TEMPLÁRIUS ALAPÍTVÁNY Civil adózási tudnivalók. Kérheti-e a kedvezményezett a javára rendelkező magánszemélyek megnevezését?  A társadalmi szervezeteket,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
Advertisements

Kreditpontokkal kapcsolatos tájékoztatás
2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
Hogyan részesülhetnek a kedvezményezettek a személyi jövedelemadó 1 százalékából évben?
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
KÖZHASZNÚSÁGI TUDNIVALÓK Kinek kell rendelkeznie?  A napja előtt nyilvántartásba vett közhasznú,illetve kiemelkedően közhasznú jogállás.
Civil szervezetekre vonatkozó adózási szabályok
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Szja % APEH Sajtótájékoztató dr. Juhász István elnökhelyettes Budapest, szeptember 15.
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
Az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló évi XLIII. törvény
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Szolgáltató adóhatóság 2009’ Bevallások egyszerűsítése Elektronikus szolgáltatások bővítése TEÁOR és szakmakód konverzió Sajtótájékoztató február.
Adózási alapismeretek 3. konzultáció Személyi jövedelmadó
2007. szeptember % Idén több mint 14 milliárd forintot ajánlottak fel az adófizetők.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Tájékoztató a évről szóló személyi jövedelemadó bevallás és elszámolás lehetőségeiről (2007. január 16.)
2009. szeptember Tájékoztató a évi Szja 1+1 %-os felajánlásokról Előadók: Mogyorósiné Dr. Gábor Hajnalka elnökhelyettes Balázs Eszter Ágnes.
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
ADÓZÁS © A LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSOK 2008-TÓL dr. Laáb Ágnes BME Pénzügyek Tanszék egyetemi docens elérhetőség: telefon: ,
Zárjuk a 2011-es évet Előadó: Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna a kisvállalati adózás szakértője
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
Civil szervezetekre vonatkozó adózási szabályok Készítette:Czapkó Tiborné Tájékoztatási Osztály.
Szolnok, február 22. Összeállította: Dr. Túróczi Imre Forrás: NAV Információs levelek 13. szám.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
Bevezető a könyvvizsgáló-jelöltek részére december 04.
1% Magyarországon Határtalan Civil Nap, Budapest, május 12.
Civil szervezetek gazdálkodási és adózási szabályai 2012
Önkormányzati adóigazgatás aktualitásai március 4.
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
A jogi szabályozás alakulása
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Az Európai Unió más tagállamába kiküldött munkavállalók társadalombiztosítási jogállása, közteher-fizetési kötelezettség Széll Zoltánné előadása.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
A civil szervezetek és a települési önkormányzatok együttm ű ködésének szervezeti és gazdasági kérdései Összeállította: Nagy József Nagy József a NAV.
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
2012. évi adótörvény változások. Az adótörvényeket módosító törvények évi CLVI. törvény az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
TAO rendszer áttekintés
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló évi LXXXI
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
A civil szervezetek létesítő okiratának követelményei a Polgári törvénykönyv és a Civil törvény rendelkezései alapján Készítette: FORTIS ALAPÍTVÁNY 2015.
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló évi LXXXI. törvény változásai Készítette:Czapkó Tiborné Tájékoztatási Osztály.
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
Családbarát adórendszer Magyarországon Tamásné Czinege Csilla NAV Adószakmai Ügyekért Felelős Szakmai Helyettes július 5.
Munkáltatói Fórum január Rendes Ágnes Komárom-Esztergom Megyei Adóigazgatóság.
CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS Ferenczi.
A szervezet alapítói: Elnök: Bokor Ildikó, Tiszteletbeli elnök: Kolcsár József, a kézdivásárhelyi színház igazgatója, Alelnök: Fodor György, Főtitkár:
NEA-16-M pályázatok. Közösségi környezet kollégium kulturális tevékenység, közművelődés, tudomány és kutatás, hagyományápolás, audio- és telekommunikáció,
Társasági adó Civil szervezetek adózása Tao tv. 9.§, 20.§, 29/A.§ (14), 6.sz. mell. A) része Civil tv. (2011. évi CLXXV.) 2.§ 1., 11. pontja,
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Az első házasok kedvezménye
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
Összehasonlító példák
PÉLDÁK.
A központosított illetményszámfejtő rendszer évi változásai
A civil szervezetek támogatása és a vonatkozó jogszabályi változások
Fontosabb illetékekkel kapcsolatos részletszabályok
Előadás másolata:

TEMPLÁRIUS ALAPÍTVÁNY Civil adózási tudnivalók

Kérheti-e a kedvezményezett a javára rendelkező magánszemélyek megnevezését?  A társadalmi szervezeteket, alapítványokat az adóhatóság a beérkezett rendelkező nyilatkozatok alapján legkésőbb szeptember 1-ig értesíti arról, hogy javára magánszemélyek rendelkeztek. Az értesítéstől számított 30 napon belül a törvényi feltételek meglétét igazoló dokumentumok csatolása mellett lehet a pénzösszeg átutalását kérni. Az összeg elfogadása nem kötelező, ezért a kedvezményezettnek jogában áll azt visszautasítani. Az adó hatóság a határidőben benyújtott kérelmek alapján - a törvényi feltételek megléte esetén - legkésőbb november 30-ig a magánszemélyek által rendelt összeget a kedvezményezettnek, az esetlegesen fennálló köztartozások levonása után utalja át,  Mivel a magánszemélyek rendelkező nyilatkozata adó titoknak minősül, azt az adóhatóság még kérelemre sem közli a kedvezményezettel. Az "adományozók" kilétéről csak maguktól az adományozóktól szerezhet tudomást az adott szervezet.

