KULTURÁLIS IRÁNYTŰ – STRATÉGIA (?) Dr. Bokor Béla PhD Baranya Megyei Kulturális és Idegenforgalmi Központ, igazgató, Pécsi Tudományegyetem, egyetemi adjunktus A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG VIII. VÁNDORGYŰLÉSE A tudás szerepe a regionális fejlődésben Debrecen, november
Az iránytű: Az iránytű: 2000 évvel ezelőtt fedezték fel Kínában a nagy utazó kereskedők egyszerű iránymeghatározó műszer, amely a helyes irányba áll be apró műszer, mégis hatalmas tettek, felfedezések elérésében segítette az emberiséget Kulturális iránytű ? Helyes út ? Miért? Honnan? Hová? Hogyan? Kivel? Mivel? Mit? Miből?
A globalizáció ténye visszafordíthatatlan: a kulturális kínálat szélesedik, megvalósul a világban való egyidejű kulturális jelenlét, a hálózatok átalakítják az emberek és népek közti kapcsolatrendszert, a tájékozódás szinte korlátlan (de manipulálható), a kommersz minőség gáttalanul terjed és hat, a nemzeti jellegzetességek egyes területeken feloldódnak, értékek devalválódnak, másrészről viszont ismertté, sőt egyetemessé válhatnak addig elszigetelt nemzeti értékek, a kultúrák „összeütközésének” hatására felértékelődik a nemzeti identitás,
az uniós követelményekhez való igazodás jelentősen leköti a hazai közösségi erőforrásokat, a forráshiány hosszabb ideig fenntartja a társadalmi- gazdasági egyenlőtlenségeket, a jelenlegi szabályok szerint más közszférák számára nyújt lehetőségeket, nem segíti a kultúrát a közpénzek allokációjánál
több energiát fordítunk a munkára, mint a szabadidős tevékenységekre, romlott a magyar fiatalok és középkorúak szövegértése, olvasási és írási képessége, aminek súlyos társadalmi következményei vannak, visszaesett a közösségi, egyesületi keretben folytatott kulturális tevékenységek aránya, a szabadidős művészeti tevékenységek súlya jelentősen elmarad a régi EU-s országokétól
jogállás, tulajdonviszonyok és programok tekintetében sokszínűbbek, mint a korábbi művelődési otthonok hálózati rendszere, az ország egy részében kínálati piac, túlkínálat alakult ki, másrészt viszont – a kulturális kínálattal ellátatlan városi peremkerületekben, az egyébként is hátrányos helyzetű falvakban – nincs (szakmailag felkészült) közösségi tér, a helyi közművelődési intézmények sokhelyütt a szegényebb társadalmi csoportok számára egyedül kínálnak kulturális- közösségi teret, egyfajta „humán” biztonságot, az állami (önkormányzati) intézmények mellett a közművelődés főszereplőivé léptek elő az öntevékeny civil szervezetek, ezek támogatása állandósuló probléma, a kulturális kormányzat stratégiai súlyú feladata a kulturális civil szervezetekkel való partnerség és a lehetőségekhez és szerepvállaláshoz igazodó támogatás elősegítése A közművelődés színterei
Az EU-csatlakozás következményeként hazánkban szűkült a központi állami akarat érvényesíthetőségének köre ? A döntési jogkörök egy része Brüsszelhez került, másik – jelentősebb – része pedig a régiók és kistérségek hatókörébe ? Módosította a hagyományos nemzetállami kulturális politika, illetve itthoni kulturális piac közvetlen lehetőségeit ? Az EU-csatlakozás újrarendezi a kapcsolatokat a Kárpát-medencében. ? Harmonikusabb kulturális együttélés esélyeit teremtette meg ? Javíthatja a határon inneni és túli magyarság kapcsolatait, erősítheti a korszerű, európai távlatú „globális” magyar nemzettudatot ?
a hagyományos közművelődési intézmények állapota, a digitalizáció, az internet-elérhetőség szélesedése, alkalmasak és használhatók az esélykülönbségek csökkentésére, (de) tudatos „beavatkozások” nélkül tovább atomizálják a társadalmat
a gazdaságba való beépülése, a gazdaságot megtermékenyítő hatásának tudatos növelése, a vizuális és digitális kultúra tanítása, a felnőttképzés, a „kreatív” iparágak (film, tv; az ipari, az építészeti és életmódbeli design) stratégiai kezelése látványos eredményeket hoz magával, a technológiai fejlődés új lehetőségeket teremt és igényeket támaszt a kulturális értékek létrehozása és közvetítése területén (archiválás, digitalizálás, …)
pl. tompul a választás tudatossága, az értékválasztás képessége, pl. a több szabadidő, a hosszabb élettartam a kulturális befogadóképesség és igény növekedéséhez vezethet, pl. többletigényként jelentkezik a korábban jórészt a kulturális fogyasztás peremére szorult (idősek, fogyatékosok, kisebbségek) rétegek fogyasztása, … ezeknek a lehetőségeknek a kihasználása és az igényes kínálat bővítése az elkövetkező évek feladata, egyben a további gazdasági innováció és a társadalmi konszolidáció feltétele is
szakmailag megalapozott politikai akarattal és tudatos forráskoncentrációval csillapítható a feszültség, az olló szűkíthető a „társadalmi közép” kiszélesítésével, az országos és helyi kulturális alapintézmények fokozottabb védelme, illetve vonzóbbá tétele (… mivel folytatódik a kulturális színterek eltolódása a hagyományos intézmények felől az otthonok falai közé /televízió, CD, videó, internet/ és az utcákra, más funkciójú terekre /pl. plázák/ )
a kreatív ágazatok növekedése a digitalizáció elősegítése a kultúra minden területén a műalkotások és gyűjtemények mobilitásának élénkítése a személyek (pl. művészek) mobilitása az interkulturális párbeszéd erősítése A folyamatos tájékozódás és tájékoztatás, a pénzügyi és más természetű rásegítés révén a kulturális kormányzat lényegesen javíthatja a kulturális élet szereplőinek esélyeit az uniós együttműködési lehetőségekért (nem csak pénzről van szó!) vívott versengésben.
1. stratégiai irány: a kulturális vidékfejlesztés programja 2. stratégiai irány: több építő kultúrát iskolás korban 3. stratégiai irány: az új közösségek elérése 4. stratégiai irány: új távlatokat a kulturális örökségvédelemnek 5. stratégiai irány: a magyar tehetség helyzetbe hozása itthon és külföldön 6. stratégiai irány: kortárs újdonságokkal a jövő klasszikusaiért 7. stratégiai irány: a kultúra, mint gazdaság- és versenyélénkítő tevékenység
A kultúra maga is olyan eszköz lehet, amely képessé teszi az egyént a szelektálásra, Új motivációkat kell alkalmazni, és animálni/serkenteni a kultúrák találkozását, hogy folyamatos párbeszéd és a kölcsönös cserekapcsolatok fejlődjenek, A közösségeknek nincs elegendő regionális identitást erősítő élménye, Megerősített és új kulturális regionális hálókra van szükség
több/kiterjedtebb / presztizst a kultúrának, az identitással rendelkező közösségek újszerű összefogása, a helyi - regionális és nemzeti identitásra épülő kulturális integráció megjelenítése a különböző terekben, és a nemzetek közötti interregionális terekben, a kulturális integráció segít megőrzni a lokális identitást, megerősíti a nemzeti identitást, és fejleszti az európai identitást (regionalizmus kulturálisan serkentheti, gyorsíthatja a lokálistól felépülő európai identitást), a regionális tér transzformáló funkciót is teljesít, részt vesz a kultúra középszintű közvetítésben, vagyis a lokalitástól nem csak felfelé halad, hanem a globális kulturális hatás lokális szintre való adaptációjában közreműködhet, szűrő-szelektáló funkciója is lehet,regionális tartalmak altarnativ kínálatával, szükség van a regionális kulturális tér intézményesített formában történő nemzetközi szintű szervezésére
a globalizációs folyamatok több területen jelentősen megrendítették az identitások eddigi formáit, hogy a kulturális identitás a mindennapok működőképességét és fejlesztéseit befolyásolni tudja, erősíteni kell a lokális-regionális kötődést, tudatosabban kell az"identitások hálóját" szervezni-fejleszteni, őrizni a kulturális sokféleséget és segíteni a nemzetek, népek közötti globális megértést
Gondolkozz globálisan! Cselekedj lokálisan! Fejlessz regionálisan!
