„Az Én Utam…” Életfeladat & Önmegvalósítás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
Manipuláció helyett szolgálat a társkapcsolatban
Jánosi Beatrix szeptember 08.
A szabad akaratról I. V. Rész
Készítette: Raczkó Viktória
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Mennyire ismered a csakráidat?
1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
és a legkevésbé teljes az
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Megszentelődés Péter levelei alapján Ifi óra - Békés
A boldogság mint mellékhatás
Készítette: Oláh Krisztina Andragógia szak III. évfolyam
Alfred Adler individuálpszichológiája
Ferenczi Sándor.
Szociális tanulás formái
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
MOTIVÁCIÓ.
Fenomenológiai megközelítés
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Alfred Adler individuálpszichológiája
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
A pszichológiai fejlődés
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
CARL ROGERS
Különbözőek vagyunk!.
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Valláslélektan Chris Dykhuisen Honors 201 November 4, 2003.
A három agy elmélet Biblikus értelmezése
Eleve elrendelés vagy szabad akarat?
A k i s é n ÉS A N A G Y É n. K É T Á L L Í T Á S Leszületni jó, mert fejlôdünkLeszületni jó, mert fejlôdünk Leszületni kudarc és meg kell szabadulni.
A TUDATFEJLŐDÉS LÉPCSŐFOKAI
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
Fenomenológiai megközelítés
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Mindennapi veszteségeink
Szent Teréz a « kis utak és kis dolgok » szentje, aki az életben a jól és nagy szeretettel végzett kis dolgokban hitt. Ő egyben a virágtermesztők és virágárusok.
A LÉLEK KAPCSOLATA A HALANDÓ EMBERREL
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A harmadik erő elméletei
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Maximális teljesítmény
Személyiségfejlődési zavarok
„ Legyetek tökéletesek…” az emberi élet szakaszai és életfeladatai.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
„Diákok a munkaerő-piacon” NTP-SZKOLL
Irgalom a családban.
Fenomenológiai megközelítés
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

„Az Én Utam…” Életfeladat & Önmegvalósítás A védikus filozófia, a teozófia, és az integrálpszichológia megközelítéséből B. Kovács Zoltán

Abraham Maslow (1908-1970) A szükségletek hierarchiája Az egyes szintek kielégítettsége után lehetséges csak a következő szintre lépni Ha az alsóbb szinteken hiány támad, az ember minden energiáját a deficites szint újraépítésére fordítja Vagy tudatosan le kell mondania az adott szint szükségleteiről

Az elégedetlenség piramisa

Mi a különbség? Pályaválasztás - előző életből hozott, meglévő adottságok, képességek, pozitív hajlamok felismerése, kiteljesítése, és használata a munkavégzésben és kapcsolatokban (örömöt okoz és könnyen megy - ezt tudjuk adni a világnak) Életfeladat - újabb képességek elsajátítása, törekvés magasabb szintű feladatok, személyiségfejlődés megvalósítására a munkában és kapcsolatokban (nehezen megy - erőfeszítést, kitartást igényel) Életcél > Önmegvalósítás - vízió a maximálisan elérhető fejlődés szint elérésére és beteljesítésére az adott életben (az előbbiek együttes teljesítésülése)

Az önmegvalósítás értelmezése Profán, világi meghatározás A Felsőbb Én megvalósítása a fizikai testben (nincs több újraszületés) Egy jelenlegi megtestesülésben elérhető legmagasabb fejlődés Egy életszakasznak megfelelő sikeres kiteljesedés, vagy fejlődési szint

Az önmegvalósító személyiség Önmegvalósítás feltétele - a hiányalapú és növekedési szükségletek magas szintű kielégítettsége (torokcsakra szintje) Önmegvalósítás élménye – csúcsélmény! Az önmegvalósítók személyisége: - pontos valóságészlelés, önismeret - elfogadóak önmagukkal és másokkal - spontánok, mesterkéletlenek - autonómia, hivatásában elismert - mély kapcsolatok, de csak néhány emberrel - gondolatgazdagság, nem ellenséges humor - önmotiváció

Dharma - az életfeladat törvénye A dharma az ember belső természete (személyiségének fejlettsége) egy bizonyos fejlődési fokon, Minden egyes ember tudatszintjét, ahová eljutott, a gondolatai, érzelmei, szavai és cselekedetei mutatják meg. A belső természet az, ami formába önti a külső életet, összerendezi a külső körülményeket, hogy kifejezhessen önmagát (állapot, világkép, élethelyzet) és további kibontakozásának feladata, vagyis a következő fejlődési fok elérésének törvénye (módja). Egyrészt a természetemnek a kibontakozásban eddig elért szintje, másrészt a törvény, ami a kibontakozás következő szintjére visz át. Tudnom kell a növekedésem megvalósult fokát, és ismernem kell a törvényt, ami lehetővé teszi, hogy elérjem a következő fokot, hogy tovább fejlődhessek a tudatosságban. Ekkor elmondhatom, hogy ismerem a dharmámat, és követve ezt a dharmát, haladhatok a tökéletesedés, vagy önmegvalósítás felé a saját korlátaim határain belül… (terv, cél, feladat)

A Dharma tartalmi összetevői Különbségek elfogadása (a sokszínűség harmóniája és korlátozottsága) Fejlődésre törekvés (felismerni, hogy a sokszínűségben a tökéletesedés a legfőbb feladat) Helyes-helytelen felismerése (a megkülönböztető képesség használata az elért szintnek megfelelően) Istenem, adj türelmet, hogy el tudjam fogadni a megváltoztathatatlant, adj erőt, hogy meg tudjam változtatni a megváltoztathatót, és adj bölcsességet, hogy e kettőt egymástól mindenkor meg tudjam különböztetni !

Négy fejlődési szint (kaszt) Brahman - derűs kedély, önmegtartóztatás, önszigor, megbocsátás, tisztaság, becsületesség, tudás, bölcsesség, Istenben való hit - ezek az ő a saját természetéből fakadó kötelességei (karmája) - tanító Ksatrija - hősiesség, szilárdság, ügyesség, bátorság a harcban, nagylelkűség, uralkodói természet, egy eszme, vagy mások életének védelmezése saját maga élete árán is - harcos, vezető, tisztviselő Vaisja - gazdálkodás, kereskedés, vagyongyűjtés, kitartás, pártatlanság, adományozás - kereskedő, polgár Sudra - feltétel nélküli szolgálat és engedelmesség - szolga

Az életfeladat rétegei Életfeladat hármas felosztása: a velünk született (előző életekből hozott) hajlamok, képességek felismerése és kibontakoztatása, ami általában egy sikeres életpályát, életcél megvalósítást eredményez (a belső természet különbségei), a szeretetadás és elfogadás képességével és gyakorlásával kapcsolatos feladatok felismerése és teljesítése, amelyek a személyiségünk fejlődését katalizálják (törekvés a fejlődésre), a lélektársaink felé vállalt szerepek és minőségek kölcsönös és tudatos megélése (teljesítése), amelyek az előbbi két rész kapcsolatrendszerét és működési keretét adják (a helyes-helytelen felismerése a cselekedetekben)

A Karmikus törvény alapelvei szerint a gyakran ismételt, vizualizált mentális képek valósággá válnak a következő életünkben: Mégpedig, az előző életbeli törekvések és vágyak képességekké, a sokszor ismételt gondolatok hajlamokká, a megvalósítás akarata cselekvéssé, a tapasztalatok bölcsességgé, a fájdalmas tapasztalatok lelkiismeretté válnak. Káros, ha a vállalt feladatok nincsenek arányban a meglévő képességekkel!

Megtalálni a helyünket Feladatok Szorongás Unalom Képességek

Szent Teréz: Használd az adottságokat, amelyeket kaptál, és add tovább a szeretetet, mely megadatott számodra. Légy elégedett abban a tudatban, hogy az Univerzum és Isten gyermeke vagy. Legyen ez a tudat teljesen a tiéd, és adja meg lelkednek a dal, a tánc, a hála és a szeretet szabadságát. Ez mindannyiunké!  

Csakrák Sahasrara – Korona Adzsna – Homlok Visuddha – Torok Anahata – Szív Manipura – Napfonat Svadhisthana – Szakrális (Lép) Muladhara – gyökér

Csakrák és fejlődési szintek Sahasrara – Korona Adzsna – Homlok Visuddha – Torok Anahata – Szív Manipura – Napfonat Svadhisthana – Szakrális (Lép) Muladhara – gyökér 7. Egységérzet, egységtudat 6. Harmadik szem, paranormális képességek Önmegvalósítás 5. Racionális-verbális elme, kommunikáció - a személyiségfejlődés csúcsa 4. Közösségi elme, szeretet 3. Szándék elme, erő 2. Emocionális-szexuális szint, vitalitás 1. Fizikai világ, ösztönök, életben maradás

EGY TESTETÖLTÉS SZAKASZAI A fizikai test teljesen megújul minden 7 éves periódusban; az asztrális és mentális testek rövidebb idő alatt. A csakrák aktiválása: 0 -7 évben a gyökér- és a lép-csakra, 7-14 évben a köldök- és a szív-csakra, 14 -21 évben a torok- és a homlok-csakra, a korona-csakra később. 35 35 ATMIKUS AKARAT - A LEGNAGYOBB ANYAGI ÉRDEKELTSÉG 28 42 SZERETET HÁZASSÁG BAJTÁRSIASSÁG VAGY VÁLÁS BUDDHIKUS 21 49 ELME TANULÁS MENTÁLIS BÖLCSESSÉG VAGY BESZŰKÜLT ELME Pearson N., Space, Time and Self, TPH, 1964, Fig. 76, p. 198 This slide gives the stages at which the various Chakras come into prominence. The periodic shift of emphasis on the level of consciousness as the incarnation progresses is depicted. 14 56 ÉRZELMEK VALLÁS EGYÜTTÉRZÉS VAGY ÉRZELMI RIDEGSÉG ASZTRÁLIS 7 63 ÉLETERŐ ELŐKÉSZÜLÉS MEGÚJULÁS VAGY 2. GYERMEKKOR FIZIKAI 1 70 1. szakasz -- a ‘vetés’ 2. szakasz -- az ‘aratás’

Életszakaszok – hármas felosztásban Korona Homlok Torok Szív Napfonat 14-21 Szakrális 7-14 Gyökér 0-7 63 + 63 + 63 Hármasság: 3. Szellem 2. Lélek 1. Test 21 + 21 + 21 = 63 1 + 2 + 4 = 7

A fejlődés sajátosságai Nem minden képességünk – akarati, érzelmi és mentális minőségünk, erkölcsi, morális, világnézeti hozzáállásunk fejlődik egyszerre és párhuzamosan ! Sahasrara – Korona Adzsna – Homlok Visuddha – Torok Anahata – Szív Manipura – Napfonat Svadhisthana – Szakrális Muladhara – Gyökér

Három ösvény Djani marga – a megértés útja Bakhti marga – a hit útja A tudós és filozófus útja. Nemcsak az alsó, hanem a felső elmét is fejleszti. A buddhikus test majd később fog fejlődni. Bakhti marga – a hit útja A felső érzelmek használatának módszere (szeretet, áhítat, együttérzés). A buddhikus test fejlődik, a kauzális majd később fog fejlődni. Karma marga – az akarat, a cselekvés útja az akarat fejlődik, és a fizikai test visszahat az atmikus anyagra.

Az ember felépítése Egyéniség Fizikai Asztrál Mentál Buddhi Atma S p i r i t u á l i s E m b e r Egyéniség Felsőbb Én Az ember felépítése Kauzáltest Fizikai Asztrál Mentál Buddhi Atma kis én Személyiség

Ken Wilber - Integrálpszichológia

Ken Wilber - Integrálpszichológia Keleti és nyugati lélektan iskoláinak összehasonlító kutatása: Mahájána, védanta, szufi, kabbala, keresztény misztika, platonizmus, Aurobindo, Da Free John, stb. Freud, Jung, Piaget, Maslow, Loevinger, Kohlberg, Arieti, Erikson, stb.

Tudati alapstruktúrák 1. Emelkedés fejlődés 3. Integrálás, konszolidálás, megtartás 4. Differenciálódás, leválás, megtagadás 2. Süllyedés, bukás, visszalépés

Wilber létrafokai 9. Kauzális Transzperszonális 8. Szubtilis 7. Okkult 6. Víziólogika 5. Formális-reflektív 4. Szabály / szerep elme 3. Leképező elme 2. Fantazmikus- emocionális 1. Szenzoros-fizikai Transzperszonális Perszonális Preperszonális Minden fokon kell: hatóerő beilleszkedés ön-meghaladás felbomlás

Összehasonlító táblázat Önmeghaladás 5. Önmegvalósítás 4. Önbecsülés 3. Valahová tartozás 2. Biztonság Élettani, étel, ital, szex Maslow 9. Kauzális 8. Szubtilis 7. Okkult 6. Víziólogika 5. Formális-reflektív elme 4. Szabály-szerep elme 3. Leképező elme 2. Fantazmikus- emocionális elme 1. Szenzoros-fizikai szint Wilber 7. Egységérzet, egységtudat 6. „Harmadik szem”, paranormális képességek 5. Racionális-verbális elme, kommunikáció 4. Közösségi elme, szeretet 3. Szándék elme, erő 2. Emocionális-szexuális szint, vitalitás 1. Fizikai világ, ösztönök, életben maradás Csakrák

3. Reprezentációs elme (Napfonat csakra) Tudatszint leírása Mentális-én (mentáltest) kialakulása - A külvilág belső leképezése, szimbólumok/fogalmak, gondolatok segítségével, - Beszédkészség, nemi identitás megjelenése - Egocentrikus-narcisztikus világkép - Mágikus gondolkodás, animisztikus érzékelés - Szükséglet – anyagi és érzelmi biztonság * Eddig a szintig bezárólag – csak testi dolgok vagy késztetések megtartása / megtagadása a motívum Patológiák Neurózisok (elfojtások) és vagy keveredésük a határeseti tünetekkel > határeseti neurózisok. Gondolati leválás az anyáról (én, az anya és az apa) - Ödipusz / Elektra komplexus - Pszichoneurotikus szorongás, megszállott-kényszeres tünetegyüttes, neurotikus depresszió, fóbiák, hisztéria, hipochondria - Határeseti neurózisok - narcisztikus birtokló kiterjesztés, vagy dühös-szadisztikus uralkodási vágy) Terápiák Feltáró technikák, pszichoanalízis Triádikus, belső konfliktusok Id< >szuperego > gátlások Id< >ego > szorongások, megszállottság ego< >szuperego > bűntudat, depresszió

4. Szabály / szerep elme (Szívcsakra) Tudatszint leírása Konkrét tárgyi műveletek a gondolatokkal és szimbólumokkal Mentális szabályok és szerepek kialakulása és megértése, önmagára és másokra vonatkoztatása > képes elképzelni, átérezni és felvenni mások szerepét, más szemével is látni a világot Beilleszkedés, valahová tartozás, szeretetigény, részvétel, saját helyének-szerepének megtalálása, Mintakövetés, megfelelés - konformista szakasz Szociocentrikus világkép a saját érdekcsoport testvér – a többi mind ellenség Mitikus, etnocentrikus gondolkodás Patológiák Szkript patológiák - kognitív forgatókönyvek Játszmázások (családi script > sorskönyv) Szerepzavarok – félelem az ’arculat’ elvesztésétől, a szabályok meg nem értésétől / megszegésétől Kollektív ego – csordaszellem, összeesküvés elméletek Mitikus tagság – szektásság, fanatizmus, eszmehűség, hiedelmek, átvett előítéletek és meggyőződések Terápiák Szkript analízis TA, Hellinger, kineziológia Duplafenekű tranzakciók > „A legjobbat akarom neked > értsd: Ne hagyj el!” Saját identitás, saját pszichikai erő felébresztése

5. Formális műveleti/reflektív elme (Torokcsakra alatt) Tudatszint leírása Gondolkodó elme (gondolatokkal modellez, gondolkodik a gondolatokról) Elvont formális (tárgyi) műveletekre képes > tervez Introspekció képessége, belső pszichikai tér érzékelése Világcentrikus érett ego, minden vélemény egyenértékű, elfogadás (az átlagos felnőtt eddig jut el) Posztkonvencionális szakasz, saját normák és meggyőződések kialakulása Képességek tudatosítása Saját út keresése, önbecsülés Önmegvalósítás kezdete Patológiák Identitászavarok Ha minden igazság egyenértékű, akkor kinek van végül igaza? Intolerancia a hierarchiával szemben Multikulturalizmus - megkülönböztető képesség nélkül „Senkit nem szabad megítélni, minden morális álláspont egyenlő, kivéve persze a sajátjukat, amely felsőbbrendű” > Káros összefonódás / átbillenés lehet az előző szinttel – identitás kontra szerepkonfúzió Terápiák Introspekció, önismeret Filozófiai beszélgetések Értékrendek ütköztetése Megkülönböztető képesség fejlesztése

Összehasonlító táblázat Önmeghaladás 5. Önmegvalósítás 4. Önbecsülés 3. Valahová tartozás 2. Biztonság Élettani, étel, ital, szex Maslow 9. Kauzális 8. Szubtilis 7. Okkult 6. Víziólogika 5. Formális-reflektív elme 4. Szabály-szerep elme 3. Leképező elme 2. Fantazmikus- emocionális elme 1. Szenzoros-fizikai szint Wilber 7. Egységérzet, egységtudat 6. „Harmadik szem”, paranormális képességek 5. Racionális-verbális elme, kommunikáció 4. Közösségi elme, szeretet 3. Szándék elme, erő 2. Emocionális-szexuális szint, vitalitás 1. Fizikai világ, ösztönök, életben maradás Csakrák

6. Vízió-logika / kentauri elme (Torokcsakra fölött) Tudatszint leírása Test és lélek egysége – képes megfigyelni a testet és az elmét is A felelősség és szolgálat hálózatába integrált ’én’ Kreatív-szintetizáló-integráló tudatosság - nem vagylagos Megértő, együttműködő igazságokat kapcsol össze Hálózatlogikával értékel Szabadságigény, a karma meglátása, intuitív víziók Antropocentrikus gondolkodás Magasan integrált személyiség, magányos Önmegvalósítás vége (az átlagos tudatszint fölé emelkedett, a személyiség-fejlődési szakasz vége) Patológiák Egzisztenciális patológia - perspektívátlanság Minden perspektíva relatív és egyenlő, egymástól függővé válik, nincsen stabil viszonyítási alap, nincs értelme a létnek. Helykeresés Minden átlátható és már meghaladott az alsóbb szinteken, céltalanság, elidegenedés Egziszt. depresszió Hiteltelenség Egziszt. elszigeteltség Elakadt önmegvalósítás Egziszt. szorongás Terápiák Egzisztenciális terápia Meditáció a múlandóságon és a halálon (a sajátunkon és másokén) Az ego feloldódásának vége – szembenézés a saját halandóságunkkal, az itt és most hiteles megélése A hírnévvel, az utóddal, az alkotással való halhatatlansági vágy legyőzése, az egzisztenciális szorongás meghaladása Bejárat a transzperszonális szintekre, amelyeket nem korlátoznak mítoszok, mágikus elvárások, az ego azonosulásai, vagy etnocentrikus túlfűtöttségek