Hogyan lehet rendelkezni a személyi jövedelemadó 1 százalékáról?  az adóbevalláshoz csatolva beküldeni - munkáltatói elszámolás esetén a munkáltatónak április 25-ig átadni,  adóhatósági adó megállapítás esetén a nyilatkozathoz csatolva február 15-ig beadni,  a kedvezményezett adószámát, illetve technikai számát tartalmazza (esetleg a kedvezményezett megnevezése is rajta lehet), azon csak egy kedvezményezett javára és teljes egészében történt rendelkezés, két beküldött rendelkező nyilatkozat esetén a nyilatkozatok külön-külön a két kedvezményezetti körbe tartozókat érintik:  például az egyik egy alapítvány,  a másik valamely egyházat jelöl meg kedvezményezettként.

Hogyan lehet a személyi jövedelemadó 1 százalékából részesülni ?  A személyi jövedelemadóról szóló évi CXVII. törvény 45. § szerint, az évi CXXVI. törvényben meghatározott módon és feltételekkel minden adófizetőnek minden évben lehetősége van arra, hogy az összevont adóalapjának a kedvezmények levonása után ténylegesen megfizetett adójából 1-1 %-ot az általa meghatározott egy-egy kedvezményezett javára jutasson. Ez nem kötelező, de aki élni kíván ezzel a lehetőséggel, akkor erről rendelkező nyilatkozatot kell adnia, mégpedig külön-külön a két,,1 %"- ról, vagy csak az egyikről,  Aki adóbevallást ad be, a rendelkező nyilatkozat-nyomtatványokat (2 db- ot) a bevallási nyomtatványcsomagban találja meg. Amennyiben az adóját a munkáltatója állapítja meg, vagy adóját az adóhatóság állapítja meg, az APEH ügyfélszolgálatain kérhet rendelkező nyilatkozat-űrlapot. Az is megfelelő, ha ugyanolyan méretű lapon jelöli meg a kedvezményezett adószámát vagy technikai számát és nevét (az utóbbi nem kötelező),  Kedvezményezettet két csoportból lehet választani, de mindegyikből csak egyet-egyet, azaz sem az egyik, sem a másik,,1 %" nem osztható meg, de nem is vonható össze. Ha valamelyik csoportból nem választ az adózó kedvezményezettet, akkor csak egy rendelkező nyilatkozatot adjon be mert az "egyik 1 %" nem irányítható át a másik csoportban lévő kedvezményezettek javára. Az azonos körből választott két kedvezményezett javára tett rendelkező nyilatkozat mindegyike érvénytelen.

Kik lehetnek kedvezményezettek?  A kedvezményezettek egyik csoportjába társadalmi szervezetek, alapítványok, köz­alapítványok, színházak, múzeumok és más közintézmények tartoznak,  Az adóhivatalnak nincs listája a több ezer, e csoportba tartozó kedvezményezettről, ezért ebből a csoportból az érintettek hirdetéssei, vagy általuk megküldött felkérés alapján lehet választani,  Társadalmi szervezetek, alapítványok: az évi II. törvény szerinti társadalmi szervezetek (kivéve ebből a pártokat, továbbá a munkaadói és a munkáltatói érdekképviseleteket), az alapítványok, ha bírósági nyilvántartásba vételük a magánszemélyek rendelkező nyilatkozata évének első napja előtt legalább két évvel már megtörtént feltéve, hogy alapszabályuk, alapító okiratuk szerinti közhasznú tevékenységét a rendelkezo nyilatkozat( ok) évét megelőző év első napjától megszakítás nélkül ténylegesen folytatja, eleget téve a rá vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek;  Kiemelkedően közhasznú alapítványok, társadalmi szervezetek, közalapítványok, melyeket a bíróság a rendelkező nyilatkozat évének első napja előtt legalább egy évvell kiemelkedő közhasznú szervezetként, illetve közalapítványként nyilvántartásba vett, feltéve, hogy az alapszabálya, illetőleg az alapító okirata szerint a rendelkező nyilatkozat évének első napja előtt legalább egy évvel közhasznú te­vékenységgel ténylegesen foglalkozik: . szociális tevékenység, családsegítés, időskorúak gondozása, . tudományos tevékenység, kutatás, . nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés, . kulturális tevékenység, . kulturális örökség megóvása, . műemlékvédelem, . természetvédelem, állatvédelem, . környezetvédelem, . gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúság érdekképviselet, . hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése,

Közzétételi kötelezettség  A közhasznúság két fokozata lehetséges: a közhasznú és a kiemelten közhasznú,  Az APEH a támogatásban részesült kedvezményezettek listáját internetes honlapján a nyilatkozat évének december 31-ét követően teszi közzé. A kedvezményezett (kivéve az egyházakat) javára juttatott összeg cél szerint felhasználásáról, vagy esetleges tartalékolásáról a nyilvánosság előtt kell számot adnia. Ez irányú kötelezettségének az átutalást követő év október 31-ig sajtóközlemény útján kell eleget tennie. A közzététel igazolásaként a közlemény egy eredeti példányát az elévülési idővégéig meg kell őriznie.

