A meggyőző kommunikáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Advertisements

5. A reklám Megszületett a reklám törvény: évi LVIII. törvény (ami már megjelenése előtt is heves vitákat váltott ki) A törvény hatálya kiterjed,
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Csoport munka.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Nemzetközi tárgyalási technikák
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Jenei Ágnes A meggyőző kommunikáció NKE-KTK Kommunikáció előadás 2012
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Motivációs kérdezés technikája
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Kommunikáció.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Az érvelés.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Egyéni döntések a szervezetben
A tanácsadó és a mentor szerepe
A kulturális intelligencia
Soft skills.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Kérdések a második zh-hoz
A meggyőző érvelés pszichológiája
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Sponsorare necesse est
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A szövegértési feladatok összeállítása
Az emberi agresszió.
Quality Human Management
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
A deviancia értelmezési kerete
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Az alapvető kommunikáció
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, január 28.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Vigyázat: minden üzenet!
..
A reklám centruma.
Személyközpontú gondozás
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Reklámterv Hanzl Bence „A reklám annak művészete, hogy a fejet célozzuk meg, és a pénztárcát találjuk el.” Vance Oakley Packard.
Manipulál-e a média?.  Média és a közönség viszonyának kérdése?  Befolyásol-e vagy sem?  Média legfontosabb információ forrás  Szabadidőnk többségét.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Fogyasztói magatartás
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Előadás másolata:

A meggyőző kommunikáció

Tartalom A meggyőző kommunikáció – megközelítések A meggyőző kommunikáció – a kommunikátor A meggyőző kommunikáció – az üzenet A meggyőző kommunikáció – a befogadó Meggyőzés a médiakommunikációban: a reklám

A meggyőző kommunikáció A meggyőzést célzó kommunikáció: Az egyén tudatos törekvése arra, hogy valamilyen közlemény továbbításával megváltoztassa a másik egyén vagy egyénekből álló csoport véleményét, attitűdét, viselkedését Célja, hogy a befogadó attitűdjeinek megváltoztatásával befolyásolja a befogadó magatartását. Kiinduló feltételezés: kommunikáció/üzenet  attitűdváltozás  magatartásváltozás. A magatartás azonban nem minden esetben változik meg. (Pl. bizonyos reklámok tetszenek és a termékről is pozitív véleményünk alakul ki, azonban még sem vásároljuk meg!)

A meggyőző kommunikáció A meggyőzést célzó kommunikáció megítélhető aszerint, hogy mennyiben sikerült a kívánt viselkedést előidéznie (hatás, attitűd megváltozása) Behódolás, engedelmesség: szimpatikus, vonzó a kommunikátor, behódolunk neki, de csak jelentéktelen dolgokban és csak addig, amíg a szociális mezőnkben van. Azonosulás (identifikáció): a kommunikáció tartalmát igaznak tartjuk és megváltoztatjuk a véleményünket (attitűdünket), azaz hagyjunk magunkat meggyőzni. Belsővé válás (interiorizáció): a kommunikált értékek saját értékekké válnak (szocializáció). A professzionális kommunikátor egyszeri alkalommal nem válthat ki ilyen hatást, legfeljebb azonosulást. Ha valaki megkísérli az interiorizált értékeinket megváltoztatni, azonnal beindul a hallgatóság védekezési mechanizmusa, elutasítást, ellenállást vált ki.

A meggyőző kommunikáció A meggyőzés tanulmányozása – az ókori retorikai iskolák Arisztotelész A meggyőzés 3 tényezőjét különböztette meg: 1) forrás (ethos), 2) üzenet (logos), 3) a közönség érzelmei (pathos). A beszélő hitelességét alátámasztják (retorika): a forrásnak intelligenciával (gyakorlati bölcsessége, kapcsolódás a közös értékekhez) kell rendelkeznie, erkölcsös jelleműnek, valamint jószándékúnak kell lennie. Ciceró Tételesen kidolgozta a szónok feladatait 1) elkápráztatni (megteremteni a szónok hitelességét), 2) tanítani (pontosan szövegezett érveket találni az üzenet közvetítése érdekében), 3) meghatni (fölkelteni a közönség érzelmeit). „A bölcsesség ékesszólás híján nem sokat használ a nemzetnek, viszont az ékesszólás bölcsesség híján sokat árt neki”

