7. Előadás A felnőttoktatás főbb módszerei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Médiapedagógia.
3 perc Tanári tevékenység Tanulói tevékenység Munkaforma • Bevezető • A pedagógus felvázolja a tanóra témáját. • Aktív figyelem • Frontális osztálymunka.
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Komplex Instrukciós Program
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
élménypedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a tanitásban
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Játéktár-tréning A kreatív gyakorlatok, szituációs játékok tréningje vezetők, trénertársak, moderátorok, animátorok, belső oktatók, pedagógusok részére.
Széchenyi tehetségműhely
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Angol nyelvi kompetencia
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Minőségmenedzsment alapelvek
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
HATÉKONY EGYÜTTMŰKÖDÉS – CSOPORTFOGLALKOZÁS BEMUTATÁSA AZ INTÉZETBEN
A tanulók társas helyzete az iskolában
A munka világával kapcsolatos tudás
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Kommunikáció az egyetemen Kommunikációs tréning Palkovits Nóra.
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Előzetes kérés a hallgatókhoz! Írják fel választott szakdolgozati témájukat! Foglaljanak helyet témájuk (ennek hiányában: szakmai érdeklődési területük)
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Projektmunka.
A Mályi-projekt. Bevezető A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is Olyan.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Készségfejlesztő és viselkedésmódosító csoportok tervezési modellje I. I. A csoporttagok fejlődésének tervezése 1.Mérd fel, hogy milyen deficitekkel és/vagy.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
4. osztályos példa Bubernik Eszter
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A beiskolázás előkészítése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
PROJEKT-TERV Youth 2 Youth Innovációs Verseny Keretében Megvalósítandó Közösségi Készítette: Harmati Katalin, Lázi Alexandra, Perge Gábor /Sorsfordítók.
Egyéntől a közösségig, passzivitástól a részvételig Fiatalok és a helyi közösség.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Előadó: Dorka Péter SZTE JGYPK TSTI
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

7. Előadás A felnőttoktatás főbb módszerei Bevezetés 2. Felnőttképzési lexikon (tanszék)

Résztvevő-központú módszerek A 2009-es és 2010-es feldolgozás részleteivel

A téma feldolgozása interaktív módszerekkel Kérdezz – felelek kártya készítése Döntés: Ki melyiket választja? Legyen benne: - Mi a neve? - Mire jó? (Lényege, specifikumai) - Milyen előfeltételei vannak? (Fizikai, szellemi) - Milyen buktatói vannak? (nehézségek) Felépítése feleljen meg a Kérdezz-felek játék logikájának

Otthon készült Hallgatói kártyák 2010

Tyukász Péter 2010 Csoportmunka Értekezlet együttműködve oldják meg a feladatot a feladatot önmaguk, a résztvevők irányítják célja ötletek kialakítása és konkretizálása a résztvevőknek adott idő alatt és adott helyen kell dolgozniuk a tagok között nincsen hierarchia, mindenki szabadon szólhat Értekezlet tervszerűség és hatékonyság jellemzi 3 fő típusa van: tájékoztató, problémamegoldó és döntéshozói 2 fontos szereplője van: az elnök és a résztvevő résztvevőközpontú felnőttképzési módszer van pl. ilyen szakmai-, munka-, és szülői is

Tyukász Péter 2010 Prezentáció Szerepjáték sok időt vesz igénybe, kevés szemléltetés eszköze: tábla, kréta, írásvetítő egy moderátor vezeti 3 típusa van a résztvevő tagok előre fogalmaznak meg kérdéseket Szerepjáték a szituációs módszercsoport népszerű formája a résztvevők önként vállalt szerepüket eljátsszák növeli az empátiás készségünket, a másokra való odafigyelést fokozza a csoportkohéziót időtartama lehet akár 30 perc is

Bojcsuk Henriett 2010 Csoportmunka A módszer fő sajátossága, hogy a résztvevők irányítják. Módszere egyfajta keretrendszer, amelynek a paramétereit szabadon lehet megválasztani és változtatni. Célja valaminek a megértése, az alkalmazás gyakorlása Az eredmény bemutatása: kiselőadás, fólia, plakát, videofilm, drámajáték Lényege, hogy egy adott foglalkozás résztvevői a program ideje alatt tervezett módon, egy előre meghatározott feladatot 3-6 fős kiscsoportra bontva, a foglalkozásvezető részvétele nélkül, együttműködve oldanak meg. Prezentáció Rövid idő áll rendelkezésre: 10-30 perc. Figyelembe kell venni a hallgatóság reakcióit. Két fajtája a hagyományos és a high tech. Legfőbb célja, hogy valaki bemutassa a mondandóját és meggyőzze a hallgatóságot az igazáról. A csoportmunkák fontos eleme.