A közhasznú szervezeteket megillető kedvezmények  Ha a támogatott szervezetek között közhasznú és kiemelten közhasznú is megtalálható, akkor a csökkentés mértéke együttesen nem haladhatja meg az adózás előtti eredmény 25 százalékát.  A társasági adóról és az osztalék adóról szóló évi LXXXI. törvény, az illetékekről szóló évi XCIII. törvény, a helyi adókról szóló évi C. törvény szerinti mértékben és feltételek szerint a közhasznú szervezetet- a létesítő okiratában meghatározott cél szerinti tevékenysége után társasági adómentesség,  vállalkozási tevékenysége után társasági adókötelezettséget érintő kedvezmény, - helyi adókötelezettséget érintő kedvezmény, illetve  illeték kedvezmény illeti meg!  A nem magánszemély támogatás gyanánt nemcsak pénzbeli, hanem természetbeni adományt is adhat.

A személyi jövedelemadóról szóló évi CXVII. törvény 41. §- a alapján a magánszemélynél az összevont adó alapot csökkenti - a másolat megőrzése mellett kiadott igazolás alapján - a közcélú adomány kedvezménye. AA közcélú adomány: a közhasznú szervezetekről szóló törvényben meghatározott tevékenységet, tevékenységeket folytató közhasznú szervezet, kiemelkedően közhasznú szervezet közhasznú tevékenységének céljára, egyház számára, közérdekű kötelezettség vállalás céljára az adóévben befizetett pénzösszeg! AA közcélú adomány kedvezménye a befizetett összeg 30 százaléka, legfeljebb azonban a) kiemelkedően közhasznú szervezet(ek) esetében összesen 100 ezer forint, bb) a közhasznú szervezet(ek), az egyház(ak), illetőleg a közérdekű kötelezettség vállalás(ok) esetében összesen 50 ezer forint, AA tartós adományozás külön kedvezménye az előbbi feltételekkel és megadott korlátokig az adó évben befizetett összeg további 5 százaléka.

Duplán fontos a civileknek felajánlott 1%  A magánszemélyek jövedelemadójaként befizetett összeg 1 %- áról az adózó önállóan rendelkezhet, azaz az általa választott nonprofit szervezet számára felajánlhatja. (1996 évi CXXVI. törvény). Ez a törvény teremt lehetőséget arra, hogy az adófizető állampolgár közvetlenül is beleszólhasson a központosított javak újra elosztásába, vagyis maga dönthessen befizetett adójának 1 %-nyi felhasználásáról,  "Sajátos hungarikum az a törvény, amely lehetőséget teremtett adónk százalékának felajánlására a hazai közhasznú civil szervezetek, ill. valamely bejegyzett egyház javára. Hazánk példája nyomán hasonló törvényt fogadtak el Litvániában, Romániában, Lengyelországban és Szlovákiában,  A jogszabály nyomán a figyelem központjába kerülhetnek az igen kicsi büdzséből gazdálkodó civil szervezetek, és az adófizető a felajánlás segítségével beleszólhat adóforintjai egy részének mozgásába. Annak ellenére, hogy az adakozónak nem kell külön a "zsebébe nyúlnia", hogy segíthessen, az adófizetőknek még a 40 százaléka sem él törvény adta lehetőségével.„ (ORIGÓ)

Sokan azt gondolják, hogy 1 százalékokból származó támogatás elhanyagolható segítség, de ez nem így van: az APEH adatai alapján 2003-ban egy nyilatkozat átlagosan 4500 forintról rendelkezett, egy szervezetre átlagosan forintra jutott! DDuplán fontos a civileknek felajánlott 1%. Az állam a Nemzeti Civil AIapprogramon (NCA) keresztül ugyanakkora összeggel támogatja a civil szervezeteket, mint amekkora támogatáshoz az előző évre vonatkozó személyi jövedelemadó egy százalékának felajánlásából jutnak az adott évben. A Nemzeti Civil Alapprogramba nem az adózók által fel nem ajánlott "maradék" 1 % kerül, hanem az adózók által a szervezeteknek közvetlenül felajánlott 1 %- okkal megegyező összeg. EEzt a évi L. törvény szabályozza.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Köszönettel: Fr. Sármai Endre Zebegény Dózsa György u

TEMPLÁRIUS ALAPÍTVÁNY ___________________________________________________________ TEMPLOMOS LOVAGREND KRISZTUS SZEGÉNY LOVAGAJAI RENDJÉNEK ALAPÍTVÁNYA „NE NEKÜNK URAM,NE NEKÜNK, A TE NEVEDNEK SZEREZZ DICSŐSÉGET!”