A meggyőző kommunikáció A meggyőzés tanulmányozása – a pszichoanalízis válasza Pszichoanalitikus megközelítés a mögöttes, szimbolikus jelentéseket hangsúlyozása befolyásolni rejtett motivációkra rátapintva, szimbólumokon keresztül lehetséges Packard azt állította, hogy a hirdetések azért olyan hatásosak, mivel a pszichoanalízis módszerét használják föl (mélységszakértők). Ernst Dichter kézikönyve a hétköznapi dolgok jelentéséről: rizs – termékenység, kesztyű lehúzása – erotikus, intim jeladás, tojás – növekedés és termékenység.

A meggyőző kommunikáció A meggyőzés tanulmányozása – tanulás-lélektani elképzelés Az üzenetekre való visszaemlékezést növelhetjük pl. az ismétlések számának növelésével, az intenzitás fokozásával (erősebb ingerek), asszociációk kiváltásával és leleményességgel (humor, kreativitás). A tanulás legfontosabb motívuma azonban az ösztönzés: az üzenetet leginkább akkor tanuljuk meg és fogadjuk el, ha az vélt vagy valós előnnyel jár.

A meggyőző kommunikáció A meggyőzés tanulmányozása – kognitív megközelítés Kognitív pszichológia, kognitív megközelítés A befogadó nem passzív, hanem aktív értelmező A meggyőzés attól függ, hogyan „vesszük az adást” A negatív érvek szinte sohasem meggyőzőek, a pozitívak pedig majdnem mindig Ha nem fér össze a kapott üzenet a saját meggyőződésünkkel feszültség alakul ki (Festinger, disszonanciaelmélet) A kognitív disszonancia: pszichológiai diszkomfort érzés, ami akkor keletkezik, ha az adott személy meggyőződései, attitűdjei és cselekedetei nincsenek összhangban, inkonzisztensek. A meggyőzésre irányuló kommunikáció felhasználja az ésszerűsítés csapdáját: 1. lépés: kognitív disszonanciát teremt 2. lépés: megoldás felkínálása a bűntudat csökkentésére

A meggyőző kommunikáció A meggyőzés tényezői kommunikátor üzenet befogadó

A meggyőző kommunikáció – a kommunikátor A sikeres meggyőzés tényezői, a kommunikátor Kommunikátor akkor sikeres, ha A közönség elfogadja érzelmileg (szimpátia), továbbá hitelesnek és meggyőzőnek tartja Szimpátia azok iránt alakul ki bennünk, akik: Kellemes, jó, csodálatra méltó tulajdonságai vannak, Hozzánk hasonló érdekeik, véleményük, értékeik van, Bizonyos készségekkel, szakértelemmel, nézetekkel rendelkeznek, Pozitív attitűdökkel rendelkeznek irántunk (kedvelnek, szeretnek, elismernek bennünket). Testi vonzerő (csak lényegtelen dolgokban befolyásol!), az elvárások kultúrafüggőek Akkor érezzük szeretetreméltónak a kommunikátort, ha hozzánk hasonló Hitelesség: a közszereplők egyik leghatásosabb eszköze a hitelesség. A hitelességet, megbízhatóságot: a megjelenés a viselkedés, valamint a reputáció (hírnév) alakítja.

A meggyőző kommunikáció – az üzenet A meggyőző üzenet megfogalmazása, megszerkesztése A kommunikátornak úgy kell megfogalmaznia közleményét, hogy a szituációnak, a célnak, és a partnernek (előzetes tudásának, kulturális kompetenciájának, szükségleteinek) megfeleljen Eszközök: Racionális érvelés (tények, adatok, összefüggések logikai levezetése, csúsztatás) emocionális ráhatás Vegyes érvelés A közlő számára a hatékony kommunikáció érdekében pontos és részletes elképzelésrendszerre van szüksége a helyzetről és a befogadóról A befogadónak hasonló képre van szüksége az üzenet jelentésének (a kommunikációs szándékok) azonosításához a közlőről.

