Bevezetés az SAP rendszerbe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyszerűsített kettős könyvelés gazdasági eseményekkel
Advertisements

S 1SCM© Siemens AG All rights reserved Útmutató a click4suppliers easy használatához Szállítói regisztráció.

Óraregisztrálási modul
Statisztika 2008 Az elektronikus program használata.
Kamarai prezentáció sablon
BPS Web 2.0 Felhasználói kézikönyv. A szerkesztő főoldala A bejelentkezett felhasználóA szerkesztő főmenürendszere Stílusformázások Nyelv- és nézetváltás.
Készítette: Kun Béla.  Operációs rendszernek nevezzük a számítástechnikában a számítógépeknek azt az alapprogramját, mely közvetlenül kezeli a hardvert,
Bakos Károly ESRI Magyarország
Főbb változások, újdonságok
Az ablakok.
A Windows használata Bevezetés.
A Windows grafikus felülete
Operációs Rendszerek I.
Az operációs rendszer Egy olyan szoftver, ami a számítógépeink használatához nélkülözhetetlen. Főbb feladatai: programok betöltése, futtatása perifériák.
Operációs rendszerek Bevezetés.
Rendszer kezelési ismertetés
Weblap szerkesztés HTML oldal felépítése Nyitó tag Záró tag Nyitó tag Záró tag oldalfej tözs.
PowerPoint program A PowerPoint programot nyissuk meg a Start menüből.
Bitumen Internet Sales 2012
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Operációs rendszerek Beállítások.
Humánkineziológia szak
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Készítette: Szobonya Ferenc
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Internetes böngészőprogram használata, beállításai
Windows operációs rendszer
A gondviselői modul az enaplóban
A Windows grafikus felülete
Ember László XUBUNTU Linux (ami majdnem UBUNTU) Ötödik nekifutás 192 MB RAM és 3 GB HDD erőforrásokkal.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Microsoft Windows A Windows fejlődése, általános jellemzése – 2. dia
Bevezetés az SAP rendszerbe
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Access alapok Táblák, kapcsolatok, űrlapok.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Táblázatok beillesztése, formázása dokumentumokba
AlertPay internetes számlához bankszámla hozzárendelése és pénz feltöltése az AP -re Lépj be az AlertPay oldaladra:
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Új tétel beírásához szükséges általános tudnivalók Új tétel elkészítéséhez űrlapot a felbukkanó ikonra kattintva kérhetünk.
szakmérnök hallgatók számára
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Support.ebsco.com Oktatóprogram Összetett keresés végrehajtása az EBSCOhost felületen Irányított stílusú keresőmezők.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Az elektronikus felvételi (e-felvételi) folyamata
Törzsek-Partnerek A partnerek menüpont alatt végezhetjük a partnerek nyilvántartásával kapcsolatos műveleteket. A partnertörzsben vesszük fel a partnerek.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A gyakorlatok munkakörnyezete
Kérelem elektronikus benyújtása a Szolgáltatói Nyilvántartásba
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Technikai és gyakorlati segítségnyújtás Kifizetési kérelem feltöltéséhez Pályázati Tájékoztató felület az ELEKTRONIZÁLÁS bevezetését követően Előadó: Gombita.
rendszer intézményértékelés és projektértékelés Felhasználói segédlet 2005.
Első lépések a szövegszerkesztő használatában
Rövid ismertető mikrofonnal történő
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
Egyszerűsített kettős könyvelés gazdasági eseményekkel
A hallgatók jelenlétének nyilvántartása a Neptunban
Számítógépes grafika I. AUTOCAD alapok
Egyszerűsített kettős könyvelés gazdasági eseményekkel
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Lekérdezések Adott tulajdonságú adatok listázásának módja a lekérdezés. A lekérdezések segítségével az adatbázisból megjeleníthetjük, módosíthatjuk, törölhetjük.
Információ és kommunikáció
Útmutató a click4suppliers easy használatához
Szövegszerkesztési alapfogalmak
Az operációs rendszer  Minden jog fenntartva.
Előadás másolata:

Bevezetés az SAP rendszerbe Összeállította: Farkas Zsuzsanna

Rövid áttekintés SAP - Systems Application and Product in Data Processing = Rendszerek, alkalmazások és termékek az adatfeldolgozásban egy németországi cég 1972 óta folyamatosan jelen van egy integrált, ügyviteli és termelésirányítási nyílt programcsomag, a számviteltől a gyártósor vezérléséig magába foglalja a cég teljes gazdasági tevékenységét SAP - Systems Application and Product in Data Processing- egy németországi cég, 1972 óta folyamatosan jelen van Első sikere a ’80 években az SAP R/2-es rendszer SAP R/3 megjelenése, térhódítása – 1992. Egy integrált, ügyviteli és termelésirányítási nyílt programcsomag, amely a számviteltől a gyártósor vezérléséig magába foglalja a cég teljes gazdasági tevékenységég SAP R/3 az első internetképes SAP megoldása

Az SAP jellemzői rugalmas struktúra valósidejű adatfeldolgozás párhuzamos, egyszerűsített folyamatok vállalati integrált megoldások folyamatorientáltság nyílt rendszerek teljesen integrált alkalmazások grafikus felhasználói felület moduláris felépítés

Az SAP moduláris felépítése Az SAP rendszer moduláris felépítése azt jelenti, hogy az SAP rendszeren belül pénzügyi- számviteli, kontrolling, tárgyi-eszköz gazdálkodási, termelésirányítási, készletgazdálkodási, kereskedelmi, humán erőforrás-gazdálkodási és egyéb modulokat különbözetünk meg, amelyek az adott szakterület teljes egészében lefedik, valamint interfész egységekkel a modulok közötti információáramlást is biztosítják.

Az SAP főbb moduljai Számviteli, pénzügyi modulok Logisztikai modulok Emberi erőforrás modul Projektrendszer modul Munkafolyamat modul Szakmai megoldások modul

A számviteli, pénzügyi modulok Könyvelés és pénzügyi modul Eszközgazdálkodásmodul FI – külső könyvelés és számviteli funkciókért felelős, speciális statisztikai számítások AM – a gazdasági szervezet eszközeivel kapcsolatos, műszaki gazdasági tevékenységek kezeléséért felelős CO - projektekkel kapcsolatos pénzmozgások követelése. Könyvelés és költséggazdálkodás. Általánosköltség-kontrolling, Termékköltség-kontrolling, Eredmény-piaci szegmensszámítás Controlling modul

Anyaggazdálkodási modul Termelésirányítási modul Logisztikai modulok Értékesítési modul Anyaggazdálkodási modul SD – Sales and Distibution (Értékesítési modul): rendelésfelvétel, kiszállítás, számlázás, anyagok, szolgáltatások értékesítése, törzsadatok kezelése. MM – Materials Management (Anyaggazdálkodási modul): beszerzés, szállítóértékesítés, készletgazdálkodás, számlaellenőrzés, anyagkezelés. PP – Production Planning (Termelésirányítási modul): termeléstervezés, szükséglettervezés, ütemezés, erőforrás-tervezés, gyártásvezérlés. Termelésirányítási modul

Emberi erőforrás-gazdálkodás modulok Minőségellenőrzési modul Karbantartás modul QM – (Minőségellenőrzési modul): minőségtervezés, minőségvizsgálat, minőséganalízis. PM – (Karbantartási modul): munkahely, munkaeszköz-karbantartás szervezése, lebonyolítása HR – (Humán erőforrás modul): bérszámfejtés, munkaerő-gazdálkodás, határidő tervezés, költségtervezés. Karbantartás modul

Szakmai megoldások modul Projektrendszer Kiegészítő modulok Munkafolyamat modul PS – Projektrendszer WF – Munkafolyamat modul: a modullal növelhető az irodai kommunikáció és a szervezet hatékonysága. IS – Szakmai megoldások modul: a vezető vállalatok együtt működve folyamatosan bővítik és aktualizálják az SAP-t, a legújabban alkalmazott gyakorlati megoldásokkal Szakmai megoldások modul

Az SAP indítása A Windowsba történő belépés után a rendszer az SAP program ikonjára történő dupla kattintással indítható. A tálcán található „Start” gombot aktivizálva a „Programok” –ból legördülő listából az SAP Logon-ra kattintva lehet aktivizálni.

