alapján –Forprofit vagy nonprofit, egységes vagy megosztott –Teljeskörűen finanszírozott –Részlegesen finanszírozott –Nem finanszírozott ellátások •Szolgáltatók (fekvőbeteg-ellátás, járóbeteg-szakellátás, alapellátás, speciális szolgáltatások) •Népegészségügyi programok •Adatgyűjtés,- feldolgozás, értékelés •Fejlesztési tervek

Rez. 1. évf.Budapest, október A gyógyszerpolitikáról

Rez. 1. évf.Budapest, október A gyógyszerügyi rendszer fő összetevői •Gyógyszerpolitika –(támogatáspolitika – iparpolitika – gyógyszerellátási politika) –tervezés, –irányítás, –szabályozás, –értékelés, –információ-szolgáltatás; •Finanszírozás –forrásteremtés, –a források allokációja (a finanszírozási módszerek); •Szolgáltatások –szakmai jellemzők, –intézményi struktúra, –tulajdonosi struktúra; •Erőforrások termelése, iparpolitika

Rez. 1. évf.Budapest, október Piacszabályozás A gyógyszerpiac jellemzői –Monopol vagy oligopol piac (ipar, nagykereskedelem) → korlátozott árverseny –A (patikai) árversenyt szabályozók befolyásolják –Információs aszimmetria (orvos, gyógyszerész, beteg, beszállító) –Olcsó vagy ingyenes ellátások → költségérzéketlenség (helytelen vagy túlzott igénybevétel) –Alacsony árrugalmasság –Harmadik fél szerepe: a biztosító fizet, de az orvos szolgáltat –Kiválasztás torzulása (minél szegényebb, annál betegebb, annál több ellátásra támogatásra lenne szüksége) –Méltányosságra, igazságosságra törekvés –Szolidaritás elv érvényesítése –Közkiadások magas aránya

Rez. 1. évf.Budapest, október Piacszabályozás A (patikai) vásárlói döntés jellemzői •Elkülönülő szerepek: kezdeményező, befolyásoló, döntéshozó, vásárló, felhasználó •Funkcionális igény kielégítés: racionálisan létező szükséglet és nem érzelmek, illúziók, élmények vásárlása (önajándékozás) •Többnyire –Leegyszerűsített vásárlás (véleményvezetőre, tanácsadók útmutatásaira hallgat, csökkenti az informálódás idő- és energia igényét) –Szokáson alapuló döntés (automatizmus, mintát követ, márkahűség jellemzi) •A beteg nem ismeri eléggé •az egészségi állapotát, •a kezelési alternatívákat, •a gyógyszert (tulajdonságait, árát, jóságát) •A valódi döntést nem a beteg hozza •A vásárlási döntés az egészségét érinti •az alulfogyasztás, túlfogyasztás, rossz vásárlás egészségkárosodást okoz •érzelmileg elfogódott Kiszolgáltatott beteg, korlátozott racionalitású „vásárlói” döntés!

Rez. 1. évf.Budapest, október Piacszabályozás •A beteg kiszolgáltatottsága miatt indokolt –az állami szerepvállalás –a piacszabályozás –az egészségügyi felvilágosítás, betegtájékoztatás –a gyógyszerész fokozott szakmai, gazdasági és etikai felelősségviselése •A méltányosság, az igazságosság, a szolidaritás elv, a közkiadások magas aránya is indokolja –az állami szerepvállalást –a piacszabályozást

Rez. 1. évf.Budapest, október Piacszabályozás A rendszer jellemzői –Szabályozott piaci körülmények •Gyógyszer a gyártás engedélyköteles, forgalombahozatal engedélyköteles, árképzés, reklámozás, zártutas forgalmazás, gyógyszertári értékesítés •Gyógyszertár engedélykötelezettség, létesítés, működtetés szabályozása, személyi jog (???), gazdasági társaságok (???) •Gyógyszerész diploma és szakmai gyakorlat, gyógyszerkészítési monopólium, expediálás(?), személyi jog, felelős vezetői poszt,)

Rez. 1. évf.Budapest, október Piacszabályozás GyógyszertárEtikus modell Merkantil modell Létesítés szabályozottszabad Tulajdonlás korlátozott (szakember)korlátozás nélkül (gt) Működtetés szakember (személyi jog)gazdasági társaság Szabályozás megosztva állam és szakma között szakma jogai megvonva állam jogai megkurtítva Engedélyezés megosztva állam és szakma között szakma jogai megvonva állam jogai megkurtítva Ellenőrzés állami feladatállami feladat megkurtítva Szankcionálás állami jogkörállam jogai megkurtítva

Rez. 1. évf.Budapest, október Piacszabályozás GyógyszertárEtikus modell Merkantil modell Létesítés szabályozottszabad Tulajdonlás korlátozott (szakember)korlátozás nélkül (gt) Működtetés szakember (személyi jog)gazdasági társaság Szabályozás megosztva állam és szakma között szakma jogai megvonva állam jogai megkurtítva Engedélyezés megosztva állam és szakma között szakma jogai megvonva állam jogai megkurtítva Ellenőrzés állami feladatállami feladat megkurtítva Szankcionálás állami jogkörállam jogai megkurtítva Az állam, a szakma és a gyógyszerész közötti feladat- és felelősség-megosztás megváltoztatása

Rez. 1. évf.Budapest, október A gyógyszerügyi rendszer környezete Politikai környezet • neoliberális gazdaság-, társadalom- és egészségpolitika itthon • gyógyszerpiaci liberalizáció Európában • konvergenciaprogram • finanszírozási válság • a politikai és a gazdasági erőtér összefonódása • gyógyszerészellenesség

Rez. 1. évf.Budapest, október A gyógyszerügyi rendszer környezete Politikai környezet • neoliberális gazdaság-, társadalom- és egészségpolitika itthon • gyógyszerpiaci liberalizáció Európában • konvergenciaprogram • finanszírozási válság • a politikai és a gazdasági erőtér összefonódása • gyógyszerészellenesség • tartós „berendezkedésre” kell számítani • egyéni túlélési stratégiákat kell kidolgozni • együttműködő partnerek kellenek a politikában • erősíteni kell a kari összefogást • ágazaton belüli és kívüli szövetségesekre egyaránt szükség van

Rez. 1. évf.Budapest, október A gyógyszerügyi rendszer környezete rossz egészségi állapot romló társadalmi érdekérvényesítés, fizetőképesség romlása Társadalmi környezet

Rez. 1. évf.Budapest, október A gyógyszerügyi rendszer környezete rossz egészségi állapot romló társadalmi érdekérvényesítés, fizetőképesség romlása • fogyasztói társadalom kiépítése, • fogyasztói öntudat megjelenése • konzumidióta mentalitás Társadalmi környezet • öngyógyítás iránti igény • egészségtudatosság • új szolgáltatások iránti igény

Rez. 1. évf.Budapest, október A gyógyszerügyi rendszer környezete gyógyszertárak gyógyszeripar a világ legglobalizáltabb iparágainak egyike Gazdasági - piaci környezet

Rez. 1. évf.Budapest, október A gyógyszerügyi rendszer környezete gyógyszertárak gyógyszeripar a világ legglobalizáltabb iparágainak egyike Nagykereskedelem: erőteljes tőkekoncentráció, multinacionális cégek Gazdasági - piaci környezet

Rez. 1. évf.Budapest, október A gyógyszerügyi rendszer környezete gyógyszertárak gyógyszeripar a világ legglobalizáltabb iparágainak egyike Nagykereskedelem: erőteljes tőkekoncentráció, multinacionális cégek Piaci környezet vertikális integráció erősödő érdekérvényesítés (pl. árréshányad alakulása)

Rez. 1. évf.Budapest, október A gyógyszerügyi rendszer környezete gyógyszertárak gyógyszeripar a világ legglobalizáltabb iparágainak egyike Nagykereskedelem: erőteljes tőkekoncentráció, multinacionális cégek Új forgalmazási technikák Új versenytársak Piaci környezet vertikális integráció erősödő érdekérvényesítés (pl. árréshányad alakulása)

Rez. 1. évf.Budapest, október A gyógyszerügyi rendszer környezete gyógyszertárak gyógyszeripar a világ legglobalizáltabb iparágainak egyike Nagykereskedelem: erőteljes tőkekoncentráció, multinacionális cégek Új forgalmazási technikák Új versenytársak Piaci környezet vertikális integráció erősödő érdekérvényesítés (pl. árréshányad alakulása) Új gyógyszertárak új tulajdonosok, új filozófia

Rez. 1. évf.Budapest, október A gyógyszerügyi rendszer környezete A technológiai környezetről új szolgáltatások nyújtása megkérdőjelezett szakmai kompetenciák lelkiismeretes feladatellátás rossz szerkezetű korfa oppozícióba szorult szakmapolitika etikai konfliktusok konzervatív piaci magatartás innovációs igény magas szakmai öntudat és nagyfokú szervezettség tulajdonosi pozíciók védelme, státus quo őrzésének igénye

Rez. 1. évf.Budapest, október A kormány gyógyszerügyi programja •A kormány gyógyszerügyi programja – mindig az egészségügyi program része •Jogalkotás, pl.: –1997. évi CLIV. tv. az egészségügyről –1997. évi LXXXIII. tv. a kötelező egészségbiztosítási ellátásokról –Gyógyszer-gazdaságossági törvény –Költségvetés, E. alap •Finanszírozás –Kiadások kordában tartása –Árhoz nyújtott támogatással rendelhető –Teljeskörűen / részlegesen /nem finanszírozott gyógyszer –Közgyógyellátás –Generikus program •Szolgáltatók – kereskedelmi egységek(?), de az expediálás egészségügyi szolgáltatás •Népegészségügyi programok •Adatgyűjtés, -feldolgozás, értékelés

Rez. 1. évf.Budapest, október Néhány támogatáspolitikai szempont •Kit (mit) támogat –gyógyszerárat (gyógyszertámogatás – gyártói érdek) –beteget (közgyógyellátás) •Milyen betegség kezelésére alkalmas gyógyszert? –diagnosztizált betegséghez kötött, –krónikus betegségek, –akut betegségek •Milyen mértékű támogatást nyújt? –kiemelt, %-os, fix összegű •Mit vár el a gyógyszertől (pl. hatásosság, hatékonyság, biztonság) •Mit tesz a konkuráló gyógyszerekkel? •Milyen adminisztratív intézkedésekkel fékezhetők a gyógyszerköltségek? –gyárak –orvosok, –gyógyszerészek

Rez. 1. évf.Budapest, október Gyógyszerügyi prioritások Kormányprioritások •Konvergenciaprogram •Eü/gyógyszer arány •Tb/beteg arány •Piaci verseny növelése (Részben) hiányzó prioritások •Érték-vezérelt (cél- és probléma-meghatározás) •Tudományos bizonyítékokon alapuló (a teljesítményértékelés és az eszközválasztás alapja) •Megvalósíthatóság (kormányzati ciklusokon átívelő megvalósítás) További célszerű prioritások •Gyógyszerbiztonság •Ellátásbiztonság •Szolgáltatásminőség •Költséghatékonyság •Iparpolitikai megfontolások

Rez. 1. évf.Budapest, október Köszönöm a figyelmet!