A családsegítő szolgálatok beilleszkedést segítő szolgáltatásainak fejlesztése Korózs Lajos Államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Advertisements

A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Szolgáltató Nonprofit Kft.
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
KIÚT A HÁTRÁNYOS HELYZETBŐL Modell értékű program a Zalaegerszegi kistérségben Molnár Máté programigazgató Foglalkozta Társ – Társ a foglalkoztatásban.
A SZOCIÁLIS TÁMOGATÁSI RENDSZER MUNKÁRA ÖSZTÖNZŐ ÁTALAKÍTÁSA ÚT A MUNKÁHOZ február.
„A MUNKA NEMESÍT II.” "A programot az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja."
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A komplex rehabilitáció Új feladat – új szemlélet! Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ november 26.
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
általános főig. helyettes
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
„A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása” módszertani megalapozása” kiemelt projekt kiemelt projekt.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
”PRO-TEAM” REHABILITÁCIÓS NONPROFIT KFT. Versenyszféra Fórum „Munkaerő-piaci szolgáltatások a „Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP /
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
TÁMOP C-09/ „Kitárt karok” szeptember február 29. „Első lépés” – alacsony foglalkoztatási eséllyel rendelkezők képessé.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Büntetés-végrehajtási
Bemutató a NKH Befektetésösztönzési Főosztály munkatársai számára
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű képzési.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
OFA Hálózat évi tevékenységei
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációja Budapest 2005.szeptember 8.
Látássérült Nők Munkaerőpiaci Reintegrációja a Fehér Bot Alapítványnál A „Sorstárssegítők a Szociális Szférában” című programról.
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Út a munkához program Regionális Államigazgatási Kollégium március 20. Székesfehérvár.
Biztos Kezdet Gyerekházak
Álláskeresőként történő nyilvántartás
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
„Gondoljunk a jövőre” Szakmai nap előadó: Magyar Mariann projektmenedzser Regionális Szociális Forrásközpont Kht. Szombathely június 22.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Társadalmi tudatformálás
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Töréspont Stratégiai Alapítvány
Előadás másolata:

A családsegítő szolgálatok beilleszkedést segítő szolgáltatásainak fejlesztése Korózs Lajos Államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium

Előzmények  Magyarországon a foglalkoztatási stratégiában fogalmazódott meg a hátrányos helyzetű személyek foglalkoztatási esélyeinek növelése érdekében a szociális és a foglalkoztatáspolitikai intézkedések összehangolása, a munkavállalásra ösztönzés és a társadalmi kohézió erősítése.  A tartósan munka nélkül lévők munkaerőpiacra való visszatérése, hatékonyabb segítése érdekében a szociális törvény több előírást is tartalmaz, melyek közül a legfontosabbak:  A nem foglalkoztatott személy a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként együttműködésre köteles;  Az együttműködésre kijelölt szervezetnél nyilvántartásba veteti magát;  A beilleszkedését segítő programról írásban megállapodik az együttműködésre jelölt szervvel;  Teljesíti a beilleszkedését segítő programban foglaltakat;

A beilleszkedést segítő program tartalma  A beilleszkedést segítő program a rendszeres szociális segélyben részesülő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva a következőkre terjedhet ki:  Kijelölt szervvel való kapcsolattartásra;  A segélyezett szociális és mentális állapotához igazodva:  A nem foglalkoztatott személy számára előírt egyéni képességeket fejlesztő és/vagy;  Az életmódot formáló csoportfoglalkozáson, tanácsadáson;  A munkavégzésre történő felkészülési programban való részvételre és/vagy;  A felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére;  Az állami foglalkoztatási szervnél álláskeresőként nyilvántartásba vételre, és az elhelyezkedés érdekében az állami foglalkoztatási szervvel való együttműködésre, a felajánlott és számára megfelelő munkahely elfogadására.

Felmérés az együttműködési kötelezettség teljesüléséről  A felmérést 2007-ben az Állami Foglalkoztatási szolgálat készítette.  A kutatás célja:  A rendszeres szociális segélyben részesülők munkára való ösztönzése hogyan valósul meg;  Milyen összehangolt lépésekre van szükség a munkahelyi és szociális rendszerek hatékonyabb együttműködése érdekében.  A tanulmány megállapításai:  A legalkalmasabb szervezetnek a családsegítő szolgálatok minősülnek a feladat ellátására annak ellenére, hogy  A szociális szakemberek az ehhez szükséges módszertani, speciális képzettséggel, kompetenciákkal, szükséges munkaerő-piaci ismeretekkel nem rendelkeznek.  Szükség van a szociális szakemberek beilleszkedését segítő kompetenciáinak fejlesztésére, a nyújtott szolgáltatások munkaerő-piaci szempontú fejlesztésére, a szociális mellett a gazdasági integrációt elősegítő szolgáltatási elemek létrehozására.

A program indításának indoklása I.  Az SZMM által készített felmérések adatai szerint a 3167 önkormányzat ¾-e alkotta meg a helyi szabályt;  A beilleszkedési programok együttműködésre kijelölt szervezetek 75%-a családsegítő volt.  A személyi és tárgyi feltételek a feladatellátásra korlátozottan állnak rendelkezésre.  A tartósan munka nélkül lévő személyek esetében az egyéni fejlesztési tervek kidolgozásához és a végrehajtási, megvalósítási folyamat támogatásához szükséges szakmai tudással, módszertani felkészültséggel, kompetenciákkal és tapasztalatokkal nem rendelkeznek.  A családsegítő szolgálatoknál az egy szakemberre jutó átlagos kliens szám 120,8 fő/szakember, a beilleszkedési program esetében 150 fő/szakember.  A korábban alkalmazott módszerek és aktív munkarő-piaci eszközök vagy nem érintették a hátrányos helyzetű csoportokat, vagy csak rövid ideig biztosítottak jövedelmet a tartósan munkanélkülieknek.  A legális foglalkoztatásból kiszorultak túlélési stratégiákat alakítottak ki.

A program indításának indoklása II.  A célcsoport tagjai nem tudnak megbírkózni a pszicho-szociális egyensúly elvesztése okozta krízissel.  Tartósan frusztrált az állapotuk a szociális, egzisztenciális és lelki veszteségeik miatt, amelyhez folyamatos kudarcélmények, alkalmatlanság, értéktelenség, megaláztatás érzése társul a külvilág, elsősorban a potenciális munkáltatók részéről.  Nem képesek hatásos álláskeresésre.  A gazdasági integráció megkezdése előtt a társadalmi integráció érdekében kell tevékenykedni.  A munkanélküliekkel való szociális munka szakmai kidolgozottsága és megalapozottsága a munkaerő-piac, munkáltatók elvárási oldaláról hiányzik.  Szükségük van arra, hogy a köztes munkaerő-piacon, pótlólagos munkakörökben, önkéntesként munkatapasztalatokat szerezzenek.  Feltételezésünk, hogy a kompetencia bővítés és a hozzá kapcsolt szolgáltatási elemfejlesztés elősegíti az eredményesebb társadalmi integrációval együttesen a gazdasági integrációt is.  A program lefuttatása azon területeken indokolt, ahol magas a célcsoport részaránya: Észak Magyarország és Észak-Alföld (a rendszeres szociális segélyezettek közel 2/3-a él itt), melyhez további 17 leghátrányosabb kistérség kapcsolódik a Dél-Alföldön és a Dél-Dunántúlon.

A program célja  Hosszú távú (átfogó) cél:  A társadalmi és munkaerő-piaci re-integráció elősegítése, a munkanélküliség mérséklése komplex segítségnyújtással a nem foglalkoztatott, tartósan munka nélkül lévőknél.  Rövid távú (konkrét) cél:  Pályakezdő diplomás szociális szakemberek alkalmazása, gyakorlat szerzés és kapacitásbővítés céljából.  Szociális szakemberek, kiemelten a családsegítő szolgáltatásokkal foglalkozó szakemberek részére speciális, szolgáltatási csomag kidolgozása a rendszeres szociális segélyezettek foglalkoztatásának elősegítésére.

A célcsoport  Közvetlen: Rendszeres szociális segélyen élők;  Közvetett: Családsegítő szolgálatokban dolgozó beilleszkedési programot végrehajtó diplomás szakemberek.

