A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezésről szóló 314/2005. ( XII. 25.) Korm. rendelet EU által megkövetelt változtatásai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
KSZGYSZ Konferencia Budapest, április 20.
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A vízjog időszerű kérdései
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A Környezettani Hatásvizsgálat hazai gyakorlata Dr. Kárász Imre Környezettudományi Tanszék.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról.
Készítette: dr. Hajdu Klára
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
A települési önkormányzat jegyzőjének közreműködése a komplex környezetvédelmi hatósági eljárásokban Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és.
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
Webes változat, animáció nélkül !!!
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Környezeti hatásvizsgálati eljárás Kvt §, R §
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
Változások a környezeti hatásvizsgálatban A környezeti hatások jelentőségének vizsgálatával összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló.
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
Bevezető a könyvvizsgáló-jelöltek részére december 04.
Vasútszabályozási Osztály
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
Eljárás fajták a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alá tartozó tevékenységek szerint.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A szakfordítói és tolmácsolási tevékenység jogi szabályozása és felülvizsgálatának lehetséges irányai Dr. Németh Szabolcs Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium.
Az uniós környezetvédelmi jog alkalmazása Január 11.
A környezeti hatásvizsgálat kritikus mérlegelési kérdései január 11. Budapest dr. Bérczi Anna - Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa Irodája.
Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
2014. november Rendek Tímea
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév Tájékoztató a felnőttképzési akkreditációról Torma Gabriella FAT titkárságvezető.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Előzetes piaci konzultáció
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Közbeszerzési Hatóság
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezésről szóló 314/2005. ( XII. 25.) Korm. rendelet EU által megkövetelt változtatásai Dr. Csepregi István 06-30/

Történeti előzmények 1. •Már 2006-ban is volt eljárás az Ie. II. melléklete miatt, de ezt 2008-ban a Bizottság megszűntette! •2009. május: a Bizottság első eljárási lépése (felszólító levél) az egyes köz- és magánprojektek környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról szóló 85/337/EGK tanácsi irányelv nem megfelelő átvétele miatt •- a fő problémakör a „városfejlesztési beruházások” (Ie. II. melléklet 10.b) •- álláspontja: környezeti hatások jelentőségének a vizsgálata méretmegkötés nélkül kötelező •- indoka: az Ie. 4. cikk (2) bekezdésének értelmezése, mely szerint a városfejlesztési projektek valamennyi jellemzőjét figyelembe kell venni, nem pusztán a méretet, kapacitást •Hazai válasz: –- igazolás –- szabályozás –- ?

286/2009. (XII. 11.) Korm. rendelet •Korm. rendelet 3. számú mellékletének 109. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: •„109. a) szennyvíztisztító telep (ha nem tartozik az 1. mellékletbe) •aa) 10 ezer lakosegyenérték kapacitástól; •ab) méretmegkötés nélkül felszín alatti vízbázis hidrogeológiai védőövezetén, védett természeti •területen vagy annak védőövezetén, vagy Natura 2000 területen; •b) szennyvíz gyűjtőhálózat •ba) 2 ezer lakosegyenérték kapacitástól, legalább 2 ezer folyóméter hosszú és legalább 350 mm átmérőjű gerincvezeték megépítése esetén; •bb) méretmegkötés nélkül felszín alatti vízbázis hidrogeológiai védőövezetén, védett természeti területen vagy annak védőövezetén, vagy Natura 2000 területen;”

110/2010. (IV. 9.) Korm. rendelet •(lásd még: XIII. törvény, Kvt. módosítás) •A Kr. 3. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki: •„(7) A környezethasználó előzetes vizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a felügyelőséghez, ha olyan tevékenység megvalósítását tervezi, amely megfelel a 3. számú mellékletben szereplő tevékenységnek, azonban az abban meghatározott küszöbértéket nem éri el vagy az ott szereplő kritériumot nem teljesíti, feltéve, hogy a tevékenység nem tartozik a 2. számú mellékletbe. Ha a felügyelőség az előzetes vizsgálat során az 5. § (2) bekezdés d) pont da) alpontja szerint dönt, akkor a tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély szükséges.” •Hatályát veszti a Kr. 25. § (5) bekezdése,amely lehetővé tette, hogy a KÖTEVIFE az egységes környezetvédelmi engedélyezési eljárás befejezése előtt engedélyezze a tevékenység megkezdéséhez kapcsolódó infrastrukturális beruházások megkezdését.

Történeti előzmények 2. •2010. január: Bizottság kiegészítései a korábbi felszólító levélhez •- a korábbi álláspont kiszélesítése, az Ie. nem megfelelő átvételét fenntartotta •Korábban is kifogásolta az Ie. 4. cikk (2)- (3), illetve II. melléklet 10. b) pont, 2. cikk (1), 1. cikk (2), 9.cikk, 10a cikk nem megfelelő átvételét, ezt kiterjeszti •Jogi alapja: Ie. 2.cikk (1), 4. (2)-(3)

Ie. 2. cikk (1) (módosította a Tanács 97/11/EK ie.) •„(1) A tagállamok meghoznak minden olyan intézkedést, amely ahhoz szükséges, hogy az engedély megadása előtt többek között a jellegüknél, méretüknél vagy elhelyezkedésüknél fogva, a környezetre várhatóan jelentős hatást gyakorló projektek engedélyezése kötelező legyen és esetükben hatásvizsgálatot végezzenek. Ezeket a projekteket a 4. cikk határozza meg.”

Ie. 4. cikk (2)-(3) (megállapította:a Tanács 97/11/EK ie.) •„(2) A 2. cikk (3) bekezdésre is figyelemmel a II. mellékletben felsorolt projektekre, a tagállamok határozzák meg: •a) esetenkénti vizsgálattal,vagy •b) a tagállamok által megállapított küszöbértékek vagy szempontrendszer alapján, •hogy a projektet alá kell-e vetni az cikknek megfelelő vizsgálatnak. A tagállamok dönthetnek úgy is, hogy az a) vagy a b) pontnak megfelelő mindkét eljárást alkalmazzák. •(3) Amikor a (2) bekezdés alkalmazásában esetenkénti vizsgálatot végeznek, vagy küszöbértékeket, illetve szempontrendszert állapítanak meg, figyelembe veszik a III. mellékletben előírt lényeges kiválasztási szempontokat.”

Bizottság következtetései I. •Átültetési hiba: •- az abszolút küszöbérték és/vagy szempontrendszer megállapítása; •- a kizárólag a projekt méretén vagy kapacitásán alapuló küszöbérték, szempontrendszer megállapítása; •- a projekt jellegének, elhelyezkedésének figyelmen kívül hagyása a környezeti hatás jelentőségének meghatározása során. •Emiatt a küszöbérték, kritérium alatti projektek mentesülhetnek a hatásvizsgálati kötelezettség alól. •Kiemelten problémás ez: a kumulatív hatás, projekt elhelyezkedése, jellege esetén. •Nem elégséges egyes területeket kiemelni (lásd: hidrogeológiai védőövezet, védett természeti terület, Natura 2000 terület).

Bizottság következtetései II. •Európai Bíróság ítélkezési gyakorlata: •a C-66/06. Bizottság kontra Írország ( pontok) •a C-255/08. Bizottság kontra Hollandia ( pontok) •Bíróság •Bíróság: a tagállamoknak a III. mellékletben felsorolt minden releváns kiválasztási kritériumot figyelembe kell venniük kritériumok vagy küszöbérték megállapításakor, a II. melléklet szerinti projektek esetében. Ha csak a projekt méreten alapuló küszöbértéket állapít meg, akkor ezzel átlépi az irányelvben biztosított mérlegelési jogkörének határait. •Még néhány hasonló ügy: C-486/04. Bizottság kontra Olasz Köztársaság; C-392/96. Bizottság kontra Írország; C-87/02. Bizottság kontra Olasz Köztársaság; C-332/04. Bizottság kontra Spanyol Királyság •

Bizottság következtetései III. •„Szalámizás” problémája egyes projekteknél (Ezt nem csupán a Bizottság, hanem a JNOB is észlelte, igaz kicsit más aspektusban, lásd JNO-131/ március 26. állásfoglalás) •Mit mond a Bizottság? •Kr. III. mellékletének 144. pontja miatt (II. mellékletes, küszöbértéket eredetileg el nem érő projektek küszöbértéket meghaladó bővítésekor akkor kötelező az előzetes vizsgálat, ha a bővítés egyúttal legalább 25%-os növekedést jelent az eredeti projekt megvalósítására vonatkozó engedélyben meghatározott nagysághoz képest) •Ez a Bizottság szerint ellentétes az Ie. 2. cikkének (1) bekezdésében meghatározott lényegi követelménnyel.

Mi a magyar válasz? •Elméletileg & gyakorlatilag •Elméletileg •1. Európai Bíróság (esély?) •2. Minden küszöbérték eltörlése (az előzetes vizsgálat abszolutizálása) (adminisztratív terhek, költségek etc?) •3. Konzultációs mechanizmus (idő, tényleges haszon, eredményesség?) •Pragmatikusan (jogszabály-módosítás): •- Kr. szerinti küszöbértékek felülvizsgálata, lecsökkentése, megszüntetése; •- Kr. 3. melléklet szerinti esetekben az előzetes vizsgálatra „érzékeny” területeken is sor kerül; •- összetartozó tevékenységek esetében is kötelező az előzetes vizsgálati eljárás; • - Kr. 3. melléklet szerinti, küszöbérték alatti tevékenységek esetében a környezeti hatások jelentőségének vizsgálata az egyéb szakterületi engedélyezésben történik.

Összetartozó tevékenység •összetartozó tevékenység: •összetartozó tevékenység: a 3. számú melléklet szerinti és az 1. vagy 3. számú mellékletbe tartozó tevékenységgel azonos, a környezethasználó által e tevékenységekkel azonos vagy szomszédos ingatlanon, közös beruházási céllal megkezdeni tervezett olyan tevékenység, amely a 3. számú mellékletben meghatározott küszöbérték alá esik, azonban megkezdése esetén az 1. vagy 3. számú mellékletbe tartozó tevékenységgel együtt a 3. számú mellékletben meghatározott küszöbérték teljesül; •Néhány alapkérdés: Környezethasználó azonossága? Szomszédos ingatlan értelmezése, pl. vezetékjog, szolgalmi jog, használati jog esetén? Hatásterület számítási problémák….

Más hatósági eljárásban a környezeti hatás vizsgálata •A KÖTEVIFE lehetőségei: •- Kr. szerinti eljárása (sui generis hatóság) •- KÖTEVIFE más hatósági eljárása •- Más hatóság eljárása (jelenleg is szakhatóság a KÖTEVIFE valamilyen szakkérdésben) •- Más hatóság eljárása (jelenleg nem szakhatóság a KÖTEVIFE) •Módosítás: Kr. + ágazati jogszabályok (szakhatóság+közreműködés tartalma) •Más hatóság eljárásában: alapdokumentáció+adatlap (egyszerűsített)

Más hatósági eljárásban a környezeti hatás vizsgálata •Jelentős környezeti hatás esetén: az alapeljárás felfüggesztése (Ket. szerint) •Igazgatási szolgáltatási díj ( Ft) •1 éven belüli felülvizsgálat •Problémák: KÖTEVIFE más, de sui generis eljárásaiban (pl. vízjogi engedélyezés), más hatóságok eljárásaiban (határidő rövidsége, adatlap formalitása)