Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bevásárlóközpontok harca Tatabányán Kovács András Selye János Egyetem Kutatóintézete.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bevásárlóközpontok harca Tatabányán Kovács András Selye János Egyetem Kutatóintézete."— Előadás másolata:

1 Bevásárlóközpontok harca Tatabányán Kovács András Selye János Egyetem Kutatóintézete

2 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Tartalom Szupermarket-hálózat fejlődése Szupermarket-hálózat fejlődése Hipermarketek és vonzáskörzeteik Hipermarketek és vonzáskörzeteik Bevásárlóközpont beruházások Bevásárlóközpont beruházások Keresleti – kínálati viszonyok Keresleti – kínálati viszonyok Új típusú kereskedelmi formák Új típusú kereskedelmi formák

3 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Tatabánya városrészeinek lakónépessége, 2002 fő

4 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Kereskedelmi szektor átalakulása 1. szakasz: ‘szupermarketek letelepedése’ A külföldi tőke korai megjelenése (’91 -Spar) A külföldi tőke korai megjelenése (’91 -Spar) Jelentős fejlesztések, a többi lánc gyors betelepülése (Plus, Profi, Kaiser’s, Penny Market, stb.) Jelentős fejlesztések, a többi lánc gyors betelepülése (Plus, Profi, Kaiser’s, Penny Market, stb.) Az extenzív szupermarket beruházások a ’90-es évek végéig tartanak Az extenzív szupermarket beruházások a ’90-es évek végéig tartanak

5 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. 2. szakasz: hipermarketek a városban A nagy alapterületű kereskedelmi egységek megjelenése: A nagy alapterületű kereskedelmi egységek megjelenése: –Interspar: 2000 –Tesco: 2002 Vásárlói magatartás átrendeződése Vásárlói magatartás átrendeződése Város kereskedelmi vonzáskörzetének átalakulása Város kereskedelmi vonzáskörzetének átalakulása

6 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Interspar vonzáskörzet, 2001 Forrás: Saját kutatás

7 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Interspar vonzáskörzet, 2003 Forrás: Saját kutatás

8 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Tesco vonzáskörzet, 2003 Forrás: Saját kutatás

9 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Interspar vonzáskörzet, 2005 Forrás: Katona Ildikó – Dörömbözy Zsuzsanna, MÜTF, házidolgozat

10 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. 3. szakasz: Bevásárlóközpontok Késői megjelenés Késői megjelenés Jelentős vásárlói igény Jelentős vásárlói igény –Kereskedelem –Városközpont-pótlás –Szórakoztatás

11 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. A központok területisége Tervezett központTervezett központ: Nyitás: 2007 40.000 m 2 IntersparInterspar: 4.500 m 2 Vértes CenterVértes Center: Nyitás: 2007 30.000 m 2 TescoTesco: 7.000 m 2 Turul CenterTurul Center: Nyitás: 2007; 30.000 m 2 Forrás: saját szerkesztés

12 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Vértes Center Turul Center Tesco Tervezett központ Interspar

13 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Városok népessége és bevásárlóközpontjaik Forrás: saját számítás

14 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Siker és kudarc Előnyök Városközpont-pótló funkció Városközpont-pótló funkció Nagyterületű vonzáskörzet Nagyterületű vonzáskörzet A városegyüttes jelleg, jelentős gépkocsiforgalom, bővülése 4-6%/év (Tata-13.800; Oroszlány-2.800; Bicske-7.600) A városegyüttes jelleg, jelentős gépkocsiforgalom, bővülése 4-6%/év (Tata-13.800; Oroszlány-2.800; Bicske-7.600)Hátrányok Túlkínálatos kereskedelmi hálózat Túlkínálatos kereskedelmi hálózat Példátlan nagyságú eladóterület (vidéki viszonylatban) Példátlan nagyságú eladóterület (vidéki viszonylatban) Nem jelentős idegenforgalom Nem jelentős idegenforgalom

15 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Siker és kudarc Telephelyválasztás Telephelyválasztás –Közlekedés –tömeg és egyéni –Parkolás Üzleti-mix Üzleti-mix Potenciális célcsoportok elérése Potenciális célcsoportok elérése Kiegészítő egységek közelsége Kiegészítő egységek közelsége Marketingkommunikáció Marketingkommunikáció Árszínvonal Árszínvonal

16 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Kérdések Van-e elegendő fizetőképes kereslet a városban ennyi központ fenntartására? Van-e elegendő fizetőképes kereslet a városban ennyi központ fenntartására? Milyen hatást gyakorolnak a beruházások a város más kereskedelmi területeire? Hogyan viselkednek majd a helyi kereskedők? Milyen hatást gyakorolnak a beruházások a város más kereskedelmi területeire? Hogyan viselkednek majd a helyi kereskedők? Hogyan befolyásolja a fejlesztés a város térszerkezetét? Hogyan befolyásolja a fejlesztés a város térszerkezetét? Milyen társadalmi költségei lesznek a beruházásoknak? Milyen társadalmi költségei lesznek a beruházásoknak? Szükség van-e helyi szabályozókra a hasonló beruházások esetén? Szükség van-e helyi szabályozókra a hasonló beruházások esetén? Az e-kereskedelem milyen hatást gyakorol hosszú távon a kereskedelem korábbi formáira? Az e-kereskedelem milyen hatást gyakorol hosszú távon a kereskedelem korábbi formáira?

17 MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Bevásárlóközpontok harca Tatabányán Kovács András Selye János Egyetem Kutatóintézete."

Hasonló előadás


Google Hirdetések