Az SAP indítása Start menü – Programok – SAP Front End – SAPlogon A tálcán található „Start” gombot aktivizálva a „Programok” mellett található nyílra történő kattintással a listában megtalálható az SAP program megnevezés, amelyet szintén a nyíllal kinyitva az SAP Logon-ra kattintva lehet aktivizálni.

Bejelentkezés az SAP-ba Használni kívánt rendszer kiválasztása ECP CRM rendszer GCS Global Code System WYP Samsung Zrt produktiv rendszer WYT Samsung Zrt fejlesztői és teszt rendszere

Mandatszámot (Client) - A mezőben általában a rendszerben beállított default (alapértelmezett) érték jelenik meg, de ez változtatható. Felhasználói azonosítót (User ID) Jelszót (Password) Bejelentkezési nyelvet – HU, EN, …

Mandant Instancia szám: egyedi azonosítóval ellátott példány Mandant: egy instancián belül több létezik a rendszer különböző aspektusait jelöli 000 sorszámú mandant: az alaprendszer 066 sorszámú mandant: ellenőrzésre szolgál 888 sorszámú mandant: az éles rendszer A SAP-ban ez a legmagasabb hierarchikus egység, saját törzsadatokkal és adattáblákkal rendelkezik. Így nemcsak szervezetileg, de technikailag is önálló egység. Különböző mandantokat használhatunk a fejlesztő-, teszt- és éles rendszerek elkülönítésére. Üzleti szempontból a mandant jelenti a cégcsoportot, amelyen belül vállalatokat (vállalatkód) hozhatunk létre. A mandant-szinten bevitt adatok, változtatások érvényesek minden vállalatra, gyárra stb, ami az adott mandantban van.

A rendszerből történő kilépés Menüből – Rendszer Kijelentkezés Kijelentkezés” ikonnal Módusz esetén – Rendszer Módusz törlése Parancsmezőbe "/nend" parancs beírásával „Shift+F3

Az SAP felülete

Menük Menük elhelyezkedése Felső menüsorban (beállítási menük és standard menük) Függőleges elrendezésben a funkcionális menü Funkcionális menük fajtái SAP standard Szerep menü Felhasználói menü Kedvencek Menük előállítása Központilag állítják elő Felhasználó csak a kedvenceit állíthatja be

Menüsor (felső) Mindig megjelenő menüpontok Rendszer (System): A rendszer egészére vonatkozó, a modulspecifikus alkalmazásoktól független funkciókat tartalmaz. Segítség (Help): Az Online segítség különböző részei, a SAPnet elérése, valamint információkat az adott verzióról. Rendszer…- Pl.: Módusz létrehozása (Create session), Felhasználói alapértékek (User profile) , Kijelentkezés (Log off) stb. Segítség…-

Task szerinti megjelenő standard menüpontok <Objektum> : a nevét mindig az az SAP objektum határozz meg, amelyre az adott task vonatkozik. Feldolgozás (Edit): az aktuális objektum komponenseit kezelhetjük különböző funkciókkal. <Objektum> : Az első menüpont, amelynek a nevét mindig az az SAP objektum határozz meg, amelyre az adott task vonatkozik. Pl.: „Anyag”. Az objektumra vonatkozó funkciókat tartalmaz, mint pl. „Megjelenítés”, „Módosítás”, „Nyomtatás”. Feldolgozás (Edit): A második menüpont a menüsorban, ahol az aktuális objektum komponenseit kezelhetjük különböző pl. „Kiválasztás”, „Feldolgozás” vagy „Másolás” stb. funkciókkal. Ez a menüpont tartalmazza a „Megszakítás” (Cancel) funkciót is, amely ellenőrzés és adatmentés nélkül fejezi be az adott taskot.

Itt található a „Vissza” (Back) funkció is. Ugrás (Goto): az adott taskhoz tartozó más képernyőre való átugrást teszi lehetővé. Itt található a „Vissza” (Back) funkció is. Ugrás (Goto): A 3. menüpont a menüsorban. Az adott taskhoz tartozó más képernyőre való átugrást teszi lehetővé. Itt található a „Vissza” (Back) funkció is, ami a korábbi képernyőre való visszalépésre szolgál. A visszalépés előtt bevitt adatok ellenőrzése is megtörténik és hiba esetén hibaüzenetet kapunk.

Hagyományos menük

Gyakran előforduló menüpontok Kiegészítések (Extras): Az adott objektum, vagy elemeinek kiegészítésére szolgáló funkciók. Környezet (Environment): Az objektumhoz kapcsolódó, más tranzakciókkal elérhető funkciók. Beállítások (Settings): A felhasználó-specifikus tranzakció paraméterek beállítása, amely menü tartalmazhatja. Nézet (View): Az objektum megjelenítését szolgáló nézetek változtathatósága. Eszközök (Utilities): Objektum-független feldolgozásokat tartalmazó menüpont, mint pl.: általános törlés, másolás vagy nyomtatás. Kiegészítések (Extras): Az adott objektum, vagy elemeinek kiegészítésére szolgáló funkciók. Környezet (Environment): Az objektumhoz kapcsolódó, más tranzakciókkal elérhető funkciók. Beállítások (Settings): A felhasználó-specifikus tranzakció paraméterek beállítása, amely menü tartalmazhatja. Nézet (View): Az objektum megjelenítését szolgáló nézetek változtathatósága. Eszközök (Utilities): Objektum-független feldolgozásokat tartalmazó menüpont, mint pl.: általános törlés, másolás vagy nyomtatás.

Standard eszköztár elemei A menüsor alatti képernyőrészen megjelenő standard eszköztár tartalmazza a leggyakrabban alkalmazott funkciókhoz rendelt ikonokat.

Főbb ikonok Standard eszközsor - következő megkeresése - bevitel (OK) - első oldal - parancsmező - előző oldal - mentés - következő oldal - visszalépés - utolsó oldal - kilépés - módusz létrehozás - megszakítás (törlés) - shortcut létrehozás - nyomtatás - F1 segítség (mező help) - formázó menü - keresés

Enter vagy nyugtázó ikon Parancssor Mentés ikon Enter vagy nyugtázó ikon: Általában egy folyamat lezárására használt funkciós ikon, amivel az adott képernyő mezőinek kitöltését befejezettnek tekintjük. Parancssor: A tranzakciókhoz rendelt kódok beírására szolgáló mező, amely lehetővé teszi egyes képernyők közvetlen elérését, taskok indítását. Mentés ikon: A kötelezően megadandó adatok bevitele után az adatok megőrzésére szolgáló funkciós ikon.

Visszalépés ikon Kilépés ikon Megszakítás ikon Nyomtatás ikon Visszalépés ikon: Az előző képernyőre való visszatérést lehetővé tevő ikon. A visszalépés előtt a bevitt adatok ellenőrzése is megtörténik és hiba esetén hibaüzenetet kapunk. Kilépés ikon: A „Visszalépés” ikonhoz hasonló funkciójú ikon, de visszalépés előtt általában nincs adatellenőrzés, illetve nem az előző képernyőre, hanem a tranzakciót megelőző képernyőre lép. Megszakítás ikon: Hatására adatmentés és adatellenőrzés nélkül befejeződik az adott task. Nyomtatás ikon: A képernyőn megjelenő adatok kinyomtatását teszi lehetővé.

Lapozás az első oldalra ikon Lapozás az előző oldalra ikon Keresés ikon Újrakeresés ikon Lapozás az első oldalra ikon Lapozás az előző oldalra ikon Lapozás a következő oldalra ikon Lapozás az utolsó oldalra ikon Keresés ikon: A képernyőn megjelenített adatokon belüli keresést tesz lehetővé. Újrakeresés ikon: A keresési funkciónál megadott szöveg első előfordulásának megtalálása után újabb keresést kezdeményez. Lapozás az első oldalra ikon: A képernyőn megjelenített listán az első oldalra való ugrást teszi lehetővé. Lapozás az előző oldalra ikon: A képernyőn megjelenített listán az előző oldalra való ugrást teszi lehetővé. Lapozás a következő oldalra ikon: A képernyőn megjelenített listán a következő oldalra való ugrást teszi lehetővé. Lapozás az utolsó oldalra ikon: A képernyőn megjelenített listán az utolsó oldalra való ugrást teszi lehetővé.

Új módusz létrehozása ikon Shortcut létrehozása a desktop-on Segítség ikon (F1) SAPGUI beállítások ikon – formázó menü Shortcut létrehozása a desktop-on: A munkaasztalon készít egy linket az adott képernyőről, mely az adott tranzakció gyors elérését teszi lehetővé. Segítség ikon: Az aktuális képernyőn megjelenő mezőkhöz tartozó információ megmutatására szolgál. Használatánál előzőleg rá kell lépnie a vizsgált mezőre. Hatása megegyezik az adott mezőn kiadott F1 funkciós billentyű megnyomásával. SAPGUI beállítások ikon: A Frontend program opcióit, méreteit, másolatait készíthetjük el, állíthatjuk be.

Applikációs eszköztár A standard eszköztár alatt megjelenő képernyő rész. Az adott tranzakcióhoz rendelt dinamikus billentyűk, ikonok, melyek az aktuális menün keresztül is végrehajtható legfontosabb funkciók gyorsabb elérését teszi lehetővé. Az eszköztár felett jelenik meg a képernyő címe, amely az ablak címévé változhat (nem aktív ablak esetén).

SAP funkcionális menü

A menüben való közlekedés nyitás bezárás

Képernyő munkaterülete normál alkalmazásnál adatbeviteli és megjelenítési mezők találhatók riportfuttatásnál pedig ide kerül az eredménylista A képernyőt két részre oszthatjuk: Egyik a felhasználó-specifikus területmenüket tartalmazza dinamikus drill-down formában Másik a képernyő munkaterület

A képernyőn megjelenő mezők típus szerint lehetnek : Kötelezően kitöltendő adatbeviteli mező Tetszőlegesen kitölthető adatbeviteli mező Nem módosítható adatmegjelenítési mező Kötelezően kitöltendő adatbeviteli mező: Standard beállításnál fehér alapú. A képernyőről addig nem lehetséges a továbblépés a következőre, amíg az összes ilyen mezőt ki nem töltöttük. Tetszőlegesen kitölthető adatbeviteli mező: Standard beállításnál fehér alapú mező, amely az opcionálisan megadható adatok bevitelér szolgál. Nem módosítható adatmegjelenítési mező: Standard beállításánál szürke alapú mező, amely csak az adatok megjelenítésére szolgál. Legtöbbször a megjelenítés task funkciónál fordul elő.

A képernyőn találkozhatunk más adatbeviteli lehetőséggel is. Az adatbeviteli mezőkre egérrel közvetlenül is léphetünk, vagy billentyűzetről TAB-ral mozogva végighaladva a képernyő előző mezőin. A képernyőn találkozhatunk más adatbeviteli lehetőséggel is. Ezek a rádiógombok (radiobutton) és a kijelölő kocka (checkbox).

Rádiógomb: A rádiógomboknál a felhasználó választási lehetőséget kap, amelyek közül egyet és csak egyet választhat. Alapbeállítás szerint a lehetőségek közül az első már kiválasztott és ez változtatható meg. A kiválasztás egérrel történhet. Kijelölő kocka: A kijelölő kockánál a felhasználó olyan választási lehetőségeket kap, amelyek közül többet is választhat, de nem kötelező egyet sem kijelölni. A kiválasztás egérrel történhet.

Amennyiben egy beviteli mező jobbszélén ikont találunk, az arra utal, hogy a mező kitöltésében segítséget kapunk a rendszertől a már felvitt adatokból. Ezt a megoldást általában akkor alkalmazzák, ha az adott mező lehetséges értékeink száma nem túlságosan nagy. Amennyiben egy beviteli mező jobbszélén ikont találunk, az arra utal, hogy a mező kitöltésében segítséget kapunk a rendszertől a már felvitt adatokból. Ehhez rá kell kattintani a nyílra, melynek hatására egy legördülő menü jelenik meg, amelyet végignézhetünk és kiválaszthatjuk a szükséges értéket. Ezt a megoldást általában akkor alkalmazzák, ha az adott mező lehetséges értékeink száma nem túlságosan nagy.

Akkor is ez az ikon jelenik meg a mezőben, ha ún Akkor is ez az ikon jelenik meg a mezőben, ha ún. matchkód van a keresésében segítségünkre. A matchkód olyan dialógus ablak, amellyel többféle, az adott mezőhöz kapcsolódó szempont szerint is végezhetjük a keresést, attól függően, hogy milyen biztos információnk van már a keresett adatról, ami alapján szűkíthető a keresési halmaz. A machkód egyes mezőire több feltételt is megadhatunk egyszerre a ikonnal. Akkor is ez az ikon jelenik meg a mezőben, ha ún. matchkód van a keresésében segítségünkre. A matchkód olyan dialógus ablak, amellyel többféle, az adott mezőhöz kapcsolódó szempont szerint is végezhetjük a keresést, attól függően, hogy milyen biztos információnk van már a keresett adatról, ami alapján szűkíthető a keresési halmaz. A machkód egyes mezőire több feltételt is megadhatunk egyszerre a ikonnal, amelyek lehetnek egyedi előírt értékek vagy kapcsolatai, intervallumok és ezek tagadásai is, melyeket a piros lámpával jelölt füleken tehetjük meg egyedi értékre illetve intervallumra, valamint a szelekciós OPCIÓK gomb (F2) megnyomásával.

A machkódokat általában ott alkalmazzák, ahol a mező lehetséges értékeinek száma nagy. (Pl.: Anyagszám)

Státuszsor A sátuszsor a képernyő legalsó sora, amely a rendszerrel kapcsolatos ismereteket tartalmaz. Figyelmeztetési- és hibaüzenetek Szerver azonosító Aktuális módusz száma (zárójelben) Mandant száma (zárójelben) Hálózati csomópont azonosítója Felhasználó azonosítója A tranzakció vagy a program azonosítója Felülírás vagy inzertáló üzemmód jelzője Aktuális rendszeridő, vagy a rendszer válaszidő A sátuszsor a képernyő legalsó sora, amely a rendszerrel kapcsolatos ismereteket tartalmaz. A rendszerjellemzők közül a  ikon által felkínált információk közül választhatunk. Ezek a következők:

Státusz sor - üzenetek Az üzenetek vagy a státusz sorban, vagy egy pop-up ablakban jelennek meg Üzenettípusok „E” Hibaüzenet, a tranzakció nem folytatható „W” Figyelmeztető hibajelzés, Enter nyomásával folytatható a munka „I” vagy külön jelzés nélkül, csak informatív jelzés Adatbevitelkor a kötelezően kitöltendő mezőket kis pipa jelzi

Móduszokkal kapcsolatos ismeretek A módusz fogalma az SAP R/3 rendszer Windows-beli alkalmazási környezetéhez kapcsolódik. A módusz olyan önálló alkalmazása az SAP R/3 rendszernek, amely lehetővé teszi a felhasználónak, hogy egy bejelentkezéssel egyidejűleg több taskon is dolgozzon különböző ablakokban. Minden egyes bejelentkezésnél egyszerre 6 módusz alkalmazásra van lehetőség.

Módusz létrehozása Bejelentkezésnél automatikusan létrejön az első módusz. Az aktuális módusz száma legalul a státuszsorban leolvasható. További móduszokat menüből hozhatunk létre. Elérése:  Rendszer  Módusz létrehozása ( System)  (Create session)

Módusz létrehozásánál új ablak jön létre és ez lesz a továbbiakban az aktív módusz, amíg át nem térünk más móduszra. A különböző móduszok között, amennyiben nem töltik ki az egész képernyőt, a kívánt móduszhoz tartozó ablak bármely részére kattintva mozoghatunk. Mivel a móduszok is önálló Windows alkalmazásnak tekinthetők, ezért Alt-Tab, vagy Ctrl-Esc billentyűkombinációkkal is áttérhetünk az aktiválni kívánt móduszra.

Módusz bezárása Módusz törlés végrehajtható egyrészt menüből, vagy paranccsal a parancssoron keresztül. Elérése menüből:  Rendszer  Módusz törlése ( System  End session) A módusz bezárásánál nagy figyelemmel kell eljárniuk, mivel az úgy törlődik, hogy előtte nem történik figyelmeztetés, ezért előtte gondoskodnunk kell az adatok elmentéséről. Az utosó aktív módusz bezárása egyúttal az SAP rendszerből való kilépést is eredményezi, de ekkor már kapunk figyelmeztetést egy dialógus ablakon keresztül.

Tranzakciókód alkalmazása menürendszerbeli mozgásnál A tranzakciókód egy olyan 4 karakterből álló azonosító, ami egy logikai folyamat (tranzakció) megjelölésére szolgál. Egy tranzakció adatbeviteli és/vagy adatmegjelenítési mezőket tartalmazó képernyőkből és azok sorrendjét a felhasználó beavatkozásától függően meghatározó programból áll. Tranzakciók vezérlik az egyes applikációs szintek és azon belül az egyes taskok működtetését. Az aktuális applikációs szinthez és taskhoz tartozó tranzakciókódot az adott képernyőhöz tartozó státuszból olvashatók ki.

Ha más applikáció tranzakciókódját szeretném megtudni, azt a következőképpen tehetjük meg: 1. A főképernyő applikációs eszköztárán egérrel kattintsunk a SAP menü gombra vagy a gombra. 2. Ekkor feljön az SAP standard menü fastruktúrája ill. a felhasználóhoz hozzárendelt egyéni fastruktúra, ahol az egyes csomópontokhoz tartozó jel jelzi, hogy az adott csomópont tovább bontható, alatta újabb csomópontokat, vagy már a fa "level"-ein található tranzakció kódját találhatjuk. Egy csomópont kibontása egérrel a jelre való kattintással végezhető el. A kibontott csomópont jele ekkor -ra vált. Erre ismét kattintva visszacsomagolható a csomópont. 3. A fa tovább nem bontható részein találhatók az egyes témakörökhöz tartozó tranzakciók rövid leírása és előtte a hozzátartozó tranzakciókód.

Megjegyzés: A tranzakció kódokat csak abban az esetben láthatjuk az applikáció neve előtt, ha a  Kiegészítések  Beállítások ( Extras  Settings) menüpontokon keresztül a Műszaki nevek megjelenítése pontot bekapcsoljuk.

Az egyes applikációk és taskok a tranzakciókódok segítségével közvetlenül is indíthatók. Ennek lehetőségei: A parancssorba beírva a 4 betűs tranzakciókódot (/nXXXX formátumban amikor már tranzakcióban vagyunk), majd azt az ENTER gombbal vagy ikonnal nyugtázva. A "SAP menü" gomb megnyomása, majd a fastruktúra kibontása után a tranzakcióhoz tartozó sorra kétszer rákattintva A "SAP menü" gomb megnyomása, majd a fastruktúra kibontása után a tranzakcióhoz tartozó sorra egérrel rálépve, majd a menüsorban található Feldolgozás  Végrehajtás (vagy Végrehajtás új ablakban) menüre rákattintva. Favoritként egyénileg rögzített tranzakcióhoz tartozó sorra egérrel kettős kattintás.

Ha a már korábban használt tranzakciók közül szeretnénk ismét választani, akkor a parancsmező szélén a legördülő menüt képviselő ikonra egérrel rákattintva előjönnek a korábbi tranzakciókódok. Ezen a listán a menürendszeren keresztül elindított applikációk tranzakciókódjai is megjelennek. Az aktuális tranzakció a parancssorban kiadott "/n" paranccsal is befejezhető.

Beszúró/felülíró üzemmód Képernyők elemei Menüsor Ikonsor Kapcsolók Beszúró/felülíró üzemmód Szerver Státussor Üzenet SAP rendszer ID

Riportok A riport egy olyan program, amely információt nyer ki az SAP rendszer adatbázisából. A futtatás a parancssorba beírt tranzakciókód megadása után történhet. A beírás után az applikációs eszköztárban megjelenő végrehajtás gomb megnyomásával történhet a futtatás. A futtatás elindítása után, a programtól függően, vagy közvetlenül az eredménylistát kapjuk, vagy feljön egy ún. szelekciós képernyő, ahol a program olyan input paraméterek megadását teszi lehetővé, melynek segítségével korlátozhatjuk a futtatást, az eredménylistát. A szelekciós képernyő funkcióját tekintve nagyon hasonló a mezők kitöltését segítő matchkód-hoz.

Listák Listának nevezzük egy riport program futtatásának végeredményét. A listát általában a képernyőn jelenítjük meg, ahol Megkereshetek benne egy adott karaktersorozatot, Letölthetem többféle fájl formátumb(.dat, .rtf, .html), Az SAP Office segítségével elküldhetem más felhasználóknak, Kinyomtathatom vagy ún. spool-ba tehetem.

Spool – „sorban állás” Az SAP alapállapotban spool-ba nyomtat, melyet egy beállított ideig (általában 8 nap) bármikor ki lehet nyomtatni. Nem javasolt az azonnali nyomtatás elindítása, mert figyelmetlenül, akár több száz oldalas nyomtatás is elindítható, ami rendszer lassulást okozhat.

Az ALV Grid típusú listáknál ezeket a funkciók különböző ikonokkal érhetők el.

Saját adatok az SAP-ben A Saját adatok dialógusablak indítása

A Saját adatok dialógusablak

A Telefonszámok karbantartása ablak Státusz beállítása

Számla iktatása az SAP-ben Számlák szelektálása (anyag számlák, fuvar számlák, vegyes számlák … ) Bárkódos címkék felragasztása

Csak a megadott intervallumon belüli számlák listáztatása. Számlák regisztrálása az SAP-ben SAP megnyitása, T-code megadása A már iktatott számlák megtekintése Csak a megadott intervallumon belüli számlák listáztatása.

Barcode regisztrálása Számla adatainak bevitele

Automatic system notification via MySingle! Barcode megadása Iktatás dátuma Vendor kód megadása Számlaszám megadása Számla dátuma Számla teljesítésének határideje Számla összeg, pénzneme Számla tárgya Automatic system notification via MySingle!

Státusz ----------------------------------------------------------------------------- PIROS = még nincs beszkennelve, de már iktatva SÁRGA = szkennelve és iktatva ZÖLD = utalva

scannelés

Speciális scanner program megnyitása (Maxscan,Quickscan) „zajszűrés” A számla digitalizálása után, archiválás, mentés

Számla approválása (jóváhagyása), utalása

Köszönöm a figyelmet!