Játékváros (Ditzingen játékvárosainak példái alapján) Időpont: június vége- július eleje Helyszín: GYAKI-5.Sz. Általános Iskola és Sportiskola Játékváros (Ditzingen játékvárosainak példái alapján) Időpont: június vége- július eleje Helyszín: GYAKI-5.Sz. Általános Iskola és Sportiskola
Játékváros fontossága Gyulán Egyedülálló lehetőség és példamutatás az egész országban A mai rohanó világban fontos feladat a gyerekek értelmes időtöltéséről való gondoskodás A játékváros célja és alapelve az életre nevelés játékos eszközökkel, olyan értékek átadása, melyek a felnőtté válás nélkülözhetetlen elmei A szülők számára is fontos, hogy a gyerekek megfelelő környezetben, értelmesen, de mégis játékosan töltsék idejüket a nyári szünetben
Milyen egy játékváros és hogyan működik? • Játékváros alapelve: a gyerekek önállóságra nevelése, kommunikációs és kapcsolatépítő képességeinek fejlesztése, a munkára nevelés (a munkában lelje örömét, minőségi termékeket készítsen, munkáért kapott bérből gazdálkodjon stb.) pénzzel való bánásmód megismertetése, a pénz kezelésének megtanítása, gyakorlása, idő hasznos eltöltésének megismertetése, kreativitás fejlesztése, problémamegoldó képesség fejlesztése.
• A játékvárosban gyerekek és „segítők” élnek és „dolgoznak” két héten keresztül. • A játékvárosnak saját játékszabályai vannak.(közös szabályok lefektetése, pl. nap közben mikor vannak szünetek, a „ segítők” csoportjai miért felelnek?, esetleges konfliktusok kezelése, stb.
• A játékváros „szülő mentes övezet”, ez alatt értendő, hogy a felnőttek, szülők, rokonok, érdeklődök csak a játékváros szülőknek kialakított ’”pihenőhelyén” tartózkodhatnak és az idegenvezetések kezdetekor, minden nap 13: 00-tól látogathatnak a játékvárosba • „ A játékváros nem iskola, hanem egy iskolán kívüli, önkéntességen alapuló tanulási folyamat” (Roger König – Ditzingen - ifjúsági szakember, a ditzingeni játékváros szervezője ).
• Játékváros főbb területei:műhelyek (céhek) : múzeumpedagógiai/ fazekas műhely, kovács műhely, utazási iroda, Média( Tv-újság, internet-fotólabor), bank, munkaügyi központ, játékváros - információ, segítő iroda, ékszerkészítő műhely, varroda/ divatstúdió, textilfestő/ batikoló műhely, faműhely, szövöde/ kosárfonó műhely, egyetem- nyelvi labor, maszk-készítő műhely, bisztró: palacsinta/ gofri/ pizza/hot-dog, vásárhely (a gyerekek által készített termékeket itt lehet megvásárolni).
Felelősség, példamutatás A „segítők” nemcsak a műhelyekben, hanem a játékváros egész területén felelősek a gyerekekért. Lehetőségekhez képest csökkenteni a konfliktus és veszélyhelyzeteket. A gyerekek önállósága prioritást élvez, a „ segítők” csak szükséges esetekben avatkozhatnak be.( pl. a gyerekek a kialakult konfliktust egyedül nem tudják már megoldani, baleset történik stb.). Amennyiben ilyen helyzet adódna a „segítőknek” megoldást kell találni. A „segítők” példamutató funkciója: a gyerekek egész idő alatt a „segítők” felügyelete alatt vannak, nem ismerik, de megfigyelik a „segítőket”. Fontos a példamutatás.
• Munkaidő: kb. reggel 7: 45-től délután 17-ig (azokon a napokon, amikor megbeszélés, szülői értekezlet stb. van, a programok végéig tart). • Szünetek: természetesen a munkaidőben vannak szünetek is: • Ebédszünet 12: 00-13: 00 • Két óránként 10 perc szünet • Szünet ideje alatt senki nem tartózkodhat a műhelyekben.
A játékvárosban a gyerekek és a „segítők” is kapnak egy igazolványt, amibe minden nap beírják, ki hol és mennyit dolgozott, ennek megfelelően kerül az aznapi munkabér a bankban kifizetésre.(órabér, pl. 6 „Diro”/ óra) • A játékváros hivatalos fizető eszköze: „Diro”
A játékváros a gyerekeknek lehetőséget biztosít minden műhely megismerésére, a gyerekek minden műhelyben dolgozhatnak, műhelyeket cserélhetnek és egy-egy kedvencnek ítélt műhelyben többször is „dolgozhatnak”. A játékváros műhelyeiben minőségi munka folyik. ( a vásárhelyen ezek a termékek eladásra kerülnek)
– A játékvárosban a gyerekeknek minden nap minimum 2 órát kell dolgozniuk. – A játékvárosban a gyerekeknek lehetőségük van munkanélkülinek is lenni, ebben az esetben nem keresnek munkabért és a játékváros területén, rendbontás nélkül tölthetik el idejüket (ditzingeni példa alapján a második hét utolsó két napján fordul többször elő a munkanélküliség)
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!