Mivel foglalkozik a filmtörténet? A némafilmkorszak határai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Gazdaság és technika II. - Tóth Attiláné dr. Gazdaság és technika II. Film, mozi Tóth Attiláné dr.
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Történeti episztemológia
PowerPoint program A PowerPoint programot nyissuk meg a Start menüből.
Az adaptációhoz közeledve – a műfaj problematikájához
Egy ötlet megvalósítása
Művészet By: Turi Krisztina.
Az attrakció mozija és a „primitív kifejezésmód”
A mozgóképi elbeszélés
Negyedik előadás Március 11
Népszerű kultúra és magaskultúra
Non-profit szervezetek bevételi szerkezetének elemzése.
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Zene és Liturgia?!.
A sörétes pisztolytól a távcsöves puskáig Hirdetői módszerek a szakmédiumokban Biró István és Szigetvári József.
Változatos viszonyok Retro majális és a szocializmus emlékezete Várpalota – Inotán Készítette: Urbán Csilla.
A konstruktivista pedagógia alapjai
RENDEZVÉNYSZERVEZÉS TÖRTÉNETE
„Korunk vívmánya a számítógép, mint kreatív eszköz az alkotó művész kezében” Művészetek Háza Veszprém április május 01. „Digitális Művészetek.
Magasabbrendű idegtevékenység
Change blindness Változás -vakság.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
Ergonómiai elvek prezentáció készítésekor
Készítette: Fajkusz Lívia
A Lean és az emberi tényező kapcsolata
A történelmi tanulás sajátosságai
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Az átmeneti korszak Európában – 1917 Narratív összegzés mozija – Tom Gunning A film elit kultúrához való közeledése A film tömegmédiumként való.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Ugrás az első oldalra Pályázatmenedzsment Rácz József tanácsadó Készült a NFGM támogatásával, a KKC-2007-K projekt keretében.
Bepillantás egy boldogabb világba: Anika illúziója és a mozinézők illúziója 10/C.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
I. foglalkozás Készítette: Ragó Gábr.
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
1. A FILM ELŐTÖRTÉNETE.
2008. február 22. Budapest 1 A magyar történettudomány az európai egységesülés korában Glatz Ferenc Akadémikus Az MTA Történettudományi Intézetének igazgatója.
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
3. A FILMELBESZÉLÉS KIALAKULÁSA
Filmelemzési szempontok
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Út a szabadsághoz 1. Téma plakát feladatai. A totaliarianizmus A totalitarizmus csak a XX. században (az olasz fasizmus idején) jelent meg – először a.
a kubizmus kubus = kocka
Mérő László ELTE PPK Gazdaság- és Döntéspszichológiai Szakcsoport Memetika november 17.
Tömegfilm és szerzői film
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A III. Fazola-napok alkalmából rendezett szimpózium (2009
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Előadás másolata:

Mivel foglalkozik a filmtörténet? A némafilmkorszak határai A film történetei Mivel foglalkozik a filmtörténet? A némafilmkorszak határai

Mi keltette fel az érdeklődést a filmtörténet és a korai mozi iránt? maga a film fedezi fel, az „új hullám” lázadása a brightoni FIAF konferencia 1978 – kb. 600 1907 előtti film levetítése, filmtörténész meghívottak – ez az esemény indítja el a korai film szisztematikus vizsgálatát, a filmtörténet egyik legaktívabban kutatott területe 1982-től az olaszországi Pordenone némafilmfesztivál „Giornate del cinema muto” a film születésének 100. évfordulója apropóján több korai film, rendezői életmű restaurálásra és vetítésre került

30 Years After Brighton – 2008 André Gaudreault, David Francis, Paulo Cerchi Usai, Eileen Bowser, David Levy és Charles Musser

Hogyan konstruálják meg a történetírók a mozi történetét? Hogyan írnak a mozi korai korszakáról, hogyan gondolkodnak a filmtörténetről? Milyen szerepet osztanak ki a korai filmnek, a némafilmnek az egyetemes filmtörténetben? A filmkészítés és a filmstílus kezdeteiről elkülöníthető három feltételezés

