MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 2. konferencia
Taneszközök rendszere, funkcionális jellemzőik
Információs közeg Tárgyi környezet funkciójelleg Személyek orientációszervezet Információs források kifejtettség dominancia
A tárgyi környezet meghatározottsága funkciójelleg univerzálisspeciálishagyományos modern példa: tanításra szolgáló épületek, termek, gyakorlóterületek, műhelyek
Személyek meghatározottsága orientációdominanciaszervezet események eredmény folyamat pedagógus tanulók kooperatív kötöttkötetlen
Az információs források meghatározottsága kifejtettség implicitexplicit objektum jeltípusjelrendszer technikaimetanyelvinyelvi
Oktatástechnológiai eszközök, berendezések és rendszerek II. Adaptív I. Nem adaptív vizuális auditív audio-vizuális RészbenTeljesen egyéni oktatás csoportos vagy párhuzamos oktatás párhuzamos oktatás
Vizuális információhordozók és az oktatásban való alkalmazásuk a valóság tárgyai térbeli tárgyak nyomtatott oktatási és tanulási segédanyagok táblák írásvetítő transzparensek diaképek, diasorozatok oktatófilmek és videofilmek
Térbeli tárgyak Olyan háromdimenziós eszközök tartoznak ide, amelyeknek: alakja szerkezete működési elve információtartalma működésének eredménye képezi az oktatás tárgyát.
Kísérleti eszközök:
Nyomtatott oktatási és tanulási segédanyagok munkatankönyv munkalapok munkafüzet faliképek
Táblák Az információk vizuális közlését és a memóriában való gyors elraktározását segítő taneszköz Táblai vázlat: Táblai vázlat: Valamilyen konkrét tananyag feldolgozásához kapcsolódik és a tanítási folyamattal egy időben zajlik
Írásvetítő transzparens, diasorozat, PP bemutató Formai követelmények: esztétikus elrendezés a színek illeszkedjenek az egységes jelrendszerhez a rajzok, szövegek, képek esztétikusak legyenek
Tartalmi követelmények: legyen rajta a lényeges információ kapcsolódjanak szorosan a tartalomhoz és a tanulói segédanyaghoz tanulói segédanyaghoz a feldolgozási szisztéma illeszkedjen az oktatási célkitűzésekhez célkitűzésekhez tartalmilag hibátlan legyen
Oktatófilmek és videofilmek Az oktatófilm: megfelelő didaktikai struktúrába rendezett tartalmában, megjelenésében összefüggő képsorokból, jelenetekből álló információhordozó.
Az oktatófilmek, videók előnyös tulajdonságai valósághű, dinamikus, eseményszerű bemutatás sokoldalú szemléltetési lehetőség technikai trükkök különböző felvételi lehetőségek alkalmazása az emberi érzékszervekre jelentős hatással van
Az oktatófilmek, videók előnyös tulajdonságai (folyt.) A film tartalmától és témájától függően a T-T folyamatban felmerülő valamennyi feladat: motiválás ismeretközlés rendszerezés számonkérés megoldható a segítségével.