A VÉLEMÉNYNYILVÁNÍTÁS SZABADSÁGA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szerkesztők és a törvény A források védelme és a hatóság eljárása.
Advertisements

Közérdekből közkedvelt közreműködést Avagy közreműködői szerződés és szakmai felelősség.
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Inclusion Europe Respect - Solidarity - Inclusion Az ENSZ Fogyatékosügyi Konvenciója: Kihívások és szükség a változásokra Klaus Lachwitz.
Személyiségi jogvédelem
Az új Ptk. szerkezete, alapelvei
A törvényekről:  „Alkotmányban”  tájékozódási és a kulturális értékekhez való hozzáférés szabadsága  A tájékoztatás, a média és a (mindenféle) sajtó.
Prof. Dr. Szabó Máté Dr. Lenkovics Barnabás
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
A közszolgálati tartalom Konferencia a közmédiáról, Budapest június 16.
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
NAMS szakértői kerekasztal november 28. IJC Tóth András: Versenyjog – médiaszabályozás - NAMS.
Egyes emberi jogok Törökországban
Állampolgársága végképp eltörölve
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
A kiskorúak védelme a média káros hatásaival szemben
Az állam a nemzetközi jog alanyaként Állam = szervezett politikai közösségnek alávetett terület és népesség Állam: a nemzetközi jog (NJ) egyetlen alanya.
Különös tekintettel a gyógyszerekre
A véleménynyilvánítás szabadsága
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Reklám etika.
VETÉLKEDŐ EMBERI JOGOK.
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Az új klasszifikációs ajánlás Szilády Szilvia Tudományos munkatárs Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Műsorfigyelő és elemző főosztály szeptember.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
„Méltóképpen Időskorban” Az országgyűlési biztos idősügyi projektje Dr. Borza Beáta projektvezető.
Személyhez fűződő jogok polgári jogi védelme
A múlt megismerhetősége, mint a közérdekű és személyes adatok kapcsolódási pontjai C SINK L ÓRÁNT főosztályvezető (KIM) egyetemi adjunktus (KRE)
Az adatmegőrzési irányelvet átültető szabályozás alkotmányossági kritikája A Társaság a Szabadságjogokért beadványa az Alkotmánybírósághoz.
Mediátor képzés Kártérítés.
KUKKOLÓK és KUKKOLTAK JOGAI
Kommunikációs jogok Halmai Gábor egyetemi tanár.
A bíróságok Az igazságszolgáltatás alapelvei
Alapjogi bevezetés Információs jogok.
Földes Ádám A Paksi Atomerőmű és az információszabadság egy fejlődő demokráciában.
A véleménynyilvánítás szabadsága. A szólás- és a sajtószabadság
Kulturális tevékenységek és a közügyek kezelése (issue management) (Managementul activităţii culturale)
„A szó veszélyes fegyver…”
Az információs jogok filozófiája és elmélete
II. Az egészségügyi dolgozók jogai és kötelezettségei
Állampolgári jogok és kötelességek
Munkaszervezési ismeretek
2. Előadás Kötelmi jog - szerződés
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
A felsőoktatáshoz kapcsolódó jogok az autonómia tükrében Stipta Zsuzsa Győr Május 27.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A médiapiac szabályozásának változó eszközei Polyák Gábor
Az adatvédelem szabályozása
A médiaszabadság, mint a kommunikációs jogok része Médiaszabályozás március 5. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Állami szabályozás és önszabályozás a médiában Médiaszabályozás 2015.feburár 19. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
MÉDIASZABÁLYOZÁS Nyilvánosságtörténet. 2 f ő médiatörténeti iskola: Technológiatörténeti iskola (intézményekre, struktúrákra, technikára koncentrál)Technológiatörténeti.
Migráció és nemzetközi jog
112 Dr. Dósa Imre.  Áttekintő  Új adatvédelmi törvény  Alapjogi beágyazás  Ráncfelvarrás  Újdonságok  Javaslatok a felkészüléshez.
 E-JOG Alapjogok, információs jogok. INFORMÁCIÓS JOGOK  ALAPJOGOK – EMBERI JOGOK – ÁLLAMPOLGÁRI JOGOK  A XIX. század vége - XX. század eleje: az alkotmányjog.
 AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA Alapjogok, információs jogok.
A méltatlanság fogalmának új szabályai. AlaptörvényKttv.Kódex.
A szólás és a Háló szabadsága, etika. A SZÓLÁS, VÉLEMÉNYNYILVÁNÍTÁS SZABADSÁGA, LELKIISMERETI ÉS VALLÁSSZABADSÁG.
4. Az Alkotmány.
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
Mindennapok munkajoga 5.
Hogyan (ne) vesszünk el a munka, az informatika és a jog Bermuda-háromszögében? dr. Ormós Zoltán.
A jogforrási rendszer II.
Reklám etika.
Előadás másolata:

A VÉLEMÉNYNYILVÁNÍTÁS SZABADSÁGA

AZ AB alaphatározatai: 30/1992. (V. 26.) ABh., 12/1999. (V. 21.) ABh. és 18/2004. (V. 25.) ABh. – közösség elleni izgatás, gyűlöletbeszéd 36/1994. (VI. 24.) ABh. – hatóság, hivatalos személy megsértése, közszereplők bírálhatósága 13/2000. (V. 12.) ABh. – nemzeti jelkép megsértése 14/2000. (V. 12.) ABh. – önkényuralmi jelképek használata

Az alapjogok rendszerében: a kommunikációs jogok anyajoga  kommunikációs jogcsoport: szólás- és sajtószabadság, információszabadság, a művészi, az irodalmi alkotás szabadsága és a művészeti alkotás terjesztésének szabadsága, a tudományos alkotás szabadsága és a tudományos ismeretek tanításának szabadsága is, lelkiismereti és vallásszabadság, gyülekezési jog  az egyén megalapozott részvétele a társadalmi és politikai folyamatokban

alanyi jog intézményvédelmi kötelezettség

Intézményvédelmi oldala: „a demokratikus közvélemény kialakulása feltételeinek és működése fenntartásának biztosítására irányuló állami kötelezettség” „a közvélemény, mint alapvető politikai intézmény garantálása”

Fokozott alkotmányos védelem: „igen kevés joggal szemben kell csak engednie, azaz a véleményszabadságot korlátozó törvényeket megszorítóan kell értelmezni”  élethez való jogot követően második az alapjogok képzeletbeli hierarchiájában

Fokozott alkotmányos védelem: „A vélemény szabadságával szemben mérlegelendő korlátozó törvénynek 1. nagyobb a súlya, ha közvetlenül másik alanyi alapjog érvényesítésére és védelmére szolgál, 2. kisebb, ha ilyen jogokat csakis mögöttesen, valamely intézmény közvetítésével véd, s 3. legkisebb, ha csupán valamely elvont érték önmagában a tárgya (pl. a köznyugalom).”

Tartalomsemleges védelem: „…a véleményt annak érték- és igazságtartalmára tekintet nélkül védi. Egyedül ez felel meg … az ideológiai semlegességnek… külső korlátai vannak csak; amíg egy ilyen alkotmányosan meghúzott külső korlátba nem ütközik, maga a véleménynyilvánítás lehetősége és ténye védett, annak tartalmára tekintet nélkül. Vagyis az egyéni véleménynyilvánítás, a saját törvényei szerint kialakuló közvélemény, és ezekkel kölcsönhatásban a minél szélesebb tájékozottságra épülő egyéni véleményalkotás lehetősége az, ami alkotmányos védelmet élvez. Az Alkotmány a szabad kommunikációt - az egyéni magatartást és a társadalmi folyamatot - biztosítja, s nem annak tartalmára vonatkozik a szabad véleménynyilvánítás alapjoga. Ebben a processzusban helye van minden véleménynek, jónak és károsnak, kellemesnek és sértőnek egyaránt, különösen azért, mert maga a vélemény minősítése is e folyamat terméke.”

Tartalomsemleges védelem: „…a véleményt annak érték- és igazságtartalmára tekintet nélkül védi. Egyedül ez felel meg … az ideológiai semlegességnek… külső korlátai vannak csak; amíg egy ilyen alkotmányosan meghúzott külső korlátba nem ütközik, maga a véleménynyilvánítás lehetősége és ténye védett, annak tartalmára tekintet nélkül. Vagyis az egyéni véleménynyilvánítás, a saját törvényei szerint kialakuló közvélemény, és ezekkel kölcsönhatásban a minél szélesebb tájékozottságra épülő egyéni véleményalkotás lehetősége az, ami alkotmányos védelmet élvez. Az Alkotmány a szabad kommunikációt - az egyéni magatartást és a társadalmi folyamatot - biztosítja, s nem annak tartalmára vonatkozik a szabad véleménynyilvánítás alapjoga. Ebben a processzusban helye van minden véleménynek, jónak és károsnak, kellemesnek és sértőnek egyaránt, különösen azért, mert maga a vélemény minősítése is e folyamat terméke.”

Tartalomsemleges védelem: „…a véleményt annak érték- és igazságtartalmára tekintet nélkül védi. Egyedül ez felel meg … az ideológiai semlegességnek… külső korlátai vannak csak; amíg egy ilyen alkotmányosan meghúzott külső korlátba nem ütközik, maga a véleménynyilvánítás lehetősége és ténye védett, annak tartalmára tekintet nélkül. Vagyis az egyéni véleménynyilvánítás, a saját törvényei szerint kialakuló közvélemény, és ezekkel kölcsönhatásban a minél szélesebb tájékozottságra épülő egyéni véleményalkotás lehetősége az, ami alkotmányos védelmet élvez. Az Alkotmány a szabad kommunikációt - az egyéni magatartást és a társadalmi folyamatot - biztosítja, s nem annak tartalmára vonatkozik a szabad véleménynyilvánítás alapjoga. Ebben a processzusban helye van minden véleménynek, jónak és károsnak, kellemesnek és sértőnek egyaránt, különösen azért, mert maga a vélemény minősítése is e folyamat terméke.”

Értékítélet és tényállítás: a) értékítélet minden esetben védett, függetlenül attól, értékes vagy értéktelen, igaz vagy hamis, érzelmen vagy észérveken alapul fokozott védelmet élveznek a közügyekre vonatkozóak b) tényállítás védelem nem terjed ki a becsületsértésre alkalmas valótlan tények közlésére akkor, ha kifejezetten tudatában van a közlés valótlanságának vagy foglalkozása, hivatása gyakorlásának szabályai szerint elvárható lett volna tőle a tények valóságtartalmának vizsgálata, de a véleménynyilvánítási alapjog felelős gyakorlásából adódó gondosságot elmulasztotta

Gyűlöletbeszéd – közösség elleni izgatás: a magyar nemzet vagy valamely nemzetiség, valamely nép, felekezet vagy faj, továbbá a lakosság egyes csoportjai elleni gyűlöletre uszítás  szankcionálható (2) a magyar nemzet, illetve valamely nemzetiség, nép, felekezet vagy faj elleni sértő vagy lealacsonyító kifejezés használata (gyalázkodás)  szankcionálása alkotmányellenes

„A ’köznyugalom’ ráadásul maga sem független a véleményszabadság helyzetétől. Ahol sokféle véleménnyel találkozhatnak az emberek, a közvélemény toleráns lesz; míg zárt társadalmakban sokkal inkább felkavarhatja a köznyugalmat egy-egy szokatlan hang is. Másrészt a véleménynyilvánítás szükségtelen és aránytalanul szigorú korlátozása a társadalom nyitottsága ellen hat. … Politikai kultúra és egészségesen reflektáló közvélemény csakis öntisztulással alakulhat ki. Aki tehát gyalázkodik, magát bélyegzi meg, s lesz a közvélemény szemében ’gyalázkodó’. A gyalázkodásra bírálat kell hogy feleljen. E folyamatba tartozik az is, hogy számolni kelljen magas kártérítésekkel. Büntetőjogi büntetésekkel azonban nem a közvéleményt és a politikai stílust kell formálni - ez paternalista hozzáállás -, hanem más jogok védelmében az elkerülhetetlenül szükséges esetekben szankcionálni.”

Közszereplők bírálhatósága:  magánszféra, mások személyhez fűződő jogainak, becsületének stb. védelme  közszereplők (közhatalom gyakorlása, közéleti szerep) magánszférája: súlyosabb büntetés alkotmányellenes, sőt a nem büntethető véleménynyilvánítás köre tágabb

Közszereplők bírálhatósága: becsületének csorbítására alkalmas a) értékítélet nem büntethető b) tényállítás akkor büntethető, ha tudta, hogy a közlése lényegét tekintve valótlan vagy azért nem tudott annak valótlanságáról, mert a hivatása vagy foglalkozása alapján reá irányadó szabályok szerint elvárható figyelmet vagy körültekintést elmulasztotta

MÉDIUMSPECIFIKUS SZABÁLYOK: AZ ÍROTT SAJTÓ SZABADSÁGA

MÉDIUMSPECIFIKUS SZABÁLYOK: AZ ELEKTRONIKUS MÉDIUMOK SZABADSÁGA

Speciális szabályozás indokai: a műsorszolgáltatói hozzáférés lehetőségei korlátozottabbak (frekvenciaszűkösség) szinte korlátlan hozzáférési lehetőséget kínálnak például a gyermekek számára  további korlátozások

37/1992. (VI. 10.) AB határozat alkotmánybírósági követelmények: írott sajtó  elektronikus média  azon belül közszolgálati médiumok – az állam tartalmi be nem avatkozása, pl. a cenzúra tilalma, a szabad lapalapítás lehetősége

37/1992. (VI. 10.) AB határozat + teljeskörű, kiegyensúlyozott arányú és valósághű tájékoztatás + függetlenség  médiatörvény: a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény