2011. szeptember 24. Csillag Ferenc közoktatási szakértő 2014. 06. 24.1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A tanári munka értékelése
Komplex Instrukciós Program
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
A koragyermekkori nevelésről
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Értékelés a pedagógiában
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Az intézményes nevelés stratégiái
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
FŐVÁROSI OKTATÁSI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁST TÁMOGATÓ PORTÁL Horváth Csaba Főpolgármester-helyettes Sajtótájékoztató október 2.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
„Civil ABC Eger térségében”
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Pedagógus értékelési rendszer
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
BKIK – VI. Országos Tanácsadói Konferencia LEAN COACHING Bárány Péter, CMC üzletág-vezető Projektverzum Kft Budapest, március 21.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Kompetencia alapú szakoktatás
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Előadás másolata:

2011. szeptember 24. Csillag Ferenc közoktatási szakértő

– az oktatási rendszer nem felel meg a munkaadók igényeinek, – az öregedő népesség nagy nyomást gyakorol az államra és az aktívakra, – az olcsó munkaerővel termelő országok részéről növekedik a konkurencia, – magas a munkanélküliség, és ennek komoly társadalmi hatásai vannak, – a technika gyors tempójú fejlődése jellemző minden területen, – felértékelődik a tehetség, az alkotó kreativitás, – változó értékek generálódnak a társadalomban, – felértékelődik az információ értéke, – az európai uniós integráció jelentős változásokat követel a gazdaság és az oktatás területén is

Új elvárások a vezetővel szemben Nyomás alatt az iskolák – Nagyon fontos kérdés, hogy miként lehet megtartani a helyes egyensúlyt az iskolával szemben támasztott különböző elvárások között. Egyrészt a kormány gazdasági megszorításokat vezet be, de a minőségellenőrzés szempontjából is igényeket támaszt. Helyi érdekérvényesítők elvárásokat fogalmaznak meg, ami szerint a jelenlegi szülők felismerik a magas színvonalú oktatás hatalmas jelentőségét a gyerekeik jövője szempontjából

Új elvárások a vezetővel szemben Minél inkább kívülről határozzák meg az intézmény misszióját, illetve minél kisebb a szakemberek befolyása az iskolai profil kialakítására, az iskola környezetéből érkező igények kielégítésére, annál nagyobb lesz az a stressz, amit ez a helyzet okoz az oktatás valamennyi szereplőjének, így a vezetőnek is

5 Művészet-e a vezetés? "A vezetői eredményesség kulcsa, hogy a hatalom gyakorlása nélkül tudjuk befolyásolni az embereket." (Thomas Gordon) "A vezetés cselekvést jelent, nem pozíciót." (Donald H. McGannon) " Ha túlélő akarsz lenni ezen a világon, meg kell tanulnod gyorsan tanulni." (Chaim Potok)

„… a hatalom gyakorlása nélkül” A hatalom azt a képességet vagy erőt jelenti, amely alapján valaki vagy valami akaratát vagy szándékát másra, másokra rá tudja testálni Napjaink aktualitása: a központi irányítás béklyóba szorítja a professzionális vezetést. a központi irányítás béklyóba szorítja a professzionális vezetést. Veszélyhelyzet, ugyanis az intézményvezető csupán végrehajtóvá válik!

„… a hatalom gyakorlása nélkül” Mit él át a ma vezetője a hatalommal kapcsolatban? Valós önállósága nincs, vagy alig-alig van; érezhető a túlszabályozás. Döntések születnek a feje fölött. Igen erős a hierarchia! A gazdasági hatások soha ennyire nem befolyásolták az oktatásügyet – megszorítások! A szakmaiság csorbát szenved.

„… a hatalom gyakorlása nélkül” Kormányzat/központi igazgatás Vertikális kapcsolat Iskolai vezetők Az iskola Diákok, tanári kar, forrásoktudás Közösség Szülők Más iskolák Üzleti élet

„… a hatalom gyakorlása nélkül” Mit él át a vezető a vezetettekkel kapcsolatos napi munkában? Ideális esetben az intézményi hierarchikus rendszerben a helye itt található. Az okok: • maga is pedagógus, • ismeri a belső problémákat, de kollégák képességeit, terhelhetőségét és szociális helyzetét is, • létezik a megfelelési kényszer is, ez néha „feladáshoz”, kényszerű kompromisszumokhoz vezet.

EMPÁTIA

„…gyorsan tanulni” „Nagyon sokat kell nekünk tanulnunk ahhoz, hogy keveset tudjunk.” Montesquieu Az állandó szabályváltozások folyamatos tanulást, képzést igényelnek. (A túlszabályozás időszakát élik meg a vezetők.) „De mi is legyen a kritikai észrevételekkel?” A kreativitás feltétlenül csorbul. Ez nem a szárnyalás ideje. Soha ennyire nem volt fontos a belső kommunikáció zökkenőmenetes működtetése. (A félrehallások veszélye!)

„…gyorsan tanulni” A ma is alkalmazott vezetéselmélet szerint az iskolaigazgatóknak képeseknek kell lenniük: - valós változások végrehajtására; - egy hatékony csapat összefogására; - az anyagi források felhasználásának menedzselésére; - időbeosztásának olyan - fontossági szempontok szerinti - összeállítására, amely meggátolja, hogy a figyelmét elvonják a fontos teendőkről. Ezzel szemben ma az elvárás mást mutat; - érték- és hagyományőrzés, - kiszolgálói szerep

„…gyorsan tanulni” A változáskövetés felelőssége: nincs vagy alig van idő a kísérletezésre, elmaradnak a beválás vizsgálatok. Az iskolában folyó vezetői munka már nem a tanításról, a nevelés minőségének javításáról, sokkal inkább a jogi-, a gazdasági megfelelésről szól. (A vezető lopott pillanatait tudja csak a tanulókkal való közvetlen kapcsolatban tölteni.) Szerepváltozás:  elvárás: kiszolgáló, túlélő, tojástáncoltató, abszolút lojalitás,  amire kevéssé van szükség: kreativitás, innovativitás

„… cselekvés, nem pozíció” A sikeres vezetés alapelvei a következők:  Vizsgálandó, mikor szabad akcióba bocsátkozni és mikor nem.  Nagy és kicsiny csapatot egyaránt jól kell vezetni.  A vezetőnek és a beosztottaknak érdekük, hogy a célmeghatározás azonos legyen

„… cselekvés, nem pozíció” Vezet-e a vezető? Soha nem ült trónuson, bár néhányan szerették volna magukat ott látni. Örömmel tölti el, ha van ideje egyáltalán leülni. Csupán háromlábú széken ül!

Vezet-e a vezető? Gyorsan vagy átgondoltan döntsünk? Hatékonyságot eredményez, ha a döntés előtt: – felismerjük a problémát, – elemezzük, – információt gyűjtünk róla, – többféle alternatívát állítunk fel, – elemezzük ezeket és kiválasztjuk a legjobbat Állandó dilemma: -ki határozza meg a hatékonyságot, - melyek a hatékonyság ismérvei, - alkalmas-e a hatékonyság a motivációra?

„A vezető fejleszti az embereit – azzal, ahogyan irányítja őket, meg tudja könnyíteni, vagy nehezíteni, hogy önmagukat fejlesszék. Vezeti, vagy félre vezeti őket. Kihozza belőlük, ami bennük van, vagy elfojtja képességeiket. Erősíti tisztességüket, vagy korrumpálja őket. Egyenes, szilárd tartást ad nekik, vagy deformálja embereit … szándékosan, vagy anélkül, hogy tudná.” (Dr. Peter Drucker)

De kinek van erre energiája, hite és elkötelezettsége?

Változó szerepben az igazgató A pedagógus mint értékközvetítő a kor tükre, hordozója az idő szükségleteinek. Az igazgató is pedagógus, erről nem szabad megfeledkezni. Elvárás: a vezető munkájában alapvető fontossága van az alkalmazkodáshoz, változás fogadáshoz való viszonynak, továbbá a nyitottságnak, a motivációs képességnek, illetve az arra való képességnek, ami befolyásolja a tervezési tudást és a változáshoz való viszonyt is. Ugyanakkor szükség van a vezetői munka ellenőrzésére, értékelésére is, fenntartói vezetőpolitika meghatározására is

Amikor megköszönöm érdeklődő figyelmüket, akkor figyelmükbe ajánlom a következő gondolatot: „Lehet, hogy minden tudás legelején egy kérdő mondat áll?” Ancsel Éva