Mérés, és a mérés folyamata a médiakutatás tükrében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mennyi az annyi, avagy a szegedi médiumok olvasottsága, hallgatottsága, nézettsége az Informédia felmérései alapján szeptember 11.
Advertisements

Marketingkommunikáció és PR
[fre ]. Internetezők – internethasználat alakulása, Megj.: rendszeres olvasó = rendszeres olvasója bármelyik laptematikának Forrás: Szonda.
MILLIÁRDOK! FORINTOCSKÁK? figyelem: hatékony szponzoráció
A helyi sajtó távlatai. 2 A médiapiac mozgásban van  „Sajtó” alatt a klasszikus médiumok mindegyikét értjük (tv, rádió, nyomtatott sajtó, közterület,
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Az utólagos ellenőrzésre és az előzetes biztosításra épülő rendszerek összehasonlítása dr. Csikesz Tamás.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
NEKIK MÁR CSAK GYEREKJÁTÉK Felmérés az internetező gyerekekről A Piackutatás Napja május 5.
Internetes látogatottsági statisztikák
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Keresőmarketing Nap 2007 A keresés mindent visz? Avagy a keresés szerepe a mindennapokban… Darvas Péter Szonda Ipsos.
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
NIVEA For Men Mobil internet kampány Gábos Anna, NIVEA FOR MEN – a NIVEA férfias oldala…
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Hirdetési termékek – Direct Marketing eszközök.  Célzott, testreszabott hirdetési lehetőség  A hirdető által megadott szempontok alapján szűrt címlistára.
Lilla útja a sikerig– a Lilla magazin kampánya szeptember 11.
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
DPR kommunikáció alapelvei
2002. február 6. Mobil marketing a hirdetők szemszögéből.
A partnerközpontú intézmények plusz anyagi forrásai a kompetencia alapú oktatás vonatkozásában Előadó: Danyi Gyula.
Piackutatás.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Reklámkutatás Budapest, A különböző reklámfelületek mérése.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A kommunikációs mix elemei
Az online marketing kommunikáció hatékonyságának mérhetősége és jelenlegi helyzete április 24. Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek.
Készítette: Magyar Orsolya
E-beszerzés Bravo csoport.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
ATL - mit hirdessünk és hol?
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
Újságba rejtett üzenet Hogyan mérhető a sajtókommunikáció hatékonysága?
SZPONZORÁLT KUTATÁS TÁMOGATÓI AJÁNLAT PARTNER: GFK HUNGÁRIA február 17.
SZPONZORÁLT KÉRDŐÍV TÁMOGATÓI AJÁNLAT február 17.
A helyi média, mint hatékony reklám felület – Fehérvár Médiacentrum
Iwiw bemutatkozás. Internetezők – internethasználat alakulása, Megj.: rendszeres olvasó = rendszeres olvasója bármelyik laptematikának Forrás:
18-39 évesek elérése. Internetezők – internethasználat alakulása, Megj.: rendszeres olvasó = rendszeres olvasója bármelyik laptematikának Forrás:
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
A médiaelemzések lehetőségei és buktatói GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft. Skultéty László 1/21.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
SZPONZORÁLT KÉRDŐÍV TÉMA: ADÓKEDVEZMÉNYEK TÁMOGATÓI AJÁNLAT október 06.
1 Költségvetés tervezés 6. előadás. 2 Tartalom A tervezési renaissance Az éves operatív terv Mitől függ az éves operatív terv hatékonysága?
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
október Az erős online médiabrandnek komoly hozzáadott értéke van a hirdetések hasznosulása szempontjából.* *Szonda Ipsos – Index: Márkaérték.
Marketing információs
Haszon rendezvények médiaajánlat éves, a gazdasági életben helytálló vezetők Az adott téma iránt érdeklődők szűk, de releváns üzleti döntéshozók.
Megjelenési ajánlat Index.hu.
Mennyire modern a hazai elit?. 2 Mennyire modern a hazai üzleti elit… … információszerzésben? … médiafogyasztási szokásaiban? … életmódjában?
A reklám centruma.
1.Gyógyszeripari kommunikáció célcsoportja 2.Direkt mail és mérési lehetőségei 3.Direkt és alapfogalmak 4.Direkt mérési lehetőségei 5.Direkt.
Reklámkutatás Reklámkutatás Feitel Balázs, ügyvezető igazgató Millward Brown Hungary Kft Budapest, Aradi utca 8-10., t , 70/ f.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
CMA 2014 B2B KOMMUNIKÁCIÓS MEGOLDÁSOK Digitális Média Tények Könyve 2013 Megjelenés: május.
A magyarországi vállalatok rendezvényszervezési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink.
Termék vagy szolgáltatás értékesítése. Bevezetés Röviden mutatkozzon be, és mutassa be munkatársait. Ismertesse azt a terméket vagy szolgáltatást, amelyet.
– Letölthető változat –
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Haszon rendezvények médiaajánlat
A tartalommarketing lehetőségei és korlátai a gyógyszergyártók szemével szeptember 29.
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
„Adatbázis építés, adatállományok felhasználása, frissítése, targetálás; egy sikeres DM esettanulmány bemutatása” Vörös Gergely online média értékesítési.
A marketinginformációs rendszer
Mai téma: Segédletek a projektmunkához Katona Norbert.
Előadás másolata:

