A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC ÜZLETI KÖRNYEZET 1. előadás 2006/2007. tanév
Mai fő témáink Az üzleti élet meghatározó szereplői A vevő, vásárló Az eladó, vállalkozó, vállalat (termelő, szolgáltató, kereskedő) A versenytárs Az üzleti esemény: a vásárlás A piac: az adás-vételek helye és összessége
AZ ÜZLET KOMPLEX RENDSZERE
Vásárlási szituáció 1. Szabóné egy 3,6 kg-os BIOPON mosóport vásárol a nagymosás- hoz a sarki SPAR üzletben, mert a táborozásból most hazaérkezett két fia rengeteg mosnivalót hozott haza
Vásárlási szituáció 2. Nagy Pisti bátorságot vett magán, és meg- hívta egy Big Mac Junior menüre Anikót. Erre az első randevúra a világ legszebb Meki- jében, a Nyugati pálya udvar melletti egység-ben került sor.
Gustave Eiffel műve ez is
Vásárlási szituáció 3. Kovács István víz- és gázszerelő vállalkozó rendszeresen az OBI Áruházban szerzi be a munkájához szükséges anyagokat és eszközöket.
A keresletet meghatározó tényezők SZÜKSÉGLET (hiányérzet) … még folytatjuk
Szükségleti hierarchia Maslow szerint ÖN-MEGVALÓSÍTÁS SIKER ÉS MEGBECSÜLÉS CSOPORTHOZ VALÓ TARTOZÁS IGÉNYE BIZTONSÁG FIZIOLÓGIAI SZÜKSÉGLETEK
A keresletet meghatározó tényezők SZÜKSÉGLET (hiányérzet) DEMOGRÁFIAI TÉNYEZŐK (mennyiség) KULTURÁLIS TÉNYEZŐK, ÉRTÉKEK SZOKÁSOK (fogyasztási és vásárlási) INFORMÁCIÓ (a szükségletmegoldás lehetőségeiről és a kínálatról) VÁSÁRLÓERŐ (az árszínvonallal együtt értelmezett nominál jövedelem, pénz)
A keresletet meghatározó tényezők SZÁNDÉK => Ezekből alakul ki a kereslet KÍNÁLAT => Hozzáférhető áru, szolgáltatás kell ahhoz, hogy a vásárlás megvalósuljon, és ami szintén befolyásolja a keresletet!
A kínálatot meghatározó tényezők KAPACITÁSOK (mennyiség) MINŐSÉG (a probléma-megoldási képesség; a minőség: az ami) VÁLASZTÉK (a probléma megoldás sokszínűsége) MŰSZAKI SZÍNVONAL ÁR EGYÉB VERSENYTÉNYEZŐK (különféle értéknövelő szolgáltatások)
Mi is történt a vásárlások alatt? Szükséglet-kielégítés Milyen szükségletek vannak: egyéni családi (háztartási) gazdasági (termelő, kereskedő) kormányzati (állami, intézményi)
Milyen vásárlások történtek? Feladatorientált vásárlás Be kellett szerezni a terméket, valamilyen konkrét hiányérzetet kellett megszüntetni, problémát megoldani Élményorientált vásárlás A szükséglet-kielégítésnél fontosabb a vásárlás során átélt élmény
A VÁSÁRLÁS: üzleti esemény, statisztikailag mérhető KERESLET VÁSÁRLÓK Fogyasztók Felhasználók A keresletet meghatározó tényezők Szubmikro környezet KÍNÁLAT ELADÓK Termelési és kiszolgálói lánc (termelők, szolgáltatók, kereskedők) A kínálatot meghatározó tényezők Verseny Mikrokörnyezet
Az adás-vételi tranzakció A vásárlás - csere, adás-vétel A vásárló – sokféle ember Az eladó - termelő, a kereskedő vállalkozás Az áru - a termék, a márka, a szolgáltatás Pénz - az általános egyenértékes A nem-csere kapcsolatok a reciprocitás (családban, szomszédok között) az újraelosztás (állami, karitatív)
A PIAC KOMPLEX RENDSZERE VEVŐ ELADÓ PIAC adás-vételek összessége KERESLET KÍNÁLAT FOGYASZTÁS TERMELÉS
A következő óra Budapesten: szeptember 18. Tatabányán: szeptember 20. Köszönöm a figyelmet! A következő óra Budapesten: szeptember 18. Tatabányán: szeptember 20.