Körmend, 2011 március 10. Lunk Tamás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A stratégiai tervezés módszertana
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
”PRO-TEAM” REHABILITÁCIÓS NONPROFIT KFT. Versenyszféra Fórum „Munkaerő-piaci szolgáltatások a „Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP /
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Projektkészítési technikák: logframe, SWOT
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A vállalkozások környezete
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
A külső környezet elemzése
Településmarketing Értékaudit.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
SZEMÉLYZETI MARKETING
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Minőségdíjak.
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
„Sombereki Caritas Központ kialakítása” elnevezésű ROP mintaprojekt zárókonferenciája Somberek, június 12. Marketing szemlélet nonprofit szervezeteknél.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Családbarát munkahelyek és települések kialakításának támogatása Milyen értéket kínál a pályázónak a program?
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Vállalkozásfejlesztés Kazincbarcika térségében Wächter Balázs.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A külső környezet elemzése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Körmend, 2011 március 10. Lunk Tamás I. A települési befektetés-ösztönzési stratégiák fontossága és fő tartalmi elemei Körmend, 2011 március 10. Lunk Tamás

Témakörök Néhány előzetes gondolat Célok, kapcsolódások, a stratégia természete A stratégiakészítés folyamata és tartalma Beavatkozások, kulcsprojektek (szünet) Gyakorlati teendők a befektetők fogadásakor

A befektetésösztönzési stratégiák készítésének céljai A közvetlen célok vonatkozhatnak jellemzően: Új munkahelyek létesítésére A jelenleginél jövedelmezőbb munkahelyek létesítésére Speciális munkaerő-feleleg foglalkoztatására Termelési szerkezet váltásának, korszerűbb ipari vagy szolgáltatási ágak megtelepítésének ösztönzésére Területek, ingatlanok hasznosítására, településfejlesztési célok előmozdítására Vállalkozások megtartására, a termelési szerkezet stabilizálására A közvetett célok általában: Foglalkoztatás – jövedelmek – fogyasztás Helyi adóbevételek Stabilizálódó helyi gazdaság

Fő kapcsolódások Helyi gazdaságfejlesztés Versenyképesség Helyi gazdaságfejlesztés speciális eszköze: speciális célcsoport Versenyképesség Helytállás a befektetőkért folyó konkrét versenyben: az erőforrások „értékesítése” Elvárt hatás: a gazdasági és társadalmi versenypozíció javulása („komplex”értelmezés) Településmarketing Speciális célcsoport (vállalkozások, közvetítő szervezetek), speciális termék (a befektetési lehetőség) Településtervezés A kínálat egyes elemeinek létrehozása IVS egy az integrálandó stratégiák közül…

A stratégia természetéről… Versenystratégia, célja a versenyelőny (nyilvánosság kérdése…) Kettős fókusz: Termékfejlesztés: Erőforrások folyamatos és szisztematikus fejlesztése a célcsoport igényei szerint Marketingkommunikáció: információ (adatok és üzenetek) átvitele, eszközök/csatornák megválasztása, működtetése

Erőforrások kiépítésére alapozott stratégia…

Erőforrások kiépítésére alapozott stratégia… települési adottságok, munkaerő, közlekedés, ipari kultúra, stb. 2. Képességek: erőforrás-kombinációk, amelyek a települést egyedivé és a befektetők számára vonzóvá teszik, pl. munkaerő rendelkezésre bocsátásának képessége, telephely gyors biztosításának képessége, közlekedés megszervezésének képessége, innovatív munkakörnyezet és kapcsolatrendszer kialakításának képessége, stb.) 3.Versenyelőny: meghatározzuk, hogy a településnek melyek azok az erőforrás-kombinációi, amelyek versenytársaiknál jobban illeszkednek egyes típusú befektetők (befektetői szegmens) igényeihez 4. Stratégia: célok és cselekvések sorozata – ami a versenyelőnyök kihasználására épít, a külső befektetői környezet adta lehetőségek lehető legjobb kihasználásával 5. Hiányzó erőforrások azonosítása, erőforrások fejlesztése: a fejlesztés eredményeként új erőforrások létrehozása, ezek alapján a versenyképesség javítása.