Kiscsoportos vitatechnikák Bojcsuk Henriett 2010 Értekezlet Három típusa van: tájékoztató, problémamegoldó, döntéshozó. Tájékoztató célja a tényleges információcsere. Problémamegoldó célja egy komplex problémának az ismeretek és a tapasztalatok kölcsönös megosztásán és megvitatásán alapuló kollektív megoldás. Döntéshozó célja eljutni a közös, konszenzuson alapuló döntéshozatalig. Az értelmiségi és szellemi foglalkozások egyik leggyakoribb munkaformája. Kiscsoportos vitatechnikák 6-8 főnyi, egymást ismerő személyekből álló csoport esetén szokták alkalmazni. Rendszerint egy konkrét probléma megoldását célozza. Előnye, hogy minden résztvevőt bevon a munkába, hátránya, hogy viszonylag kevés új érv jut a felszínre. A kis létszámú csoportban könnyen kialakul az együttműködés. A módszer alkalmazásának a feltétele, hogy a résztvevők azonos szinten álljanak a tájékozottság és képzettség, ill. a vita- és kommunikációs képesség terén, és kellően felkészültek legyenek a munkára.

Tóth Kitti 2010 Hol lett közkedvelt, mondhatni divatos munkaforma ma már egyfajta módszereleme a tréning, projektmunka, szerepjáték… stb? (felnőttképzés) Minek a mozaikszava a 3 db L? Minek a lényege, hogy a résztvevő csoportmunkában tevékenykedve, lehetőleg a valósághoz hasonlatos körülmények között sajátítsák el a tananyagot. (tréning) Minek a tárolására szolgál az alumíniumból készült bőrönd? (moderációs készlet) Melyik az a csoportforma ahol a teljes csoport együttlétének helyszíne, ahol a csoporttagok megtalálják pozíciójukat, megtapasztalják a csoportmunkában nélkülözhetetlen kompetenciákat, érzékelik mekkora a feléjük áradó bizalom? (plénum) Hogy hívják azt, amikor a tagok különböző problémákat szimulálnak, és egyfajta megoldásra jutnak? (szerepjáték) Mi az, ami fejleszti az értelmi erőt és a versengés miatt egyfajta érzelmekkel telített dialógus alakul ki, mely fokozza a téma iránti érdeklődést? (vita) Milyen módszernél van jelen 3-5 egyen ragú szakértő, akik rendszerint megvilágítják a kérdést/kérdéseket? ( kerekasztal - vitaforma ) Mi az a forma melyben a személyek elhatárolják magukat a külvilágtól és kialakítanak egy „mi tudat”, a közösséghez tartozás érzését? (csoport) Mi kezdődik a probléma bemutatásával? (tréner prezentációja)

Dóri & Gabi 2010 Szerepjáték Csoportmunka Számos felnőttoktatási módszer eleme. A foglalkozás résztvevői elosztva végzik az előre meghatározott feladatot a foglalkozás vezetője nélkül. Célja valaminek a megértése, önálló feldolgozása. Fő sajátossága, hogy a résztvevők saját maguk állítanak fel szabályokat, normákat. Általában e munka közben vázlatot / plakátot készítenek, és kiválasztanak egy személyt, aki később prezentálja a lapra leírtakat. Ezzel a tevékenységgel minden résztvevő aktívan részt tud venni a tanulási folyamatban. E játékot a foglalkozás vezető szóbeli vagy írásbeli helyzetismertetés után a résztvevők önként vállalt szerepek megalkotásával és eljátszásával szimulálják a problémát és egyfajta megoldásra jutnak. Ebben a szituációs játékformában csak olyan helyzet jó, amelyben egymással szemben álló, ütköző nézetek találhatók. A szerepet nem vállalók feladata ebben a szituációs játékfajtában hallgatóságként figyelik az eseményeket. Gyakori, hogy a résztvevők cseréjével a szituációt megismétlik. E szituációs játéknak két fajtája lehetséges az előzetes, ahol „minta” játékokat játszanak el a résztvevők és utólagos, ahol már átélt szociális szituációkat elevenítenek fel. Ehhez a szituáció fajtához, szakképzett és gyakorlott vezetőre van szükség. Szerepjáték Csoportmunka