Önismeret

7. Okkult / Pszichikus elme (Adzsna csakra) Tudatszint leírása Inspiráció, intuíció, asztrális látás Megfigyeli és meghaladja a gondolkodást, a személyes problémákat Belső, pszichikus energiák érzékelése, meglátása Állandó éber tudatosság, azonosulási élmények, Gyöngéd a természethez, Világlélek - minden Élővel és élettelennel azonosult Patológiák Finom pszichikai zavarok a spirituális energiák/élmények váratlan betörése (pl. kundalini), channeling élmények, médiumitás, az ego felfúvódik-narcisztikus zavarok, spirituális gőg, felsőbbrendűség kiegyensúlyozatlanság a tisztító gyakorlatoktól, a lélek sötét éjszakája, életcél hasadás, pseudo-dukha, a prána helytelen használata, klf. jóga betegségek * Minden korábbról fennmaradt zavar felerősödik! Terápiák Természet-miszticizmus a jóga, kontemplatív gyakorlatok és meditáció időleges abbahagyása Jungi terápiák, struktúraépítés Vipassána meditáció kerülése A fizikai és asztráltest fitten tartása, laktovegetarizmus, koffein, nikotin, alkohol, cukor kerülése

Fejlődési fokok és krízisek A tudat alapvető struktúrái - fejlődési szintjei Patológiák Megfelelő terápiák 9. Kauzális Kauzális patológia Forma nélküli miszticizmus 8. Szubtilis Szubtilis patológiák Istenség-miszticizmus 7. Pszichikus (finom) pszichikai zavarok Természet-miszticizmus 6. Kentauri / vízió-logika Exisztenciális patológia Exisztenciális terápia 5. Formális műveletek - reflexív elme Identitászavarok Introspekció, önismeret 4. Szabály-szerep elme - konkrét műveletek szintje Szkript patológiák Szkript analízis 3. Reprezentációs elme Pszichoneurózisok Feltáró technikák 2. Fantáziák - emóciók elme Nárcisztikus-borderline Struktúra építő technikák 1. Szenzofizikális Pszichózis Intenzív regressziós terápiák 0. Differenciálatlan, elsődleges mátrix Perinatális patológia Kezelési modalitások

Az önmegvalósító, kentauri elme: „ Az integrált én a testet és tudatot egyaránt tudatosan tapasztalja. Kialakul a megfigyelő én, ami elkezdi túlhaladni az elmét és a testet, és ezért mint tárgyakat tudja szemlélni őket, ezekre állandóan tudatos tud lenni, mint megfigyelhető tapasztalatokra. Nemcsak az elme néz kifelé a világra, maga a megfigyelő én az, ami kitekint a világra és az elmére, amely eddig a világot szemlélte. Ez egy nagyon erőteljes transzcendencia, amely fokozódik a magasabb fázisokban. A megfigyelő látja a test és az elme impulzusait, érzéseit, és emiatt képes integrálni ezeket ” / Wilber / A megfigyelő én a felsőbb én levetülése, de ugyanaz a Tudat > Tudati nézőpont változás-váltás elérése az érzékelésben (torokcsakránál történik)

A végső önmegvalósítás… Feladat - az Én és a személyiség (a megfigyelő én) közötti kapcsolat erősítése. Csak egyetlen tudat van, a személyiség nem elkülönült lény. Az Én töredéke lekerül a személyiségbe. A tisztánlátók apró aranyemberkének írják le, vagy a Tudat Csillagának. Ezt az ember bármelyik alapcsakrában tarthatja, a sugártól függ. Az ötödik gyökérfaj jellemzően az agyban tartja, az agyalapi mirigy központjához kötve. A meditáció az egyik módszer az Én érdeklődésének felkeltésére. Nem az Én-t akarjuk lehúzni, hanem a személyiséget felemelni hozzá.

… az igazi Önmegvalósítás ! A tudatos meditáció és a spirituális tanulmányozás megnyitja és nyitva tartja a csatornát az Én és a személyiség (a megfigyelő én) között. Meg kell tanulnunk egyre kedvezőbb feltételeket biztosítani a Én számára, nekünk kell nyújtani fölfelé a kezünket…: > Megszabadulni az önzéstől - a személyiség a munkának és ne a személyes érdekeknek szentelje magát > Az elmét feltölteni magasztos gondolatokkal, érzésekkel > Törekedni kell, hogy kiderítsük, mire vágyik az Én - ez az Életfeladat, a Dharma tudatosítása.

Köszönöm a figyelmüket ! B. Kovács Zoltán