BELSŐ ELLENŐRZÉS A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Államháztartási gazdálkodási előírások változásai
Advertisements

„Ne a régi dolgokat emlegessétek,
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Humán rendszerek, közszféra
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
TARKA-BARKA Szászvár Főtér
Budapest Pénzügy és Számvitel1.  Szereplők  KÜLSŐ (piaci szereplők, hatóságok)  BELSŐ érintettek (vezetők, dolgozók, tulajdonosok)  Szakmai.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
Pénzügyi munkakör a tanirodai gyakorlatban
Magyar Vívó Szövetség Állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásrend.
Gazdasági, ügyviteli kérdések, Libra
Egyes pénz- és tőkepiaci szolgáltatásokat is végző egyéb vállalkozások éves beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló.
A pénzügyi és gazdálkodási felelősségvállalás szabályozása
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
MEGBÍZOTT ELSŐSEGÉLYNYÚJTÓK KÉPZÉSE / TOVÁBBKÉPZÉSE
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
1Kőszeg, december 12. Ellenőrzés, kifizetés folyamata Szabó András.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Állam munkavédelmi feladatai
A számviteli információs rendszer Jellemzők Modellje
Számvitel alapjai 3. előadás.
1 Pepper Rendszerház Zrt. Kafetéria rendszer a VIP Humánpolitikai Rendszerben.
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
15. TÉTEL Egy vendége számlát kér Öntől
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Dr. Pintérné Csermák Jolán, szakértő, bejegyzett könyvvizsgáló
1605/2002/EK RENDELET FŐ CÉLOK es Rendelet óta bekövetkezett változások miatti módosítások -Pénzügyi tervek – tervezési eljárás -Intézmények bővítése.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
2014. Január 1-jétől várható számviteli változások
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Egyszeres könyvvitel 2/14/VÜ.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Az adatvédelem szabályozása
MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Pályázati audit. Jogszabályi háttér as periódusban változatlan volt  Közösségi joganyag 1083/2006/EK rendelet 1828/2006/EK rendelet 1080/2006/EK.
1 Számvitel- pénzkezelés, vagyon elszámolás 2 Bevezetés Számviteli törvény változásai Indoka.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
SZÁMVITELI POLITIKA II.. 2© Deák István A lényegesség és a költség-haszon összevetése elvével összefüggő számvitelpolitikai döntések Mit tekint.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
TVI Az országos népszavazás pénzügyi előkészítése, a pénzügyi elszámolásokkal kapcsolatos feladatok.
A központosított illetményszámfejtő rendszer évi változásai
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
KÖNYVELÉSI TÉTELEK SZERKESZTÉSE, A SZÁMLAKERET
Pénzkezelés ellenőrzése
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Előadás másolata:

BELSŐ ELLENŐRZÉS A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZBAN

Jogszabályi háttér A Magyarországi Evangélikus Egyház háztartásáról szóló 2000. évi I. törvény A Magyarországi Evangélikus Egyház országos irodájáról szóló 2/2010. (XII.9.) országos szabályrendelete A belső ellenőrzésről szóló 370/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet A MEE Belső ellenőrzési szabályrendelete (EK. 2012/2.)

Az egyházi gazdálkodás ellenőrzése 2000. Évi I. törvény 7.§ Az egyház önkormányzati testületei gondoskodnak saját, illetve intézményeik gazdálkodásának belső ellenőrzéséről és alávetik magukat a felsőbb szintű egyházi ellenőrzésnek. Az ellenőrzési feladatok ellátása belső ellenőrzés és számvevőszéki ellenőrzés keretében történik.

Belső ellenőrzés 2000. Évi I. törvény 7/B. § (1) A belső ellenőrzés feladata az adott egyházi önkormányzat és az általa alapított intézményeknek és jogi személyeknek a gazdálkodásának a számviteli, adózási, társadalombiztosítási és egyéb jogszabályi szempontú folyamatos és teljes körű ellenőrzése.

Köteles ellenőrizni: Az országos iroda osztályainak, az országos egyház, mint fenntartó hatáskörébe tartozó intézmények gazdálkodásának tevékenységét. Vizsgálja a belső folyamatokat, azok jogszerűségét, ellenőrzi a jogszabályi rendelkezések betartását (2/2010. (XII.9.) országos szabályrendelet)

Ellenőrzést végezhet: 2000. évi I. törvény 7/B. § (4) Az országos irodánál foglalkoztatott belső ellenőr valamennyi egyházkormányzati szinten ellenőrzést folytathat le, ha az adott egyházi önkormányzat, illetve intézménye gazdálkodása során állami vagy önkormányzati forrást használ fel, vagy egyházi támogatásban részül.

A belső ellenőrzés definíciója, célja és feladata A Belső Ellenőrök Nemzetközi Standardja megfogalmazásában a belső ellenőrzés független, tárgyilagos bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység, amelynek célja, hogy az ellenőrzött szervezet működését fejlessze, és eredményességét növelje (1000. norma) A belső ellenőrzés ellenőrzési hatóköre kiterjed az állami és az egyházi jogszabályok, irányelvek és eljárások pontos betartásának ellenőrzésére, a bevételek és kiadások, valamint az intézmények tevékenysége gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének vizsgálatára, az egyházi gazdálkodás átláthatósága érdekében.

Az ellenőrzés típusai Szabályszerűségi ellenőrzés arra irányul, hogy az adott szervezet vagy szervezeti egység működése, illetve tevékenysége megfelelően szabályozott-e, és érvényesülnek-e a hatályos jogszabályok, belső szabályzatok és vezetői rendelkezések előírásai. Pénzügyi ellenőrzés célja az adott szervezet, program vagy feladat pénzügyi elszámolásainak, valamint az ezek alapjául szolgáló számviteli nyilvántartások ellenőrzése. Rendszerellenőrzés keretében az egyes rendszerek kialakításának, illetve működésének átfogó vizsgálatát kell elvégezni.

Az ellenőrzések fő témakörei Az intézmény alapdokumentumai (alapító okirat 2005. évi VIII. tv. 4.§ (1), működési engedély) A gazdálkodás szabályozottsága Pénzkezelés, bizonylati rend és fegyelem Könyvvezetés, analitikák (költségvetés és beszámoló) Normatíva felhasználása Tárgyi eszközök Adózás Étkeztetési tevékenység Személyi anyagok, bérek

Szabályozottság Szt. 14. §. (5) a számviteli politika keretében elkészítendő a) az eszközök és a források leltárkészítési és leltározási szabályzata, b) az eszközök és a források értékelési szabályzata, c) az önköltségszámítás rendjére vonatkozó belső szabályzat, d) a pénzkezelési szabályzat.

MEE 2000. évi I. törvényének 15. § (1) „Minden egyházi önkormányzatnak és intézménynek rendelkeznie kell elfogadott és jóváhagyott szervezeti és működési szabályzattal, iratkezelési szabályzattal, pénzkezelési szabályzattal, leltározási, értékelési és selejtezési szabályzattal.”

A működést meghatározó további szabályzatok Munkaruha juttatás, a kiküldetés, a mobil és vezetékes telefon használatának, a gépjármű üzemeltetésének valamint a cafeteria juttatásának szabályzata. stb.

Pénzkezelés Pénzkezelői, aláíró kör meghatározása Az intézménynek pontosan, írásban kell szabályoznia a kötelezettségvállalás, a teljesítés igazolása, az utalványozás és az ellenjegyzés rendjét, betartva az egyház háztartásáról szóló 2000. évi I. törvény 14. §-ában előírtakat, figyelemmel a 2005. évi VIII. törvényben megfogalmazott felelősségi és feladatkörökre, jogosultságokra, az egyházközségek felelősségi körét meghatározó 2005. évi IV. törvény 25. §-ára, valamint az összeférhetetlenség eseteire.

2000. évi I. törvény 14. § (1) Az egyházi szervezetek kifizetéseket – a jóváhagyott költségvetések keretein belül – csak utalványozásra teljesíthetnek. Az utalványozó felelős az utalványozás indokoltságáért, az utalványozott anyag vagy eszköz mennyiségének, illetve a forint összegének szükségességéért, az utalványozási bizonylat szabályos kitöltéséért. (2) saját személyre szóló utalványozást senki nem végezhet. Utalványozásra jogosultak: e.) intézményeknél: a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott személyek. (4) Az országos egyháznál és intézményeknél az utalványozás csak ellenjegyzés mellett történhet. Az országos egyháznál és intézményeknél a gazdasági vezető hatáskörébe tartozik az ellenjegyzés, amennyiben a pénzügyi fedezet rendelkezésre áll. A magyarországi Evangélikus Egyház költségvetéséről szóló törvény szakmai ellenjegyzőket is meghatározhat. (5) Az ellenjegyző felelőssége az utalványozóéval azonos.

2005. Évi VIII. tv. 19. § (1) Az intézményvezető felelősséggel tartozik az intézmény fenntartójának és a Magyarországi Evangélikus Egyháznak, hogy az általa vezetett intézmény az egyházi és állami törvények szerint, a Magyarországi Evangélikus Egyház erkölcsi értékrendjének szellemében működjék. Így különösen felelős a) az intézmény tevékenységének szakszerűségéért, b) intézményének rendjéért, evangélikus szellemű működéséért, c) az intézmény ingó és ingatlan vagyonának gondos kezeléséért, az intézmény rendelkezésére bocsátott pénzeszközök takarékos és célszerű felhasználásáért, d) az intézmény működésére vonatkozó jogszabályok és szabályzatok megtartásáért, az ügykezelés pontosságáért

A 2005. évi IV. törvény 25. § (2) Az egyházközségek felelősségi körét határozza meg. Az egyházközségi elnökség tagjai a lelkész és a felügyelő, akik együttes joggal és felelősséggel vezetik és képviselik az egyházközséget, és annak összes ügyeit egyetértőleg intézik az erre vonatkozó egyházközségi szabályrendelet szerint.

2005. évi VIII. tv. 10. § (1) Az intézmény munkáját önálló – hivatalbóli és választott tagokból álló – igazgatótanács segíti és támogatja, valamint ellátja a számára e törvényben rögzített, illetve a fenntartó által átruházott feladatokat.

A pénzkezeléssel megbízott személyek: pénztáros, pénztáros helyettes, pénztári ellenőr. Kiválasztásnál a legfontosabb szempontok: büntetlen előélet, szakmai hozzáértés, Aláírók: Kötelezettségvállaló, szakmai teljesítést igazoló utalványozó, ellenjegyző,

Összeférhetetlenségi szabályok: Egy azon gazdasági eseményen belül: a kötelezettségvállaló és ellenjegyző, valamint az utalványozó és ellenjegyző ugyanaz a személy nem lehet A pénztáros nem lehet – kötelezettségvállaló, utalványozó, könyvelő, anyagbeszerző, pénztárellenőr. Banki utalványozást nem végezheti a bankot könyvelő személy. Saját maga részére senki nem utalványozhat.

Bizonylati rend, fegyelem Bizonylati elv: könyvelni csak bizonylat alapján Bizonylati fegyelem: (Sztv. 165.§) minden gazdasági eseményről, amely az eszközök vagy a források állományát, összetételét megváltoztatja, bizonylatot kell kiállítani A pénzeszközöket érintő gazdasági műveletek, események bizonylatainak adatait késedelem nélkül, készpénzforgalom esetén a pénzmozgással egyidejűleg, illetve bankszámla forgalomnál a hitelintézeti értesítés megérkezésekor, az egyéb pénzeszközöket érintő tételeket legkésőbb a tárgyhót követő hó 15-éig a könyvekben rögzíteni kell. Számviteli bizonylat: (Sztv. 166. és 167.§) minden olyan irat, okmány, amely valamilyen gazdasági esemény megtörténtét hivatalosan, hitelesen igazolja (számla, szerződés, megállapodás, kimutatás, bankkivonat, jogszabályi rendelkezés, egyéb ilyennek minősíthető irat).

A pénzkezelés során vizsgálandó kiemelt témák A pénztár kialakítása, védelme, pénzkezelők (megfelelő végzettség, összeférhetetlenség) Pénztárzárás gyakorisága, záró pénzkészlet meghatározása (Szt. 14.§ (8)), Rovancs Elszámolásra kiadott előlegek eljárásrendje, nyilvántartása (pénztárbizonylat nélküli készpénzkiadás, elszámolási határidő, késedelmes elszámolás következménye, új előleg/előző előleg)

Munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítés (39/2010. (II. 26 Munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítés (39/2010. (II.26.) korm. r.) Kiküldetések elszámolása Gépjármű üzemanyagköltségének elszámolása (intézményi és saját tulajdonú), útnyilvántartás, menetlevél vezetése Munkaruha vásárlás és nyilvántartás Szigorú számadású nyomtatványok nyilvántartása

Költségvetés és beszámoló, normatívák Alátámasztottság, teljesítés, féléves adatszolgáltatás Normatívák és önkormányzati támogatások Az intézmény folyamatosan és teljes egészében megkapja-e a neki járó támogatásokat Mire elég? Milyen kiadásokat tud fedezni ezekből?

Könyvvezetés Naprakészség, tevékenységi kódok, Tárgyi eszközök Beszerzés, állományba vétel Leltározási tevékenység Selejtezési tevékenység ÉCS elszámolás Adózás Bevallások és utalások, Áfa, REHAB

Étkeztetési tevékenység vizsgálata Étkezési térítési díj meghatározása (Gyvt. 151. §) Kedvezményezettek jogosultságai (RGYK határozatok, nagycsaládos nyilatkozatok, TB igazolások), Nyilvántartó program, számlázás, Átlagos étkezői létszám meghatározása a normatíva igényléshez, elszámoláshoz (lemondás, hiányzás), Intézmény költségei, Áfa kiszámítása Étkeztetési szolgáltatási szerződés (nem megfelelő, sok esetben nem tartalmazza a nyersanyagnormát, a nem megfelelő minőségre vonatkozó szankciók, kitételek)

Személyi anyagok, bérek A besorolás alapját képező dokumentumok megléte (iskolai végzettség, előző munkajogviszonyok) A személyi anyag rendezettsége Az alapilletmények, pótlékok összegének meghatározása (szúrópróbaszerűen) Munkaszerződések

Rónafalvi Györgyné belső ellenőr Köszönöm a figyelmet Rónafalvi Györgyné belső ellenőr