Dóri & Gabi 2010 Tréning Megoldás: Tréning E módszer jellemzője, hogy a résztvevőknek kevés idő alatt új munkamódszereket, gondolkodási és viselkedés-formákat kell elsajátítani. Lényege, hogy e tevékenységet nem elméletben és hagyományos úton sajátítják el, hanem csoportmunkában. Alapelve, hogy a észtvevőknek saját maguknak kell megtanulniuk, a gyors probléma megoldást, ismeretelsajátítást, együtt működést. Itt legtöbbször probléma megoldási gyakorlatokat végeznek a résztvevők, amit maguk dolgoznak ki és oldanak meg több nézőpont figyelembe vételével. Hagyományos frontális típusú oktatási munkaformákkal szemben e módszer cselekvés orientált jellegű. A módszer vizuális megjelenítésű, fontos a moderációs eszközök alkalmazása. (kártya, kitűző, tábla, stb.) E módszer csoportdinamikai hatásokra és irányított tapasztalati tanulásra, saját élményre építő módszer, amelyet leggyakrabban személyiségfejlesztési céllal a szociális és interperszonális készségek fejlesztése, vagy elvárt viselkedési formák, elsajátítása céljából szerveznek. Tréning

Dóri & Gabi 2010 Szituációs játék Esetjáték E szituációs játék viszonylag egyszerűbb, könnyebben elkészíthető. A valóság egyetlen konfliktusát kell írásban vagy technikai eszközzel bemutatni. Ebben a játékban a résztvevők csoportmunkában kialakítják saját megoldási javaslatukat, és ezután röviden ismertetik és indokolják azokat. Aktivizáló módszer egyike. A résztvevők szóbeli, írásos vagy video anyag alapján képzeletbeli helyzetbe kerülnek. Ezen módszerekben a feladatot a résztvevőknek, az életből való tapasztalat alapján, vagy tanultak alapján a szerepek tanulmányozása és eljátszása révén kell megoldaniuk. Szituációs játék Esetjáték

Órai interaktív munka eredményei 2009

Csoportmunka kártya/1 2009 (Cserna Erika, Szilágyi Szilvia, Varsányi Viktória, Nagy Edit) Innovatív eljárás, egyelőre szokatlan, új munkaforma. Erőfeszítést, sok előkészítést igényel. Költséges. 3-6 fő alkotja, és nem jellemzi a hierarchia. Eredménye és hatékonysága bizonytalan. Jól felkészült vezetőket igényel. Saját szabályok jellemzik. E munkaforma egyik jellemző kritériuma a „ mi tudat „ kifejeződése. Aktivitás, közös cél, demokratikus együttműködés jellemzi.

Csoportmunka kártya/2 2009 (Cserna Erika, Szilágyi Szilvia, Varsányi Viktória, Nagy Edit) 7. Ebben a munkaformában a vezetőnek több ideje marad a résztvevők megfigyelésére. A vezető motivál, ösztönöz, ellenőriz, elindítja a folyamatot. Író, olvasó, prezentáló feladatkörök vannak benne. A munka eredményének bemutatása plénum előtt történik. aknumtroposC 

Tréning kártya 2009 (Páll Éva, Dobi Gabriella, Csontos Kitti, Koncz Magdolna) 1. Rugalmas, a résztvevők kreativitását megragadó. 2. A résztvevőknek kevés idő alatt kell új munkamódszereket, gondolkodási és viselkedésformákat elsajátítani, kitalálni. 3. Az új ismereteket nem elméletben, hanem tevékenységek során csoportmunkában sajátítják el. 4. Jellemző rá a vizuális megjelenítés. 5. Tréner és a résztvevők között a viszony partneri és egyenrangú. 6. Fő cél: a tagok segítése a személyiségfejlődésben.

