A pedagógusok továbbképzésének mentálhigiénés vonatkozásai Erdélyi Magyar Mentálhigiénés Társaság I. Konferencia - Illyefalva Korodi Hajnalka Sepsiszentgyörgy 2006. szeptember 30. A pedagógusok továbbképzésének mentálhigiénés vonatkozásai
A lelki működés révén az ember a biológiai létezésen túl a társas élet bonyolult útját járja.
szemléletváltozásra van szükség A XXI. század a változások időszaka A változásoknak mi pedagógusok vagyunk a kovászai szemléletváltozásra van szükség TOVÁBBKÉPZÉSEK
Mentálhigiénés képzések célja 1. Pedagógusok személyiségének karbantartása Lelkileg 0 vércsoportúak vagyunk, mindenkinek adunk, személyiségünk gyűrődik, kopik személyiség karbantartására, feltöltődésére van szükség
Mentálhigiénés képzések célja 2. Pedagógiai etika tudatosítása Megőrizni emberi méltóságunkat Segíteni egymásnak Legyen értelme, amit teszünk Legyen egyensúly testi-lelki kapcsolatainkban Érzelmi tudatunk fejlesztése, különböző érzelmi csatornák révén Eszmei közösséget formáljunk
A mentálhigiénés képzések megszervezése intézményesített formában Kovászna megyei Pedagógusok Háza programjai révén Az RMPSz – „Bolyai Nyári Akadémia” tanfolyama révén 2003-ban kezdődött és rendszeresen jelen van úgy az állami mint a civil szférában
A Pedagógusok Háza tanfolyamai Év Résztvevők / csoportok száma Hely 2003 40/ 2 Sepsiszentgyörgy 2004 115/ 5 Betlehen, Kolozsvár, Barót, Poján, Brassó 2005 104/ 5 Medgyes, Brassó, Kézdivásárhely, Martonos, Uzon 2006 102/ 4 Sepsiszentgyörgy, Barót, Kovászna, Kézdivásárhely Össz 361/ 16
„Bolyai Nyári Akadémia” Sepsiszentgyörgy Év Résztvevők száma Csoportok száma 2003 40 2 2004 22 1 2005 21 2006 20 Össz 103 5 A résztvevők Erdély 9 megyéjéből, Szlovákiából, Szerbiából és Vajdaságból érkeztek. A célcsoportokat tanítók, óvónők, gimnáziumi- és középiskolai tanárok, óvoda- és iskolavezetők alkották.
Előadók Takács Péter – Magyarország Farkas Magdolna – Magyarország Fodor Gábor – Magyarország Pap Izabella – Magyarország Pálffy Alíz – Sepsiszentgyörgy Szilágyi Andrea – Sepsiszentgyörgy Szabó Éva – Sepsiszentgyörgy Korodi Hajnal – Sepsiszentgyörgy
Témák Mentális egészség, érték és cél Mentálhigiéné megfogalmazásának dimenziói Iskolai mentálhigiéné Egészséges és diszfunkcionális család jellemzői és funkciói Kiégés Stresszorok és azok kezelése Kábítószerek, függőségek típusai
A képzések eredményei, hatásai Szemléletváltás A kapcsolataink minősége (diák-tanár, beosztott-főnök) javult Szülőkkel való tevékenység jobb lett Önreflexiót, önkontrollt fejlesztett Érzelmekben gazdagabb közösségi élet megélése szakmai tekintély Pozitív magatartásformát alakított ki Új tanítási módszereket alkalmaznak (különösen problémás helyzetek megoldásában)
Köszönöm!