Települési befektetésösztönzési stratégiák készítési folyamata

Tervezés és megvalósítás lépései Értékelés Kezdeményezés/ Előkészítés Lezárás Tervezés Megvalósítás

Stratégia alkotás folyamata JÖVŐKÉP „előzetes” célok kitűzése 1 6 Helyzetelemzés Eredmények mérése 2 5 Célok kitűzése Monitoring Akciók végrehajtása 6 Stratégia megalkotása 3 Akciók megtervezése 4

Megcélzott befektetői szegmens kiválasztása JÖVŐKÉP Külső helyzetelemzés Előzetes célok VISSZACSATOLÁS Belső helyzetelemzés Befektetői döntést befolyásoló gazdasági folyamatok elemzése STRATÉGIAI TERVEZÉS Megcélzott befektetői szegmens kiválasztása VISSZACSATOLÁS Versenytárselemzés Célok kitűzése és meghatározása/USP Alternatíva elemzés és kiválasztás Akciótervezés VISSZACSATOLÁS VISSZACSATOLÁS Stratégia végrehajtása Monitoring, Értékelés

A befektetésösztönzési stratégia tervezésének lépései Jövőkép: a város egészére vonatkozó kívánatos helyzet képe ambiciózus, vállalható, mozgósító erejű iránymutatás a stratégia végrehajtásához általános igazodási pont a település fejlesztési stratégiáihoz Belső tényezők értékelése („helyzetelemzés”): a település belső erőforrásai állapotának felmérése Elérhetőség, vonzáskörzet, településszerkezet, gazdaság, társadalom, munkaerőpiac, környezet, közszolgáltatások elérhetősége, stb. Partnerek (érdekeltek) és motivációjuk azonosítása, bevonásuk/kezelésük terve értékelő jellegű megállapítások a jövőkép/értékek/célok fényében

A befektetésösztönzési stratégia tervezésének lépései Külső tényezők értékelése („helyzetelemzés”): Azon tényezők, melyekre a település nem tud hatást gyakorolni A település tágabb – regionális - környezetésnek állapota (Infrastruktúra, gazdaság, környezet, igazgatás, demográfia, képzettség, stb.) Jellemző folyamatok (pl. „steep”: társadalmi, technológiai, gazdasági, környezeti, politikai/intézményi) befektetési döntéseket befolyásoló külső tényezők: gazdasági folyamatok és döntések összefüggéseinek, hatásainak feltárása Befektetői viselkedés és preferenciák általános alakulása Hangsúly a jelenlegi állapot felmérése mellett a i.) jövőbeli fejlesztéseken (tervek, stratégiák) ii.) a folyamatok, trendek felismerésén, előrejelzésén értékelő jellegű megállapítások a jövőkép/értékek/célok fényében

A befektetésösztönzési stratégia tervezésének lépései Előzetes SWOT elemzés: Célja az erőforrások előzetes felmérése „S” / „W” : belső tényező (hatással van rá a település) „O” / „T”: külső tényezők (nincs rá közvetlen hatása a településnek)

A befektetésösztönzési stratégia tervezésének lépései A lehetséges befektetők és piacok szegmentációja Cél: a megcélzott befektetői szegmens(ek) azonosítása, kiválasztása („ki lehet az, aki számára érték, amit nyújtani tudunk) Lehetséges szegmensek: Termelés, szolgáltatás Konkrét iparágak Vállalkozások egyéb jellemzői (méret, stb.) Földrajzi terület (és kombinációik…)

A befektetésösztönzési stratégia tervezésének lépései Módszer (pl. ) Hosszú lista a potenciális iparágakról, amelyek betelepítése szóba jöhet Értékelje, mennyire illeszkedik a település gazdasági struktúrájához és hagyományaihoz, a város jelenlegi erőforrásaihoz és képességeihez, (helyzetértékelés és SWOT alapján), mennyire van összhangban település középtávú fejlesztési céljaival; Eredmény: Rövid lista, azok nélkül, akik igényei nem elégíthetők ki reálisan település képességeire, adottságaira, lehetőségeire alapozva megtelepedése veszélyeztetné a város távlati céljaink elérését (pl. olyan iparág letelepítése, amelyik esetleg veszélyezteti a turisztikai adottságokra építő egyéb fejlesztéseket).

A befektetésösztönzési stratégia tervezésének lépései Versenytárselemzés és visszacsatolás Hasonló adottságú városokkal, hasonló kínálattal rendelkező településekkel való összehasonlítás „benchmarking”: egy-egy szempont szerinti kiválóság keresése Az erősségeink és gyengeségeink összevetésben is megállják a helyüket? Versenytársak gyakorlatának megismerése, tapasztalataik feldolgozása, esettanulmányok, tanulságok

A befektetésösztönzési stratégia tervezésének lépései A befektetésösztönzési célok kitűzése és meghatározása SWOT alapján: „S”: a.) épít rá b.) továbbfejleszt „W” a.) kiküszöböl/mérsékel b.) korrigálja a célokat „O”: a.) épít rá/kihasznál („s” / „w”) b.) átpozícionál („w” → „s”) „T”: a.) mérsékel („s” / „w” /kockázatot kezel) b.) korrigálja a célokat

A befektetésösztönzési stratégia tervezésének lépései Befektetésösztönzési célok kitűzése és meghatározása A „jó” célok: S M A R T Partnerség szerepe Egymással konzisztensek Egyéb stratégiák céljaihoz illeszkednek (pl. IVS) A célmeghatározáshoz kapcsolódnak: Rövidtávú (közbenső) célok, mérföldkövek Indikátorok, mérhetőség Sikerkritériumok Feltételezések és kockázatok

A befektetésösztönzési stratégia tervezésének lépései A település egyedi ajánlatának („USP”) kidolgozása Egyediség hangsúlyozása Egyedi termék Amit a település kínál Egyedi üzenet Ahogy a célcsoport látja a települést Összhang a termék és az üzenet kommunikációs csatornák és az eszközök között

A befektetésösztönzési stratégia tervezésének lépései Alternatíva elemzés és kiválasztás A célok lehetséges elérési útjainak meghatározása Az összehasonlítás és kiválasztás szempontjainak meghatározása Összehasonlítás, értékelés Az „optimális” elérési út kiválasztása

A befektetésösztönzési stratégia tervezésének lépései A kiválasztott stratégia megvalósításának kidolgozása Tevékenységek („beavatkozások”) meghatározása Kulcs- és kiegészítő tevékenységek Programok és kulcsprojektek Ütemezés Szervezeti rendszer meghatározása Szükséges erőforrások meghatározása és biztosításuk módja Költségek becslése és realitása Monitoring és visszacsatolási mechanizmusok kialakítása Kommunikáció megtervezése Stratégiai kockázatok felmérése, kockázatkezelési koncepció/terv készítése

Befektetésösztönzési stratégia beavatkozási területei Intézkedések Közvetlen hatás Közvetett hatás Városi szervezet- és eszközrendszer Infrastruktúra Humánerőforrás Marketingtevékenység Hogy a befektető jöjjön Hogy tudja, hova kell jönni

Beavatkozási területek – intézkedések Infrastruktúra fejlesztése Cél: elérhető és a befektetők igényeinek megfelelő telephely-kínálat előállítása Közlekedés-fejlesztés, vállalkozásra alkalmas területek létesítése Cél: magas életminőséget biztosító, vonzó települési környezet kialakítása Városközpont, rekreációs területek, kultúra színterei Cél: innováció feltételeinek javítása Innovációs kp., üzleti park, Humán erőforrás fejlesztése Cél: a képzési feltételek biztosítása által képzett munkaerő rendelkezésre állítása Felsőfokú képzés erősítése, szakképzés erősítése Cél: a helyi lakosság alkalmazkodó képességének, kreativitásának egészségi állapotának és munkavégző képességének javítása Alapfokú nevelési-oktatási és egészségügyi intézmények színvonala Vállalkozói készségek fejlesztése 24

Beavatkozási területek – intézkedések Városi szervezet- és eszközrendszer fejlesztése Cél: a helyi gazdaságfejlesztési stratégia és az annak végrehajtását támogató eszközrendszer kidolgozása / frissítése Világos és kiszámítható fejlesztési irányok; átlátható és vonzó üzleti ajánlat, egyszerűbb ügyintézés Cél: az ügyfélbarát önkormányzat és interaktív település megteremtése Város-vállalkozók, ill. vállalkozók-képző intézmények közötti kommunikáció javítása Marketingtevékenység Cél: A befektető szükségleteinek keresletté formálása a városi kínálat megismertetésével Befektetés-ösztönzési kampány Cél: tudatos városmarketing és marketingkommunikáció kialakítása Intézmény és erőforrás biztosítása, marketingkutatás, a város imidzsének javítása

Nem beruházási jellegű önkormányzati tevékenységek helyi adópolitika, támogatáspolitikai eszközök: vállalkozásfejlesztési programok, befektetés-ösztönzési rendeletek, stb.; településrendezési, szabályozási tevékenységek; marketingstratégia és marketingkommunikáció, illetve ezek folyamatos „karbantartása”.

Kulcsprojektek A befektetési stratégiához illeszkedő, annak céljainak elérését érdemben és kimutathatóan segítő, reálisan megvalósítható új fejlesztési kezdeményezés. Befektetés-ösztönző projekt Befektetési környezetet javítja Befektetői projekt Befektető részvételére kínál lehetőséget A jó kulcsprojekt: Illeszkedik a befektetés-ösztönzési stratégia céljaihoz, az abban azonosított befektetői célcsoport („szegmens”) igényeihez Egyértelmű és közvetlen befektetés-ösztönzési tartalma van Reális esélye van a megvalósításra Új – vagy csak csírájában létező – kezdeményezés Jelentős, a település egészére kiterjedő pozitív hatást gyakorol.