Tréner kártya 2009 (Páll Éva, Dobi Gabriella, Csontos Kitti, Koncz Magdolna) 1. Képes függetleníteni magát saját véleményétől. 2. A munka folyamatában semleges. 3. Valamennyi partner véleményét egyformán kezeli. 4. A csoport tagjait segíti a személyes fejlődésben. 5. Értékelésük: nem direkt és gyors, maximum észrevételeket tesz. 6. Tudatosan alkalmazza a csoportdinamika szabályait. 7. Felel a formai keretekért és a tréning tartalmáért.

Prezentáció és moderálás kártya/1 2009 (Kuti Szilvia, Sós Tekla, Bóday Szilvia, Fábián Benita) 1. A csoportmunka fontos eleme 2. Két fajtája van, a hagyományos és a high tech 3. Rendszerint rövid ideig tart, 10-30 perc 4. A hagyományosnak a tábla és a kréta az eszköze, még a high tech fajtájának a számítógép, és a projektor. 5. A foglalkozás vezetője eszközeit egy alumínium bőröndben hordja 6. Megjelenítésének fő eszközei: plakát, kártyák, kérdések (színes és látványos). 7. Szűk szabályszerűségek között kell maradni, 15-20 perc, áttekinthetőség, betűméret.

Prezentáció és moderálás kártya/2 2009 (Kuti Szilvia, Sós Tekla, Bóday Szilvia, Fábián Benita) 8. Meghatározott előkészítés és tervezés alapján világosan megfogalmazódik a rendezvény célja, az eredmények feldolgozása. 9. Csoportkohézió kialakítása: bizalom elvére épülve. 10. Vezetője fontos, hogy tudjon új ismeretek hatékonyan átadni a csoport tagjai felé. 11. Fontos eleme a megismerkedés, és a ráhangolódás. 12. Fontos a vezető és a csoport közötti kommunikáció és együttműködés. 13. Lezárása, egy csoport szintű záró beszélgetés, ekkor a vezető ismerteti a további együttműködési lehetőségeket (nevek, címek ismertetése).

Esetjáték kártya 2009 (Szitás Dóra, Lukács Anita, Nyeste Tímea, Mucza József ablak/2) A szituációs játékok egyszerűbb és könnyebben előkészíthető, rövidebb időt igénylő, mégis hasznos fajtája. A valóság egyetlen konfliktusát játsszák el eszközök bevonásával. A résztvevők csoportmunkában kialakítják saját megoldási javaslataikat. Az eltérő javaslatokat vitára bocsátják, és a foglalkozásvezető értékeli. Az incidens módszer annyiban különbözik tőle, hogy 2-3 fontos dolgot nem ad meg a foglalkozásvezető.

Víziómunka kártya (Szitás Dóra, Lukács Anita, Nyeste Tímea, Mucza József ablak/2) A szerepjáték egy speciális esete. Feltétele, hogy ismerjék a megváltoztatni kívánt területet, de nem kell érintettnek lennie. A megterhelő jelennel szemben pozitív képet nyújt. Egy teremben szervezzük. Mit akarunk együtt elérni? Munkaszakaszai: múlt, környezet, jelen, vízió, megvalósítás.

Szerepjáték kártya 2009 A szituációs játék népszerű formája A résztvevők drámajátékszerű megoldásokat alkalmaznak Mindenki részese – vagy szereplőként vagy megfigyelőként A cél az, hogy a szereplők jól formálják meg a személyiségtípusok gondolkodásmódját A játék ideje néhány perctől 20-30 percig is terjedhet Van előzetes és utólagos fajtája Előkészítése gondosan töténik Szükséges a háttér és az instrukciók pontos leírása Fiktív és autentikus fajtája is van

Hallgatói bemutatók/2009 (

Előadás, csoportmunka megtervezése és bemutatása/1 2009 Téma: A Nemzeti Ifjúsági Stratégia Team-tagok: Kuti Szilvia Sós Tekla Bóday Szilvia Fábián Benita

Előadás, csoportmunka megtervezése és bemutatása/2 2009 Cél: NIS megismertetése az x ifjúságsegítő hallgatók csoportjával Helyszín: BEIK Zivatar utca

Előadás, csoportmunka megtervezése és bemutatása/3 2009 Előkészületek: A konferencia terem berendezése, Ebéd megrendelése, Kávé, Tea, üdítő, víz stb. biztosítása, Humán infrastrukturális igény: - 2 előadó - 4 NIS munkacsoporttag Kellékek: 5 laptop, projektor, vetítővászon, A/4-es papírok, tollak, filcek, asztalok, székek

