EXCEL tanfolyam 2010.
Bevezető A Microsoft Excel a Microsoft Office programcsomag része. Az Excel az egyik legelterjedtebb táblázatkezelő program. Segítségével könnyedén elvégezhetjük a napi munka során felmerülő számítási vagy nyilvántartási feladatok jelentős részét. Egyszerű utasításokkal készíthetünk adatnyilvántartásokat, kimutatásokat, ezekből diagramokat is szerkeszthetünk.
A Microsoft Excel program használata A program indítása történhet: Start menü>Programok>Microsoft Excel Asztalon található Excel ikonra duplán kattintva
Az Excel ablakának részei Vezérlőgombok (Excel) Vezérlőgombok (munkafüzet) Menü Eszköz-tárak Szerkesztőléc Teljes táblázat kijelölése gomb oszlopcímkék Aktív cellát jelölő keret „cellakurzor” Vízszintes és függőleges gördítősávok sorcímkék Lapfüleket gördítő nyilak Állapotsor munkalapok munkaablak osztósáv
Menü A menüben az Excel valamennyi parancsát és beállítási lehetőségeit csoportosított formában érhetjük el. Alaphelyzetben az Excel az egyes menükben csak az általunk leggyakrabban használt parancsok listáját jeleníti meg. A teljes parancslista megjelenítéséhez kattintsunk a menü legalján látható lefelé mutató dupla nyílra:
Eszköztárak Az eszköztár gombjainak segítségével az Excelben általánosan használt parancsokat érhetjük el. Az eszköztárak a menükhöz hasonlóan a leggyakrabban használt parancsok gombjait mutatják először. A további gombok az eszköztár végén látható dupla nyílra kattintva érhetők el.
Az eszköztárak megjelenítéséhez vagy elrejtéséhez használjuk a Nézet menü Eszköztárak almenüjében található lehetőségeket. Alaphelyzetben Szokásos (leggyakrabban használt műveletek) Formázás (táblázatba bevitt adatok formázásához szükséges parancsok) Munkaablak (dokumentumok betöltése, helyreállítása, keresés, ClipArt ábrák, Vágólap kezelés) eszköztár látható.
Vízszintes és függőleges gördítősávok Segítségükkel könnyedén mozoghatunk a táblázatban. Gördítő sáv Gördítő csúszka
Munkafüzet Munkafüzetnek nevezzük az Excel használata során létrehozott állományokat. (Kiterjesztésük: .xls) Az Excel program indításakor mindig egy üres munkafüzetet nyit meg, amely alaphelyzetben 3 munkalapból áll. A munkalapok között a lap alján található fülek segítségével válthatunk. Az éppen használatban lévő munkalap neve vastagított (félkövér) betűvel szedve látható.
Az egyes gombok működése: Előfordulhat, hogy munkafüzetünkben annyi munkalappal dolgozunk, hogy nem mindegyik látható az ablakban. Ilyenkor a munkalapokat tartalmazó sávon való mozgásra a lapfüleket gördítő nyilakat használjuk. Az egyes gombok működése: Görgetés egy munkalapfüllel balra Görgetés egy munkalapfüllel jobbra Ugrás az első munkalapra Ugrás az utolsó munkalapra
Munkalapok A munkalapok sorokból és oszlopokból állnak. A sorokat számokkal az oszlopokat betűkkel jelöli az Excel. A sorok és oszlopok metszéspontjait celláknak nevezzük. A táblázat egy egysége a cella. A táblázat készítésekor az adatokat cellákba visszük be. Egy cellára oszlopának betű és sorának szám azonosítójával hivatkozhatunk. Ezt az azonosítót nevezzük a cella címének. A számítások során a számításban részt vevő cellák címét kell megadnunk, azaz a címükkel kell hivatkoznunk rájuk. Egy munkalap mindig 256 oszlopot, és 65536 sort tartalmaz.
