Gyermekkori írászavarok felismerése a grafológia szemüvegén keresztül

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Útvesztő számukra a világ…
Advertisements

Grafológiai előadások Önértékelés Ybl Miklós Építéstudományi Kar
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Grafológia – SZIE Ybl Miklós Építéstudományi Kar
4. Kreatív döntéshozatal
A diszlexia-veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre Diszgráfia
Gyarmathy Éva Az iskolai kudarcok háttere – a másképpen tanulók
GRAFOLÓGIAI ELŐADÁSOK MOTIVÁCIÓK YBL MIKLÓS ÉPÍTÉSTUDOMÁNYI KAR
Lukács Oktatási Központ -
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Lukács Oktatási Központ -
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
A DIFFERENCIÁLT OKTATÁS
Grafológiai előadások térszimbolika Ybl Miklós Építéstudományi Kar
Grafológiai előadások Munkavégzés Ybl Miklós Építéstudományi Kar
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Értelmi fogyatékosságok kórtana
A Kovács-módszer alapismeretei
A gyorsgondolkodás fejlesztése
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Magasabbrendű idegtevékenység
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
A szövegértés tanítása II.
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Lehetőségek a tanulási problémák korai felismerésében és megelőzésében
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Készítette: Ábelné Pintér Éva
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
A téri orientáció fejlesztése
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Lukács Oktatási Központ
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Az iskoláskor küszöbén
A maszatolástól az írásig Ungár Ágnes
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Magasabb rendű idegtevékenység
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Isten hozott! A művészet (zene – játék – mese) úri passzió vagy emberi létszükséglet?
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Magasabbrendű idegtevékenység
Magasabb rendű idegtevékenység
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Gyermekkori írászavarok felismerése a grafológia szemüvegén keresztül Gyimóthy Gábor Lukács oktatási központ

Az agyban dől el A kézírás agyi vezérlésű tevékenység : akár a szájunkkal is képesek vagyunk írni. Agyi aktivitás beszédképzés közben (Pozitron Emissziós Tomográfia - PET-scan) Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Hogyan ítélünk? Társadalmi megítélés Kultúrafüggő rendellenességek – ahol nem kell írni, olvasni, nincs diszlexia, diszgráfia Specifikus tanulási zavar bármilyen IQ-nál előfordulhat. Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Mi a diszlexia? A diszlexia:   A diszlexia: nem betegség, nem fegyelmi kérdés nem magatartás probléma Eltérő gondolkodás mód. 1877-ből az első beszámoló word-blindness néven (Kussmaul). Neurológiai, pszichológiai, neuro-pszichológiai, pedagógiai, logopédiai, grafológiai megközelítés Egyeseket megbélyegez, másokat felment Olvasási nehézség mely gyakran írászavarral jár együtt Az átlagnál sokszor fogékonyabb, jobb szellemi képességekkel rendelkező gyermekek elmaradnak és lemaradnak Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Szerzett diszlexia Születés előtti vagy utáni enyhe agyi trauma. Pl.: oxigénhiány, fertőzés, mérgezés, fejsérülés Tünetek lehetnek: fáradékonyabb, labilisabb, szétszórtabb, probléma a mozgáskoordinációban, emlékezet sérülése +Megmentett csecsemők – nyomok az idegrendszerben Több toxikus hatás Cél: Fejlődő orvostudomány – fejlődő pszichológiai, pedagógiai módszerek DE! Az agy fejlődik, rugalmas!! + a környezeti támogatás Tünetek enyhülnek, megszűnnek a korral. Szemben a szociokulturális hátrány okozta lemaradással Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Fejlődési diszlexia Örökletes, de nem feltétlenül öröklődik.   Örökletes, de nem feltétlenül öröklődik. Genetikai kutatások folyamatban Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Merre forog? Óramutató járásával ellenkező: bal dominancia Óramutató járásával megegyező: jobb dominancia The Right Brain vs Left Brain test Source: AAP Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Agyféltekék működése Jobb agyféltekei dominancia a diszlexiásoknál   Jobb agyféltekei dominancia a diszlexiásoknál Jobb globális, egyidejű, téri-vizuális gondolkodás vizualitás, téri képességek, érzelmek, zene, humor, kreativitás, egész, érzelmes, részleteket nélkülöző figyelem, képzelőerő, szimbólumok és képek, filozófia és vallás, hit, fantázia alapú, heves, kreatív Bal analitikus, egymás utáni, verbális gondolkodás logika, beszéd, írás, olvasás, számolás, részletek, logikus, részletekre figyelő, tényszerű, szavak és nyelv, jelen és jövő, matematika és tudományok, megértés, tudás, ismeretek, valóság alapú, praktikus A kreatív megoldások elterelik a figyelmet a pontos olvasásról, írásról. Hátrányt szenvednek az iskolában és lemaradnak. Agyféltekék összehangolása Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Mi hiányzik? Bal agyfélteke egyoldalú dominanciája Ami hiányzik Átlátás képessége Képzelet Intuíció Humor Vizualitás Művészeti gondolkodás Jobb agyfélteke egyoldalú dominanciája Ami hiányzik Logika Elemzés Szérialitás Részletek feldolgozása Verbalitás Tudományos gondolkodás Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Mi változott? Ma: információáradat – gondolkodás fejlődése nincs arányban Testséma fejlődése: a csecsemő érintése (pelenkázás, torna, fürdetés) – neurológiai ingerlés – fejlődés Téri fejlődés: házimunka, kert, természet <-> TV Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Elsődleges tünetek a kézírásban - Budavári Zsuzsa alapján Formai (alaki) jellemzők – „csúnya”   főként grafomotoros problémákra vezethető vissza az írás kivitelezése lassú és rossz, olvashatatlan vagy csúnya Az alaki diszgráfia jele, ha a gyermek: nem rajzol, rosszul rajzol, rosszul színez rossz a ceruzafogás, a nyomaték, kéztartás nem tartja a sorokat, betű- és szóközöket gyakori javítások, hiányzó ritmus túl gyors tempó, amely olvashatatlanságig elmossa a formákat túl lassú tempó, mely elmerevíti az írást satírozások, javítások, pacák, reszketeg vonal (tremor) ragasztások, teleszkóposság rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások aránytalan zónák, nagy méretingadozások iránytévesztés – tükörrajzolás, tükörírás, fejjel-lefelé rajz hibás térérzékelés – beszorított, szétszórt íráskép orientációs zavarok impulzív végvonalak általános koordinációs problémák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Elsődleges tünetek a kézírásban- Budavári Zsuzsa alapján Tartalmi jellemzők – „helytelen” Főként téri-vizuális és fonológiai zavarokra vezethető vissza A helyesírás gyengesége A tartalmi diszgráfia jele, ha a gyermeknél megmarad a: hibás hangképzés következetes betűtévesztések betűk és szótagok cseréje, kihagyása vagy többszörözése felcseréli az utolsó szótag, rag betűit, szóképeket nehezen tanul rövid és hosszú magán- és mássalhangzók rossz jelölése külön- és egybeírási hibák az A és O, az M és N felcserélése a B és P tévesztése – azonos formájú, mozdulatú betűk tévesztése a zöngés és zöngétlen hangzópárok felcserélése – V-F, G-K,T-D Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

A diszlexia, diszgráfia másodlagos – iskolai tünetei - Budavári Zsuzsa alapján a hibák nemcsak íráskor, hanem olvasáskor is jelentkeznek gyengék a nyelvtani anyag felbontásában, szintézisében idegen nyelv tanulásánál hasonló problémák az írásos hibákból megértési gondok következnek kis idő elteltével saját írásukat sem tudják elolvasni nem képesek összefüggő feleltre, írásbeli megnyilatkozásra matematikában is nehézséget okoz a szavak megértése (pl.: négyszer, néggyel, négyet keverése) manuális tevékenységeket nem kedveli nem szívesen rajzol, rajzainak színvonala elmarad az életkorban elvárhatótól Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Magatartásban fellépő tünetek A kudarcsorozatok magatartászavarokhoz vezet(het)nek   A diszlexiás gyermekek általában fáradékonyak Dekoncentráltak, figyelem nehezen köthető le, könnyen elterelődik Teljesítményük ingadozó A sorozatos kudarcélmények hatására kerülik az iskolai munkát, szívesen bújnak ki alóla Kompenzációs viselkedésként megjelenik náluk az agresszivitás vagy éppen a szorongás, a bohóckodás, a merészség – bármi amivel ki tudnak tűnni társaik közül Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Írásra való felkészítés Három éves kortól a diszlexia és diszgráfia megelőzésére: mozgás fejlesztése: mozdulatok utánzása finom-motorika fejlesztése: gyöngyfűzés, hajtogatás, töltögetés, célzás vonalvezetés: ujjal festés, rajzolás ceruzafogás: rajz, firka sortartás: színezés, sorminta, labirintus vizuális fejlesztés: levelek, termések gyűjtése irányok tudatosítása: társasjátékokban betűformák: betűelemek gyurmából szavak írása: saját név írása Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Ami segít Saját tanulási módszer Szavak elemzése, szemléltetése   Saját tanulási módszer Szavak elemzése, szemléltetése Mindig a helyes szót lássa Rövid idő a gyakorlásnál Tananyag vázlatos előkészítése, elmetérkép Látás, hallás, tapintás egyszerre a tanulásban Technikai eszközök segíthetnek! Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések Írásminták Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások satírozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások aránytalan zónák, nagy méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások aránytalan zónák, nagy méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések aránytalan zónák, nagy méretingadozások javítások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések aránytalan zónák, nagy méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések aránytalan zónák, nagy méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Otthoni környezetben Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések javítások méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Alaki, formai eltérések javítások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Írásminták Tartalmi hibák 2017.04.03. Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Tartalmi hibák Betűtévesztések Egybeírás-különírás hibás „A” és „O” cseréje Hasonló formájú betűk cseréje Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Tartalmi hibák Hosszú magán- és mássalhangzók hibája 2017.04.03. Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Tartalmi hibák Betűtévesztések Egybeírás-különírás hibás „A” és „O” cseréje Hasonló formájú betűk cseréje Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Tartalmi hibák Betűtévesztések Hiányzó betűk Egybeírás-különírás hibás „A” és „O” cseréje Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Tartalmi hibák Betűtévesztések, betűcserék „V” és „F” cseréje Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Tartalmi hibák Betűtévesztések „A” és „O” cseréje Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Kreatív megoldás és „öngyógyítás”- 16 éves fiú írásmintája 2 nap különbséggel - 1. minta 2. minta Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Kreatív megoldás és „öngyógyítás”- 16 éves fiú írásmintája 2 nap különbséggel - Tájékozódás a témában: http://www.diszlexia.hu/ Ajánlott irodalom: Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.

Köszönöm a figyelmet! www.grafologia.hu 2017.04.03. Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ 2017.04.03.