Kulcsprojektek Projektkoncepció Fizikai elhelyezkedés és hozzávetőleges pénzügyi méret Konkrét projekt-cél és fenntartható működési koncepció Érdekelt partnerek egyértelmű elköteleződése a projekt megvalósítása mellett A projekt további kidolgozása folyamatának főbb mérföldkövei, az ezekhez kapcsolódó részeredmények Kockázatok felmérése és lehetséges kezelésük módja Projektterv (Projektkoncepció kialakítását követően)

II. Gyakorlati teendők a befektetők fogadásakor 29

Előzmények Adottságok felmérése Célok Stratégia Telephelykínálat Marketing-kommunikáció Lakossági / civil / helyi politikai egyetértés

Marketingkommunikáció tartalmi elemei Személyesség (pl. hatásos polgármesteri köszöntő, elköteleződés a benne foglalt értékek, célok mellett) Legfontosabb értékek, erőforrások kiemelése (település elhelyezkedése, megközelíthetősége, munkaerő-kínálata, stb.) A település megkülönböztető értékei, nevezetességei (kultúra, történet, egyéb egyedi jellegzetességek) Települési szolgáltatások elérhetősége, színvonala (a település által nyújtott életminőség, települési karakter) Gazdasági helyzetkép (vállalkozások helyzete, jövedelmi viszonyok, termelési és szolgáltatási hagyományok, stb.) Konkrét kínálat bemutatása (telephelyek, Ipari Park, zöldmező, barnamező) A település által kínált szolgáltatások (ügyintézés módja, adó- vagy egyéb pénzügyi kedvezmények, támogatások, szakmai szolgáltatások) Legfontosabb kapcsolatok, elérhetőségek (további információ megszerzése és kapcsolatfelvétel lehetősége)

Humán feltételek Személyes felelősség Komplex és stabil team Célorientált team kompetenciái: Műszaki adatok megadása, megoldások értékelése, problémák megoldása Közvetlen kapcsolat a döntéshozóhoz Idegen nyelű, szakszerű kommunikáció Részletes és konkrét információadás (konkrét árak, adatok ismerete, dokumentációk elérése) Kapcsolatrendszer a bevonandó hatóságok és szolgáltatók irányába (munkaügyi központ, közmű, - energiaszolgáltatók, környezetvédelmi hatóság, támogatásközvetítő hatóság, stb.)

Felkészülés a találkozásra Általános: Térképek, műszaki adatok, kiadványok, helyszínrajzok, fotók/filmek Önkormányzati és nemzeti/regionális szabályozás kivonata idegen nyelven Folyamatok (engedélyezési, esetlegesen forrásszerzési, terület-előkészítési) ábrája, időigénnyel

Felkészülés a találkozásra Konkrét: Befektető iparági sajátosságai (munkaerő, telephely, környezethasználat) Befektető kulturális háttere (vállalati kultúra/nemzeti kultúra) Tárgyalási stratégia és a tárgyalás menetének megszervezése Döntéshozó/vezető jelenléte, üzenete (személyes elkötelezettség) Általános pozitív attitűd Témánkénti felelősök kijelölése (szükség szerint specialisták) Diszkréció hangsúlyozása Rugalmasság és hitelesség, betartható vállalások Prezentáció Tárgyalás dokumentálása (emlékeztető, utólagos értékelés)

Felkészülés a találkozásra II. Előzetes egyeztetés a résztvevők között Célok Álláspontok, mandátumok Stratégia Helyszíni látogatás Egyéb program

A befektetés folyamatának segítése Építési engedély beszerzése Környezetvédelmi engedély beszerzése Közműberuházások koordinációja Tanácsadás, információk (helyi lehetőségek, korlátok, követelmények): Munkajog, cégjog

A befektetés folyamatának segítése II. Adók, vámok Támogatások, pályázatok Munkaerő felkészítése (képzés, átképzés rendszerei) Vezetők letelepedésének támogatása Vízum, munkavállalási engedély Költözés, lakásbérlet/vásárlás Személyes/családi szükségletek (pl. iskola, hobby, stb.) Kiegészítő infrastruktúra-elemek (pályázatos) megvalósítása

Szakmai kapcsolat fenntartása („aftercare”) Igények és javaslatok meghallgatása, kielégítési lehetőségek beépítése az önkormányzat terveibe (Pl. infrastruktúra javítása, képzési szerkezet alakítása, iparűzési adó felhasználása, közszolgáltatások minősége, stb.) Egymás közötti kapcsolatok segítése, ösztönzése Helyi vállalkozók és a befektetők kapcsolatainak segítése

Célok Meglevő cégek Stabilizálás Bővítés Hozzáadott érték növelése (termékfejlesztés, K+F) Új cégek Beszállítók, partnerek vonzása (versenytársak vonzása!) „első fecske” jelenség: bizalomépítés

Köszönöm a figyelmüket. lunk.tamas@vitalpro.hu info@vitalpro.hu