Egy ötlet megvalósítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az élet értelméről mint metaforikus kifejezésről Mráz Attila CEU, Budapest Metafora Konferencia május 28.
Advertisements

Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Thalatta! THALATTA! Thalatta!.
Könyvtárismeret Dokumentumok típusai.
Gimnáziumi tagozat 9. a normál tantervű 9.b nyelvi előkészítő.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
Képességszintek.
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Összefoglalás, mit is tanultunk eddig informatikából?
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
Tematika 9. évfolyam irodalom.
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Jung Károly: Dal a hazáról
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A GONDOLATTÉRKÉP.
A képszerűség szerepe a retorikában
A stílus fogalma, hírértéke
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A szövegértés tanítása II.
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
A feladatok szerepe Kaposi József.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Rajzfejlődés-áttekintés
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A nyelv, mint jelrendszer
Dráma Irodalmi mű.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Közgazdaságtan 0 Hogyan írjunk tudományos munkát? Tóth Gergely.
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Az internetes keresési módszerek
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Filmelemzési szempontok
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Jó gyakorlatok egy somogyi faluban
Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról.
Biztosítási matematika és kockázatelemzés I. Egészségbiztosítási szakirány Előadó és gyakorlatvezető: Vályi Sándor Fogadóóra: kedd 14-15, 208/4. szoba.
A szintagmák (szószerkezetek).
SÍK FERENC CSONGOR ÉS TÜNDE Készítette: Szentivánéj Társulata Árkos Borbála Csiki Kata Mohácsi Orsolya Anna Rozgonyi Anna.
Rakovszky Zsuzsa : Fortepan
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Compiler illetve interpreter nyelvek
Az ókori kultúrák.
A nyelv mint jelrendszer
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Elektronikus szótárhasználat
Pitlik László, Szani Ferenc, Balogh Anikó
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
I. A KIJELENTÉS Isten szól magáról.
Katona József Érettségi tételminta.
1./ A magyar közoktatás rendszere
Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok
Előadás másolata:

Egy ötlet megvalósítása Alternatív lehetőségek a magyar nyelv és irodalom tantárgy tanításában Halmos-Kovács Zsuzsa középiskolai magyartanár, logopédus Öveges József Középiskola, Budapest

Mit hoz magával a középiskolába? Nyelvtan = utálja, megtanulhatatlan Irodalom = életrajzokat és verseket kell kívülről megtanulni, esetleg egy-egy mű cselekményét elmondani tanári lehetőségek A megszokott módon folytatom a tanítását (amelytől már borsózik a háta) Vert helyzet Kényszer (erőszak) nélkül közelítek (az irodalmi-nyelvi módon való gondolkodtatás céljával)

Jó egyáltalán valamire az irodalom? Pláne a nyelvtan? önismeret, emberismeret érzések, gondolatok kifejezése „eszköze” a szó, (a nyelv), tehát alap, a legfontosabb

Irodalom adott probléma Hétköznapi nyelv szavainak használata sajátos módon vers és próza formában Nyelv többrétegűsége, többletjelentése, képiség, metaforikusság, szimbolikusság Cselekmény, események, történetszál Témának, üzenetnek csak az alapja Szereplők beszélnek, cselekednek (tesznek ezt-azt) Tulajdonságokra, jellemre következtetni kell (beszéljük ki!!!) Korszakok Meghatározó alapgondolatok

Nyelvtan adott probléma Szakszavak, szakkifejezések Pontosság – definiálás Ezek használata; (konkrét) nyelvhasználat Rendszerben látni, megérteni a tudományt; (főfogalom –alcsoportok) bármelyik nyelvi szinten Beszélni róla Metanyelvi gondolkodás (értelmezés)

Egységek Szépirodalom I/1. Szépirodalom fogalma, szerepe I/2. Szépirodalom anyaga, eszköze: a művészi nyelv I/2/2. A hétköznapi kommunikáció: funkciók, típusok I/2/3. A kód: a nyelv mint jelrendszer I/2/4. Nyelvi jelek I/2/5. A művészi kommunikáció I/2/7. Művészi kód – szavak I/2/8. Művészi kód – szó a szövegkörnyezetben I/2/9-10. Művészi kód – szókép I/2/11. Szóképek: megszemélyesítés, metonímia, hasonlat, szinesztézia I/2/12-13. Összetett képek I/2/14-16. Szófajok a hétköznapi és művészi nyelvben

II. Műnemek, műfajok II/1. Epika (eposzok, Iliász, Odüsszeia) regényelemek II/2. Líra (műfajok példával) II/3. Dráma (Antigoné, mitől dráma a dráma?) II/4. Határterületek (film, színház) III. Korszakok, stílusok (fogalmak, kronológia)

A módszer lényege számonkérés – választásos alapon Könnyű – normál – nehéz A dolgozat is szerves része az elsajátításnak „Nem magolok, mégis tudom” Tanári szemléletváltás: Fontosság ≠ a tanulás mennyiségével

A tesztekről 18 dolgozat – témánként = lépésenként Sokféle feladattípus: képes, szövegkiegészítős, ábrakiegészítős, igaz-hamis, kérdésfeltevős, pár szavas válasz, párosítós (megadott szavakkal, betűt a megfelelő helyre…) Idézetekkel (vers, próza) „molyolós” Fantázát igénylős… Nehézség: bármelyiket is választja, fedje le az anyagot Tapasztalat: nehéz kimozdítani az „iskoladoboz”-ból

Visszatérő és egyben átfogó elemek: Definiálás – pontosság fontossága Jelentésmezők, jelentéshatárok Asszociációk Szemléletesség, többrétegűség Nyelv metaforikusságának megértetése A SZÓ MÁGIKUS ESZKÖZ, mert láttat

Osztályátlagok – IRODALOM és NYELVTAN

Osztályzatok százalékos eloszlása - IRODALOM

Osztályzatok százalékos eloszlása - NYELVTAN

megtisztelő figyelmüket! Köszönöm megtisztelő figyelmüket! zsuzsa.h.kovacs@gmail.com