Műveleteink során előfordul, hogy nem egy cellára hanem több cellából álló területre kell hivatkoznunk: ezt tartománynak nevezzük. Összefüggő tartomány: ilyenkor egy téglalap alakú területről van szó. Az összefüggő tartományra való hivatkozás: bal felső és a jobb alsó cella kettősponttal elválasztva. (pl. C3:D7) Nem összefüggő tartomány: olyan tartomány, amely nem csak a szomszédos, egy téglalap alakú területen helyezkedik el, hanem több résztartományból állhat. A nem összefüggő tartományra való hivatkozás: megadjuk az egyes résztartományokat, egymástól pontosvesszővel elválasztva. (Pl. E3:E6;F2:F4)
Aktív cella Az a kijelölt cellát, amelybe éppen adatot viszünk be, aktív cellának nevezzük. Az aktív cellát vastag vonallal bekeretezve láthatjuk. Ha tartományt jelölünk ki, az aktív cella a tartományon belül fehér háttérrel jelenik meg. Az Excel a kijelölt cella vagy cellák sor- és oszlopfejlécének kiemelésével megkönnyíti a cella, vagy cellák címének leolvasását, de a cella címét megtalálhatjuk a szerkesztőléc bal szélén található Név mezőben is.
Szerkesztőléc A szerkesztőléc elején látható Név mező alapesetben az aktív cella hivatkozását vagy a cellatartomány nevét tartalmazza. A Név mezőtől jobbra lévő mezőben az aktuális cellában beírt adatok jelennek meg.
Állapotsor Az állapotsoron a munkalapon folyamatban lévő műveletről, egyes üzemmódok bekapcsolt állapotáról, illetve egy kiválasztott gomb vagy menüparancs funkciójáról kaphatunk bővebb információt. Az Excelben 4 különféle üzemmódban dolgozhatunk: Kész, Beírás, Szerkesztés, Hivatkozás Az aktuális üzemmód az állapotsor bal alsó sarkában olvasható.
Excel programra vonatkozik. Ablakvezérlő gombok Az ablakvezérlő gombok segítségével átméretezhetjük, vagy bezárhatjuk az Excel, illetve a munkafüzetek ablakait. Excel programra vonatkozik. Munkafüzetekre vonatkozik. (X-el bezárhatjuk, a másik kettő méretezésre szolgál.)
A Táblázatkezelés első lépései Munkafüzet megnyitása Fájl menü Megnyitás parancs Szokásos eszköztár megnyitás gombja Ctrl+O billentyűkombináció Munkaablak eszköztár, Megnyitás
A megjelenő Megnyitás párbeszédpanelben kiválasztjuk a megnyitandó fájlt, majd a Megnyitás gombra kattintunk, vagy a fájlra duplán kattintunk. Több munkafüzet együttes megnyitásához a Ctrl, illetve Shift billentyű nyomva tartása mellett jelöljük ki a kívánt állományokat, majd kattintsunk a Megnyitás gombra.
Ha jelszóval védett munkafüzetet kívánunk megnyitni, az Excel automatikusan rákérdez a jelszóra. Ha a jelszó csak a módosítást korlátozza, a munkafüzet az Olvasásra gomb segítségével nyitható meg, de módosított munkafüzetet új néven kell elmenteni.
Új Munkafüzet létrehozása Fájl menü Új dokumentum parancs Szokásos Eszköztár Új dokumentum gomb Ctrl+N billentyűkombináció Munkaablak eszköztár: Sablonok, A saját számítógépen…
A megjelenő párbeszédpanelen Az Általános fülön kattintsunk a Munkafüzetre, majd az Ok gombra. Megjegyzés: Egyes sablonok a feladatok automatizálására makroprogramokat tartalmazhatnak. A makrók azonban lehetővé teszik rossz szándékú műveletsor lefuttatását is. Az ilyen típusú makroprogramokat makrovírusoknak nevezik. A károkozás elkerülése érdekében minden makroprogramot tartalmazó fájl megnyitásakor lehetőségünk van a makrók futtatásának letiltására. Ezt abban az esetben célszerű elvégezni, ha a fájl nem megbízható forrásból származik (pl. Internetről…).
Munkafüzet mentése Fájl menü Mentés parancsa Szokásos eszköztár Mentés gomb Ctrl+S Egy korábban elmentett munkafüzet mentésekor az új változat automatikusan felülírja a munkafüzet korábbi példányát. Fájl menü Mentés másként parancsa Ha a munkafüzetet korábban elmentettük, más néven vagy más helyre történő mentése esetén a munkafüzet korábbi példánya a korábbi nevén és helyén változatlanul megmarad.
A mentés másként párbeszédpanelen először határozzuk meg a célmappát, majd a fájlnév mezőben adjuk meg a munkafüzet nevét. A művelet befejezéséhez kattintsunk a Mentés gombra.
Mentés sablonként Amennyiben elkészült táblázatunkat más táblázat alapjául szeretnénk felhasználni, akkor a munkafüzetet sablonként is elmenthetjük. Fájl>Mentés másként Fájltípus legördülő listájának Sablon elemét kell kiválasztani. (A sablonok kiterjesztése: .XLT)
Mentés más formátumban A Fájl menü Mentés másként parancsa segítségével a fájlokat más programokban való felhasználás céljából többféle formátumban is elmenthetjük. Más formátumban történő mentéskor – a formátumok eltérő tulajdonságai miatt – a táblázat egyes formátumozásai, illetve képletei elveszhetnek. Ezért célszerű előbb a táblázatot Excel munkafüzetként elmenteni.
Amennyiben az elkészült táblázatot az Excel korábbi verziójában szeretnénk elmenteni, válasszuk ki a Fájltípus legördülő menüjében a megfelelő korábbi verziót. Ha a Microsoft Excel … munkafüzet elemek valamelyikét választjuk, akkor a teljes munkafüzet mentésre kerül. Ha a Microsoft Excel … munkalap elemet választunk, akkor csak az aktuális munkalap tartalmát menti el a program.
Excel táblázatunk más táblázatkezelő program számára kezelhető formátumban elmenthető. (pl. WKS,WK1,WK3,WK4,WQ1,DBF) Szöveges formátumban is elmenthetjük, így szövegszerkesztő programok is kezelni tudják (TXT, CSV,PRN). Szöveges formátumban való mentéskor csak az aktuális lap kerül elmentésre, és a táblázatban alkalmazott formázások és képletek elvesznek.
Interneten való közzététel esetén Fájltípus listában a Weblap listaelemet válasszuk. Fájl menü Mentés weblapként parancsa segítségével HTML formátumban is elmenthetjük azt. Ekkor a mentés másként párbeszédpanel kiegészül a Mentés csoporttal, Ahol kiválaszthatjuk, hogy a teljes munkafüzet, vagy csak az aktuális lap mentését kérjük. Az aktuális weblapot interaktív formában is elmenthetjük, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy módosítsák a cellák tartalmát, illetve a táblázatot weblapról Excelbe másolják. A közzététel gombbal további beállításokat adhatunk meg.
Mentés jelszóval Idegen felhasználók munkafüzethez való hozzáférését a munkafüzet megnyitásának vagy módosításának jelszóhoz kötésével korlátozhatjuk. A jelszó beállításához kattintsunk a Mentés másként párbeszédpanel Eszközök gombjára, és a legördülő menüből válasszuk a Beállítások parancsot.
A munkafüzet megnyitásához és módosításához szükséges jelszavakat a Mentési beállítások párbeszédpanel Közös használat esetére csoportjában határozhatjuk meg. Jelszó betekintéshez (csak azok a felhasználók tekinthetik meg a munkafüzet tartalmát és módosíthatják, akik ismerik ezt a jelszót.) Jelszó módosításhoz (a munkafüzetet bármely felhasználó megnyithatja olvasásra, de az eredeti fájlt módosítani csak az tudja, aki ismeri ezt a jelszót. A jelszó ismerete nélkül a módosított munkafüzetet más néven kell elmenteni.) Jelszó: maximum 15 karakter hosszú lehet, tetszőleges írásjeleket tartalmazhat, kis és nagybetűk megkülönböztetve, a begépelt karakterek sosem jelennek meg a képernyőn, helyettük * karakterek láthatók. Speciális gombra kattintva beállíthatjuk a titkosítás típusát. Ok gombra kattintva meg kell erősítenünk a megadott jelszót. A megerősítés a jelszó ismételt begépelésével történik. Jelszó törlése: a jelszómezők tartalmának törlésével történik.
Más programokból származó fájl megnyitása Fájl menü Megnyitás parancsa, majd válasszuk ki a Fájltípus legördülő listában a megfelelő fájlformátumot.
Szöveges fájlok importálása Fájl menü, Megnyitás parancs Fájltípus: Szövegfájlok elemet válasszuk Ekkor megjelenik a Szövegbeolvasó Varázsló párbeszédpanel, ahol 3 lépésben beállíthatjuk a szöveges fájl Excel táblává konvertálásának legfontosabb paramétereit.
lépés: a beolvasandó szövegfájl általános jellemzőit kell megadnunk. Az eredeti adat típusa csoportban a fájlban található információk tagolási módját kell beállítanunk. Tagolt:egyes adatmezők között adott határoló jelek ( pl. , ; tabulátor) található. Fix széles: azonos szélességű oszlopokba rendezett adatok Beolvasás első sora: A fájl első néhány sorát kihagyhatjuk a feldolgozásból. A megfelelő sor számát a panel alsó részén látható lista segítségével könnyen leolvashatjuk. A fájl eredete legördülő lista: a fájlban használt karakterkészletnek megfelelő kódlapot választhatjuk ki.
2. lépés: A 2. párbeszédpanel tartalma attól függ, hogy az első lépésben tagolt vagy fixszéles típust választottuk ki. Tagolt szövegfájl importálása esetén a szövegrészek elválasztására szolgáló határoló jelet kell kiválasztanunk. Fix szélességű oszlopokat tartalmazó szövegfájl esetén oszlophatároló jelek elhelyezésével az egyes oszlopok szélességét kell meghatároznunk.
Új oszlophatároló jel létrehozásához kattintsunk a vonalzó vagy a lista megfelelő pontjára. Egy oszlophatároló jel törléséhez kattintsunk duplán az adott vonalra. A határoló jeleket a „Fogd és vidd” módszerrel helyezhetjük át. (Bal egérgombot lenyomjuk, nyomva tartjuk, egeret húzzuk, aztán felengedjük a bal egérgombot.)
3. lépés: az egyes oszlopokban található adattípusok értelmezését állíthatjuk be. Az adattípus kiválasztásához kattintsunk a megfelelő oszlopra, majd válasszuk ki az adattípust Az oszlop adattípusa csoportból: Általános:megpróbálja automatikusan megállapítani Szöveg: szöveges adatként kezeli Dátum:dátumértékként kezeli Az oszlop kihagyása: az oszlop tartalma nem kerül beolvasásra Az Irányított gombra kattintva a tizedesek, és ezres csoportok elválasztására használt jeleket állíthatjuk be. A Befejezés gombra kattintva a szövegfájl tartalma megjelenik Excel táblázatban, és ezt elmenthetjük Excel munkafüzetként.
Munkaablakok használata Ablaktábla rögzítése Nagyméretű táblázatok készítése és használata során a táblázat áttekintését megkönnyíthetjük Az ablaktábla rögzítése funkció használatával. Ennek segítségével elérhetjük, hogy a táblázat első sorai és oszlopai mindig láthatóak maradjanak a képernyőn.
Első lépésként jelöljünk ki egy cellát, sort, vagy oszlopot Első lépésként jelöljünk ki egy cellát, sort, vagy oszlopot. A kijelölés fölötti sorok, illetve a tőle balra eső oszlopok kerülnek rögzítésre. (Megjegyzés: Ha az A1-es cellában állunk, akkor a program az ablaktáblát középen osztja ketté.) Adjuk ki az Ablak menü Ablaktábla rögzítése parancsát. Ezután a táblázat görgetése során az adott oszlopok és sorok mindig láthatóak maradnak. Az ablaktábla rögzítésének megszüntetéséhez válasszuk az Ablak menü Ablaktábla feloldása parancsot.
Ablak felosztása Az ablak felosztása funkcióval táblázatunk ablakát kettő vagy négy egymástól függetlenül görgethető részre oszthatjuk. Így lehetőségünk van egy nagyobb táblázat különböző részeit a képernyőn egyszerre áttekinteni. Álljunk táblázatunk első oszlopának tetszőleges cellájába. (2 részre osztjuk, vízszintesen) Álljunk táblázatunk első sorának tetszőleges cellájába. (2 részre osztjuk, függőlegesen) A táblázat bármely cellájában állva az ablakot 4 részre oszthatjuk. Ablak menü Felosztás parancsát adjuk ki. A felosztás arányát osztósávok húzásával módosíthatjuk. A felosztást elvégezhetjük a függőleges görgetősáv felső, és a vízszintes görgetősáv jobb szélénél látható osztósáv húzásával is. A felosztás megszüntetése: Ablak menü Felosztás megszüntetése
Egy munkafüzet megjelenítése több ablakban Ablak menü Új ablak parancsa A megnyitott munkafüzet különböző ablakaihoz az Excel egy sorszámot rendel, ezt az ablak címsorában a munkafüzet nevétől kettősponttal elválasztva láthatjuk. Ablakok egyidejű megjelenítése: Ablak menü Elrendezés parancs A párbeszédpanelen beállíthatjuk az elrendezés módját, ezután a munkafüzet mindkét ablaka látható lesz a képernyőn.
Fájl menü Bezárás parancs vagy Munkafüzet bezárása Fájl menü Bezárás parancs vagy Dokumentum ablakának Bezárás gombjára kattintva. Ha a dokumentum még nem mentett módosításokat tartalmaz, az Excel felkínálja a mentés lehetőségét. Igen: Mentés Nem: Bezárás mentés nélkül Mégse: tovább dolgozhatunk.
Súgó használata Az Excel program funkcióihoz, parancsainak használatához segítséget kaphatunk a Súgó segítségével. Súgó megjelenítése: Súgó menü Microsoft Excel súgója Tartalomjegyzéket is megtekinthetjük Kereshetünk is a súgóban
A tartalomjegyzék egy kézikönyv gyűjteményként értelmezhető. Az egyes könyvek különböző témaköröket, a lapok konkrét szövegeket tartalmaznak. Rákattintunk kinyílik Rákattintunk bezáródik Rákattintunk kinyílik Rákattintunk bezáródik Vissza Előre Nyomtatás
Azonnali segítség Egy párbeszédpanelhez tartozó súgó megjelenítése: jobb felső sarkában található ?-re kattintva vagy F1 billentyű megnyomása
Office segéd Igyekszik megválaszolni munkánk során felmerülő kérdéseket, segítségével könnyen elérhetjük az egyes súgótémaköröket. Bekapcsolása: Súgó menü Az Office Segéd megjelenítése Tetszés szerint testre szabható: jobb egérrel kattintsunk rá.
Az Excel alapjai Adattípusok Az Excelben végzett munkánk során alapvetően kétféle adattípussal dolgozunk: Szöveges adatok (cellában balra igazítja) Szám adatok (cellában jobbra igazítja) A számadatok speciális fajtája a Dátum. Viszonylag ritka adattípus a Logikai érték (IGAZ, HAMIS), ezt középre igazítja az Excel. Az adatok egy speciális fajtája a hibaérték. A hibaértékek általában egy képlet eredményeként, # jellel kezdődő szöveges hibaüzenetként jelenik meg, ezt is középre igazítja az Excel. A hibaértékek a következők: #ZÉRÓOSZTÓ!, #HIÁNYZIK, #NÉV?, #NULLA!, #SZÁM!, #HIV! és #ÉRTÉK!. Minden hibaértéknek más az oka, így a hiba javítása is eltérő.
Mozgás a táblázatban A munkalap cellái között egér és billentyűzet segítségével mozoghatunk. Az adatbevitel mindig az aktív cellába történik. A megfelelő cella kijelöléséhez vigyük az egérmutatót a cellára és kattintsunk rá az egér bal gombjával. Billentyűkombinációk segítségével is mozoghatunk. (pl. nyílbillentyűk, TAB, Enter…stb.) (Lásd: súgó.) Görgetősávok segítségével is mozoghatunk.
Adatok bevitele és módosítása Adatbevitel legegyszerűbb módja: a kívánt cellára állunk, és elkezdjük az adatok begépelését. (Ekkor a beírás üzemmódba kerülünk.) Automatikus kiegészítés funkció: Ha egy cellába beírt első néhány karakter megegyezik az oszlopában lévő valamelyik cella szövegének kezdetével, az Excel a maradék karaktereket felkínálja.
Adatbevitel befejezése: Enter, TAB, SHIFT+Enter, SHIFT+TAB Nyílbillentyűkkel Beírás gombra kattintva (szerkesztőlécen) A bevitelt megszakíthatjuk, és a cella eredeti tartalmát visszaállíthatjuk: ESC Mégse gomb megnyomásával (szerkesztőlécen) Egy cella tartalmát a DELETE billentyűvel törölhetjük a legegyszerűbben.
