Posztmodern vállalat Dr. PhD Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Társadalmunk különféle áramlások – tőkeáramlások, információáramok, technológiai áramlatok, a szervezeti kölcsönhatások áramai, továbbá képek, hangok és szimbólumok áramlatai – köré szerveződik.” Castells szerint a hálózati társadalom az áramlások tere. „Az áramlástér az áramlásokon keresztül működő, időmegosztásos társadalmi gyakorlatok materiális szerveződése.”
Tudásalapú gazdaság (knowledge driven economy) A termelés „elanyagtalanodik”, az anyagi áram helyett, illetve fölött egyre inkább a tudásáram lesz a meghatározó.
Made by mind „Olyan korszak bontakozik ki a szemünk láttára, amelyben az anyagi termelés, a manufaktúrák alárendelődnek a mentofaktúráknak (made by mind), a kezek kiszorulnak a termelésből, és az agy, a lélek, a szellem válik a legfőbb termelési tényezővé”.
„Olyan korszak bontakozik ki a szemünk láttára, amelyben az anyagi termelés, a manufaktúrák alárendelődnek a mentofaktúráknak (made by mind), a kezek kiszorulnak a termelésből, és az agy, a lélek, a szellem válik a legfőbb termelési tényezővé”. Az ontológiai coaching mint mentofaktura.
Mező- gazdaság Protestáns etika
Protestáns etika MANUFAKTÚRA
MANUFAKTÚ RA VÁLLALAT
VÁLLALAT mentofaktúra
mentofaktúra Tanuló vállalat
Tanuló vállalat identitáskrízis
„Az Egyesült Államok termelésének súlya (tonnákban mérve) száz év alatt valamicskét csökkent, miközben az értéke meghúszszorozódott.”
Nem csupán megnőtt az információ és a tanulás szerepe, hanem megváltozik annak helye (tanulóvállalat), funkciója is, perifériából centrummá lesz: a termelés „tudástermeléssé” alakul.
„A tanulás és a munka fázisa többé nem különíthető el, a munka tartalma igen nagy részben tanulás, a munka és a tanulás között határozott konvergencia tapasztalható.”
„A permanens tanulás stratégiájára a tudás új meg új ciklusait kell felépíteni, soha véget nem érő módon. A termelésbe foglalt tanulás, illetve a tudás mindezekből következően nem egyszerűen kísérőjelensége e folyamatnak, hanem a lényege. Valójában ma a tudás az egyetlen jelentőséggel bíró erőforrás. A hagyományos termelési tényezők nem szűnnek meg, de másodlagossá válnak.”
Másrészt ezt a tudást nem a munkától elszakadva, abból hosszabb- rövidebb időszakra kivonulva, kemény iskolapadokban, különböző vastag könyveket jegyzetelve kell megszereznünk. Ma nem véletlen, hogy a vállalatok válnak –a termelőfolyamat során- a tudás közvetítőivé, s az sem véletlen, hogy a klasszikus egyetemek mellett egyre inkább nő a vállalati egyetemek szerepe.
corporate university Motorola Egyetem: a világ egyik vezető IT cége évente több mint 4o millió USA dollárt fordít képzésre, megköveteli dolgozóitól, hogy évente legalább 4o órát szervezett tanulással töltsenek, korszerű oktatási központjaiban csak az USA-ban több száz oktatóból álló saját tanári karral rendelkezik.
A vállalati munka középpontjában az alkotás, az új lehetőségek feltárása, az új minták elsajátítása áll, s ezért megnő a kreatív munkaerő és a tudás szerepe és elismertsége. Nagyfokú az önállóság, de ugyanakkor állandó kommunikáció jellemzi az alkalmazottak közötti kapcsolatokat.
A vállalati szervezet nem merev, az új feladatokra állandóan új csapatok nem pedig merev struktúrák jönnek létre, „a hangsúly az együttmûködésen és a tudás megosztásán van, a vezetés szuverén módon gondolkodó egyének befolyásolására és cselekvésük koordinálására törekszik”. (100.old.) Ebben a típusú szervezetben „a tanulás intézményesül” (100.old.) – hangzik a szerzõk egyik lényegi megállapítása.
A korábbi konglomerátum és beszállító közötti kapcsolatot felváltja a hálózat, a cégek közötti újszerű kapcsolat. „A hálózatok jellemzője a több vállalatot, gazdasági egységet átfogó tartós együttműködés, a láncszemeiket alkotó szervezetek közötti bonyolult és gyakori interakciók és az azok talaján kiformálódó hosszú távú közös érdek”.