Evolucionista, teleologikus Az egyik legkorábbi típusa a filmtörténetnek a korai moziban a későbbi filmkészítés előfutárát, előkészítő periódusát látja. A film történetére progresszív fejlődésként tekint, ezt a folyamatot lineárisan az egyszerűbbtől a bonyolultabb formák felé haladónak tartja. Az első világháború előtti mozi egy kezdeti stádiuma a későbbi lehetőségeknek, melyben a várható eredményeket felvázolják, de a technikai és a gazdasági fejletlenség miatt még tökéletlenül valósítják meg. A fejlődést természetes folyamatként, normaként kezeli, a fejlődést meg kell előznie egy fejletlenebb állapot, a kísérletek és tévedések korszaka. Ez a gondolkodásmód általában biológiai metaforákra épül: pl. a korai kísérletek = táptalaja a későbbi filmeknek, a filmkészítés virágzása stb., a filmnek megfogan a gondolata, megszületik, gügyög, megteszi az első lépéseket, beszélni tanul, a filmművészet éretté válik, haldoklik stb.

Esszencialista Egy másik típusú megközelítés továbbviszi az evolucionista megközelítést, pontosítják – meghatározzák a filmművészet fejlődésének a célját. A film fejlődése, tehát a filmtörténet a film sajátszerűségeinek a felfedezését és kutatását jelenti. A korai film a puszta reprodukció és a lefilmezett színház bilincseiben vergődött, míg fel nem fedezte a valódi természetét, sajátszerűségét. Pl. a montázst és a kameramozgást.

A médium küldetése: történeteket mesélni Egy harmadik megközelítés mind az evolucionista, mind az esszencialista feltételezéseket kiegészíti. A fejlődés mozgatórugója valójában a történetmesélés minél tökéletesebb, hatékonyabb eszközeinek a kidolgozása volt. A mozi valódi lényegét akkor fedezték fel, amikor ráébredtek a médium történetmesélő küldetésére, a történetmesélés eszközei, a filmnyelv kialakulása azért volt szükséges, hogy megkülönböztethessék mozit a színháztól.

Georges Sadoul: A filmművészet története „ Az első a feltalálás időszaka: 1832-ben kezdődik és 1896-ban fejeződik be, elsősorban technikai jellegű, s csak röviden tekintjük át. A második az úttörők korszaka (1895-1908), kialakul az ipar, s megvetik, „szinte akaratlanul” a művészet alapjait. A harmadik időszakban, amely az 1. világháború befejezésével végződik, a film művészetté válik és kialakul nagyipari jellege. A negyedik a némafilm korszaka, a hangosfilm megjelenéséig.” (Sadoul 1959. 10).

Gregor-Patalas: A film világtörténete „A kezdeti korszak európai filmalkotói különböző irányú kísérleteket folytattak, és a filmet egyrészt a dokumentumszerű, valósághű ábrázolás szolgálatába állították, másrészt technikai trükkök segítségével egy irreális, képzeletbeli világot teremtettek. Az amerikai rendezők viszont már a kezdet kezdetétől fogva arra az útra léptek, amelyet szinte valamennyi művészileg számottevő művükben követtek: a realista film útjára” (Gregor – Patalas 1966. 31). a filmtörténet a technikai eszközök tökéletesedésének a története, amellyel a realitás illúziója minél tökéletesebben érhető el

Mindhárom szemlélet meghaladottnak számít, mert: Ezek a magyarázatok főleg a filmekkel, a technikai felfedezésekkel számoltak, és figyelmen kívül hagyták annak kulturális, gazdasági, ideológiai vonatkozásait. A mozit a kulturális, gazdasági, ideológiai kontextusai nélkül értelmezték. A hova fejlődik a mozi? helyett Mit jelentett abban a korszakban a mozi? Milyen céljaik voltak az akkori filmgyártóknak? Tulajdonképpen sok egymástól eltérő elképzelés működött egymás mellett, melyek közül bizonyos törekvések dominánssá váltak, mások nem. Adott korszakokban újraértelmezték őket.

Mindhárom szemlélet meghaladottnak számít, mert: A visszatekintés a filmtörténetre olyasfajta retrospekció, mely a jelen szempontjait vetíti vissza múltbeli eseményekre. A kortárs filmtörténet friss szempontokkal segít a korai film századvégi/eleji kortárs helyzetének rekonstruálása, mely nem fejlődésének lehetséges kifutását latolgatja. A korai film saját stílusa, logikája csak úgy értékelhető, ha függetlenítjük attól a későbbi gyakorlattól, amelyre nem készült, nem is készülhetett tudatosan. Téves kezdetlegesnek, primitívnek minősíteni a korai filmet, azért mert nem mesélt történeteket, úgy ahogy ma elvárnánk, mert nem is törekedett erre. Ez olyan, mintha azért bírálnánk a teát, mert nem kávé.