Célterület  1. földrajzi terület:  Észak-magyarországi Régió  Észak-alföldi Régió  2. földrajzi terület  Dél-dunántúli Régió leghátrányosabb helyzetű kistérségei  Dél-alföldi Régió leghátrányosabb helyzetű kistérségei

A program leírása  A fejlesztés központi eleme a szociális munkatársak kompetenciájának bővítése gazdasági integrációs ismeretekkel, készségekkel.  A családsegítő szolgálatoknak azt kell vállalniuk:  Hogy a csak a beilleszkedési programban dolgozó felsőfokú képzettséggel rendelkező személy számára lehetővé teszik a képzésben való részvételt;  A projekt időtartamára létszámbővítést valósítanak meg;  Legalább egy, minimum kétfős szociális munkásokból álló teamet hoznak létre.

A team feladatai  Részt vesznek a képzésekben;  Aktív közreműködői, motorjai lesznek a szolgáltatási elem fejlesztésének, melynek célja a célcsoport tagjai esetében a szociális integráción túl a gazdasági integráció elérése;  Önmagukat képessé teszik a társadalmi és gazdasági integrációt is elősegítő szolgáltatások nyújtására;  Partnerséget, valódi együttműködést alakítanak ki a térségben működő munkaközvetítő szervezetekkel, toborzó cégekkel, a munkáltatókat tömörítő szervezetekkel, foglalkoztatási paktumokkal;  Elkészítik saját szolgáltatási protokolljukat és saját önértékelési rendszerüket, szolgáltatásfejlesztést hajtanak végre;  Az elért eredményeket és tapasztalatokat megosztják másokkal, közös fejlesztéseket valósítanak meg a programban részt vevő szervezetekkel.

A program leírása (folytatás)  A programba való belépés foglalkoztatás bővítést jelent.  A családsegítő szolgáltatást végző szervezet csak a fenntartó támogató és az együttműködést vállaló nyilatkozatával léphet be a programba.  A teameket vezető szakembernek megfelelő szakmai tapasztalatokkal, és a szociális munkában való jártassággal kell rendelkeznie.  A családsegítő szolgálatok többi tevékenységében nem történhet szolgáltatási színvonal csökkenés a program ideje alatt. Ezért a programba belépő családsegítő szervezeteknek a többi területeken szakmai feladatokat ellátók létszámát meg kell őrizniük, és a pályakezdők köréből a többletfoglalkoztatást kell megvalósítaniuk.  Szolgáltatásaikat a programba bevontak, legalább 50%-ának legkevesebb 1 éven át illetve a munkába helyezéséig kell nyújtani.  A humánfejlesztés eredményeit a szolgáltatás eredményességében, vagyis a gazdasági integrációt elért ügyfelek számával kell mérni.  Együttműködést kell kialakítani a térségben működő alternatív és állami munkaközvetítő szervezetekkel.

Folyamatértékelés  A folyamatértékelés keretében a modell képzési és szolgáltatás fejlesztési és végrehajtási feladatai értékelésre kerülnek, és ennek megfelelően korrekciókra kerülhet sor.  A program kísérleti jellegéből fakadóan szükséges egy Koordináló Testület felállítása, melynek feladata a foglalkoztatási és képzési program összehangolásának figyelemmel kísérése, segítséget és iránymutatást adni, ha a program szakmai szempontból elágazási pontokhoz érkezik.  A Koordináló testület tagjai a szociális és foglalkoztatási szervezetek képviselőiből állna össze (SZMM Államtitkárságok képviselői, SZMI, a 4 régió Regionális Munkaügyi kirendeltségei, Magyar Családsegítő és Gyerekjóléti Szolgálatok Országos Egyesülete)

Támogatható tevékenységek  A belépő pályakezdő szakemberek bér és járulék költségei, mely kiegészül személyi jellegű kifizetésekkel;  A szakemberek (szolgáltatásvezetők és szociális munkások) munkáját segítő szolgáltatások:  Tréningek;  Tanácsadás;  Mentorálás;  Esetmegbeszélés;  És ezeken való részvétel céljából való utazási költségek.

Pályázók köre  Modellprogram:  1. földrajzi terület:  Észak-magyarországi Régió  Észak-alföldi Régió  2. földrajzi terület  Dél-dunántúli Régió leghátrányosabb helyzetű kistérségei  Dél-alföldi Régió leghátrányosabb helyzetű kistérségei A pályázat benyújtásának további feltétele, hogy a fenntartó önkormányzatnak van helyi rendelete a beilleszkedésről és erre a feladatra kijelölte a szociális szolgáltatót. Társulás esetén valamennyi önkormányzat hozzájárulása és helyi rendelete szükséges a pályázathoz.

KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!