Epocha, projekt, témahét

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Médiapedagógia.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
pedagógiai szakterületű munkatárs
intézményi folyamat-szaktanácsadó
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
A gyerek nem az életre készül, hanem él
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Magyar nyelv és irodalom TÁMOP-tapasztalatok. Külső - negatív A pályázat csúszása  Előzetes tanfolyamok + tanácsadó hiánya  teljes tanácstalanság A.
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Gyermekvilág régen és ma
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A gyerek nem az életre készül, hanem él
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
A gyerek nem az életre készül, hanem él
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Nemzeti Köznevelési Portál
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Epocha, projekt, témahét Gyakorlati tanácsok TÁMOP 3.1.4

3.1.4 Alapcél Központi fejlesztés hasznosítása Az iskola modernizációja Ezen belül: A tanulói motiváció megteremtése, biztosítása, fenntartása A tanulási képességek fejlesztése Kultúra közvetítése A társadalmi együttműködés formái, eszközei kialakulásának, stabilizációjának elősegítése, támogatása

3.1.4. Kérdések, kétségek Menet közben autót szerelni? Év közben? Óriási adminisztráció? Mi marad nekünk? Megint a szakértők kapják a pénzt? Stabilitás kell, nem változás? Tanári érdekeltség? Többletmunka, de miért? Továbbképzés, már megint- este, hétvégén? Ki helyettesítsen?

Ajánlások Egész iskolában szervezni Pontos pályázatkövetés Elkülönített projektszervezet, érintett, motivált tanárok) Fenntarthatóságra figyelni, azt átvenni, amivel van azonosulás Az Educatio anyagaira építeni Tanári anyagi érdekeltség biztosítása Jó gyakorlatok átvétele

Epochális tanulás

Jellemzői Témakörökre szervezett ciklikus tanulásszervezési eljárás Mindennapos közös munkára szervezett Az epocha különösen alkalmas a csoportmunkára, s ezen belül a közvetlen tanári támogatásra, ez teszi lehetővé, hogy egymástól alapvetően eltérő attitűdű, felkészültségű gyerek is megtanuljon együttműködni, s így van mód a hétköznapi munkába az integrált tanulásra A tanulói aktivitásra, a kooperatív technikákra a csoportmunkára, a probléma megoldásokra, esettanulmányokra, irodalom feldolgozásokra építve lehet csak órát tartani. Minden zárt téma végén egy nagyobb egységet összefoglalunk, lezárunk, s módot adunk a gyerekek számára, hogy összefüggően lássanak egy témát. Minden zárt téma végén egy nagyobb egységet összefoglalunk, lezárunk, s módot adunk a gyerekek számára, hogy összefüggően lássanak egy témát.

Hatása a tanulási folyamatra Erősíti a tanulási motivációt Az ismeretek megszerzése, használat közben történik Egyéni munka helyett együttműködésre készteti a tanulókat, a közösség alapértékévé válik kivel lehet együtt dolgozni, kivel nem. Az iskolai közös mindennapi munka során a tanulás egyéni indítékai csoportmunkaként, a kortárscsoport aktív hatásaként jelennek meg. A csoportmunka valódi élményt, használható ismeretet jelent. A tematikus tanulás szintetizálásra ösztönöz, a gyakorlat közbeni tanulás gyorsítja az interiorizálást. Kikényszeríti a horizontális tanulást, hosszabb távon lehetetlenné teszi az órai munka tanulói elszabotálását. A folyamatos minden napi közös munka lehetővé teszi az iskolai és az egyéni tanulás közvetlen összehangolását. És az egyéni foglalkozást, hiszen a bevésés fázisa is bekerül a közös munkába A szakaszonként lezárt képzés rövid távú visszajelzést (kudarc, siker) tesz lehetővé, igazodva a tanulók életkori sajátosságaihoz A tanulóknak naponta kevesebb tantárgyuk van, viszont ezeket minden nap tanulják. Így egyrészt el tudnak mélyülni az anyagokban, másrészt nem maradnak magukra a felkészülés során. Az egyéni tanulás szerepe megváltozik, megnő a közös gyakorlás, a spontán elsajátítás aránya.