a kulturális régiók felértékelődése, az önkormányzatok és a közösségek felelősségvállalásának erősítése, új gazdasági befektetők vonzása, a gazdasági befektetések megsokszorozása, a régiók kulturális szereplőinek aktív közreműködése, kikényszeríteni, hogy a régiók és államok politikusai a jövőben egyértelműen kultúrapártoló és támogató politikát folytassanak (!) A felértékelődő régiókba tehát kulturális befektetések, „befektetők” kerestetnek!
a kulturális befektetések az eddiginél nagyobb és komplexebb haszonnal járhatnak, ennek feltétele, hogy a kulturális tevékenységek és terek felértékelődjenek, a befektetések fő irányai: a fejlesztendő kulturális térszintek és a működést szervező terek Fejlesztési terek: Fejlesztési terek: A regionális szint Interregionális térszint Nemzeti – állami szint Kisebbségi kultúrák szintjei Művészeti szakterületek szintjei Működtetési-szervezési térszintek: Lokális terek (város, falu) Mikrotérségek Mezoszintű térségek(megyék,földrajzi kultúrtájak) Regionális terek
Erősítendők a regionális kultúraközvetítő rendszerek és a kulturális hálózatok. Növelendő a kulturális kontroll szerep, hiszen a globalizáció nem tudja és nem is érdekelt a regionális és lokális diverzitást értékkén kezelni, sőt háttérbe szorítja. Alapvető fontosságú a következő években a kulturális ipar és a szociokulturális szolgáltatások megkülönböztetése, szétválasztása. A művelődéshez való jog egyetemes emberi jog, ezért államok és önkormányzatok együttesen felelősek, hogy polgáraik művelődése, szociokulturális szolgáltatásai közpénzekből élvezzenek támogatást.
A kulturális folyamatok és tevékenységek interregionális és nemzetközi presztizsének újrafogalmazásához sürgősen szükség van : Nemzetközi munkacsoportra: interregionális tapasztalatokkal rendelkező szakemberekkel, az UNESCO képviselőivel, kutatókkal
A nagymértékű átstrukturálódás miatt átfogó képet akkor adhatunk, ha figyelembe vesszük valamennyi indikátort: az intézményrendszereket, formáit azok helyzetét, környezetét technikai eszközeit, módszereit virtuális tereit fentiek viszonyát, egymáshoz viszonyított arányait igénybevételeit... és ezek folytonosan átalakulnak, változnak, fejlődnek, bővülnek, …..
új kommunikációs eszközök mennyiségi mutatók mellé tartalmi/minőségi indikátorok régi és új kultúraközvetítés, -fogyasztás kapcsolódása fiatalok kultúrafogyasztói magatartása a motivációk, az érdeklődés változásainak okai a finanszírozás adatainak elemzése Mindezek nélkül nem lehet sikeres stratégiát készíteni!
A vizsgálatok (szempontok) radikális és folytonos megújítása! azaz: A „kulturális iránytű” folytonos ellenőrzése!
Márai Sándor: Arról, hogy mindig útközben élsz Márai Sándor: Arról, hogy mindig útközben élsz „Azt hiszed, házat építettél, s pályád büszke ormairól elégedetten szemlélheted a világot? Nem tudod, hogy örökké vándor maradsz, s minden, amit csinálsz, az úton haladó vándor mozdulata? Örökké városok, célok, életkorok és változások között haladsz, s ha megpihensz, nem pihensz biztosabban, sem tartósabban, mint a vándor, aki megtöttyed az útszéli almafa árnyékában egy félórára útközben. Tudjad ezt, mikor terveket szövögetsz. Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás. Nem helyzetekben élsz, hanem útközben.” „Azt hiszed, házat építettél, s pályád büszke ormairól elégedetten szemlélheted a világot? Nem tudod, hogy örökké vándor maradsz, s minden, amit csinálsz, az úton haladó vándor mozdulata? Örökké városok, célok, életkorok és változások között haladsz, s ha megpihensz, nem pihensz biztosabban, sem tartósabban, mint a vándor, aki megtöttyed az útszéli almafa árnyékában egy félórára útközben. Tudjad ezt, mikor terveket szövögetsz. Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás. Nem helyzetekben élsz, hanem útközben.” (Füveskönyv, Első kiadás: Révai Kiadó, Budapest, 1943)
Köszönöm megtisztelő