A MÁV Cargo szerepe, jelentősége a magyar – ukrán – távol-keleti áruszállításban Kalotai Zoltán MÁV Cargo ZRt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
Kedvezményes MFB források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
KIÚT Térségfejlesztési Egyesület Lehet-e Záhony és Csap az V. számú Páneurópai Közlekedési folyosó kereskedelmi és logisztikai központja? Lehet-e Záhony.
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Légi fuvarozáshoz kapcsolódó okmányok
a magyar- ukrán kapcsolatban
A MÁV Cargo szerepe, jelentősége a záhonyi térség fejlesztésében
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
I NFORMÁCIÓS T ÁRSADALOM T ECHNOLÓGIÁI PÓLUS Dr Magyar Gábor BME
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
A győztesek felelőssége – Tájkép csata után
„Közlekedés- és logisztikai- fejlesztés Záhony-Csap térségében” Konténeres áruforgalom növelésének lehetőségei az V. sz. főközlekedési folyosón Grausz.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
Tobit Pénzügyi Gazdasági Tanácsadó Bt. Budapest A határon átnyúló, közös ipari park lehetséges működési modellje, kialakítása, gazdasági lehetőségei Tóth.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A logisztika várható fejlődése az Észak-Alföldi régióban
Gazdaságinformatikai és kapcsolódó fejlesztések
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
III. A logisztika jövője
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
MASTERPLAST GROUP Nemzetközi terjeszkedés lehetőségei és veszélyei.
Lesku Miklós - polgármester Záhony Város
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
ZÁHONY TÉRSÉGI LOGISZTIKAI KLASZTER
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
ZÁHONY TÉRSÉGI LOGISZTIKAI KLASZTER
Lesku Miklós - polgármester Záhony város
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Előadó: Rigó Zoltán logisztikai szakértő Záhony Kereskedelem-logisztikai központ SWOT elemzés.
A Regionális Fejlesztési ZRt. szerepe, tevékenysége Záhony és térsége fejlesztésében Dr. Vajdáné dr. Horváth Piroska vezérigazgató.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Nemzeti Fejlesztési Terv II december 15. Dr. Veres János pénzügyminiszter.
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Záhony térség: stratégiai pont a kelet- nyugati kereskedelemben november 11. Dr. Veres János kormánybiztos MINISZTERELNÖKI HIVATAL.
DR. Horváth Rudolf Záhony és Térsége Fejlesztési Kft.
Az uniós Magyarország új kelet- európai szomszédság-politikája és a Selyemút újjáélesztése Előadó: Németh János, a Külügyminisztérium szakmai tanácsadója.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Logisztikai Központok Finanszírozása szeptember 24.
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Vízi és vasúti szállítás
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
Magyar Nemzeti Kereskedőház. ALAPÍTÓK: MAGYAR ÁLLAM (99%) és MAGYAR KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA (1%) Magunkról Kormány: Keleti Nyitás stratégia Új piacok,
Záhony Térségi Logisztikai klaszter bemutatása, működésének tapasztalatai Ifj. Rákóczi András titkár, Záhony Térségi Logisztikai Klaszter.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Rózsa Viktor Viszonylati menedzser Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. Bemutatkozás.
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
Budapest Premium Medical Port Klaszter
Vállalati terv bemutató
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Köteléki díjszabások október március.
Köteléki díjszabások március.
MÁV Cargo Árufuvarozási Üzletszabályzat módosítása, január 1.
A Rail Cargo Hungaria Zrt
Előadás másolata:

A MÁV Cargo szerepe, jelentősége a magyar – ukrán – távol-keleti áruszállításban Kalotai Zoltán MÁV Cargo ZRt.

Három nagy konkurens útirányról beszélhetünk (kelet-nyugati irány) : Versenyhelyzet Három nagy konkurens útirányról beszélhetünk (kelet-nyugati irány) : Lengyelországon keresztül, elsősorban Terespol – Brest (Malaszewicze) (E20) Szlovákián keresztül, elsősorban Csop - Cierna nad Tisou (Tiszacsernyő, Ágcsernyő) Ukrán oldalon Csap térsége Záhonyt nem érintő, de kiemelt jelentőségű: Románián keresztül, elsősorban Djakovo – Halmeun Merev vasúti szabályozások– normál széles kiszolgálás helyének megszüntetése Versenyhelyzetben van Záhony térsége: Szlovákián keresztül, elsősorban Csop - Cierna nad Tisou (Tiszacsernyő, Ágcsernyő) (E5) Ágcsernyő és környéke (Szlovákia) érdemel kiemelt figyelmet / 6 mó tonna átrakás Szlovák terminálok versenyelőnybe / Cargo: ingatlan nem, berendezés igen Kelet-nyugati irány: ZSR elkerülő útirány jellemzői: A szlovák vasút a MÁV-nál kedvezőbb technikai feltételekkel rendelkezik: D vonalosztály; az alap kocsi típusokból nagyobb mennyiség áll rendelkezésre (ÖBB részről kocsi kisegítés lehetősége fennáll, ami meghatározza az Ausztrián át a továbbítási útvonalat) kiépített, több speciális átrakóbázis Ciernán az átrakás állami támogatása a széles nyomtáv rendelkezésre állása Kassáig a tranzit forgalom bázisát képező US Steel forgalomnak a ZSR útirány (még HZ rendeltetést is beleértve) igen komoly konkurencia helyzetet teremt Lengyelországon keresztül, elsősorban Terespol – Brest (Malaszewicze) (E20) A lengyel átrakók a kelet-nyugati áruáramlatok továbbításában játszanak szerepet, ezért nem jelentkezik konkurenciaként Záhony tekintetében Ukrán oldalon Csap térsége Ukrán oldalon Csap fejlődése a legjelentősebb a régióban, ahol a magántőke bevonásával a vasút szinte teljesen kivonult az átrakási szolgáltatók köréből Záhonyt nem érintő, de kiemelt jelentőségű: Románián keresztül, elsősorban Djakovo - Halmeun keresztül bonyolódó szállítások, átrakások EU további bővítése (Románia, Bulgária), várhatóan tovább csökkenti a RO-LA forgalmat A vasúti konkurenciát a szomszédos vasutak jelentik elsősorban, mértéke azok feltételeitől, illetve erősségeitől függ az alábbiak szerint infrastruktúra, illetve egyéb technikai feltételek (nagy teherbírású vonatok, D vonalosztály, stb.) alacsony önköltség (pl. ukrán, román vasút) magas fokú hálózati szervezettség (pl. jól kiépült értékesítési rendszer) támogatottság (állami, egyéb) Számunkra a külföldi átrakók nem feltétlenül jelentenek konkurenciát, hanem alternatív útvonalat V. páneurópai folyosó szlovákiai ága az ágcsernyői határmenet lehetővé teszi Magyarország megkerülését

MÁV Cargo működését befolyásoló tényezők Záhony térségében Ipari logisztikai kapacitások részben kihasználatlanok Infrastrukturális és technológiai fejlesztések elmaradása Hasznosítható ingatlanok állapota nem megfelelő,vágányok részben felszedésre kerültek Terület környezetvédelmileg sok helyen szennyezett Ipari és logisztikai parki programok nem kellő hatékonysága Régió versenyképessége gyengült Árufuvarozási profil, eszköz tisztítás Az elmaradt beruházások, fejlesztések eredményeként az infrastruktúra reromlott, valamint a munkaerő minősége is a nem foglalkoztatás következtében nem jól kvalifikált Próbálkozások jelenleg is folynak fejlesztésekre, tőke bevonsára, de egy átfogó mindenkit érintő átfogó fejlesztési koncepció végrehajtására van szükség a térségben

MÁV ZRt. és a MÁV Cargo ZRt MÁV ZRt. és a MÁV Cargo ZRt. közötti tevékenység-felosztás a versenysemlegesség jegyében MÁV Cargo megalakulását követően az állami tulajdonú MÁV ZRt. kezelésében maradt elemek: Iparvágányok üzemeltetése és tulajdona az egész országban Záhonyi átrakóbázis infrastruktúra elemek, átrakó berendezések, eszközök tulajdonosa és üzemeltetője Humánerőforrás MÁV Cargo ZRt. közvetítői tevékenységet lát el a megrendelők/fuvaroztatók és a MÁV ZRt. között Új kereskedelmi együttműködések kialakítása a Pályavasúttal és a logisztikai társaságokkal Tisztázni kell, a külön vállást, mi maradt a MÁV Zrt. tulajdonában

Nemzetközi logisztikai trend kihasználása Záhony térségének megoldandó feladatai „Cargos szemmel” Nemzetközi logisztikai trend kihasználása Kelet Európa szerepe EU – Ukrajna kapcsolata Transz-Szibériai vasút szerepe Nyersanyagok, késztermékek áramlási iránya Infrastruktúra-fejlesztés, - árufuvarozás, logisztika Szolgáltatás-fejlesztés, - pl. kiegészítő logisztikai szolgáltatások A fejlesztések elsődleges célja: Legolcsóbb határátmenet biztosítása a térségben

Cargo stratégiai céljaihoz kapcsolódó feladatok Széles kocsibér optimalizálása az átrakóhelyek megválasztásával is Tengelyátszerelés optimalizálása ügyfelek átrakást elkerülő igényeinek figyelembevételével Pályahasználati és a vasúti szolgáltatási díjak kedvezményezettsége révén forgalomgenerálás Logisztikai szereplők összehangolt tevékenysége – Klaszter Határon túli együttműködés fejlesztése Átrakás és kapcsolódó kiegészítő logisztikai szolgáltatások végzése a leányvállalatokon keresztül vagy alvállalkozók bevonásával A térségfejlesztéshez szükséges EU-s erőforrások kihasználása

MÁV Cargo és a záhonyi LSZK (ZÁLORASZ) szolgáltatási kapcsolata Kereskedelmi lehetőségek Közvetlen kereskedelmi díjszabási pont központ iparvágányon történő vasúti kiszolgálási díja nem kerül felszámításra egyszerűbb költségelszámolás átláthatóbb kedvezményezési rendszer Kereskedelmi és 3 oldalú üzemviteli megállapodás a vasúti kiszolgálás rugalmasságának elősegítésére (LSZK-Cargo-MÁV) Technológia lehetőségek Közforgalmú árukezelési helyek kialakítása az LSZK területén: Rakodási és tárolási kapacitás és infrastruktúra áll rendelkezésre a kombinált és a kocsirakományú küldemények számára Lehetőség az egyéb logisztikai szolgáltatások igénybevételére az áruküldemények kiszolgálása során Nem kell külön szolgáltatási díjat fizetni az LSZK vasúti kiszolgálása tekintetében. További technológiai és gazdasági előny jelenthet az LSZK területén belül tervezett közforgalmú rakodó helyek kialakítása, mert az egyéb vasúti küldemények vonatkozásában (kocsirakományú küldemény) a rakodási és raktározási kapacitások közvetlen úton vehetők igénybe.

MÁV Cargo Group – complex logisztikai szolgáltatások Kiegészítő logisztikai tevékenységek Kiegészítő logisztikai tevékenységek alatt azokat a szolgáltatásokat értjük, amelyek szorosan kapcsolódnak az átrakási, átfejtési, áttengelyezési tevékenységekhez, és közvetlenül az áruk logisztikai szempontú további kezelésével vannak összefüggésben akár fizikai, akár adminisztrációs, akár kereskedelmi szempontból. A jelenleg végzett kiegészítő logisztikai tevékenységek a záhonyi átrakó körzetben: Raktározás Tárolás (pl. röptetős, depozás) Közvámraktározás Szortírozás Osztályozás Halmazolás Csomagolás Egység rakományképzés Komissiózás Intermodális átrakás (vasút-közút, közút-vasút átrakás) Vagontisztítás A kiegészítő logisztikai tevékenységek bővítése és komplex szolgáltatássá fejlesztése jelenti a hozzáadott érték növelésének legfőbb lehetőségét az átrakási szolgáltatásokkal összefüggésben. Ezért célszerű üzletileg megalapozható, teljesen új logisztikai szolgáltatások nyújtását is kiépíteni a leendő társaságban: Ro-La (kamion vasúti szállítása) átrakás Komplex intermodális terminál szolgáltatások Árubiztosítás Áru információs szolgáltatások (pl. rendeléskezelési folyamat részeként) Mintavétel és egyéb minőségügyi szolgáltatások További, a megállapodások során azonosításra kerülő fejlesztési lehetőségek (pl. tartálykocsi mosó, nyomtávváltási technológia, stb.)

MÁV Cargo szolgáltatások igénybevételének előnyei Záhony körzetében MÁV Cargo komplex logisztikai szolgáltatásainak igénybevétele által elérhető előnyök: Azonos import és belföldi árutovábbítás lehetősége Vámáru kezelés kizárólagossága miatti gyors ügyintézés Érdeksemleges átrakási kapacitások közvetítése a MÁV ZRt. és a magánrakodó társaságok bevonásával Átrakási tevékenység magyar oldalon tartása Átrakási díjak és a fuvar- és egyéb mellékdíjak kedvezményezési lehetősége Kiegészítő logisztikai szolgáltatások az üzleti kapcsolatban álló partnerekkel A térség szolgáltatásainak meghatározó képviselőjeként az átrakási és tárolási tevékenységek neutrális közvetítője

„SELYEMÚT” Konténeres forgalom Transzszibériai vasútra alapozva Távol-keleti, kínai forgalom megszerzése Partnerek felkutatása és kiválasztása az érintett vonalakon (főleg orosz oldalon) Költségviselés és felelősség kérdése Konténerek visszajuttatása Kereskedelem egyoldalú, így a kifelé menő vonatok üres konténereket szállítnának  költségek növekedése Viszonylag nagy számú konténer lekötése kell az induláshoz a hosszú tranzit idő miatt Az elmaradt beruházások, fejlesztések eredményeként az infrastruktúra reromlott, valamint a munkaerő minősége is a nem foglalkoztatás következtében nem jól kvalifikált Próbálkozások jelenleg is folynak fejlesztésekre, tőke bevonsára, de egy átfogó mindenkit érintő átfogó fejlesztési koncepció végrehajtására van szükség a térségben

„SELYEMÚT” - versenyhelyzet Forgalmat jelenleg konténerhajókon bonyolítják Vasút eddig nem tudott megfelelő alternatívát nyújtani Fuvardíjban nem, vagy csak csekély mértékben tudott a tengeri szállítás alá ajánlani (főleg az üres konténerek menedzselése, visszajuttatása miatt) Tranzit időben nincs jelentős különbség (15 nap vs. 20 nap) Jelentős árukockázat, dézsma a vasúti út során a kíséretlen forgalomban Biztosítási összeg, vagy állandó kíséret a versenyképességet rontaná Meglévő, megbízhatóan működő, bejáratott üzlet a tengeri forgalom Jelentős beruházást és kockázatot jelentene a résztvevő vállalatoknak a vasúti forgalom beindítása Kapacitás kihasználása, konténerek visszajuttatása, árukárok Az elmaradt beruházások, fejlesztések eredményeként az infrastruktúra reromlott, valamint a munkaerő minősége is a nem foglalkoztatás következtében nem jól kvalifikált Próbálkozások jelenleg is folynak fejlesztésekre, tőke bevonsára, de egy átfogó mindenkit érintő átfogó fejlesztési koncepció végrehajtására van szükség a térségben

„SELYEMÚT” - lebonyolítás MÁV Cargo szívesen vállalkozik a magyar szakasz lebonyolítására Árutovábbítás Üzletszerzés A forgalom lebonyolításához/elindításához azonban találni kellene Partnert az érintett területeken (Csap, orosz vonal) Költségviselőt, aki a kockázatokat is vállalja Konténerek menedzselésére és visszajuttatására alkalmas partnert Selyemút projekt többször fölmerült már (évente, kétévente), de eddig még nem indult be forgalom, az előbb említett okok miatt Az elmaradt beruházások, fejlesztések eredményeként az infrastruktúra reromlott, valamint a munkaerő minősége is a nem foglalkoztatás következtében nem jól kvalifikált Próbálkozások jelenleg is folynak fejlesztésekre, tőke bevonsára, de egy átfogó mindenkit érintő átfogó fejlesztési koncepció végrehajtására van szükség a térségben

Kedvező hatások a záhonyi térség fejlődésére Összefoglalás Térség piaci pozíciójának továbbfejlesztése Ágazati klaszter létrehozása Forgalom generálás elősegítése Országos Logisztikai Szolgáltató Központ cím fenntartása Vasúti áruforgalom lényeges növelése Logisztikai szolgáltatások dinamikus fejlesztése Versenyképesebb átrakási szolgáltatások V. folyosóban érintett határon túli szereplőkkel szembeni versenyhátrány leküzdése Hatékonyság növelése a működtetés terén, kvalifikált munkaerő fejlesztéssel Kedvező hatások a záhonyi térség fejlődésére piaci szereplőkkel közösen megszilárdítható és továbbfeleszthető a térség piaci pozíciója pozitív hatás Záhony és térsége gazdasági – társadalmi fejlődésére a térségi logisztikai szereplők közös fellépése, együttműködése megnyitja az utat egy térségi-ágazati klaszter és képviseleti társaság létrehozása felé a pályahasználati díj csökkenése által záhonyi kapun történő forgalomgenerálás elősegítése Az Országos Logisztikai Szolgáltató Központ cím fenntartása ill. az Országos Intermodális Logisztikai Térség kvalifikáció megadása Záhony és térsége gazdasági és munkaerő – piaci helyzetének romlását sikerül megállítani A vasúti áruforgalom lényeges növelése és a logisztikai szolgáltatások dinamikus fejlesztése érdekében tett erőfeszítések kedvező eredményekkel járnak, s a korábban kialakult versenyhátrányt az V. folyosóban érintett határon túli szlovák szereplőkkel szemben sikerül lecsökkenteni kvalifikált munkaerő kiképzése lényeges változást hozhat a működtetés hatékonyságában a vasút jobb kihasználtsága a többlet tranzit fuvarok által, pl.: többlet pályahasználati díj bevételt is jelent, csökkentve a pályainfrastruktúra üzemeltetés veszteségét. Magyar vasúti rendszer fejlődése

1133, Budapest, Váci u. 92. cargo@mavcargo.hu +36 1 512 7300 Köszönöm a figyelmet! 1133, Budapest, Váci u. 92. cargo@mavcargo.hu +36 1 512 7300