Mérés, és a mérés folyamata a médiakutatás tükrében Sáfrány Zsuzsanna zsuzsanna.safrany@dft.hu 2006. március 7.

mit, miért és hogyan kérdésekre választ adni? Az előadás célkitűzése: mit, miért és hogyan kérdésekre választ adni? MI A KUTATÁS? A mérés, (vagyis a kutatás) szerepének megértése és a mérési folyamat elhelyezése az üzleti folyamatban  a hallgatók értsék a mérés okát és célját MIÉRT ÉS KINEK KUTATUNK? A médiakutatások ügyfeleinek rendszeréről átfogó képet kapjanak HOGYAN KUTATUNK? Megismerjék a kutatások típusait és a kutatást végző cégek között el tudjanak igazodni

Mi a mérés, miért szükséges (miért mérünk?) Mit kell mérni? Hogyan illeszkedik bele az üzleti folyamatba a mérés? A mérés Marketingkutatás, piac- és közvélemény kutatás  egy adatbázis teljességének méréséig (mindenki szerepel-e benne?) A mérés nem más, mint releváns információk összegyűjtése.

Miért mérünk? A méréssel szerzett információk inputot jelentenek az elemzés elkészítéséhez  az elemzés célja, hogy segítségével helyes következtetésekre jussunk. A méréssel mindig valamilyen adathalmazhoz jutunk, amely számokat és állításokat (tényeket) tartalmaz. A szakember feladata, hogy ezeket az adatokat feldolgozva elemzést készítsen, amelyből releváns következtetéseket von le, amely meghatározza majd cselekvéseit az üzlet vezetésében.

A mérés minden cselekvési folyamat kezdő lépése ELEMZÉS KÖVETKEZTETÉS TERVEZÉS A mérés helye az üzleti folyamatokban Az üzleti folyamat folyamatos mérést jelent: megelőzi a tervezést, hiszen a tervhez adatokra van szükségünk, és végigköveti a teljes folyamatot, ahol méréssel ellenőrizzük, hogy a kitűzött célok megvalósulnak-e? Amennyiben a mérési eredmények eltérést jeleznek, vissza kell billenteni a folyamatot a megelőzésbe (vagyis újra kell terveznek a folyamat hátralévő részét, hogy a célok a megváltozott körülmények ellenére is teljesüljenek.)

Példa: Mérés: internethasználat Elemzés - állítások: - Az internetpenetráció 7%-kal nőtt az elmúlt egy évben Magyarországon - A 15-69 év közöttiek 28 százaléka tekinthető rendszeres internethasználónak - 24 százalék legalább heti rendszerességgel, 4 százalék ritkábban használja a világhálót - a 15-17 év közöttiek 74%-a mondható rendszeres internethasználónak - a rendszeresen internetezők szociodemográfiai hátterükben még mindig jelentősen különböznek a teljes lakosságtól …stb. Következtetések: 1. Rotációs kapát nem fogok tudni eladni kizárólag internetes kampánnyal. 2. A fiatalok elérésére az internet a legkiválóbb médium, amelyen szórakoztató tartalmat fogok kínálni 3. …

PIACOT BEFOLYÁSOLÓ SZEREPLŐK Hol van a helye a médiakutatásnak a piackutatáson belül? Induljunk ki a piac modelljéből ahhoz, hogy megértsük a médiumok mérésének okát és célját, valamint azt, hogy kik is a mért adatok ügyfelei: PIAC ELADÓK VEVŐK PIACOT BEFOLYÁSOLÓ SZEREPLŐK VIS MAYOR

PIACOT BEFOLYÁSOLÓ SZEREPLŐK Médium: közvetítő Mit közvetít: üzenetet (információ) PIAC HIRDETŐK VEVŐK PIACOT BEFOLYÁSOLÓ SZEREPLŐK VIS MAYOR CÉLCSO-PORT 1 CÉLCSO-PORT 2 MÉDIUMOK

TÁRSADALMI LEGITIMÁCIÓ (ESZKÖZE A MISSZIÓ) A MÉDIUM ügyfele: - az olvasó / néző / hallgató / böngésző = VEVŐK = ÜGYFÉL (a médium, mint olvasói termék ügyfele) - hirdető = VEVŐ = ÜGYFÉL (a médium, mint hirdetői termék ügyfele) - tulajdonos = ÜGYFÉL (belső ügyfél, a médium, mint üzlet ügyfele) (- az összes piaci szereplő --> legitimáció a működéshez: jogszabályi megfelelés, társadalmi misszió, konkurencia, stb.) A mérés célja: megfelelni az összes ügyfél minőség-elvárásának TÁRSADALMI LEGITIMÁCIÓ (ESZKÖZE A MISSZIÓ) Elégedett Olvasó Elégedett Hirdető Elégedett Tulajdonos

- Ki és kivel állítja elő a terméket? (hiteles forrás) Mit kell mérni egy médium esetén ahhoz, hogy minden ügyfél elégedett legyen? Milyen minőség-elvárásai lehetnek az ügyfeleknek? - Ki és kivel állítja elő a terméket? (hiteles forrás) - Milyen ügyfélszükségletet elégít ki a médium? (milyen problémát, hiányt old meg?) - Mi az ügyfél célja a termékkel? (mit nyer vele az ügyfél, mi az értéktöbblet, amihez jut?) - Milyen formai igénye van az ügyfélnek? (külső) - Milyen tartalmi igénye van az ügyfélnek? (belső) - Milyen mennyiségben van szüksége az ügyfélnek a termékre? (darabszám, oldalszám, Kb, fő, stb.) - Mikor van szüksége az ügyfélnek a termékre? (időzítés, időtartam) - Milyen árat hajlandó fizetni mindezért? (pénzben kifejezhető)

Vizsgáljuk meg egyenként a médium ügyfeleinek minőségi elvárásait!

A MÉDIUMOT VÉGFELHASZNÁLÓJA "az olvasó" Mi a termék: az újság, magazin, kiadvány, könyv a tévé / moziműsor a rádióműsor az online információ Ki biztosítja a terméket? - kiadó (lehet online is) - műsorszolgáltató Reprezentáns szállító a termék előállításában van-e? Mindig hozzáadott értéket jelent Mi az olvasó szükséglete, mi okból fogyasztja a médiumot? Mi az olvasó célja a médium fogyasztásával (hozzáadott érték!) Forma: - online - offline Tartalom: Miről szóljon? Mennyiség: - oldalszám - adásidő - stb. Idő: - megjelenés - mikor érhető el a tartalom? Költség: - mennyibe kerül a médium a végfelhasználónak?

A MÉDIUM ÜGYFELE, "a hirdető„ Mi a termék: HIRDETÉS (-->ELÉRÉS) Ki biztosítja a terméket? - kiadó (lehet online is) - műsorszolgáltató Reprezentáns szállító a termék előállításában van-e? Mindig hozzáadott értéket jelent Mi a hirdető szükséglete, mi okból vásárolja? A médiumnak jó elérése van a hirdető számára releváns célcsoportban. Mi a hirdető célja a médium vásárlásával? Terméket, szolgáltatást, vagy megbízója termékét és szolgáltatását akarja eladni. (lehet konkrét ajánlat v. imázsépítés) Forma: - online hirdetés - offline hirdetés Tartalom: Ki az olvasó? Mennyiség: - megjelenés száma / időtartama Idő: Releváns időpontban szólítom-e meg a célcsoportot? Költség: - mennyibe kerül a hirdetés?

A MÉDIUM BELSŐ ÜGYFELE, "a tulajdonos" Mi a termék: A MÉDIUM, MINT ÜZLET (--> PROFIT / nonprofit (ebben az esetben a rentábilis működés) Ki biztosítja a terméket? Az üzlet folyamatvezetője, pl.: lapmenedzser, műsorigazgató, stb. Szállítók a termék előállításában : - szerkesztők - grafikusok, tördelők, vágók, és minden utómunka - hirdetésszervezők - nyomda - terjesztő - stb. Mennyiség: Az üzletben megvalósuló termékek száma, de legalább 1. Költség: - mennyibe kerül az üzlet megvalósítása és működtetése --,> pénzügyi terv Mi a tulajdonos oka a médium működtetésére? Vízió és misszió Mi a tulajdonos célja a médium működtetésével? A vízió és misszó megvalósítása, az üzlet fenntartása. Forma: Az üzlet formája Tartalom: A termék, vagyis a médium Idő: Az üzlet megvalósulása (timing) A MÉDIUM BELSŐ ÜGYFELE, "a tulajdonos"

Ki a mérés ügyfele, azaz kinek mérek?  A médium, mint üzlet (melynek ügyfele a tulajdonos) mérése Outputja: nem publikus, az üzlet vezetőjére és a tulajdonosra tartozik. A mérés outputja: az üzlet mutatószámai (kiadás - bevétel - eredmény)  A médium, mint olvasói termék mérése: Outputja: Elsősorban nyilvános, azaz transzparens adatok és azokból készült elemzések. A mérés ügyfele: - a szerkesztő: Hogyan alakítsa úgy a médiumot, hogy az a leginkább megfeleljen az olvasók / nézők / hallgatók igényeinek? - a hirdetési vezető (és minden hirdetésértékesítő): Hogyan teheti értékesíthetővé a hirdetési felületeket és a műsoridőt, vagy hogyan teheti azt hatékonyabbá? - a hirdető: Mennyire hatékony az adott médium az ő üzenetének közvetítésében?  A médium, mint hirdetői termék mérése Outputja: hirdetésértékesítés hatékonyságának elemzése - a hirdetési vezető (magának készítheti) - a tulajdonos (az eredmény méréséhez input)

A "KLASSZIKUS" mérés: a médium, mint olvasói termék mérése. Az olvasói termék mérésének típusai: A mérési módszer kiválasztása függ: - a médium formai paramétereitől (nyomtatott, online, televízió, stb.) - a célcsoport összetételétől - az elérés (terjesztés / sugárzás) módjától - a hirdetők döntési kritériumaitól - a ráfordítástól Ezek fényében számtalan, elsősorban az adott médium formai és elérési paramétereire specializált kutatási formákat használhatunk.

Szekunder adatgyűjtés - megvásárolt, vagy - ingyenesen hozzáférhető tanulmányok, adatok Pl.: Internet, szaklapok - statisztikák, célcsoport mérése, stb.: www.ksh.hu; www.fn.hu - auditálási adatok (nem teljes) print: MATESZ (www.matesz.hu) televízió: MédiaInfó (www.mediainfo.hu) online: Medián WebAudit (www.webaudit.hu) - médiahasználati szokások publikációi print: www.szondaipsos.hu; www.gfk.hu; www.kreativ.hu televízió, rádió: www.agbnielsen.net; www.szondaipsos.hu online: www.nrc.hu - piackutató cégek adatbázisa: http://www.pmsz.org/?page=tagsag - konkurens médiumok ajánlatai: egyik legfontosabb szekunder adat, hogy a konkurencia milyen üzenetekkel bombázza a hirdetőket! - ügynökségek aktivitása: kampány monitoring (Kreatív Intern, Marketing és média)

II. Primer adatgyűjtés Felmérést végző cég szerint: - saját kutatások (ár, bizalmas információk blokkolása, hatékonyság) - piac- és médiakutató cég által végzett felmérések (hiteles szállítóra van szükség, szakértelem, külső kontrolpont is lehet egy szállító) Időben is megkülönböztethető: - előzetes kutatás (pl.: hirdetői döntéshozáshoz) - folyamatos monitoring (pl.: kampány hatékonyságméréséhez) - utólagos mérés: hatékonyságvizsgálat Kettős jellegű vizsgálat: - mérni a médium hatékonyságát - mérni a médium népszerűségét, elfogadottságát, olvasottságát / nézettségét / hallgatottságát / látogatottságát

Általános válaszok, amiket a kutatások feltárnak: Kik az adott médium használói: hányan vannak, milyen demográfiai jellemzőkkel írhatók le? Milyen a célcsoport médiafogyasztása? Mely más médiatípusok és azon belül mely orgánumok közönségét gyarapítja? Milyen fogyasztási szokások jellemzik az elért közönséget? Mely termékeket, márkákat vásárolják, fogyasztják, használják? Hogyan vélekedik a közönség az adott médiumról? Milyenek a médiummal kapcsolatos elvárásai? Hogyan viszonyulnak a nézők, hallgatók, olvasók a hirdetésekhez? Milyenek a reklámokkal kapcsolatos attitűdjeik, mennyire elfogadók vagy elutasítók a hirdetésekkel szemben? Mely hirdetők számára teremt hatékony környezetet az adott médium?

Médium típusok szerint: Televíziós nézettségmérő rendszer Mérési módszer: panelvizsgálattal Mérést végző cég: AGB Nielsen Media Research Hungary Szoftverek: Arianna/AGB WorkStation, ARS A mérési eredményt felhasználók: tévétársaságok, médiaügynökségek, olyan hirdetők, akik megengedhetik maguknak a szoftver és az adatbázis-szolgáltatás megvásárlását A témáról bővebben: http://index.hu/kultur/media/agbhun; http://www.agbnielsen.net/whereweare/countries/hungary/overview.asp?lang=local

2. Rádiós hallgatottságmérés: Mérési módszer: rádiós napló v. előző napos kérdés v. in-hall teszt (műsor tetszésének mérésére) Mérést végző cégek: Gallup, Szoda Ipsos, NRC, stb. Szoftver: Média Navigátor --> Rádió Navigátor A mérési eredményt felhasználók: rádióadók, médiaügynökségek, olyan hirdetők, akik megengedhetik maguknak a szoftver és az adatbázis-szolgáltatás megvásárlását Bővebben a témáról: http://www.esma.hu/main.php?folderID=940&articleID=3862&ctag=articlelist&iid=1

3. Lapok olvasottságának mérése: Mérési módszer: lapteszt (belsős, pl. a magazinban egy kérdőív), sajtóolvasási vizsgálat, copy-teszt (lap frissítésére vizsgálati módszer) Mérést végző cégek: Szonda Ipsos, GFK, ACT International stb. Szoftver: Média Navigátor és Média Navigátor Plusz Bővebben a témáról: http://www.lapkiadas.hu http://www.mediakutato.hu/ http://www.internethajo.hu/index.php?task=hirek&subtask=&hirid=144

4. Internethasználat mérése: Mérési módszer: auditálás (oldalak látogatottságmérése), net-panel kutatás (internethasználók célcsoport-vizsgálata) --> a kettő kiegészíti egymást Mérést végző cég: NRC, Medián Webaudit Szoftver: nincs egységesen elterjedt, általában független auditból v. az oldal nyilvános statisztikája alapján mérik a megrendelők Bővebben: http://www.nrc.hu http://www.webaudit.hu

Az adatok hogyan alapozzák meg a médiumok működését az olvasói termékben és a hirdetői termékben? Mihez input a mért adat? Az olvasói termék szempontjából: ELEMZÉS JAVASLAT TERMÉK MÓDOSÍTÁSA: újrapozícionálás arculatváltás témák bővítése olvasóközönség bővítése / szűkítése tulajdonosváltás promóció tervezése stb. A TERMÉK VÁLTOZATLAN MARAD - promóció tervezése A TERMÉK KIVONÁSA A PIACRÓL

Mihez input a mért adat? A hirdetői termék szempontjából: ELEMZÉS ÁLLÍTÁS ÉRTÉKESÍTÉS: promóció Igazolás a célcsoport eléréséhez Igazolás a célcsoport affinitásához Igazolás a reklámbefogadás hatékonyságához HATÉKONYSÁG-VIZSGÁLATHOZ - Kampány hatékonyságának folyamatos, vagy utólagos mérése A HIRDETŐI TERMÉK KIVONÁSA, VAGY ÚJRAPOZÍCIONÁLÁSA

A mérési eredmények transzparenciája: a MÉDIAAJÁNLAT - A médiaajánlat a hirdetői termék minőségparamétereit mutatja be, vagyis azokat az igazolásokat, amely alapján a hirdető eldönti, megfelel-e neki a termék a célcsoportja elérésére

Médiatermék tervezése, pozícionálása, piaci bevezetése. A következő órán: A mérési eredményen integrálása az üzleti folyamatba: Médiatermék tervezése, pozícionálása, piaci bevezetése. Előadó: dr. Csikesz Tamás

Az előadás anyaga letölthető: Köszönöm a figyelmet! Az előadás anyaga letölthető: www.fiszmedia.hu/bkf Kérdések: zsuzsanna.safrany@dft.hu