A szakképzés-fejlesztés aktualitásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szakmai vizsga lebonyolításának egyes kérdései a 20/2007. (V
Advertisements

A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Szabó Bálint Budapest, december 9. A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Készült a leendő vizsgázóknak
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Az informatikai szakmai vizsgakövetelmények Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április 5.
A SZERKEZETLAKATOS SZVK ÉRTELMEZÉSE
OKJ A kompetenciaalapú, moduláris szakképzési szerkezet.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
Elektronikai Technikus
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK IGAZGATÓINAK XIV. ORSZÁGOS FÓRUMA OKJ-vizsgák az iskolai rendszerű szakképzésben Halász János április 21.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés-fejlesztés aktualitásai, az új OKJ bevezetésével kapcsolatos feladatok Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI,
A szakképzés-fejlesztés aktualitásai Az FVM KSZI feladatai, szolgáltatásai Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Ágazati szakképzés változásai
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Egészségügyi szaktárca fejlesztései (szakképzést érintő tervek)
Kompetenciamérés a szakmai vizsgán - mérőeszközök Ujfalvy Andrásné Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet április 27.
Szakképzési dokumentumok
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
Modul rendszerű oktatás bevezetésének feladatai a Kaposvár-TISZK-ben és a partneriskoláiban.
OKJ A szakmai vizsgák. Szakmai vizsga I. Fogalmak II. A szakmai vizsga időtartama és keretei III. A szakmai vizsga feladatai, tevékenységei, és.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Szakmai vizsgák az egészségügyi szakképzésekben
Szakképzési változások
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
Az NSZI minőségirányítási rendszerét a BVQI tanúsította A tanév aktuális rendje és feladatai Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes augusztus.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
1 Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév A tanév rendje és aktuális feladatai Mihálka Nóra vizsgadokumentációs irodavezető.
A szakmai vizsgáztatás rendszere MA és HOLNAP Soós László Szociális és Munkaügyi Minisztérium Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály Székesfehérvár, 2007.
TOVÁBBTANULÁS Határidők Feladatok 28/2015. (V. 28.) EMMI rendelet A 2015/2016. tanév rendjéről 2. sz.melléklet ! A tanulók jelentkezése.
OKJ Szakmai- és vizsgakövetelmények. Szakképesítések modularizációja AB C
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

A szakképzés-fejlesztés aktualitásai Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI INTÉZET Wayda Imréné képzési igazgató

Az agrár-szakképzés helyzete Jelenleg összesen 124 középfokú oktatási intézményben folyik kisebb-nagyobb volumenben agrár-szakképzés. 51 tiszta-profilú agrár-szakképző iskola van, ennek nagy része speciális szakiskola. Kb. 60 intézményben nagy volumenű az agrár-képzés, kisebb mértékben foglalkoznak a nem agrár-területhez (elsősorban informatika, környezetvédelem) tartozó szakképzéssel. A többi intézményben pedig általános a nem agrár-képzés, de a közvetlen gazdasági környezet igényeinek megfelelően kis létszámban képeznek agrár-területre is (pl. pék, parkgondozó).

Az agrár-szakképzés helyzete Az iskolák fenntartói a helyi, illetve megyei önkormányzatok. Az FVM 20 intézményt tart fenn. Felekezet által átvett iskolában is maradt mezőgazdasági oktatás. Jellemzők: mezőgazdasági képzés: csökkenő érdeklődés, drága képzés : többirányú alapozás, gyakorlat, a beiskolázás legtöbb esetben maradvány-elven történik, a technikus képzéstől a tanulókat elvonja a felsőfokú szakképzés.

FVM fenntartású iskolák elhelyezkedése   Vép Kaposvár Szekszárd-Palánk Sellye Vác Budapest Varga M. SzKI Bercsényi M. SzKI Nemzeti Lovarda Kétegyháza Pétervására Lengyel Jánoshalma Piliscsaba Nagykovácsi Sopron Mátrafüred Szentlőrinc Villány Szentes Gyomaendrőd   2005/2006. tanév

Helyzetelemzés Tanulólétszámok megoszlása: 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15.   9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. Szakiskola 3943 2964 Szakközépiskola 7275 6095 2936 2582 Szakképzés 3870 2946 2391 1212 360

Helyzetelemzés A közoktatási szakaszban szakiskolába a tanulók 27%-a, szakközépiskolába 73%-a jár. A szakképzésben az FVM illetékességi körébe tartozó szakképesítések szakképző évfolyamaira 10769 tanuló iratkozott be, összesen 25846. Ez alapján a 144 „agrár”-szakképző iskolában az agrár-szakképzés aránya mindössze 42%.

Helyzetelemzés

Helyzetelemzés

Helyzetelemzés

A jelen és a jövő találkozása A szakképzést a megkezdésének időpontjában hatályos szakmai és vizsgakövetelmények alapján kell befejezni és eredményes szakmai vizsgát követően a bizonyítványt kiadni. (6) 2008. december 31-ét követően a 37/2003. (XII. 27.) OM rendelet rendelkezései szerinti szakképzés már nem indítható. (7) A 2006. április 1-jét megelőzően megkezdett szakképzés eredményes befejezését követő szakmai vizsgán kiadott bizonyítványok érvényesek, azok államilag elismert szakképesítést igazolnak.

A szakképesítési rendszer illeszkedése a közoktatáshoz

A szakképzés fejlesztésének irányai A 2015/2003 (I. 30.) Kormányhatározat 5. pontjában a Kormány felhívta az érintett minisztereket az Országos Képzési Jegyzék felülvizsgálatára. Ennek kapcsán az Oktatási Minisztérium kidolgozta az OKJ Országos Képzési Jegyzék felülvizsgálatának koncepcióját és végrehajtásának ütemtervét.

A szakképzés fejlesztésének irányai A megvalósítás operatív céljai, feladatai: az OKJ korszerűsítése; a szakmastruktúra moduláris rendszerű átalakítása, a szakképzés tartalmi korszerűsítése, kompetenciák, modulok beszámíthatósága a felsőfokú képzésbe, lemorzsolódók arányának csökkentése, különösen a szakiskolák esetében. „Hátrányos helyzetű VIDÉK”

A HEFOP 3.2.1. "A szakképzés tartalmi, módszertani és szerkezeti fejlesztése: A HEFOP 3.2.1 „Új szakképzési szerkezet” komponens a szakképzés tartalmának és szerkezetének – a magyar foglalkoztatási szerkezet elemzésén és a moduláris szakképzési rendszer újonnan kidolgozott programjainak a továbbfejlesztésén alapuló – megújítását foglalja magában.

Szakmaszerkezet átalakításának létjogosultsága Az átalakítás indoklása: a munkaerő képzettségi összetétele nem illeszkedik a munkaerő-piaci igényekhez, a képzési rendszerek rugalmatlanok, változások esetén nagy az átfutási idő, a képzés révén való egyéni pályamódosítást nem eléggé segíti rendszer. Az átalakítás hatásai iskolai folyamatok könnyebb tervezhetősége, felnőttkori pályamódosítás elősegítése.

A fejlesztés keretében kialakuló moduláris rendszer előnye : kialakítható a szakképesítések új kapcsolatrendszere, elősegíthető a szakképesítések közötti átjárhatóság, lehetővé válik a gazdaságban bekövetkező változások gyors és rugalmas követése, megvalósítható a képzés és továbbképzés jobb egymásra épülése, az előzetes tudás mérése és a beszámíthatóság egységesebbé válik, kialakulhat egy egységesebb taneszköz-rendszer, a szakképesítések tartalma gyorsabban és gazdaságosabban korszerűsíthető.

A fejlesztés keretében kialakuló moduláris rendszer előnye : A szakmastruktúra moduláris rendszerű kialakítása az intézkedésen keresztül mind az ifjúsági, mind a felnőttképzésben lehetőséget teremt a szakképzésből történő többszöri ki- és belépésre, azaz az egyén tervezheti a pályáját és kiválaszthatja az elvégezni szükséges modulokat.

Az adott csoportból kiválasztott szakképesítés Alapszakma Az adott csoportból kiválasztott szakképesítés a csoportra a legjellemzőbb, nem speciális, nem sokkal nagyobb mint az alap-modulcsoport.

Rész-szakképesítés Jogszabályban meghatározott, a munkaerő-piac által elismert, olyan kompetenciát tanúsít, amely egy munkakör ellátását teszi lehetővé. A szakmai vizsgakövetelményben meghatározott, a szakmai vizsgán letehető modulzáró vizsgák eredményes megszerzésével rész-szakképesítés szerez-hető.

Ráépülő szakképesítés Logikai inverze a rész-szakképesítésnek. A ráépülő szakképesítés az a szakképesítés, amely teljesen magába foglalja egy másik (nem rész-) szakképesítést, és azt speciális ágakkal egészíti ki.

Elágazó szakképesítés Az a szakképesítés ami egy általános modulból és egy elágazás-specifikus tartalomból áll. A kettő együtt alkot teljes szakképesítést (75-65% : 25-35%). Egy általános nagy számban gyakorolt szakma elnevezését jelenti, mi jelentősége miatt önállósult. Egy szakképesítés több elágazást is tartalmazhat.

A szakképesítések igazolása A képzés befejezésével záróvizsgát tesznek. A vizsga elismeréseként bizonyítványt kap ami az adott munkafeladat ellátására jogosít. A vizsga követelményeit központi szabályozás biztosítja, a 26/2001. (VII.27.) OM rendelet módosítás alatt. A végzettséget igazoló okmány az elvégzett OKJ szintnek megfelelő bizonyítványt ad.

1/2006. (II. 17.) OM rendelet 10/2007. (II. 27.) SZMM rendelet - az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés eljárási rendjéről szóló 1/2006. (II. 17.) OM rendelet módosításáról

A fő- és a rész-szakképesítés viszonya egy példán keresztül

A fő- és az elágazó szakképesítés viszonya egy példán keresztül

A fő- és a ráépülő szakképesítés viszonya egy példán keresztül

KONVERZIÓS TÁBLA

SZVK felépítése I. A SZAKKÉPESÍTÉS, RÉSZ-SZAKKÉPESÍTÉS(EK), ELÁGAZÁSOK, RÁÉPÜLÉS(EK) ORSZÁGOS KÉPZÉSI JEGYZÉKBEN SZEREPLŐ ADATAI II. A szakképesítés, rész-szakképesítés(ek), elágazások, ráépülés(ek) EGYÉB ADATAI III. A szakképesítés, rész-szakképesítés(ek), elágazások, ráépülés(ek) MUNKATERÜLETE IV. A Szakképesítés, Rész-szakképesítés(ek), Elágazások, Ráépülés(ek) SZAKMAI KÖVETELMÉNYMODUL-JAI V. A szakképesítés, rész-szakképesítés(ek), elágazások, ráépülés(ek) VIZSGÁZTATÁSI KÖVETELMÉNYEI VI. ESZKÖZ- ÉS FELSZERELÉSI JEGYZÉK

A szakmai vizsgák FOGALMAK Vizsgafeladat A szakmai vizsga tartalmi és értékelési egysége. A vizsgafeladat megfogalmazása tartalmazza a vizsgate-vékenység(ek) célját és a teljesítés meghatározó körülményeit. A vizsgafeladathoz legalább egy tevékenységet kell hozzárendelni. Gyakorlati vizsgafeladat A gyakorlati vizsgafeladat egy olyan komplex vizsgafeladat, melynek megoldása során a vizsgázó meghatározó arányban gyakorlati vizsgatevékenységet végez, de tevékenysége kiegészülhet egyes meghatározott kompetenciák felmérésére szolgáló szóbeli, interaktív, vagy írásbeli vizsgate-vékenységgel.

A szakképesítés célja szerinti szóbeli vizsgatevékenység: A szakképesítés birtokában végezhető munka-tevékenységgel azonos vagy azt pontosan modellező, szóbeli vizsgatevékenység. A szakképesítés célja szerinti írásbeli vizsga-tevékenység A szakképesítés birtokában végezhető munka-tevékenységgel azonos, vagy azt pontosan modellező, a vizsgázó által készített, (kiegészített) papíron vagy elektronikusan rögzített vizsgaproduktumot eredményező vizsgatevékenység.

A vizsga időbeli terjedelme, keretei és tagolódása Vizsgarészek száma 1-9, max. 3 nap Egymást tevékenységében követő vizsga- feladatot tartalmaz Követelménymodulhoz rendelendő Maximum napi 8 óra

Szakmai vizsga összegző értékelése A szakképesítés megszerzéséhez valamennyi követelménymodul esetében el kell érni a modulonként megállapított elégséges szintet. Egy követelménymodul elégséges szint-jének teljesítéséhez el kell érni a modul egészének 50%-át.

Szakmai vizsga összegző értékelése A szakmai vizsga összegzett teljesítménye az egyes modulokhoz tizedes törtként képzett, a modulban elért értéknek és a modul súlyának szorzatai összegeként adódik. Az ennek megfe-lelő százalékérték alapján az osztályzatokat a következőképpen kell megállapítani: elért 50% esetén elégséges (2), elért 60% esetén közepes (3), elért 70% esetén jó (4), elért 80% esetén jeles (5).

Példa: A szakképesítésben X modul aránya 60%, teljesítése 50% Y modulé 40%, teljesítése 80%. Összegzett értékelés: 0,6*0,5 + 0,4*0,8 = 0,30 + 0,32 = 0, 62 ; 62%, Közepes (3) A vizsgázó a szakmai vizsgáról tanúsítványt kap, melyben – akkor is ha valamelyik modul elégtelensége miatt a szakképesítést nem szerzi meg – valamennyi teljesített modulra vonat-kozóan fel kell tüntetni a modul teljesítésének (kerekített) százalékban kifejezett értékét.

Felmerülő kérdések, dilemmák Jelenleg a képzési idő az iskolarendszerű képzésben tanévre bontott. A jövőben a 100 órától a 2500 órás képzésig szóródik. Gond a tantárgyfelosztás, tanárok elfoglaltsága, vizsgáztatás. Egyes képzési fázisban lehet kilépő és belépő tanuló egyaránt. Vegyes korosztályú osztályok alakulnak ki.

Felmerülő kérdések, dilemmák Egy alap szakképesítés megszerzésére beiratkozott tanuló a képzés folyamán 2-6 rész-szakképesítési ponton kiléphet, végzettséget kaphat. Zavarja az osztálykeretben való oktatást (pl. belép 20 tanuló közben rész-szakképesítésekkel többen kilépnek, marad 5-6 fő).

Finanszírozási kérdések: Felmerülő kérdések, dilemmák Finanszírozási kérdések: Egy szakképesítés megszerzését finanszírozza az állam. A második szakképesítés megszerzésének állami támogatása szigorú feltételekhez kötött.

Felmerülő kérdések, dilemmák Be lehet-e iskolázni rész-szakképesítésre iskola-rendszerben? „Ahol csak az óraszám adott ott kizárólag iskolarendszeren kívül oktatható a szakképesítés kivéve, ha a központi program az oktatási és kulturális miniszter és a szociális és munkaügyi miniszter egyetértésével kiadásra került.” (10/2007. (II. 27.) SZMM rendelet 1.§.(4)) Kérdés: Ez a rész-szakképesítésre is vonatkozik, vagy csak a szakképesítésre?

Felmerülő kérdések, dilemmák Tanműhelyek, tanüzemek, tangazdások fejlesztése történt meg ezekhez a szakképesítésekhez. Mi lesz velük? A rész-szakképesítések esetében a tanulók felvételének feltételei nem azonosak a fő-szakképesítésével. Pl. a Vadgazdálkodási technikus rész-szakképesítése a vadász-vadtenyésztő, vagy gazda – mezőgazdasági munkás. Ha nem lehet rész-szakképesítésre beiskolázni, akkor azok a gyerekek szorulnak ki az iskolarendszerből, akiknek a legnagyobb szükségük lenne rá. 18 éves korig tanköteles!!

Felmerülő kérdések, dilemmák Finanszírozási problémák a folyamatosan csökkenő létszámok miatt. Kötelező óraszám problémák a moduláris képzés bevezetésével. Felvételi tájékoztatóban a következő tanévre történő meghirdetésekkel kapcsolatban nagy a bizonytalanság! Hogyan fog alakulni a képzési idő? 2+2, 1+1+2 vagy 1+3? Változnak a törvények, a 26/2001. (VII.27.) OM rendelet a szakmai vizsgáztatás szabályairól módosítása tervezett. ?????

Köszönöm megtisztelő figyelmüket ! Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI INTÉZET Wayda Imréné képzési igazgató Forrás: Nemzeti Szakképzési Intézet FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet