PÁLYATANÁCSADÁS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Felnőttkor.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Szociális munka a börtönben
Csoport munka.
A szabadidő fogalma.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Szociális munka az onkológiában
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
Önismeret Horváth Renáta.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Gyermekkori depresszió
Rokszin Mónika Pszichológus
Rokszin Mónika pszichológus
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Serdülők céljai, tervei, pályaválasztás serdülőkorban
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
VII.NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS AUGUSZTUS 25–28.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Éntudat – identitástudat - énkép
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Mi is az a társadalmi integráció?
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
A lelki egészség védelme az iskolában
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Mindennapi veszteségeink
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Az OGYEI kiemelt programjai
A borderline személyiségzavar
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Készítette:Tóth Sándorné
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
„ÚT A JÖVŐBE” Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A depresszió.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” FIATALOKAT ÉRINTŐ GAZDASÁGI-SZOCIÁLIS VÁLTOZÁSOK ÉS PROBLÉMÁK -A legújabb generációk.
KÖTELESSÉGÜNK HÁLÓJÁBAN A segítő foglalkozásúak kockázata Dr. Barabás Katalin.
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Irgalom a családban.
Asztrológiai továbbképzés
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

PÁLYATANÁCSADÁS

Tanácsadás: Az emberek közötti interakció majd minden formája, amely mások megerősítésére és segítésére szolgál, amennyiben a folyamat hivatalos tevékenység formáját ölti. Képzett, jogosítvánnyal bíró személy Kommunikáción át Strukturált tevékenység, meghatározott módszer- együttessel, pszichológiai eszközökkel Szerepviszonyok tisztázottak

A pályaválasztási döntéshozatal három legfontosabb változója: - egyén - foglalkozás - a kettő közötti viszony A helyes pályaválasztáshoz szükséges: - önismeret - foglalkozásismeret - a kettő összekapcsolása

A pályaválasztási tanácsadás: egy olyan folyamat, amely segít az egyénnek abban, hogy egy integrált és ugyanakkor adekvát önképet alakíthasson ki a maga szerepéről a munka világában, azután próbálja is ki ezt a fogalmat a realitások területén, és a valóságba való átvitel révén tegyen eleget saját elképzeléseinek (Super, 1957)

Pályafejlődési TA (életpálya TA): az ember teljes élethossza alatt jelentkező választási, döntési helyzetek, pályaváltási, pályakorrekciós feladatok, krízisek, adaptációs nehézségek megoldásának segítése Pályatanácsadás: Pályafejlődési TA + Pályaválasztási TA Pályát választani ≠ eldönteni, mivel fog az ember pénzt keresni.

A választás kihat a következőkre: életmód, stressz, társadalmi tudat, célok, képzés, öltözködés, hobbik, érdeklődési kör, barátok/kapcsolatok, lakóhely, életstílus, sőt: személyiségvonások.

Összefoglalva: A foglalkozási szerep nagymértékben meghatározza, hogyan tudjuk „játszani” és milyen színtereken egyéb szerepeinket. Pálya: „Az életet alkotó események folyamata; foglalkozásoknak és az életben játszott egyéb szerepeknek az egymásutánja, amelyek együttesen az ember munka iránti elkötelezettségét fejezik ki az önfejlődés teljes mintáján belül.” (Super, 1957)

A pályaalakulás krízisei I A pályaalakulás krízisei I. SERDÜLŐKOR - munkamegosztás differenciálódása - társadalmi rétegzettség finomodása - a szerepek egyre bonyolultabbá válása  normatív válság

Leggyakoribb válságok és tünetek: Identitáskrízis Teljesítménykrízis - A teljesítmény kritikus mértékű zuhanása, ha az előzőekhez képest nagymértékű és feltűnő a változás - Gyógymód: a siker - Bármilyen krízis át tud menni teljesítmény- problémába (családi problémák, szerelmi kudarc stb.)

Autoritáskrízis Szociális gátlás - Társas helyzetekben való megnyilvánulástól, a mások figyelme által kísért szerepléstől való félelem - Probléma: a munkaerőpiac kényszerei s a (felső)oktatás referenciáinak diszkrepanciája

A munkaerőpiac kényszerei: Önbizalom Jó önismeret Jó kommunikáció Az adott kontextusban való jó közlekedés Tudni kell: Autoritáshoz való viszony Öltözködés Munkahelyi résztvevőkkel való bánásmód Monotónia-, kötöttségtűrés Diplomásoknál: szakmai gyakorlat - Szorongásos/depresszív tünetek - Evés-, alvászavar - Drogfogyasztás - Szuicid fantáziák, kísérlet

Serdülőkori feladatok: Szülőkről való leválás, függetlenedés A pszichoszexuális én-azonosság személyiségbe való integrálása Jövendő társadalmi szerepre való szocializáció Ideális esetben: Sajátjává lesz a teljesítés igénye Részt vesz saját tanulmányi döntéseiben Motivált a megvalósításra Vannak alternatívái (egy személy = több foglalkozás) Egyre önállóbban képes képviselni magát ügyintézései során

Problémát jelez: A serdülőnek nincsenek tervei Nincs saját viszonya a teljesítményhez (legkritikusabb: alacsony teljesítményigény + perfekcionizmus) Ellenvetés nélkül elfogadják a nekik szánt életút-elképzeléseket Irreálisan ítéli meg képességeit, lehetőségeit Nehezen közlekedik a szociális térben

A pályaalakulás krízisei II. FIATAL FELNŐTTKOR FELADATAI, KRÍZISEI Leválás a származási családról A munkába állás – foglalkozási szerepbe való beilleszkedés A párválasztás mint krízis Az elköteleződési válság

A szocializációs folyamat zavara (beilleszkedési nehézség) Kritikus tényezők: A szocializációs folyamat zavara (beilleszkedési nehézség) Autoritásproblémák A képzési folyamat elégtelensége Szociális ügyesség hiánya Szerep-személy konfliktus Munkaerőpiac instabilitása Munkatapasztalat hiánya Önellátásban való gyakorlatlanság Adaptációs nehézségek: Migráció Elégtelen monotóniatűrés Szokatlanul hosszú munkaidő Kötött munkaidő Alulmotiváltság

Életnegyedi válság (Robbins, Wilner, 2001) Főleg a fiatal értelmiségiek adaptációs krízise: A tanulmányok zárását követő, átmeneti sokk- jelenség, a változástól való félelem egy sajátos, életkor-specifikus állapota Új felelősség Szabadság  pánik, halogatás, jövőtől Új helyzetek való szorongás Megküzdési potenciálok: kognitív átstrukturálási, problémamegoldó képesség, stresszkezelés módszerei, szociális támogató hálózat kiépítésében való gyakorlottság

Kapunyitási pánik Hasonló az életnegyedi válsághoz Kritikus kérdés: a személyes identitás, az intimitás, a különféle szakmai célok, pályák és foglalkozások iránti elköteleződés milyen sorrendben kövessék egymást?

Tünetek: Tanulmányi teljesítmény romlása Halogatás Vizsgaszorongás Egyetemi szereprendszerhez való alkalmazkodás zavara Szülőkről való leválás zavara Társkapcsolati krízisek Alvás-, evés-, hangulatzavar Fokozott alkohol- és drogfogyasztás „Menekülési útvonalak”: Érdeklődésnek megfelelő pályaválasztás Munka az egyetemi, főiskolás évek alatt A tanulmányok időben való lezárása Jó kapcsolatok kiépítése Változtatni tudás

A pályaalakulás krízisei III. AZ ÉLETKÖZÉP KRÍZISE Új, kalandos dolgok kipróbálása, kockázatkeresés, kísértésekkel szembeni érzékenység – az önmegvalósítás zászlaja alatt Mit tudunk róla? Az életközépi krízis olyan pszichés és fizikai zavar, amely akkor lép fel, amikor a fejlődési kérdések azzal fenyegetnek, hogy túlszárnyalják azokat az erőforrásokat, amelyeket az adott személy a velük való megküzdésre fordítani tud.

Jellemzően a magasan kvalifikáltak krízise 35-50 év („a 7. hetesbe lépés”) „második kamaszkor” „a születéstől eltelt idő” helyett „az életből még hátralévő idő” 75%-a az embereknek átesik rajta Még neveljük gyermekeinket, ugyanakkor már idős szüleink is gondoskodásra szorulnak Nem egyenlő a „kapuzárási pánikkal”!

Társadalmi okok Élettartam növekedése Életminőség javulása Specializáció → munkafolyamatok elszürkülése Információk széleskörű hozzáférhetősége („Mennyi lehetőség van”!) Választási és döntési lehetőségek („Bármi lehetsz!”) Az individuális érvényesülés előtérbe kerülése – szemben a csoport iránti felelősségvállalással A már teljesített életfeladatok (egzisztencia, család, párkapcsolat)

Jellemző kérdések: Tettem-e eleget. Éltem-e eleget Jellemző kérdések: Tettem-e eleget? Éltem-e eleget? Megvalósítottam-e magam? Változtathatok-e még? Boldog vagyok-e valójában? Merre tart az életem? Válasz: önmagunk lényegéből fakadó ok megtalálása a létezésre

„Második kamaszkor” személyes identitásunk, életcéljaink újragondolása, önmagunk megismerésének, vagy inkább újra megismerésének és újrafogalmazásának időszaka el kell fogadnunk életkorunkat, az idő múlásának látható és érezhető jeleit

"Perszeverálók„: több szex, több nő/férfi, több ital nem tudnak lemondani a fiatalságukról → tagadás az idősebb életkor által kínált feladatokkal nem akarnak szembesülni „ugyanúgy folytatom, ahogy eddig„ → ősz hajú hippi, forradalmár nagypapa, topot és miniszoknyát viselő nagymama.

Provokáló tényező lehet: Testi betegség (= a végesség és a sérülékenység élménye, a halandóság felismerése) Vélt vagy valós stagnálás a karrierépítés folyamatban, siker érzésének hiánya (veszély: fiatalon magasan) Kiégettség (Freudenberger, 1974) Szülők hanyatlásával való szembesülés Gyerekek felnövekedése Nőknél: menopausa közeledte Férfiaknál: szexuális problémák

Rosszabb esetben jelentkezhet: Ideális esetben: érdekes vállalkozás, színvonalas hobbi, addigi szakmai tevékenység szélesítése Rosszabb esetben jelentkezhet: Karrierkrízis  munka vagy tevékenységváltás Magánéleti krízis  új érzés, új szenvedély… Mindkettő formájában

A pályaalakulás krízisei IV. A FELNŐTTKOR PÁLYAKRÍZISEI 1 A pályaalakulás krízisei IV. A FELNŐTTKOR PÁLYAKRÍZISEI 1. A munkanélküliség krízise Amikor valaki a munkaerőpiacon hosszabb ideig nem talál számára elfogadható munkát ( elbocsátás, leépítés, csőd, pályakezdés kudarca)

Krízis mértéke függ: Az első munkába állás kudarca (igények egyre lejjebb kerülnek  feleslegesség érzés, önbizalom csökkenése  igények még lejjebb) Megélhetési és önértékelési tartalékok (intézményes „segítés”  „munkanélküli-identitás”) Csoportot érint-e vagy csak egy személyt (attribúció!) Várt vagy váratlan volt-e (váratlanság  megalázó helyzetek)

Társul-e hozzá egyéb krízis. („A baj nem jár egyedül Társul-e hozzá egyéb krízis? („A baj nem jár egyedül.”; „Öreg fát nem jó átültetni.”) Szaktudása mennyire értékes a piacon Szociális ügyesség, konfliktuskezelési stratégiák, rugalmasság, kreativitás, találékonyság (állásinterjú) Munka nélkül töltött idő Társas támogatás (férfi/nő különbségek!)

2.Teljesítmény és karrierkrízisek A foglalkozási szerep megvalósítása tartósan nem éri el a szerepküldők és/vagy az egyén elvárásainak színvonalát + ehhez kapcsolódó frusztráció A burn out tünetegyüttes (Freudenberger, 1974) A „hivatás depressziója”; tartósan fennálló érzelmi és interperszonális stresszre való reakció

Főbb tünetek: Érzelmi kimerültség Deperszonalizáció Személyes hatékonyság csökkenése A burn out provokatív tényezői: Sok frusztráció, emocionális megterhelés A teljesítménymérésnek hiányoznak a kritériumai Karrier korlátozott lehetősége Elégtelen megbecsülés

Visszajelzések hiánya Elismerés hiánya Szakaszai: Hosszú munkaidő Alacsony jövedelem Alulinformáltság Visszajelzések hiánya Elismerés hiánya Szakaszai: Kezdeti lelkesedés, túlazonosulás Realizmus, egyensúlyteremtési kísérletek Stagnálás Frusztráció Apátia

A pályaalakulás krízisei V A pályaalakulás krízisei V. AZ INAKTIVITÁS KRÍZISE (idősödés, krónikus betegségek, egészségkárosodás) Fő konfliktus: életformaváltás olyan élethelyzetben, amikor amúgy is beszűkülnek az alkalmazkodási készségek Erikson: én-integritás vagy kétségbeesés

Veszteségek: Fizikai, élettani (látás, hallás, emlékezet, koncentráció; betegségek) Motiváció megcsappanása, produktivitás/társ.i aktivitás csökkenése Egzisztenciális veszteségek Partner elvesztése Társas kapcsolatok beszűkülése Szépség múlása Hasznosságérzés Idő strukturálása Szülői kompetencia