Maurizio Nannucci, 2005

Fogalomhasználat: korábban: a film születése vagy az új művészeti forma Charles Musser: ehelyett a film megjelenése, előtűnés, felbukkanás jelentésű emergence szót használja, és a mozgó képet a 17. századig visszanyúló képi, illetve projekciós gyakorlat szerves részének tekinti, melynek technikája mellett főleg kiállítási formája változott meg a 19. század végére

David Borwell és Kristin Thompson filmtörténete A 80-as évek Figyelmüket nem annyira a film technikai-lingvisztikai elemek, a filmnyelv kialakulására összpontosítják, inkább arra a módra, ahogy ezek az elemek egy funkcióikat összehangoló stilisztikai rendszert alkotnak. Hogyan tagolják a filmtörténetet? Három elbeszélés, három egység: a filmtörténetet mint átfogó folyamatot elbeszélő nagy történet kisebb keretek, amelyek a nagy történettel párhuzamosan kiemelt szemelvényeket tisztáznak: alkotók, filmek, jelenettöredékek elemzése megjegyzések és kérdések – jelenleg folyó kutatások, bibliográfia

Mit csinál a filmtörténész? Adatgyűjtés Leírás Magyarázat Mi tekinthető elsődleges forrásnak? - a filmek - nyomtatott sajtó, kéziratok, levelezések, interjúk - verziók: főleg a Hollywoodban gyártott filmek több verzióban készülnek el, tartalom és forma szempontjából is különböznek - rendezői változat Másodlagos források: a róla készült leírások, filmtörténetek Példa: kolozsvári amatőr filmkészítés kutatása

Magyarázó fogalmak: kronológia kauzalitás: egyéni döntés, csoportos: intézmény, informális közösség hatás trend: a történész szelektál, az adatok sokaságából, összevisszaságából rendet, koherens történetet gyárt, általánosít, eltekint a kivételektől, azonban, ha elismeri hogy általánosít, elismeri azt is, hogy valójában több minden volt, mint amennyiről beszélt periódus jelentősség: fejlődés helyett ezt a szót használja

Miért lehet egy film érdekes filmtörténeti szempontból? belső érték: gondolatébresztő, minőségük hatás: milyen hatással van más filmekre? Műfajt hoz létre, új fogások kipróbálására késztet, nagyon népszerű tipikusság – adott korszak szempontjából fontos, egy film példaszerű

Példák Ének az esőben: belső érték, tipikus, Egy nemzet születése, Aranypolgár: belső érték, hatás, Casablanca: hatás

A némafilm korszaka 3 nagy korszakot különböztetünk meg: KORAI film (early cinema):1895-1906/7 ÁTMENETI korszak: 1907-1917 A késő némafilmkorszak: 1917-1927/31

A némafilmkorszakoról alkotott képünk korántsem teljes:

A filmek 80-90%-át elveszettnek tekintik:

Ez mivel magyarázható? Semmi sem szent: nem tartották megőrzésre méltónak, több verzió létezett Cenzúra A moziban a vetítések nem voltak biztonságosak Természetes romlás, az ezüstnitrát réteg felbomlása Áttérés a hangra: a korábbi korszakot érdektelennek tartották

Mit jelent az a fogalom, hogy némafilm? Technikai különbség Esztétikai törés: a hangosfilm megváltoztatja a montázson és inzerteken alapuló mozgóképek eszköztárát. A fényhatásokra és a térhasználatra erőteljesen építenek.

Némaság? A némafilmek nem voltak (mindig) némák – kommentátor szövege kísérte az előadást, zenei kíséret a lehangolódott zongorától a zenekarig, Japánban a benshik intézménye Robert Bresson: „ A hangosfilm találta fel a csendet”. A némafilmben a csendnek nincs narratív funkciója, mint ahogy a hangosfilmben.

A némafilm a kortárs kultúrában

http://www.theartistifier.com/