Tanári szerep és feladatváltozás Egy tanár egy időben legfeljebb két epochális csoportot tud tanítani, velük viszont minden nap együtt van. Ez az idő alkalmas arra, hogy megismerje a gyerekeket – a gyerekek is őt, s valóban személyre szabott feladatokat, intenciókat, értékelést adjon. (egyszerre nem 200, hanem 54-56 gyereket tanít) Kikényszeríti a szakmai megújulást Megváltozik a tanár szerepe, kinyilatkoztatóból, animátorrá, segítővé, szervezővé válik. Nem lehet sietni. De lemaradni sem, mert a zárt egységekben minden témakörnek eleje és vége van. A megszokott tananyag lemaradásnak nincs esélye. (bár a kollégák néha csodákra képesek) Megnöveli a tanári felelősséget a tanulók fejlődésében. A tanár nem adhatja fel feladatként amit nem tanított meg, a gyerek pedig együtt kell, hogy dolgozzon a többiekkel,

Nehézségei Megnöveli az iskolában töltött idejét a tanulóknak, korlátozódik az otthoni egyéni tanulásra fordított idő Hosszú idő a tanulók számára a 80 perces tanítási óra a megszokotthoz képest. Az epocha nélküli időszakban felejtődnek bizonyos ismeretek ( rutinok nem, lényeges elemek nem) A fix hosszúságú epochákban nehéz az eltérő időigényű témák tervezése. A csoportmunkának nagyobb a helyigénye Más térelrendezést igényel Nagyobb a zaj az órákon Gyengíti a pedagógusok tekintélyét, mivel kinyilatkoztatóból, segítővé válnak, így csökken a tanulók elfogadási készsége. Csak bizonyos tárgyak tanulására alkalmas (jellemzően a kultúraközvetítő, az átfogó, nagy műveltségi területet lefedő tárgyakra. Módszertani megújulást követel, nem lehet rutinból tanítani. Nincs előzetes szakmai tapasztalata a tanároknak Hiányoznak, illetve létrehozandók a taneszközök Jól felszerelt információs bázist igényel, az iskolai könyvtár, a sokféle folyóirat, a IKT eszközök, digitális tábla internet, digitális eszköztár. Költségigényesebb, mint a tradicionális tanítás

Ajánlások Nagy óraszámú alaptárgyakra Nem duplaóra- jó gyakorlatokat érdemes megnézni Tematikus tervezés Egész iskolára kell tervezni- másképp nem összehangolható a tanári munkarend (osztálytanítós rendszerben lehet külön is) Van OKM által kiadott epochális tanterv Koop képzés kell a tanároknak

Moduláris tanulásszervezés Az epochális- szakaszos tanulásszervezés egy- egy eleme, rendszerszerűen a legkönnyebben beépíthető a mai iskolai gyakorlatba Kiemelt célra érdemes szervezni Aminek nincs önálló tantárgyi kerete

Műveltségterület, integrált tantárgy A tantárgy maga is műveltség terület (matematika, földrajz, természet-ismeret, társadalomismeret) Vannak központi kerettantervek

Projekt

Jellemzői Rövid távú célokra tervezett, összehangolt célvezérelt közös tevékenység Közös tanári- tanulói célkitűzések, közvetlen a tanulói motiváció A rejtett tanterv előtérbe kerül

Előnyei Valóságos feladatokat nyújt, növeli a tanulók önállóságát, autonómiáját Közvetlen, erős tanulói motiváció- sőt azonosulás a céllal Az együttműködés kényszer, fejleszti a toleranciát, empátiát Differenciált tanulói szerepvállalással. munkamegosztással eltérő sikeresélyeket biztosít Tevékenységen, tapasztalaton alapuló tanulás, képességfejlesztő hatású Növeli a természetes, spontán tanulás arányát Rövid távú eredmény, gyors visszajelzés Erősíti a tanulók felelősségtudatát, javítja döntésképességüket, s ezen keresztül önismeretüket Bevonja a tevékenységbe a tanulók iskolán kívüli idejét is Közvetlen egyéni és közösségi hasznosulás Tanári szerepváltás, közvetlen tanár- diák viszony Tanári együttműködést követel

Nehézségei Lényegesen több szaktanári előkészítő munkát igényel A lexikális ismeretek bevésési szakasza gyengébb Felszínességre is ösztönözhet Időigényes, nagyon sok munkát követel tanártól, diáktól egyaránt Gyengíti a tanári tekintélyt Nehezen értékelhető az egyes tanulók tevékenysége, részvétele Megnövekszik a konfliktusok száma, új ismeretlen problémákkal kell szembesülni Kevés szakmai tapasztalat Nincs kialakult eszköztára Drágább, mint a tradicionális tanulás

Ajánlások Életkorhoz igazítva, gyerekekkel közösen Iskolai hagyományok-előkészítése megszervezése Iskolában összehangolva beépítve a munkarendbe Szülők részvétele Helyi társadalom bevonása

Témahét Szociális kompetenciák,tantárgyközi területek,hagyományos iskolai tantárgyon kívül eső területek bevonása az iskolai feladatok közé Lehet projekt, vagy szimuláció Kapcsolódhat tantárgyhoz

3.1.4 Ajánlások Meglévő helyi tapasztalatok alkalmazása (erdei iskola) Egész iskola együtt- beépítve az iskolai munkatervbe Jó gyakorlatok átvétele Együttműködés hálózatban

Elérhetőségek horngy@-akg.hu www.akg.hu www.fupi.hu