Előadás, csoportmunka megtervezése és bemutatása/4 2009 PROGRAM 9:00- 9:30 Regisztráció 9:30- 10:30 A előadó (Ifjúságpolitikai intézményrendszerek Magyarországon, miért szükséges a stratégia?- kitekintés EU ifjúságpolitikára, milyen a stratégia szerkezete) 10:30-10:40 szünet 10:40-11:40 B előadó (Ifjúság élethelyzete- demográfia, oktatás, mobilitás, foglalkoztatás, egészségi állapot, devianciák, közösségi feladatvállalás, szabadidő eltöltés) 12:00-13:00 ebéd

Előadás, csoportmunka megtervezése és bemutatása/5 2009 13:00-15:00 csoportmunka ( véletlenszerű csoportalkotás játékkal) csoportok feladata: a NIS-sel kapcsolatosan kitalálni egy átfogó/horizontális/ specifikus célokat az ifjúságüggyel kapcsolatban (4 szakember beül) 15:00-16:00 a csoportok prezentálnak egymásnak (vitára való lehetőség) 16:00-16:15 szünet 16:15-19:00 a szakemberek beszámolója a NIS jelenlegi célrendszeréről + kerekasztal beszélgetés + a nap értékelése

Animáció 2009 (Pál, Szitás, Csontos) A Nemzeti ifjúsági stratégia – előadáshoz és csoportmunkához tervezett és levezetett játék témája, „tárgya”: a szív (megható volt!)

Tréning/1 (Speckó-csoport: Varga, Nagy, Mucza, Dárdai) Csapatépítő tréning 9:00-10:00 Bevezetés, Ismerkedés Tájékoztatás az egész napos programokról. Ismerkedéses játékok: plüssállatokkal Meghatározott rendben Sok plüssel Eszközigény: 20 plüss 2 fő animátor, akik levezetik a játékokat. 10:00-11:30 1. blokk – Csapatépítés ejtőernyővel Vihar gomba Iglu Színcser Eszközigény: 1 db. Ejtőernyő 1 animátor, aki levezeti a játékokat 11:30-12:00 Szünet

Tréning/2 (Speckó-csoport: Varga, Nagy, Mucza, Dárdai) 12:00-13:30 2. blokk – Csapatépítés Játékosan Rántotta? Eszközigény: tojás, szívószál, olló, drót, ragasztó, fonál Csoportos Activity (történetet előadni) Lepedőfordítás (eszközigény: lepedő) 2 animátor, akik levezetik a játékokat 13:30-14:30 Ebédszünet 14:30-16:00 3. blokk – Csapatépítés a kommunikáció szintjén Sorba állás, a metakommunikáció segítségével születési dátum szerint növekvő sorrendbe kell a játékosoknak állni (eszközigény: egy kötél) Szimbólumos egymással háttal ül két játékos, az egyikük kap egy képet amit el kell magyaráznia a másiknak és akinek le kell rajzolnia az elmondottak alapján (eszközigény: fényképek, papír, toll) Székes – Átlós (eszközigény: székek) 2 animátor, akik levezetik a játékokat. 16:00-16:15 Szünet

Tréning/3 (Speckó-csoport: Varga, Nagy, Mucza, Dárdai 16:15- Értékelés Kérdőív (eszközigény: papír, toll) Székek 1-5-ig amennyire tetszett neki oda üljön, ha már elfoglalták a helyet, akkor egymás ölébe ülnek  (eszközigény: 5db szék) 1 animátor, aki levezeti az értékelést