A meggyőző kommunikáció – az üzenet Verbális meggyőzés: Tények, adatok – hitelesség érzését kelti Névválasztás, címválasztás (megcímkézés), öndefiníció szlogennel, jelentés kijelölése feliratokkal Nyelvezet Analógiák keresése Szavak „ereje”: doromboló szavak, totális megfogalmazások, ritkaság érzésének keltése, csúsztatás, csodaígéret, örömbrigád-effektus, vakcsoport képzése Egyoldaló vs. kétoldaló érvelés Konzekvencia implicit vagy explicit levonása Metaforák használata (fantáziát inspirálja), Paraverbális és auditív meggyőzés Hangsúly, hanglejtés, hangszín, ritmus, szünet Zene, hangeffektusok, zörejek Non-verbális meggyőzés Testbeszéd (tekintet, mimika, gesztusok, …) Színek Öltözék, hajviselet, tárgyak, lakberendezés, illatok, státus-hatalom- és presztízsjelek

A meggyőző kommunikáció – az üzenet Vizuális meggyőzés a technikai kódon keresztül Látványteremtés és időkezelés kameraállások, beállítások, plánok megválasztása, megvilágítás, montázstechnika, vágóképek megválasztása, különleges effektusok, számítógépes animáció célzatos használata Ezen eszközökkel elérhető: fókuszolás, kiemelés, illusztrálás, ellenpontozás, értékelés, súrítés

A meggyőző kommunikáció – az üzenet Komplex – több síkon működő eszközök narratív szerkezet a befogadó narratív lény, történeteken keresztül érti meg leginkább az új információt, a narratív szerkezet megkönnyíti a befogadást meglepetés, rendhagyó forgatókönyv a befogadó által ismert műfaji konvenciók finom felborítása a beavatottság kellemes érzését keltik minden intertextuális utalás a beavatottság érzését kelti ismétlés szociálpszichológiai tény, hogy az ismerősben könnyebben megbízunk; az újtól, ismeretlentől idegenkedünk.

A meggyőző kommunikáció – az üzenet Komplex – több síkon működő eszközök Ritkaság érzésének keltése Fenyegetés, veszélyezettség érzésének keltése Szakértelem hangsúlyozása Szakértőre való hivatkozás Vélt vagy valós előnyökhöz jutás ígérete Vakcsoport-képzés Örömbrigád-effektus Kognitív disszonancia keltés és a megoldás felkínálása Gyengéd érzelmek keltése gyerekekkel, kutyákkal, macskákkal, stb. Projekció helyzetekbe, érzésekbe

A meggyőző kommunikáció – az üzenet Komplex – több síkon működő eszközök Szexuális vonzerő Humor - ellazít Irónia – beavatottság érzését kelti, több szinten működik Zene – ellazít …

A meggyőző kommunikáció – a befogadó lehetőségei A sikeres meggyőzés tényezői, a befogadó Ahhoz, hogy a befogadó a kommunikátor szándékát értelmezze, dekódolja, szükséges: Aktív hallgatás, figyelem A befogadó értse meg az üzenetet (megértés) Üzenetet összefoglalni Visszacsatolást kezdeményezni, visszakérdezni A hagyományos tömegkommunikációs eszközökkel szemben épp a visszacsatolás nem lehetséges, egyirányú, vertikális kommunikációt folytatnak: a kommunikátor és a befogadó viszonya aszimmetrikus. A befogadó az üzenet dekódolásához, az komm. Szándékát értelmezze - Aktív hallgatás

A meggyőző kommunikáció – a befogadó Jelentésátviteli mechanizmus: Az üzenetnek általában van egy kulturálisan elfogadott konvencionális jelentése, de a befogadó számára érvényes, egyéni jelentés a befogadáskor a befogadóban jön létre. Az ingerek, jelek észlelése szelektív: az adott pillanat szükségleteitől, korábbi szocializációtól függ; annak során tanultuk meg, mit vegyünk észre a világból, minek milyen jelentést tulajdonítsunk). Az észlelt üzenetet összekapcsolódik korábbi tapasztalatokkal, kognitív tartalmakkal.

A meggyőző kommunikáció – a befogadó szerepe az üzenet értelmezésében A jelentés-tulajdonítás változói, a befogadó állapota fizikai állapot alapvető szükségletek kielégítettek – könnyebb a meggyőzés önértékelés alacsony önértékelésű befogadók könnyebben meggyőzhetőek intelligencia, tájékozottság, motiváció a gondolkodása nehezebb dolga van a meggyőzőnek Kor, nem, társadalmi réteghez való tartozás, kulturális kompetencia, jövedelmi viszonyok A nem (nemi szerep) – máshogy tekint a világra, másképp értelmezi az üzeneteket

Befogadás: az üzenet feldolgozása Az üzenet feldolgozása, fő-, és mellékútvonalak Fő útvonal A főútvonalon a befogadó először megvizsgálja a hallott, befogadott gondolatokat és mérlegelik a jelentésüket. A főúton való haladás jelentős kognitív erőfeszítést igényel. Kerülőútvonal A befogadó olyan információkra, jelzésekre hagyatkozik, amelyek segítségével gyors döntéseket hozhat A kerülőút lehetőséget ad arra, hogy felgyorsítsuk az üzenet elfogadását vagy elutasítását anélkül, hogy fontolóra vennénk a kérdés összetevőit és központi elemeit. Főúton objektív, részletes információk, mellékúton az érzelmekre ható vagy humoros információk jutnak célba. A két út közötti választást a befogadó motiváltsága (személyes érintettség, értelmezési igény), illetve információfeldolgozási képessége (figyelemelterelő hatások, elegendő ismeretanyag) határozza meg.

Befogadói szükségletek, késztetések reklám esetében (Murray) Befolyásolás, engedelmesség, sikervágy, rombolás vágy, önállóság igénye, szexualitás, érzékszervi öröm, feltűnési vágy, játékosság, társas kapcsolatok keresése, önmagunk kényeztetése, támaszkeresés, önmagunkról való gondoskodás, etikus-szociális rend igénye, elkerülés-kitérés, gyönyörködés, vitális szükségletek

Befogadó-centrikus megközelítés Minél inkább testreszabott az üzenet, minél inkább figyelembe veszi a a befogadó tulajdonságait, kompetenciáit, attitűdjeit, körülményeit korát, nemét (jövedelmi viszonyait), életstílusát, kulturális kompetenciáját, aktuális szükségleteit, annál valószínűbb, hogy a kommunikáció sikeres lesz.

Reklám célja aida: Figyelem, érdeklődés, vágy felkeltése és cselekvésre buzdítás aidcas: figyelem, vágy felkeltése, meggyőzés és kielégítés

Reklámhatás Azoknak a benyomásoknak az összessége, amely a reklám hatására jelentkezik a fogyasztóban: a kommunikáció eredményessége. Empirikusan nehezen mérhető Reklámhatás vizsgálat: előteszt (kampány előtt, pl. fókusz), utóteszt (pl. asszociációs), reklámérintettség, reklámbenyomás, image-vizsgálat Teszt, interjú, fókuszcsoport

Elemzés – szempontok (PÉLDÁUL) Racionális, érzelmi, verbális (írás is), non-verbális sík, technikai kód, egyéb hatáskeltő, beavatottság-érzést keltő eszközök Kihez szól? Ki a célközönsége? Miből lehet erre következtetni? Milyen előzetes (a világra vonatkozó, enciklopédikus, illetve egyéb) tudást feltételez a közönségről? Milyen explicit jelentést tartalmaz? Milyen implicit jelentésréteget lehet még feltárni? Milyen külső szövegekre utal (másik reklám, film, stb.) Kulturálisan idegen vagy telitalálat? Milyen értékrendet közvetít? Konzervatív, liberális, fogyasztói, ökotudatosság, civil tudatosság, feminista… Ezt milyen verbális, paravervális, vizuális, szerkesztési eszközökkel éri el? Tükrözi vagy alakítja (finoman, erőszakosan) a társadalom ízlését, hiedelmeit, tudását? Milyen szükségletet elégít ki? Milyen ösztönalapú vágyra, motivációra tapint rá?

Keresd például David Ogilvy Hankiss Elemér Kapitány Ágnes – Kapitány Gábor Oliviero Toscani Virányi Péter Írásait.

Kérdések? Vége