Egy cella tartalmának szerkesztése Duplán kattintunk az adott cellára F2 billentyűvel Ráállunk cellára, majd Szerkesztőlécre kattintunk (Beszúró módban a begépelt karakterek maguk előtt tolják a kurzortól jobbra levő karaktereket.) (INSERT billentyűvel átválthatunk Átíró módba, ilyenkor a begépelt karakterek folyamatosan felülírják a kurzortól jobbra levő karaktereket)
Adattípusok viselkedése Munka közben előfordulhat,hogy egy bevitt adat nem fér el a rendelkezésre álló cellában. Ebben az esetben a különféle adattípusok különböző módon viselkednek. Szöveges adattípus: Ha a begépelt szöveg hosszabb, mint a rendelkezésre álló cella, a szöveg „rálóghat” a szomszédos üres – adatot és képletet nem tartalmazó – cellákra. A kiinduló cellától jobbra eső cellák, amelyekre a szöveg „rálóg”, továbbra is üresek maradnak. Ha a szöveg egy kitöltött cellába ütközik, a fennmaradó része nem jelenik meg, de a teljes szöveg tárolásra kerül a cellában.
Hosszú számadatok esetén: A számformátumtól függően a beírt számadat más-más alakban jelenik meg, de szerkesztőlécben mindig a beírt számadatot láthatjuk. A számadatok nem lóghatnak ki a cellából a szöveges adatokkal ellentétben. Túl hosszú számok esetén alaphelyzetben az Excel a megadott számú tizedeseket kerekíti, az egészek számára az oszlopot szükség szerint kiszélesíti. Kikötött oszlopszélesség esetén a sok számjegyből álló számok tudományos formában jelennek meg. Amennyiben egy szám egyik formában sem fér el a cellában, az Excel # jelekkel tölti fel a cellát. Az oszlop szélesség növelésével a szám láthatóvá válik.
# jelekkel tölti fel a cellát. Dátumok esetén: Dátum beírásakor az Excel az oszlop szélességét szükség szerint kiszélesíti, ha az oszlop szélesség kötött, akkor viszont # jelekkel tölti fel a cellát. (A példában látható, hogy a D3 cella tartalma a szerkesztőlécben 2010.01.17, de a D oszlop szélessége túl kicsi, hogy megjelenhessen a dátum, ezért a cella feltöltődik # jelekkel. )
Intelligens címkék A bevitt adatok mellett megjelenő gomb (vagy egy kis lila háromszög) jelzi. (Megjegyzés: Alaphelyzetben a lila háromszög formában megjelenő intelligens címkék ki vannak kapcsolva. Megjelenítésük: Eszközök, Automatikus javítás, Intelligens címkék fül, adatok megjelölése intelligens címkékkel jelölőnégyzet bepipálása.)
Kijelölés a táblázatban Egy művelet elvégzésekor meg kell határoznunk, hogy a művelet mely cellákra vonatkozzon. Ezt a megfelelő cellák kijelölésével tehetjük meg. 1 cella kijelölése: rákattintunk a cellára (aktív cella) Több szomszédos cella kijelölése: cellatartomány kijelöléséről van szó. Egy tartományt két átellenes sarkának meghatározásával határozzuk meg. Tartomány kijelölése egérrel: Kattintsunk az egyik sarokban lévő cellára és átlósan húzzuk az egeret, miközben a bal egérgombot nyomva tartjuk, mikor elérjük az utolsó cellát az átellenes sarokban, felengedjük az egér bal gombját. Cellatartomány kijelölésének másik módszere: Egyik sarokcellára állunk, majd a SHIFT billentyű nyomva tartása mellett rákattintunk az átellenes cellára. (Cellatartomány: C3:F7)
Teljes táblázat kijelölése: Kattintsunk a táblázat Egy teljes oszlop vagy sor kijelöléséhez kattintsunk a kijelölni kívánt oszlop vagy sor címkéjére. A bal egérgomb nyomva tartása mellett az egér húzásával több egymás mellett lévő oszlopot vagy sort is kijelölhetünk. Teljes táblázat kijelölése: Kattintsunk a táblázat bal felső sarkában lévő üres gombra.
Egymástól független cellatartomány kijelölése: CRTL billentyű nyomva tartása mellett kijelöljük a cellákat, tartományokat. Kijelölés megszüntetéséhez kattintsunk egy tetszőleges cellára. Kijelölés billentyűzettel: SHIFT billentyűt nyomva tartjuk, és a kurzormozgató nyilak segítségével kijelöljük a szükséges cellákat.