Élménypedagógia 2009 (Utólagos – 2010 - megjegyzés: összekeveredett a két csoport?) Csapatépítő tréning:ejtőernyő, metakomm. Megértése,értékelés kérdőívvel – székre ülve fejezik ki az elégedettséget Játék: sorbanállás – házszám szerint táborszervezésCsapatépítő tréning 9:00-10:00 Bevezetés, Ismerkedés Tájékoztatás az egész napos programokról. Ismerkedéses játékok: plüssállatokkal Meghatározott rendben Sok plüssel Eszközigény: 20 plüss 2 fő animátor, akik levezetik a játékokat. 10:00-11:30 1. blokk – Csapatépítés ejtőernyővel Vihar gomba Iglu Színcser Eszközigény: 1 db. Ejtőernyő 1 animátor, aki levezeti a játékokat 11:30-12:00 Szünet 12:00-13:30 2. blokk – Csapatépítés Játékosan Rántotta? Eszközigény: tojás, szívószál, olló, drót, ragasztó, fonál Csoportos Activity (történetet előadni) Lepedőfordítás (eszközigény: lepedő) 2 animátor, akik levezetik a játékokat 13:30-14:30 Ebédszünet 14:30-16:00 3. blokk – Csapatépítés a kommunikáció szintjén Sorba állás, a metakommunikáció segítségével születési dátum szerint növekvő sorrendbe kell a játékosoknak állni (eszközigény: egy kötél) Szimbólumos egymással háttal ül két játékos, az egyikük kap egy képet amit el kell magyaráznia a másiknak és akinek le kell rajzolnia az elmondottak alapján (eszközigény: fényképek, papír, toll) Székes – Átlós (eszközigény: székek) 2 animátor, akik levezetik a játékokat. 16:00-16:15 Szünet 16:15- Értékelés Kérdőív (eszközigény: papír, toll) Székek 1-5-ig amennyire tetszett neki oda üljön, ha már elfoglalták a helyet, akkor egymás ölébe ülnek  (eszközigény: 5db szék) 1 animátor, aki levezeti az értékelést Készítették: Kuti Szilvi Juhász Nyitó Zsuzsanna Benkocs Ágnes 2009. április 1.

Szocializáció/1 2009 (Sós, Cserna, Bóday) Szocializálódj szabadon!!!! Sokoldalú kompetenciafejlesztés -3 napos képzés Interaktív, nem-formális képzés, ami a meglévő tudásokra épít, s animációs játékokkal egészül ki. Minden blokk végén és a legvégén értékelés. 25 fő egyetemista és főiskolást várunk.(csapatmunkát, aktív tevékenységet, építő jellegű foglalkozásokat és az adott témákat szeretik…). Tervezés: Játékkipróbálás, helyszín, konzultáció oda-vissza, hónnapokkal előtte leszervezés, anyagok , emberek beszerzése… Előadók: Magdi- Kutyás terápia- helyszínen ki is lehet próbálni Tekla-sportoló vendégek, beszélgetés, teszt Timi-Művészettel nevelés-vetítés, művészeti oktatás fontossága (gyermekrajz, tanórák, pszichológus, művészetterápia)-rajzelemzés a végén Citu- Ifjúsági szubkultúra- zenei csoport, lázadás, szerepjáték, filmvetítés, játékok, hangszeres programok… Era- Önkéntesség-beszélgetés, miért fontos, hol lehet Magyarországon, tesztek kiértékelés, népszerűsítés (15 perces videofilm, vagy film, reklám, plakát)-résztvevők csoportokban, vendégek…

Szocializáció/2 2009 (Sós, Cserna, Bóday) Minden nap 9-17-ig vannak a programok, utána pihenés, elmélyülés a témákban igény szerint, este „kis buli”. Ismerkedős, animációs játékok (jégtörő). Dobálós, kérdezz-felelek… Csoportalakítások (változatos, aktív) bevezető beszélgetések minden téma előtt végén: óriás társasjáték (bábu= emberek, maguk a résztvevők…) vetítés a 3 nap képeiből (emléklap, dvd, póló=minden résztvevőnek) TORTA Eszközigény: Kv, tea, nasi, szerződés, jelentkezési lap, hirdetőlap, óriástársasjáték eszközei, plüssállatok, zene, laptop, projektor, hangszerek, tesztek, tollak, ragasztók, újságcikkek, képek, diktafonok, féynképezőgépek, jelmezek, ragasztó, színeslapok, kistábla, elem, töltő, dvd író, dvd, pólók, torta, emléklapok… Emberigéyn: Szervezők, fotósok, technikusok, meghívott vendégek

Tréning 2009 (Fiatalok szükségletei –csoport: Telek, Tamás, Ádám, Varsányi,Szilágyi) Hátrányos helyzetűek beilleszkedése (a leírás elmaradt)

Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu Köszönöm a figyelmet! Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu

Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu Köszönöm a figyelmet! Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu