Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
Szakmai monitorozás.
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar minőségügyi folyamatai szeptember 22.
2007-es minőségügyi tevékenység BTK. A feladat Önértékelés készítése - szervezeti felépítés - oktatási és kutatási tevékenység személyi és infrastrukturális.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Minőségbiztosítás az oktatásban - minőségértékelési eljárás
Az intézményi kapacitások hatásai az oktatásszervezésre Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal ZMNE október 28.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
LB felkészítő: március
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Vélemények az Egészségügyi Szociális Munka mesterképzésről
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Intézményi minőségbiztosítás, és a második körös intézményi akkreditáció január 17. Páczelt István.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
1 A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA AZ AKKREDITÁLÓ SZEMÉVEL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem 2008.augusztus 27.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Javaslatok a látogató bizottságok munkájához Temesi József LB-elnök, P18.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
DE EFK Általános szociális munkás szak Oktatói - hallgatói fórum az AKKREDITÁCIÓ előkészítéséről február 15.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Idegen nyelvű informatika oktatás helyzete Debrecenben
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Az intézményi akkreditáció folyamatábrája

Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse meg a kétciklusú képzésre való képesség vizsgálatának lehetőségét is”. - Tudományági képességvizsgálat (FSZ, A, M, PhD képzésre való képességről) - MB-i rendszer működésének megítélése alapján történő minőséghitelesítés (bemenet értékelése mellett a folyamat és kimenet értékelési módszerének vizsgálata). „Kar, intézmény minőségbiztosítási rendszer megléte és annak működtetése nélkül nem akkreditálható”!!! - a BF elemeinek vizsgálata (kreditrendszer, LLL, hallgatói részvétel döntésekben, stb.)

Az intézményi akkreditáció alapelemei:  Alapvető, a minőségre vonatkozó, rendszeresen karbantartott adatok nyilvános bemutatása  Önértékelés –minden szakra, minden képzési formára, minden karra és az intézmény egészére (az oktatás színvonalának, az intézmény működésének megítélése, problémáinak feltárása)  Helyszíni látogatás (jelentés, értékelés)  Minőség javítására vonatkozó intézkedések követése

Rendelkezésre álló dokumentumok (MAB honlapon):  Akkreditációs útmutató”  „A MAB akkreditációs követelményrendszere” (1.sz. melléklet)  „Minőségértékelési szempontrendszer-ajánlások az önértékelés készítéséhez” (2.sz. melléklet)  „Ajánlás a minőségértékelési szempontrendszerhez igazodó akkreditációs háttéranyag összeállításához” (3.sz. melléklet)  Intézményi esettanulmány az akkreditáció tudatos lebonyolítására (2.sz. melléklet függeléke)

Az akkreditációs értékelés eredménye:  Akkreditációs minősítés (A, AHI, NA)  Minőségértékelés (az akkreditációs küszöbszint felett nyújtott minőségről)  Állásfoglalás tudományáganként (FSZ, A, M, PhD)  Ajánlások (a minőségfejlesztésre)

Az Önértékelés során ki kell térni:  A vezetésre,  Az intézmény jelenlegi és jövőbeli igényeken és elvárásokon alapuló politikájára, stratégiájára  Erőforrásaira (emberi, tárgyi), azok kezelésére  Oktatási, oktatásszervezési, kutatási és kutatásszervezési tevékenységek folyamataira,  Partnerkapcsolatokra,  Az elmúlt időszak kulcsfontosságú eredményeinek bemutatására,  A kialakított minőségbiztosítási rendszer jellemzésére.

Minősítési szempontok-potenciálok vizsgálata kari szinten  Oktatók/kutatók tudományági besorolása/minősítése  Oktatók/kutatók szerepe az oktatásban  Oktatók/kutatók K+F tevékenysége  Oktatók/kutatók szakmai közéleti tevékenysége  Szakmai műhelyek hazai/nemzetközi elismertsége  K+F eredmények hasznosulása  Doktori iskola működése

Minősítési szempontok-potenciálok vizsgálata intézményi szinten  Integrált intézmények karainak kooperációja  Könyvtári szolgáltatás  Nyelvi képzés biztosítása  Sportolási lehetőségek biztosítása

Minősítési szempontok-potenciálok vizsgálata tudományági/szakonkénti vizsgálata  Szakra vonatkozó alapadatok  KKK-ban rögzített kompetenciák teljesülése  Ismeretanyag gyakorlati hasznosulása  Oktatók szakmai/MAB megfelelése  Infrastrukturális ellátottság  Oktatási eredmények  Hallgatói létszám alakulása  TDK és egyéb tevékenység

Az intézményi működés megítélésének szempontjai Vezetők vezetési stílusa  Küldetés, jövőkép, értékrend  Jelenlegi és jövőbeni igények, elvárások ismerete  A minőségbiztosítási rendszer szervezete  Az intézmény működésének értékelése  Vezetés külső-belső kapcsolatai  Dolgozók munkájának figyelemmel kísérése, motiváció, elismerés

Az intézményi működés megítélésének szempontjai Emberi erőforrás tervezés, fejlesztés  A szükséges személyi állomány (követelményrendszer, munkaköri leírások, karriertervezés)  Dolgozók szakértelmének fenntartása, fejlesztése (tud. fokozat szerinti, életkor szerinti megoszlás)  Az utánpótlás biztosítása

Az intézményi működés megítélésének szempontjai Erőforrások kezelése, menedzselése  Infrastrukturális ellátottság  Az oktatás és kutatás infrastruktúrája (tudományáganként)  Az információ és a tudás menedzselése (folyamatok informatikai ellátottsága, alkalmazottak informáltsága)  A személyi és infrastrukturális kapacitás kihasználtsága

Az intézményi működés megítélésének szempontjai Oktatási-kutatási folyamatok módszeres megtervezése és menedzselése  Oktatás-kutatás szervezése (szabályzatok)  A folyamatok szükség szerinti továbbfejlesztése  Az oktatás-kutatás, szervezés szabályozottsága, dokumentáltsága, problémakezelés)  Elitképzés (TDK, PhD, szakkollégiumok)  K+F eredmények megjelenése az oktatásban

Az intézményi működés megítélésének szempontjai Partnerek véleménye  Felhasználói partner elégedettség-vizsgálata (OM, MAB, volt hallgatók, stb.)  Hallgatói oktatás-véleményezési rendszer  Dolgozói elégedettség mérése

Az intézményi működés megítélésének szempontjai Az intézmény kulcsfontosságú eredményei, mutatói  A szervezet kulcsfontosságú eredményei (diplomák száma, tudományos eredmények)  A szervezet kulcsfontosságú mutatói (főtárgyak átlaga, hallgatói létszámváltozás)  Tudományos publikációk statisztikai adatai  TDK-s hallgatók teljesítménye  Doktori iskolák működési eredményei

Egy példa a skála kialakítására (1) Értékelési szempont: Hogyan hasznosulnak a szak kompetenciái, az oktatott ismeretanyagok a gyakorlatban hogyan követik a gyakorlat változásait? Vizsgálandó adatok, információk: A munkáltatók és a végzett hallgatók, illetve az államvizsga bizottságok véleménye alapján:  Záróvizsga Bizottságok (ZVB) véleményei, a kérdőíveinek kiértékelései,  A végzett hallgatók széles körű megkérdezése és ennek értékelése,  Szakmai műhelyek adatlapjai,  A munkaerőpiaccal tartott kapcsolatok során szerzett szisztematikus értékelések, stb.

Egy példa a skála kialakítására (2) Példák minőségi indikátorokra:  A külső minőségi igényjelzések alapján végrehajtott tananyag-változtatások frekvenciája  A végzettek készségeinek és a szakterület műveléséhez szükséges kompetenciák tényekkel alátámasztott, felmért aránya, stb. Értékelés: A vélemények alapján a vezetőség csoportmunkában ad szöveges állapotleírást a kritikus elemek meghatározásával és elvégzi a besorolást.

Értékelési skála: 5. A 4-es szinten meghatározott elvárások megfelelő gyakorisággal valósulnak meg, ezen kívül a tudományos kutatási munkákból levont következtetéseket felhasználjuk a szak fejlesztésére. A fejlődési trendeket tananyaggá alakítjuk biztosítva a tárgyi és személyi erőforrásokat, illetve a fejlesztés visszamérését. 4. A szak fejlesztése rendszeres oktatóközösségi tevékenység, melyhez a szakmai fejlesztések tudatos nyomon követését, a ZVB véleményét, tudatos és rendszeres munkaerő-piaci felméréseket (pl. szisztematikus felmérés a végzettekre, a munkaerőpiac reprezentatív mintáján) végzünk. 3. A szak fejlesztése rendszeres oktatóközösségi tevékenység, melynek bemeneteként a szakmai fejlesztések tudatos nyomon követését és a ZVB véleményét használjuk fel. 2. A szak tananyagában közvetett hatásokra (irodalmazás, ZVB visszajelzések) létezik tartalmi fejlesztés, de ez ad hoc jellegű, és az egyes oktatókra bízva összehangolás nélkül valósul meg. 1. A szak képzését az előírt kompetenciák határozzák meg. A tananyag tartalmi fejlesztését nem tartja feladatának, indokoltnak, illetve az adott működési keretek között lehetségesnek (a fejlesztések jellemzően metodikai vonatkozásúak).

Akkreditációs szervezeti felépítés (tervezet)